Minulla on menossa koe, katson kauanko likaiset astiat lojuvat tiskialtaassa jos minä en niitä tiskaa
Nyt siinä on tainnut olla pari lautasta, haarukoita ja veitsiä ainakin toista viikkoa. Alkaneet jo selvästi haista ja ovat kauttaaltaan limaisia. Kauanko veikkaatte että menee ennen kuin mies saa ne tiskattua?
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paavo Peräreikä kirjoitti:
Miksi miehen pitäisi tehdä naisten töitä?
Koska naisetkin käyvät nykyään kodin ulkopuolella palkkatöissä eli tekevät "miesten" töitä. Jos pystyt elättämään kumppanisi niin ettei tämän tarvitse käydä töissä, ja maksamaan eläkettä niin sitten tietysti voitte neuvotella tilanteen jossa kumppanisi tekee naisten työt, eli käytännössä kaikki kodin ylläpitoon liittyvät hommat.
Niin ja jos nainen käy töissä ja tienaa, maksakoon silloin palkastaan ne tekemättä jäävät kodinhoitotyöt ammattilaiselle, kuten mieskin jo tekee ”miesten töistä”. Ei se nyt niin mene että kun omia hommia ei ehditäkään työssäkäynnin vuoksi tehdä, ne vaan sälytetään puolison riesaksi ja nautitaan itse uranoususta ja ostetaan palkalla luksusta ja nautintoja.
Kaupungissa ja kerrostalossa ei ole "miesten töitä" Mies maksaa puolet, tai tekee puolet, tai asuu yksin.
Katsokaapas nyt ensin, kuka tuo talouteenne rahaa ja kumpi tuo enemmän. Se joka tuo enemmän, tekee vähemmän kotityötä. Köyhien ja työttömien ihmisten pitää tehdä kotityötä, että saavat edes jotain aikaiseksi. Jos te olette lähihoitsu ja miehenne vaikka insinööri, on tuloissa iso ero. Ei semmoista voi käsittää, että elelee mukavasti toisen rahalla ja sitten vielä märisee ja kalkattaa tiskeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska naisetkin käyvät nykyään kodin ulkopuolella palkkatöissä eli tekevät "miesten" töitä. Jos pystyt elättämään kumppanisi niin ettei tämän tarvitse käydä töissä, ja maksamaan eläkettä niin sitten tietysti voitte neuvotella tilanteen jossa kumppanisi tekee naisten työt, eli käytännössä kaikki kodin ylläpitoon liittyvät hommat.
Niin ja jos nainen käy töissä ja tienaa, maksakoon silloin palkastaan ne tekemättä jäävät kodinhoitotyöt ammattilaiselle, kuten mieskin jo tekee ”miesten töistä”. Ei se nyt niin mene että kun omia hommia ei ehditäkään työssäkäynnin vuoksi tehdä, ne vaan sälytetään puolison riesaksi ja nautitaan itse uranoususta ja ostetaan palkalla luksusta ja nautintoja.
Kaupungissa ja kerrostalossa ei ole "miesten töitä" Mies maksaa puolet, tai tekee puolet, tai asuu yksin.
Niin, kerrostalossa ja muuallakin se mies tosiaan jo maksaa miehen työt. Miksi siis pitäisi päälle maksaa vielä puolet naisten töistäkin tai tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun mies tekee vastaavan kokeen ja jättää auton öljyt vaihtamatta, odottaa niin kauan että sinä teet sen? Naiset naiset.. tehkää osanne!
Tuota varten on autohuoltoja, ei tarvitse kuin varata aika ja ajaa paikalle.
Se on totta. Yhtä lailla voi palkata kodinhoitajan tiskaamaan ja siivoamaan.
Jostain ehkä kielii se, että ”miesten työt” yhä enemmälti ovat ostopalveluita, mutta ”naisten työt” pitää yhä värkätä pula-ajan konsteilla käsipelillä arjen lomassa ja sitten vielä riidellä niiden jakamisesta. Naiset, kehittykää 2000-luvulle ja järjestäkää hommanne kuten miehet ovat jo tehneet, älkääkä vain valittako suhteitanne piloille.
Mä luulen, että monessakaan perheessä ei rahat riittäisi, sen verran aikaavieviö ja usei toistuvia ne "naisten työt" (esim. ruoka, tiski, pyykki) tuuppaavat olemaan vrt. kertaluonteiset tai harvoin toistuvat "miesten työt" (esim. renkaat, rännit, ruohonleikkuu).
Ihmisillä on toki erilaisia elintasoja. Joillakin ei riitä rahat öljyn- ja renkaanvaihtopalveluihin tai kiinteistöhuoltoon vaan tehdään itse. Se on realiteetti oikeassa elämässä.
