Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulutettu ja sama palkka kuin postin työntekijällä.

Vierailija
14.09.2019 |

Mielestäni postin työntekijöiden palkkaa ei pitäisi laskea. Mutta tässä on monta muuta alkaa, joiden palkkaa pitäisi nostaa.

Olen sosionomi amk. Koulutus lukio ja 3.5 v. ammattikorkeakoulu. Postin työntekijä ei tarvitse edellä mainittua koulutusta.

Postin työntekijän palkka (lehtijutun mukaan);
2200, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800.

Olin Lastentarhaopettajana päiväkodissa. Palkka 2300, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800. Olin lastensuojelussa töissä ja tein lastensuojelutarpeen selvityksiä. Palkka 2300, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800.

Mitäs tästä sanotte?

Kommentit (163)

Vierailija
161/163 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap, et sinä ole korkeakoulutettu. Vaan ammattikorkean käynyt, helpolta alalta. Olisit valinnut jonkun teollisuuden ammatialan, tms, jos raha on tärkeää. Eikös tuo 2300 ole ihan hyvä palkka kolmen vuoden helpon opiskelun jälkeen. 

Lastensuojelu = helppo ala?

Eiköhän tuo tarkoittanut, että helppo opiskella? Ja niin varmaan onkin. Työ on tunnetusti henkisesti raskasta, sitä ei varmaan kukaan kiistä.

Vierailija
162/163 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toiminut lastentarhaopettajana päiväkodissa ja se oli selviämistä päivästä toiseen. Täysin aliarvostettu ja alipalkattu työ. Tulevaisuudessa tulee olemaan pula työntekijöistä,kun kukaan ei halua alalle.

Tulevaisuudessa tulee olemaan pula lapsista, ei suinkaan lastentarhanopettajista vai mitä varhaiskasvatuksen tai eskariopeja nyt ovatkaan olevinaan.

Hyvä vaan, jos ei alalle haluta, kun töitä ei tulevaisuudessa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/163 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua esittää mitään asiantuntijaa, mutta tietääkseni yliopistot keksittiin aikana, jolloin nettiä ei ollut ja useimmat ihmiset eivät edes omistaneet muuta kirjoja kuin ehkä Raamatun. Yliopisto oli eliitin puuhastelupaikka, josta tuli myöhemmin eräänlainen ammattikoulu ja tutkimuslaitos.

90-luvulla tuli sitten vielä AMK eräänlaiseksi varayliopistoksi. Sen sijaan, että olisi rakennettu toinen köyhän miehen yliopisto yliopistojärjestelmän rinnalle, olisi voitu miettiä onko yliopistokaan enää ajantasainen laitos? Tiedon monopoli on hajonnut ja tavallinen peruskoulun käynyt voi tietää monista asioista enemmän kuin kylmän sodan aikainen professori. Sydänkirurgiaa ei voi kotona harrastaa, mutta sosiologiaa voi kyllä lueskella. 

Erilaisten pitkien tutkintojen sijaan ja pääsykokeiden sijaan voitaisi kehittää jonkinlaiset valtakunnalliset tai kansainväliset kompetenssitestit, joihin voisi valmistautua kotona kirjaston kirjoja ja nettiä lukemalla ja sopimalla harjoitteluista soveltuvien tahojen kanssa. 

Kuten olen ennenkin sanonut, koulutuslaitokset tavallaan pitävät työmarkkinoita tai paremminkin työnhakijoita panttivankina opettamalla työnantajia ja kuntia/valtiota vaatimaan asioita, joita ei välttämättä tarvitsisi vaatia. Tämä on tietysti hyväksi niille ihmisille, joiden intresseissä on sponsoroida nykysysteemiä ja sitä kautta pitää omat etunsa ja työpaikkansa ja vähentää dramaattisesti kilpailua heidän omilla aloillaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi