Korkeakoulutettu ja sama palkka kuin postin työntekijällä.
Mielestäni postin työntekijöiden palkkaa ei pitäisi laskea. Mutta tässä on monta muuta alkaa, joiden palkkaa pitäisi nostaa.
Olen sosionomi amk. Koulutus lukio ja 3.5 v. ammattikorkeakoulu. Postin työntekijä ei tarvitse edellä mainittua koulutusta.
Postin työntekijän palkka (lehtijutun mukaan);
2200, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800.
Olin Lastentarhaopettajana päiväkodissa. Palkka 2300, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800. Olin lastensuojelussa töissä ja tein lastensuojelutarpeen selvityksiä. Palkka 2300, verojen jälkeen jää käteen 1700-1800.
Mitäs tästä sanotte?
Kommentit (163)
Postissa nyt vaan on aika paljon fil.maistereitakin ja vaikka minkälaisia korkeastikoulutettuja.
Ei muita töitä ole tarjolla ja ylitarjontaa korkeastikoulutetuista on.
Insinööritutkijaprojektipäällikkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda hommia? Itse olen rahoituksen tradenomi ja työskentelen pysäköinninvalvojana. Tienaan noin 2600€, josta käteen jää 2100€. Ja saman tienaavat ne, jotka tekevät samoja hommia koulutuksenaan pelkkä ajokortti.
No siinä on tradenomikoulutukseen käytetyt veroeurot todellisessa hyötykäytössä.
Sinäkö olet se neropatti, joka osaa etukäteen opiskelemaan pyrkivistä sanoa, kenen tapauksessa menee veroeurot hukkaan ja kenen tapauksessa ei?
Hukkaanhan ne menee kun firmat ei meitä rekrytoi. Itsellä takana erinomaisesti suoritetut matematiikan yliopisto-opinnot, mutta ei työnantajia kiinnosta. Ei muuten Postiakaan.
Jännä juttu se on, että ammattikouluja tavataan halveksua, mutta heti kun ammattikoulusta tehdään AMK niin johan ollaan olevinaan kovinkin akateemista. ;)
On se väärin,että ihminen opiskelee vuosia,eikä se näy palkassa.Itse tienaan siivoojana n.2100e/kk.Käteen mulla jää siitä reilu 1700e.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu se on, että ammattikouluja tavataan halveksua, mutta heti kun ammattikoulusta tehdään AMK niin johan ollaan olevinaan kovinkin akateemista. ;)
Lainaa ketjusta viesti, jossa on sanottu amk:ta akateemiseksi.
Ja muutenkin erikoista, että aiheen sijasta jankutetaan omia mielipiteitä siitä, mikä on korkeakoulu ja mikä ei.
Ei vaan pystytä keskittymään aiheeseen jävaan rönsyillään sivujuonteissa?
Onko oikeasti ammattiryhmiä, jotka valittaisivat palkastaan enemmän tai edes yhtä paljon, kuin sairaanhoitajat ja opettajat? Valivalivali, joka juutaksen keskustelussa ja mielipidepalstalla. Ja hoitajien ikuinen mantra "olemme vastuussa ihmishengistä, olemme korkeakoulutettuja!" Ilmankos teitä ei noilla huuteluilla oteta enää vakavasti. Jos haluatte lääkärin palkan, teillä on sitten oltava myös lääkärin tasoinen koulutus ja vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikouluista ei ole koskaan tehty ammattikorkeakouluja vaan opistotason koulutus muuttui ammattikorkeakoulutasoiseksi. Insinöörit ja muut valmistuivat opistoista. Niihin vaadittiin toisen asteen koulutus että sai opiskella niissä.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti ammattiryhmiä, jotka valittaisivat palkastaan enemmän tai edes yhtä paljon, kuin sairaanhoitajat ja opettajat? Valivalivali, joka juutaksen keskustelussa ja mielipidepalstalla. Ja hoitajien ikuinen mantra "olemme vastuussa ihmishengistä, olemme korkeakoulutettuja!" Ilmankos teitä ei noilla huuteluilla oteta enää vakavasti. Jos haluatte lääkärin palkan, teillä on sitten oltava myös lääkärin tasoinen koulutus ja vastuu.
