Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pettävän miehen käräyttäminen vaimolle

Vierailija
11.09.2019 |

Seuraan sivusta aika karseeta tilannetta. Hyvä ystäväni on alkanut salasuhteeseen varatun miehen kanssa.

Sanoo miehen kertoneen, että hänellä on vaimon lupa hakea seksiä muualta. Ystäväni uskoo tämän. Mä en olis niinkään varma.

Ystäväni on ihan hullaantunut mieheen ja mies kuulemma häneen (tätäkään en usko, kunhan liehittelee niin ku pelimiehen kuuluu). Erota ei kuitenkaan voi/aio.

Nään jo miten ystäväni roikkuu vuosia toivottomassa suhteessa ja antaa käyttää itseään hyväksi. Etsin facebookista tän miehen vaimon ja siellä näkyy i love my man-lässytyksiä jne. Eli ei kovin kuolleelta vaikuta suhde.

Nyt ajattelin, että laitan vaimolle viestiä, että oliko tietoinen ukkonsa touhusta. Tänhän ei pitäs tulla hänelle yllättäen, kun on luvan kerran antanu... kehottanu suorastaan...

Kommentit (329)

Vierailija
241/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on keskustelu jatkunut eilen hyvinkin vilkkaana. :D En todellakaan jaksa vastata kaikkiin minulle osoitettuihin lainauksiin, mutta muutaman asian voisin kuitenkin nyt tehdä selväksi.

1. Meillä ei todellakaan koulussa opiskella mitään oikein/väärin skenaarioita siitä, kuuluuko petetylle puolisolle kertoa vai ei. Sen takia pidän aika hassuna, että täällä monet epäilevät minun opiskelevan psykologiaa/vaativat tutkimustuloksia (:D) tai kommentoivat että vielä on paljon opittavaa. Minä toin koulutukseni esille siksi, että joku usemmassa kommentissaan kertoi "pappien, terapeuttien ja muiden ihmisten kanssa työskentelevien" olevan sitä mieltä että ei saa kertoa. Siksi kerroin olevani pian psykologi ja sitä mieltä että ehdottomasti kertoisin. Koulutukseni ei muuten liity tähän asiaan mitenkään. Olisin asiasta samaa mieltä vaikka opiskelisin leipuriksi.

2. Sille joka jatkuvasti tivaa, että miksi ottaisin oikeudekseni tehdä valinnan kertoa vaimolle, kun en voi tietää haluaako vaimo tietää vai ei. Tähän ei voi sanoa muuta kuin että myös kertomatta jättäminen on valinta. Sinulla on tietoa joka vaikuttaa toisen ihmisen elämään, mutta valitset pitää sen omana tietonasi. Jos vaimolle kerrotaan, hän saa tietää miehensä pettävän ja voi sitten tehdä oman valintansa sen suhteen, mitä tiedolla tekee. Jos vaimolle ei kerrota, hän jatkaa uskottomassa suhteessa jonka ehkä kuvittelee olevan uskollinen. Molemmat toimintavat siis vaikuttavat hänen elämäänsä. On omasta arvopohjasta kiinni, kumman valinnan tekee. Elämässä tehdään paljon muitakin tällaisia valintoja.

3. Niille jotka sanovat että asia on miehen ja vaimon välinen eikä siihen saa puuttua: puuttumista on myös vaikeneminen. Sinä puutut toisten elämään olemalla jakamatta tietoa, joka on oleellista heidän parisuhteensa kannalta. Lisäksi asia ei ole vaimon ja miehen välinen, ellei vaimo tiedä asiasta. Eikä myöskään siksi, että sinä tiedät siitä. Ulkopuoliset ihmiset eivät tiedä asioita jotka ovat oikeasti pariskunnan välisiä.