Silti, rajallisista rahoista voi kuitenkin päättää ihan itse, mihin ne käyttää. Jos kaikke ei voi saada, voi valita itse tehtäväksi mukavimmat hommat. Miksipä siis ei ryhtyisi huoltamaan autot ja talot itse ja ulkoistaisikin niitä kotitöitä mahdollisuuksien mukaan, jos ne ovat arjessa suurimpia ongelmia?
Puolipäiväisen kodinhoitajan saisi ehkä 1000 eurolla kuukaudessa + palkan sivukulut? Ne kertaluonteiset hommat ovat usein halvempia ulkoistaa.
Ei miehen kannata kajota naisten hommiin. Siitä ei tule muuta kuin sanomista ja mikään ei ole koskaan hyvin. Milloin astiat on huonosti tiskattu, pölyt imuroitu väärin, lattioiden pesuun käytetty moppi väärä jne. Parempi kun nainen hoitaa nämä omien standardiensa mukaan niin silloin säästytään monelta päänsäryltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun mies tekee vastaavan kokeen ja jättää auton öljyt vaihtamatta, odottaa niin kauan että sinä teet sen? Naiset naiset.. tehkää osanne!
Jostain ehkä kielii se, että ”miesten työt” yhä enemmälti ovat ostopalveluita, mutta ”naisten työt” pitää yhä värkätä pula-ajan konsteilla käsipelillä arjen lomassa ja sitten vielä riidellä niiden jakamisesta. Naiset, kehittykää 2000-luvulle ja järjestäkää hommanne kuten miehet ovat jo tehneet, älkääkä vain valittako suhteitanne piloille.
Mä luulen, että monessakaan perheessä ei rahat riittäisi, sen verran aikaavieviö ja usei toistuvia ne "naisten työt" (esim. ruoka, tiski, pyykki) tuuppaavat olemaan vrt. kertaluonteiset tai harvoin toistuvat "miesten työt" (esim. renkaat, rännit, ruohonleikkuu).
Käsinkö naiset pyykkää ja tiskaa? Ja nylkee kanat pihan kanatarhasta illalliselle ja leipoo leipää puu-uunissa?
Aikaa on sullakin maata palstalla heti aamusta. Älä jaksa marttyroida. Mikään ei ole naurettavampaa kuin se että uhriudutaan kotitöillä. Ne on ihan oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kerrostalossa ja muuallakin se mies tosiaan jo maksaa miehen työt. Miksi siis pitäisi päälle maksaa vielä puolet naisten töistäkin tai tehdä?
Ei ole "miesten töitä". Auto on minun, maksan huollot ja renkaat. Loput "miesten työt" kuuluvat huoltoyhtiölle.
Astianpesukone on aika hyvä keksintö. Jos joku haluaa väkisin elää 50-luvulla, niin ok. Mutta jos haluaa väkisin elää 50-luvulla ja silti täytyy valittaa tiskaamisesta, niin se ei ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on toki erilaisia elintasoja. Joillakin ei riitä rahat öljyn- ja renkaanvaihtopalveluihin tai kiinteistöhuoltoon vaan tehdään itse. Se on realiteetti oikeassa elämässä.
Silti, rajallisista rahoista voi kuitenkin päättää ihan itse, mihin ne käyttää. Jos kaikke ei voi saada, voi valita itse tehtäväksi mukavimmat hommat. Miksipä siis ei ryhtyisi huoltamaan autot ja talot itse ja ulkoistaisikin niitä kotitöitä mahdollisuuksien mukaan, jos ne ovat arjessa suurimpia ongelmia?
Puolipäiväisen kodinhoitajan saisi ehkä 1000 eurolla kuukaudessa + palkan sivukulut? Ne kertaluonteiset hommat ovat usein halvempia ulkoistaa.
Kertaluonteiset hommat ovat toistuvia ja jatkuvia. Kyllä niistä hintaa kertyy vuoden ympäri kaikki ynnäämällä.
Yhtä kaikki, tietenkin se aina maksaa teettää jotakin. Eihän ilmaista työtä ole ja palkkansa ne tekijätkin ansaitsevat. Kyse on silti vain siitä valinnasta, mihin rahansa käyttää vaikkei kaikkea voisikaan saada. Jos ei riitä kokoaikaiseen työhön niin voihan se kodinhoitaja käydä vaikkapa vain kolmena päivänä viikossa, sekin kuitenkin auttaa paljon.
Kokonaisuus ratkaisee kirjoitti:
Katsokaapas nyt ensin, kuka tuo talouteenne rahaa ja kumpi tuo enemmän. Se joka tuo enemmän, tekee vähemmän kotityötä. Köyhien ja työttömien ihmisten pitää tehdä kotityötä, että saavat edes jotain aikaiseksi. Jos te olette lähihoitsu ja miehenne vaikka insinööri, on tuloissa iso ero. Ei semmoista voi käsittää, että elelee mukavasti toisen rahalla ja sitten vielä märisee ja kalkattaa tiskeistä.
Minä olen maksanut kaiken - asunnon 100% yksin ja irtaimiston. Molemmilla on oma auto. Juoksevista menoista minä maksan 95%.
Niin kerropa sitten, miksi minä teen 90% kotitöistäkin, mutta mies vaan makaa telkkarin edessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole "miesten töitä". Auto on minun, maksan huollot ja renkaat. Loput "miesten työt" kuuluvat huoltoyhtiölle.
Niin, ne miesten työt ovat siis olemassa, mutta sinä maksat niistä vieraille. Eikö logiikkasi taivu soveltamaan samaa nk. naisten töihin!? Miksei?
Olen ilmeisen onnekas nainen, kun meillä mies tekee enemmän kotitöitä kuin minä. On hän kyllä kotonakin enemmän, kun sieltä käsin pyörittää pientä yritystoimintaansa.
No kohtapuoliin ei oo enää niitä naisten kotitöitäkään kun joku robotti hoitaa kaiken. Mielenkiintoinen kysymys onkin mistä naiset silloin alkavat valittaa sillä valittaahan he osaavat vaikka ei olisi mistä valittaa ...
Vierailija kirjoitti:
No kohtapuoliin ei oo enää niitä naisten kotitöitäkään kun joku robotti hoitaa kaiken. Mielenkiintoinen kysymys onkin mistä naiset silloin alkavat valittaa sillä valittaahan he osaavat vaikka ei olisi mistä valittaa ...
Arvatkeepa, kenen on ostettava ja huollettava ne robotit?
Ette taida syödä kovin usein kotona, jos reilussa viikossa ei kerry tuon enempää tiskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ne miesten työt ovat siis olemassa, mutta sinä maksat niistä vieraille. Eikö logiikkasi taivu soveltamaan samaa nk. naisten töihin!? Miksei?
Toki taipuu. Totesin aiemmin, että mies maksaa puolet, tekee puolet tai asuu yksin. Malli neuvotellaan pariskunnan kesken. Mitään perinteistä työnjakoa on turha yrittää näissä olosuhteissa; muutenhan lopputulemana on tilanne, jossa mies ryntää töiden jälkeen sohvalle ja nainen keittiöön. Tai niinhän monessa suhteessa taitaa ollakin.
Mua raivostuttaa tämän kaltaiset passiivis-aggressiiviset ”kouluttamiset”. Jos mieheni tekisi mulle tuolla tavalla niin sota olisi valmis enkä kyllä ”oppisi” yhtään mitään. Keskusteluyhteys auki! Mikä siinä on että ollaan avioliitossa ja lapsiakin saatu, mutta kommunikaatio ei pelaa? Ja sitten voimaannutaan av:lla!
Perheessämme kotityöt on jaettu. Ihan selkeästi. Esim nuo tiskit on 100% miehen vastuulla ja pyykit 100% mun vastuulla. Ei ole vaikeaa elää yhdessä kun molemmat hoitaa oman tonttinsa.
Ja se että täällä joku valittaa miten maksaa kaiken ja tekee kaiken, se ei herätä sääliä eikä inhoa sun miestä kohtaan. Lähinnä sääliä sua kohtaan kun olet ajautunut ja alistunut noin typerään tilanteeseen. Kukaan, jota passataan taloudellisesti ja kodinhoidollisesti, ei oma-aloitteisesti pyri siitä tilanteesta pois vaikka näkisi että puoliso on väsynyt. Koska tuollaisessa liitossa ei ole kyllä rakkautta.
Sopikaa nyt hyvät ihmiset että tiskit tiskataan JOKA PÄIVÄ, ja selkeä vuorolista kalenteriin tai tiskikaapin oveen. Niin niitä ei kerry kauheita pinoja, vaan illan tiskit hoituu 5 minuutissa. Ja vielä jotain olennaista: kiitä puolisoasi kun hän tekee jotain. Tiskiä, ruokaa, imurointia. Kaikkea on kiva tehdä kun tietää että ”lopussa kiitos seisoo”.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan antaisi miehen vaihtaa öljyjä autooni. Huoltoajankin osaan itse varata ja pitää huolen oikeasta ajankohdasta. Kyyti korjaamolta/korjaamolle kelpaa kyllä.