Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yh, asuntolaina, opiskelu ja toimeentulo

Vierailija
11.09.2019 |

Olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja minulla on omistusasunto, josta vielä paljon velkaa. Olen vakituisessa työssä, palkka on pieni ja mitään ei jää säästöön.

Haluaisin lähteä opiskelemaan uutta alaa, mutta miten ihmeessä saisin kaiken kustannettua? 🤔

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina koroille.

Vierailija
2/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitään ei jää säästöön lainan jälkeen lainaa on yksikertaisesti liikaa, joten ei ole mitään amerikantiedettä päätellä mitä kannattaa tehdä. Hymiöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahasti näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea haluamaamme. : )

Vierailija
4/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyt jotakin omistamaaasi. Tosi moni rahoittaa opiskelunsa tällä tavalla.

Vierailija
5/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä koulutus?

Yleensä pankit antavat ainakin pari vuotta lyhennysvapaata. Korkoihin + yhtiövastikkeeseen voi saada asumistukea. Vakitöistä ei tarvitse irtisanoutua, opintovapaata on työnantajan myönnettävä. Olisitko oikeutettu aikuiskoulutusrahaan? Onko sulla opintotukikuukausia jäljellä?

Vierailija
6/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut työssä 8 vuotta , voit saada jonkin 15 kk aikuisopintorahaa (joka tulee tulojesi mukaan)

Monimuoto-opiskelujen avulla voisit tehdä myös töitä. Asuntolainasta voit sopia, että maksaisit tilapäisesti vähemmän/ korkoja.

Vierailija
7/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monimuoto-opiskelu. Niin minä yh:nä teen, asuntolainaa ei tosin ole, asun vuokralla.

Vierailija
8/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla melkein sama tilanne. Asun siis vuokralla, mutta vuokra on suuri. En ole halunnut muuttaa halvempaan, koska pidän asunnosta. Mutta siis kaikki raha menee mitä tuleekin. Minulla yksi lapsi, jonka lähivanhempi olen. Haluan opiskella, mutta ei ole varaa. Siksi olenkin hakeutumista nyt AMK yhteushaussa alalle, jossa voi tehdä täysin verkko-opintoina kaikki työn ohella. Se tietty on, että mun lapsi on jo teini, eikä tarvitse enää niin paljoa minua kuin pikkulapsi.

Vierailija
9/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ähän on melkein mahdotona vastata kun ei ole tarkempaa tietoa, miten tai kuinka kulusi jakauuva nyt. - Tai voisiko saada "uudelle alalle" tukea vanhoista opinnoistasi. Tukien varaan ei ihan hirveästi kannata omaa toimeentuloaan laskea. Tsemppiä nyt kuienkin!

Vierailija
10/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pienet lapset niin haastavaa. Muuten osa-aikatyö ja opinnot. Varmaan saat jotakin asumistukea sitten.

Vierailija
11/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut opinnot on suunniteltu työssäkäyville. Päivät töissä ja illat koulussa. Rankkaa varmasti on ja lapset on sitten illat yksin kotona. 

Vierailija
12/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkasta jää käteen 1450-1650€/kk ja lainaa, korko ja vastike on yht 670€/kk. En saisi tuolla rahalla kuin vuokra kaksion, mihin en mahdu lasten kanssa. En jaksaisi koko loppuelämää kitkuttaa näin pienillä tuloilla, kun opiskelemalla pääsisin pois tästä palkkakuopasta.

Tulee toivoton olo kun en edes viihdy työssäni, se ei ole alaani ja oma opiskeluin hankittu ammatti ei tarjoa töitä täällä.

Ap

Vierailija
13/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen

Vierailija
14/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkasta jää käteen 1450-1650€/kk ja lainaa, korko ja vastike on yht 670€/kk. En saisi tuolla rahalla kuin vuokra kaksion, mihin en mahdu lasten kanssa. En jaksaisi koko loppuelämää kitkuttaa näin pienillä tuloilla, kun opiskelemalla pääsisin pois tästä palkkakuopasta.

Tulee toivoton olo kun en edes viihdy työssäni, se ei ole alaani ja oma opiskeluin hankittu ammatti ei tarjoa töitä täällä.

Ap

Aikuisopintorahalla saisit tuolla n. 1000 euroa . Saatko opintolainaa?

Noilla pärjäisit ok

Vierailija
15/15 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aikuisopintorahalla saisit tuolla n. 1000 euroa . Saatko opintolainaa?

Noilla pärjäisit ok

Kai minä opintolainaa saisin. Olen aikanaan maksanut vanhat opintolainat pois ja luottotiedot ovat kunnossa. Kuinka helposti tuolla aikuisopintorahalla pääsee opiskelemaan?

Ap