Vaikka tämä yksi kommentoija teki kaikkensa saadakseen minut näyttämään hölmöltä ja itsekkäältä ja teki selväksi että valintani on väärä, se ei tee hänen valinnastaan oikeaa. Tässä asiassa ei ole oikeita ja vääriä vastauksia, kuten ei monessa muussakaan asiassa. Minä tekisin valinnan kertoa, koska haluaisin että itselleni kerrottaisiin, ja pidän sitä oikeana tapana toimia. Joku muu tekee valinnan olla kertomatta, sillä ei halua että itselleen kerrottaisiin, ja pitää sitä oikeana tapana toimia. Siitä voidaan vääntää maailman tappiin asti kumpi on oikea tapa toimia, eikä yhteisymmärrykseen päästä koskaan. Nämä ovat arvovalintoja, jotka jokainen tekee itse omassa päässään. Molemmat ratkaisut ovat yhtä oikein ja yhtä väärin samaan aikaan.

P.S. Vielä sille, joka kyseli että olenko sitä mieltä, että miehen puhelimen saa tutkia mikäli epäilee pettämisestä. En ymmärrä mistä moinen tuli edes mieleesi, mutta ei, se ei ole oikein. Tämä ei ole pelkästään arvomaailmaan liittyvä kysymys; puhelimen tutkiminen on yksiselitteisesti laitonta.

Huh, tulipas avauduttua. Mutta tehdään me erilaiset ihmiset jatkossakin erilaisia valintoja elämissämme; erilaisuus todellakin on rikkaus vaikka se kliseinen sanonta onkin.

/18

Oletetaan, että olet kuin oletkin psykologianopiskelija. Miten aiot suhtautua ahdistuneeseen potilaaseen, joka on pilannut parin kolmen ihmisen ihmissuhteet ja elämäntilanteen tuppaamalla ulkopuolisena nimettömänä järjestelemään tilannetta oman mielensä mukaan?

Vinkki: tee omasta keskustelupalstakäyttäytymisestäsi aihe jollekin oppitunnille. Opettajallasi ja muilla opiskelijoilla voi olla mielenkiintoisia ajatuksia siitä, miten sinä perustelet mielipiteesi itsellesi ja muille. Jotakin ammattietiikastakin saattaa tulla esille.

Suhtautuisin samoin kuin ihmiseen, joka on juuri saanut tietää puolisonsa vuosia kestäneestä salasuhteesta, josta monet tiesivät eikä kukaan kertonut. Eli kuuntelemalla ja antamalla vinkkejä tunteiden käsittelyyn.

Jälkimmäistä osaa kommentistasi en ihan tajunnut. Meillä psykologeilla on, kuten kaikilla muillakin, oikeus osallistua mielipidekeskusteluun vauvapalstalla. :D Kuten koitin tuossa edellisessä kommentissani teroittaa, tuleva ammattini ei liity tähän keskusteluun tai edes mielipiteisiini mitenkään. Minä en kommentoi psykologina vaan omana itsenäni. En ole töissä (olisi kyllä siistiä jos tästä saisi palkkaa). Mitään ammattietiikan vastaista ei siis ole tapahtunut, ja vaikka olisi, sillä ei olisi merkitystä koska tämä ei ole työtä.

/18

Tuleva ammattisi liittyy oikein hyvin tähän keskusteluun heti, kun sinä sen mainitset.

Sinulla on vielä hyvin paljon opittavaa - muun muassa se, että suoraan kysymykseen on vastattava suoraan, vaikka kysymys olisikin epämieluisa. 

Niin, ja mainitsin sen tässä keskustelussa siksi, että joku oli sitä mieltä että papit, terapeutit sun muut ovat kaikki tästä asiasta sitä mieltä, että ei saa kertoa. Sanoin että olen tuleva psykologi ja kertoisin. Mitenkään muuten asia ei tähän liity, ja se oli tosiaan ainoa syy miksi sen edes mainitsin. Tämän olen toki jo tehnyt selväksi, mutta sinä et ilmeisesti lue kommentteja, lainailet vain. En voi sille mitään että opiskelemani ala selvästi provosoi sinua jotenkin. Koeta päästä sen yli.

Vastasin myös ihan suoraan kysymykseesi, joten en oikein ymmärrä mistä nyt taas jauhetaan.

/18

Vierailija
242/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni on ollut toinen nainen jo yli 13 vuotta ja uskon, että hänen tunteensa tätä toistakin naista kohtaan on ihan aidot. Miksi koet olevasi oikeutettu puuttumaan muiden elämään? Ikään kuin sinun oman pään pyhä totuus olisi se miten muidenkin pitäsi elää ja sitä pitää julistaa kuin jotain evankeliumia #jeesussyndrooma

Siis olet mies ja puhut itsestäsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n puolustelijat ovat juuri sitä porukkaa, joka onnettomuuden nähdessään hiljentää vauhtia, ottaa kuvan ja lähettää sen iltapäivälehtiin "lukijan kuvaksi". On kiva katsella henkilökohtaisia katastrofeja vierestä, kun ei itse tarvitse liata käsiään.

Vierailija
244/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n puolustelijat ovat juuri sitä porukkaa, joka onnettomuuden nähdessään hiljentää vauhtia, ottaa kuvan ja lähettää sen iltapäivälehtiin "lukijan kuvaksi". On kiva katsella henkilökohtaisia katastrofeja vierestä, kun ei itse tarvitse liata käsiään.

Eikun me ollaan just niitä jotka pysähtyvät soittamaan apua. Ap:n vastustajat taas ovat niitä, jotka ajavat ohi olkiaan kohauttaen; ei kuulu minulle, yksityisasia, toisten elämiin ei pidä puuttuman.

/18

Vierailija
245/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex jäi kiinni pettämisestä kun eräs minulle tuntematon nainen otti yhteyttä ja kysyi olemmeko avoimessa suhteessa. Mies oli ilmeisesti valehdellut, että olisimme. Hetkeäkään en ollut vihainen kellekään muulle kuin miehelle. Epäilin tietysti alkuun tarinan todellisuutta, mutta olen niin kiitollinen että minulle tultiin kertomaan miehen touhuista selkäni takana. Mistä sitä tietää vaikka minua vieläkin vietäisiin kuin pässiä narussa jos suhteen ulkopuolinen ei olisi puuttunut asiaan. 

Vierailija
246/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikun me ollaan just niitä jotka pysähtyvät soittamaan apua. Ap:n vastustajat taas ovat niitä, jotka ajavat ohi olkiaan kohauttaen; ei kuulu minulle, yksityisasia, toisten elämiin ei pidä puuttuman.

/18

Ehei, te olette niitä, jotka pysäytätte liikenteen onnettomuuspaikalle saadaksenne kuvan ambulanssista ja verilätäköistä. Ihan sama, pääseekö palokunta paikalle siivoamaan jäljet, kunhan te saatte nautintonne toisten vahingosta. Ja kuva muistoksi.

Vierailija
247/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/18

Ehei, te olette niitä, jotka pysäytätte liikenteen onnettomuuspaikalle saadaksenne kuvan ambulanssista ja verilätäköistä. Ihan sama, pääseekö palokunta paikalle siivoamaan jäljet, kunhan te saatte nautintonne toisten vahingosta. Ja kuva muistoksi.

Kohtalaisen sairaita mielitekoja sulla. Muista kuitenkin, että pelastustöiden häiritseminen on rikos.

/18

Vierailija
248/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin joskus samaa, tosin kyseessä työkaverit ja vaimo vain etäisesti tuttu. En kertonut mutta joku muu oli vaimolle lopulta kertonut, eikä vaimo ollut uskonut. Todella surullista. Suhde oli lopulta ihan kaikkien tiedossa ja juorut levisi työyhteisön ulkopuolelle. En tiedä jatkuuko vielä ja sulkeeko vaimo edelleen silmänsä. Tosin heillä on uudehko, hieno talo ja lapsia, ei siitä noin vain lähdetä nostelemaan. Hiton sika kuitenkin koko äijä. Itsehän haluaisin tietää heti jos oma mies pettää.

