Korkeakoulutettu ja sama palkka kuin postin työntekijällä.
Mielestäni postin työntekijöiden palkkaa ei pitäisi laskea. Mutta tässä on monta muuta alkaa, joiden palkkaa pitäisi nostaa.
Olen sosionomi amk. Koulutus lukio ja 3.5 v. ammattikorkeakoulu. Postin työntekijä ei tarvitse edellä mainittua koulutusta.
Postin työntekijän palkka (lehtijutun mukaan);
2200, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800.
Olin Lastentarhaopettajana päiväkodissa. Palkka 2300, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800. Olin lastensuojelussa töissä ja tein lastensuojelutarpeen selvityksiä. Palkka 2300, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800.
Mitäs tästä sanotte?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
ap, et sinä ole korkeakoulutettu. Vaan ammattikorkean käynyt, helpolta alalta. Olisit valinnut jonkun teollisuuden ammatialan, tms, jos raha on tärkeää. Eikös tuo 2300 ole ihan hyvä palkka kolmen vuoden helpon opiskelun jälkeen.
Lastensuojelu = helppo ala?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tästä sanotte?
Koulutus on etuoikeus ja opiskelu mielenkiintoista.
Olen itse pitkäaikaistyötön tuplamaisteri, ja kyllä minulle työ tuolla palkalla kelpaisi. Etenkin jos pääsisin oman alani hommia tekemään.
Mutta minä opiskelinkin siksi että asiat kiinnostivat, en setelinkuvat silmissäni. Ja noin muutenkaan en ymmärrä, miksi siitä koulutuksesta sinänsä pitäisi maksaa. Jos on ylitarjontaa jonkin tietyn työn tekijöistä niin selväähän se on ettei korkeaa palkkaa kannata maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tästä sanotte?
Koulutus on etuoikeus ja opiskelu mielenkiintoista.
Olen itse pitkäaikaistyötön tuplamaisteri, ja kyllä minulle työ tuolla palkalla kelpaisi. Etenkin jos pääsisin oman alani hommia tekemään.
Mutta minä opiskelinkin siksi että asiat kiinnostivat, en setelinkuvat silmissäni. Ja noin muutenkaan en ymmärrä, miksi siitä koulutuksesta sinänsä pitäisi maksaa. Jos on ylitarjontaa jonkin tietyn työn tekijöistä niin selväähän se on ettei korkeaa palkkaa kannata maksaa.
Tuolla tavalla kannattanee opiskella ihan vaan harrastuksenaan esim. avoimen puolella.
Itselleni opiskeluissa suurin motivaatio oli se, että saan palkan jolla elättää itseni ja perhettäni.
Olen itse controllerin hommissa, ikä 50 v, liksa 3600, laskentamerkonomin koulutus ja jonkun verran muuta kurssia ja avoimessa tehtyjä opintoja.
En vaan voi kun ihmetellä, miten joillain aloilla maksetaan niin surkeasti. Milloin olen viimeksi kuullut lastensuojelualan lakosta? En ikinä. Olisko jo aika? Ja tuo postin touhu on ihan törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda hommia? Itse olen rahoituksen tradenomi ja työskentelen pysäköinninvalvojana. Tienaan noin 2600€, josta käteen jää 2100€. Ja saman tienaavat ne, jotka tekevät samoja hommia koulutuksenaan pelkkä ajokortti.
No siinä on tradenomikoulutukseen käytetyt veroeurot todellisessa hyötykäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sekä päiväkodissa että postissa töissä. Kyllä päiväkodissa on sata kertaa helpompaa kun saa nukkua yöt.
Postin palkka oli ehkä 2200e riippuen paljonko oli tunteja ja yövuoroja. Päiväkodin palkka 1900e.
Postilla tehdään kolmivuorotyötä mikä on ainakin itselleni tosi raskasta. Päiväkodissa syödään 8-8.30 ja 11 ja 14. Ruokailuissa saa istua. Päivälepo 1h milloin voi myös levätä ja käydä kahvilla. Olettaen että on sellainen täysjärkinen isojen ryhmä missä lapset osaa syödä ja levätä ilman häikkää.
Postillakin on toki hyvät tauot ja välillä saa naputella tietokoneella ja levähtää siinä istuen. Mutta itselle aikakin se yöllä valvominen on niin raskasta ettei siinä mikään yölisä paljon lämmitä.
Eihän se mitään kolmivuorotyötä ole, jos valitaan vain yksi vuoro ja pysytään siinä.
Itse olen tehnyt pelkkää yötyötä postissa 13 vuotta. Ja olen pirteämpi valveillaolotunnit työn ulkopuolella, kuin tehdessäni klo 16.30 kotiin, päivätyötä.
loppupäivä meni kohmelossa pää täynnä työasioita, usein heräilin aamuyöllä ja olin kåvelevä zombi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttaudu sosiaalityöntekijäksi niin palkka ja arvostus nousee. Sosionomeja tuntuu olevan liikaa avoimiin virkoihin nähden. Osaaminen on ihan hyvää riippuen toki vähän koulusta ja mitä tarkalleen ottaen on opiskellut ja millaisin arvosanoin.
Sosiaalityöntekijöiden palkka niin ikään on pieni koulutukseen ja vastuuseen nähden.
No just sairaanhoitaja valitti, kuinka heillä on palkka vain 2400 e ja sossuilla oli Hesassa nostettu palkkaa 3600 euroon! Että törkeetä, kun hoitajilla voi sentään olla vastuu hengestä!
Hoitotyössä vastuu hoidosta on aina viime kädessä lääkärillä, ei sairaanhoitajalla. Sosiaalityöntekijä tekee työtä virkavastuulla. Sosiaalityöntekijä on viime kädessä se, joka esimerkiksi lastensuojelussa vastaa siitä, että lapsi pysyy hengissä (vrt. tapaus Vilja-Eerika).
Kysynnän ja tarjonnan pitäisi määrätä työpanoksen arvo, ei minkään muun.
jos sosionomi AMK on korkeakoulutettu, mitä sitten on mm. erikoislääkärit joilla takana 6v lääkis ja sama mokoma erikoistumisopintoja? Ymmärtäkää että korkeakoulutuksessa on eri tasoja. AMK on vain AMK.
Vierailija kirjoitti:
amk ei ole korkeakoulutus
Onhan se alempi korkeakoulutus.
Olen korkeakoulutettu. Tienaan päivässä saman verran kuin posti työntekijä tunnissa. Eli 9e. Tosin tähän tulee tuet päälle.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaahan ei makseta tutkinnosta, vaan tehtävästä työstä. Lasten kanssa leikkiminen on tärkeää ja niin pois päin, mutta ei siitä tuota enempää pidäkään maksaa.
Se on juuri näin.
Jos tohtorin oppiarvon saavuttanut kaivaa ojaa ja sekatyömies kaivaa ojaa, heille molemmille maksetaan ojankaivajan palkkaa.
Oppiarvoista ei siis makseta palkkaa, vaan tehdystä työstä.
Eikä lapsenlikkana työ nyt niin ihmeellistä ole, siihen pystyvät teinitkin ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaahan ei makseta tutkinnosta, vaan tehtävästä työstä. Lasten kanssa leikkiminen on tärkeää ja niin pois päin, mutta ei siitä tuota enempää pidäkään maksaa.
Vai on lastentarhan opettaja lvain asten leikkikalu? Käytä kondomia - älä hanki lapsia - kaikki kiittäää
Postin toimitusjohtaja ja ylin johto tarvitsisi palkanalennusta. Siinä säästettäisiin helposti miljoona euroa. Miljoonapalkoille ei ole mitään perustetta. Suomessa harvassa yksityisessäkään yrityksessä on miljoona-tason vuosipalkkaa. Ja esim. pienyrityksissä yrittäjän eli toimitusjohtajan palkka ei paljoa rivityöntekijän palkoista eroa. Miksi ns. valtionyhtiöt maksaa ihan hirmupalkkoja johtajille vaikka itse firma on konkurssin partaalla ja yt:t??
Vierailija kirjoitti:
Kysynnän ja tarjonnan pitäisi määrätä työpanoksen arvo, ei minkään muun.
Varhaiskasvatuksen opettajista jumalaton pula ja palkat paketinlajittelijoiden kanssa samalla tasolla....Miten ammattiliitto voi olla niin pässi ettei saa palkkoja hilattua ylös? Hihkuvat vain opiskelupaikkojen lisäämisestä vaikka valmiita ammattilaisia pilvin pimein muissa töissä! Lääkäriliitto on vuosikaudet pitänyt tiukkaa sisäänottolukumäärää juuri sen takia että heistä pulaa kokoajan ja voivat näin vaikuttaa palkkaansa. Varhaiskasvattajien ammattiliitto on kertakaikkisen avuton!
Vierailija kirjoitti:
jos sosionomi AMK on korkeakoulutettu, mitä sitten on mm. erikoislääkärit joilla takana 6v lääkis ja sama mokoma erikoistumisopintoja? Ymmärtäkää että korkeakoulutuksessa on eri tasoja. AMK on vain AMK.
Vastauksena kysymykseesi, lääkäri erikoistumisineen on ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut.
Amk on alempi korkeakoulututkinto.
Erikoista, ettet tätä tiedä.
Olen 5 vuotta sitten valmistunut insinööri. Toimin asiantuntijatehtävissä yksityisellä sektorilla uuden teknogian parissa. Palkka 2400 euroa. Lisät eivät kuulu palkkaan. Työpäivät voivat olla pitkiä ja hiton stressaavia, työhön kuuluu paljon edustamista ja jatkuvaa uuden opettelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on juuri näin.
Jos tohtorin oppiarvon saavuttanut kaivaa ojaa ja sekatyömies kaivaa ojaa, heille molemmille maksetaan ojankaivajan palkkaa.
Oppiarvoista ei siis makseta palkkaa, vaan tehdystä työstä.
Eikä lapsenlikkana työ nyt niin ihmeellistä ole, siihen pystyvät teinitkin ilman koulutusta.
Viimeinen lause kertoo vain miten vähän itse tiedät varhaiskasvatuksesta.
Kasvatus ja kaitseminen ovat eri asioita. Kasvattaja opettaa ja havainnoi, tietää lapsen kehityksestä ja osaa soveltaa osaamaansa teoriaa käytännössä.
Kaitsija vain katsoo, ettei lapsi satuta itseään ja saa ruokansa.
Kummanlaisen luokse itse mieluummin jättäisit lapsesi työpäiväsi ajaksi?
Ap.lle. Kannattaa mennä oikeaan korkeakouluun eli yliopistoon niin palkkakin voi olla parempi. AMK on vähän kuin entinen kauppaoppilaitos.
Torninosturinkuljettaja vuoden kurssi ja palkkaa 4500-5000