Onko sh:t joskus vaatineet lääkärin palkkaa? Ihan omaan koulutukseen ja työn vaativuutta vastaavaa palkkaa kyllä on vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sh:t joskus vaatineet lääkärin palkkaa? Ihan omaan koulutukseen ja työn vaativuutta vastaavaa palkkaa kyllä on vaadittu.
Eikö lähihoitaja tee ne raskaimmat hommat osastolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se mahtaa olla se koulutusta ja työn vaativuutta vastaava palkka, ja kuka sen määrittelee? Minusta sairaanhoitajien palkka lisineen on yllättävän hyvä koulutukseen ja vaativuuteen nähden. On monia aloja, joiden palkkoja pitäisi nostaa, mutten näe sairaanhoitajia siellä ykkösenä. Se onkin vain minun mielipiteeni.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutushan viittaa yleensä siihen pohjaan, mitä tarvitaan, jotta ihminen voisi omaksua uutta tietoa. Sähköasentajan tutkinto voi olla esimerkiksi erinomainen pohja sähköinsinöörin opintoihin etenkin yhdistettynä lukio-opintoihin, mutta suoraan peruskoulusta ei yleensä ajatella voitavan siirtyä kolmannelle asteelle, mutta toiselle asteelle kyllä. Tämä ajattelu juontuu siitä ymmärryksestä, että tieto on kumuloituvaa ja edeltävä koulutus antaa tiedolliset valmiudet ns. seuraavan asteen opinnoille. Siksi AMK tutkinnot ovat aina edellyttäneet toisen asteen opintoja myös ennen AMKta. Peruskoulussa ei vain opeteta niitä luonnontieteellistä valmiuksia, joita esimerkiksi tarvitaan insinöörin koulutuksessa.
Itse olen Päällikkö tittelillä myyntihommissa. Opistotasoinen kaupallinen tutkinto. Työ on äärimmäisen rankkaa, eikä ylityötunteja lasketa. Periaatteessa olen töissä 24/7. Palkka n. 8000.-/kk brutto. Työsuhdeauto arvoltaan 45-50 tonnia. Joka uusitaan 2-3 vuoden välein uuteen. Ylimääräinen eläkevakuutus, etätyö mahdollisuus, omavalintainen puhelin, max. arvoltaan 800.-, uuden saa hankkia 2 vuoden välein, samoin läppäri.
Tälläkö sitten pitäisi pärjätä, kun edustusasut yms. pitää maksaa itse.
anteeksi mutta mitä ihmettä "lukio" tekee tuossa koulutuksessa :'D jos se pitää mainita koulutuksessa se yleensä vain tarkoittaa sitä että mitään parempaa ei ole. eka kerta kun olen kuullut että sen perusteella pitäisi saada parempaa palkkaa :'DD
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Suomea aloittaja työskentelee? Olen myös sosionomi, työskentelen lastensuojelun sosiaaliohjaajana ja palkka yli 2700 €.. Näissä on eroja
Lastensuojelussa esim. Espoo maksaa edelleen sosionomeille 2300 palkkaa. Espoossa ohjaaja nimikkeellä töissä, mutta sosionomi koulutuksella.
Jos pitäisi valita ura postinkantajana versus sosiaalityöntekijänä samalla palkalla tai jopa vähän huonommalla palkalla, niin mututuntumalta sanoisin, että siltikin se jälkimmäinen. Ainakin näin maallikon silmiin postinjakelu vaikuttaa aika rutiininomaiselta työltä kauheina työaikoineen. Onko siinä hyvät mahdollisuudet edetä uralla ? Tuskimpa. Jos nämä kymmeniä vuosia postia jaelleet joutuvat postista pois, niin kuinka haluttuja he ovat työmarkkinoilla ja mitkä mahdollisuudet on työllistyä? Niimpä.
Ap tarkasteli palkkaa suhteessa työn vaativuuteen. Toinen näkökulma on kysynnän ja tarjonnan laki. Ehkä ne postin palkat ovatkin hyviä, koska muuten hommaan ei olla saatu pysyviä tekijöitä.
Entäs jos olet opiskellut vuosikausia ja oman alan töitä ei löydy? Miten pitäisi palkan sitten määräytyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se mahtaa olla se koulutusta ja työn vaativuutta vastaava palkka, ja kuka sen määrittelee? Minusta sairaanhoitajien palkka lisineen on yllättävän hyvä koulutukseen ja vaativuuteen nähden. On monia aloja, joiden palkkoja pitäisi nostaa, mutten näe sairaanhoitajia siellä ykkösenä. Se onkin vain minun mielipiteeni.
Niinpä.
Itse en suurin surminkaan tekisi mitään hoitotyötä, oli se sitten lähihoitaja, sairaanhoitaja tai lääkäri. En myöskään opettaisi alaikäisiä. Tuttuja noissa duuneissa muutamiakin, ja esim. pahoinpidellyksi töissä joutuneet useammat, huorittelut, läskiksi haukkumiset ym. ihan arkipäivää, voidaan sylkeä päälle ym.
Omat koodaushommat tuohon verrattuna leppoisaa, asiakkaat jos ei aina mukavia niin yleensä asiallisia kumminkin, eikä joudu heidän eritteidensä kanssa tekemisiin.
Insinööritutkijaprojektipäällikkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda hommia? Itse olen rahoituksen tradenomi ja työskentelen pysäköinninvalvojana. Tienaan noin 2600€, josta käteen jää 2100€. Ja saman tienaavat ne, jotka tekevät samoja hommia koulutuksenaan pelkkä ajokortti.
No siinä on tradenomikoulutukseen käytetyt veroeurot todellisessa hyötykäytössä.
Sanopa muuta. Yhteiskunnalle tuosta koulutuksesta ei ollut iloa kun työnantajat eivät pidä sitä minään eivätkä huolineet minua töihin, vaikka valmistuin kurssini parhaana. Tarpeeksi monta vuotta kun on työttömänä niin sitä osaa olla iloinen jo pienipalkkaisesta ja halveksitusta työstä.
BTW. Ei iltalisää, ei lauantailisää, ei lomarahaa ja arkipyhät ei ole meille mitään palkallisia vapaapäiviä. Mutta parempi tämäkin kuin työmarkkinatuki.
Vierailija kirjoitti:
Olen 5 vuotta sitten valmistunut insinööri. Toimin asiantuntijatehtävissä yksityisellä sektorilla uuden teknogian parissa. Palkka 2400 euroa. Lisät eivät kuulu palkkaan. Työpäivät voivat olla pitkiä ja hiton stressaavia, työhön kuuluu paljon edustamista ja jatkuvaa uuden opettelua.
No halvallapa olet osaamisesi myynyt. Olisi kannattanut olla vähän tiukempi palkkaneuvottelussa rekryn yhteydessä. Vaikea uskoa että kukaan mies suostuisi insinöörinä tekemään töitä tuolla palkalla. Tuo on kesätyöpalkka 1.-2. vuoden opiskelijalle.
Niin, tätähän on tutkittu. Edellisissä vaaleissa esim. Kokoomus jaksoi jauhaa, että varhaiskasvatus on vaikuttavin tekijä lapsen kehityksessä. Samassa tutkimuksessa kuitenkin todettiin, että 14 ikävuoden kohdalla ei ollut mitenkään todennettavissa oliko lapsi ollut varhaiskasvatuksessa vai ei, jos lapsi oli mukana suomalaisessa peruskoulussa, hänen sosiaaliset kykynsä ja oppimisvalmiutensa olivat täsmälleen samat kuin varhasikasvatukseen osaliistuneilla. Eli kaikki ne normaalin elämisen tavat oppii ilman mitään ohjattua varhaiskasvatustakin. Lisäksi ko. tutkimuksessa oli vertailtu vain jotain kolmea eri asiaa ja näistä varhaiskasvatus oli merkittävin, mutta jos lähtötaso on 100 ja jollain keinolla päästään 101:een, niin voi se tosiaan olla merkittävin muutos, mutta silti mitätön.