Mistä sinä tiedät uskooko vaimo vai ei? Raportoiko hän todella jälkikäteen asiasta jollekin? Miksi hänen ei saisi olla uskomatta? Mitä surullista siinä on? Itse pidän surullisempana sitä että sinä vatvot asiaa edelleen, kun vaimo ei toiminutkaan niin kuin sinä olisit toiminut tai niin kuin esim. ilmiantaja ilmeisesti olisi toivonut.

Ehditkö vatvomiselta hoitaa omaa parisuhdettasi? Vai odototko että muut ovat selvillä sen tilasta sinua paremmin ja raportoivat asiasta tarvittaessa myös sinulle?

Taidat olla itse pettäjä tai jotain muuta kipeyttä asian suhteen kun noin meni tunteeseen? Tiedän ettei uskonut, koska se vaimolle kertoja sanoi tämän itse. Ja kyllä se aika lailla silmien eteen automaattisesti työnnettiin kun eivät mitenkään kauheasti salanneet suhdettaan, työpikalla harrastivat suhteellisen estotonta kiehnäämistä ja monet (minä mukaanlukien) yllätti heidät kuhertelemasta milloin mistäkin nurkasta ja kopiohuoneesta. Pikkuisen kiusallista ja ihan vähän vaikeaa olla tuollaista asiaa näkemättä ja leikkiä kuin mitään outoa ei olisikaan. Ja kyllä kiitos haluan tietää heti jos oma kumppani tuollaista harrastaa. Etkö itse haluaisi?

Vierailija
249/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan, että käräytätte vieraissajuoksijan tämän puolisolle. Myöhemmin kuulette, että puoliso on ottanut oman henkensä. Mitä tulee mieleen?

a) Saipa ainakin selville totuuden.

b) Pettäjä sai sen, mitä ansaitsi.

c) Minä en ole syyllinen mihinkään, koska pariskunnan keskinäiset asiat eivät kuulu minulle.

d) MIstäs minä olisin voinut tietää, että se olisi noin vakavaa. Itse ainakin haluaisin tietää.

Ja mitä muuta?

Vierailija
250/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletetaan, että käräytätte vieraissajuoksijan tämän puolisolle. Myöhemmin kuulette, että puoliso on ottanut oman henkensä. Mitä tulee mieleen?

c) Minä en ole syyllinen mihinkään, koska pariskunnan keskinäiset asiat eivät kuulu minulle.

d) MIstäs minä olisin voinut tietää, että se olisi noin vakavaa. Itse ainakin haluaisin tietää.

Ja mitä muuta?

Jos asia olisi noin vakava, tuskin kukaan noin tekisi ellei haluaisi menettää toista?

Vierailija
251/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/18

Kohtalaisen sairaita mielitekoja sulla. Muista kuitenkin, että pelastustöiden häiritseminen on rikos.

/18

Nyt taisi kirpaista. Tutkipa sisintäsi hieman ja mieti, mitä sivullisen kostonhimollesi voisi tehdä.

Vierailija
252/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä muuta?

Hae nyt hyvä ihminen hoitoa, jos itsemurhaa harkitset miehesi petettyä sinua. Ei ole lainkaan terveen ihmisen merkki. Toisaalta tuota se pettäminen pahimmassa tapauksessa teettää. Vastaus: kaikki kohdat ok. 

Vierailija
253/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä muuta?

Jos asia olisi noin vakava, tuskin kukaan noin tekisi ellei haluaisi menettää toista?

Mistä sinä sen voit tietää?

Vierailija
254/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/18

/18

On sanonta:"Lääkäri paranna itsesi." Vaikka /18 olisit valmis psykologi, et osaa parantaa itseäsi.

Vierailija
255/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/18

/18

Nyt taisi kirpaista. Tutkipa sisintäsi hieman ja mieti, mitä sivullisen kostonhimollesi voisi tehdä.

Päinvastoin. Minulle ei tullut moinen toimintatapa mieleenkään. Sinulle sen sijaan tuli, ja uskon että se kertoo aika paljon siitä, kuka toimisi kys. tilanteessa mitenkin.

Kostonhimosta ei tietenkään ole tässä itse aiheessa kysymys. Ei minua kohtaan ole tehty mitään väärää, joten vaikka olisinkin kostonhimoinen niin tähän asiaan se ei vaikuttaisi mitenkään.

Hienoa argumentointia, se täytyy kyllä sanoa. :)

/18

Vierailija
256/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/18

/18

On sanonta:"Lääkäri paranna itsesi." Vaikka /18 olisit valmis psykologi, et osaa parantaa itseäsi.

Nyt multa meni pointti ohi heittämällä. En ole yrittänytkään parantaa itseäni, en ole sairas. Tarkentaisitko?

En myöskään ymmärrä miksi tuohon psykologiuteen tartutaan edelleen, vaikka olen sanonut useaan kertaan että se ei liity tähän aiheeseen mitenkään. Eikun hetkonen, ymmärrän sittenkin. Argumentit ovat loppuneet.

/18

Vierailija
257/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sivustakatsojana voin sanoa että sivusta on tosi kurja seurata pettämistarinoita. Työpaikalla mies retostelee jokaikisellä naisjutullaan, ja niitähän löytyy. Uusin on työpaikan naapurista nuori 20v likka joka on umpirakastunut, tää tyyppi taas punkkaa jo seuraavan pedissä.

Vierailija
258/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti voin nyt sanoa, myös omakohtaisesti, että PETTÄJÄT ovat niitä jotka vastustavat vaimolle kertomista. Olen itsekin viimeiseen asti sitä mieltä että EI SAA PUUTTUA toisten asioihin, minun suhteeni kehenkään ei kuulu kenellekään muulle.

Jos en olisi petturi itsekin, olisin toki sitä mieltä että pitää kertoa vaimolle. Ja haluaisin tietää jos minua petetään. Mutta omasta näkökulmastani pidän ihan vihon viimeisenä kenellekään kantelemista, kukin hoitakoot omat asiansa kuten tykkää.

Vierailija
259/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä muuta?

Hae nyt hyvä ihminen hoitoa, jos itsemurhaa harkitset miehesi petettyä sinua. Ei ole lainkaan terveen ihmisen merkki. Toisaalta tuota se pettäminen pahimmassa tapauksessa teettää. Vastaus: kaikki kohdat ok. 

Siinäpä herttainen olkinukke.  :D

Mielihyväsi on sinulle siis niin tärkeää, että sen vuoksi olet valmis sotkeutumaan tilanteeseen, jota et tunne. Minulle taas keksit taustan, johon pystyt käymään kiinni peitelläksesi sen pienen epämukavuudentunteen, jonka kysymykseni sinussa herätti. Ehkä tästä alkaa kasvu, jonka myötä opit harkitsemaan asioita muidenkin kuin vain itsesi kannalta.

Vierailija
260/329 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä muuta?

Siinäpä herttainen olkinukke.  :D

Mielihyväsi on sinulle siis niin tärkeää, että sen vuoksi olet valmis sotkeutumaan tilanteeseen, jota et tunne. Minulle taas keksit taustan, johon pystyt käymään kiinni peitelläksesi sen pienen epämukavuudentunteen, jonka kysymykseni sinussa herätti. Ehkä tästä alkaa kasvu, jonka myötä opit harkitsemaan asioita muidenkin kuin vain itsesi kannalta.

Ja sieltä taas vahvaa argumentointia, kuten tähänkin asti. Sinun kommenttisi eivät aiheuta epämukavuutta kenessäkään, vaikka niin jo toistamiseen itsellesi uskottelet. Korkeintaan lievää myötähäpeää.

Muista, että myös se puoliso jolle et kerro tietojasi saattaa tehdä itsemurhan, kun saa vuosien päästä tietää että puoliso petti pitkään ja kaikki tiesivät. Valintakysymys, tästä ei nyt päästä mihinkään vaikka kuinka kuvittelet olevasi kantasi kanssa oikeassa. Ei ole oikeaa eikä väärää. On arvovalintoja. Erilaisia sellaisia.

/18

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi