Abortti --> lastensuojeluilmoitus
Päädyin aborttiin pitkän pohdinnan jälkeen. Olen yksinhuoltaja alaikäiselle lapselle, ja vaikka lapsen isä on toinen huoltaja niin hän ei ole tavannut lastaan viiteen vuoteen kertaakaan eikä muutenkaan pitänyt mitään yhteyttä. Hänellä on uusi perhe jo toisaalla.
Tunteet tulivat pintaan sairaalassa ja rupesin itkemään. Koin hirveää häpeää ja syyllisyyttä tapahtuneesta. Juttelin kätilön kanssa asiasta ja hän vaikutti empaattiselta.
Nyt sitten tipahti luukusta kutsu lastensuojeluun ja siinä kerrotaan abortistani ja siitä että olin hyvin itkuinen toimenpiteen jälkeen. Tästä oli hoitajan huoli herännyt.
Meistä ei koskaan ole tehty mitään ilmoituksia minnekään ja asiat ovat olleet lapsella aina kunnossa. Nyt sitten tämä kaupanpäälle. Kaikista hirveintä on että tuo ilmoitus menee lapseni isälle joka on täysin ulkopuolinen elämässämme! Isä on ollut aikoinaan sairaalloisen väkivaltainen piinaaja jota sain pelätä monet vuodet. Olen näiden vuosien aikana koonnut itseäni ja ollut onnellinen että ex ei ole enää elämässämme.
Nyt sitten tuollainen ilmoitus menee lähestulkoon vieraalle miehelle joka ei ole ikinä meistä välittänyt! Sosiaalityöntekijä sanoi että ilmoitus menee isälle sanasta sanaan, eli abortti menee hänelle ja totta kai hänen kauttaan myös lähipiirinsä tietoon.
Olen niin häpeissäni ja perin juurin nöyryytetty etten keksi mitä tekisin! Voiko tämä olla edes mahdollista että näin viranomaiset toimii?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
En ole nyt kiinnostunut yh-korotuksista ym raha-asioista, vaan siitä että onko muille käynyt näin ja voidaanko näin arkoja asioita levittää?
ap
Kyllä voidaan. Minun pojallani oli 14-15 vuotiaana ongelmansa, jotka johtivat huostaanottoon. Isälle, joka ei siihen mennessä ollut kertaakaan ollut kiinnostunut lapsestaan, lähetettiin tiedot asiasta ja tilanteesta. Isä ei reagoinut mitenkään niihin meidän tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa ehkäisy ja luotettava sellainen, kondomi yksistään ei riitä. Niin turhaa moni abortti ja toisen elämän riistäminen.
100% ehkäisyä ei ole olemassa.
Ja ei, selibaatti ei ole vaihtoehto.
Selibaatti on oikein hyvä vaihtoehto, jos ei jaksa ehkäistä. Ja ei todellakaan luotettava ehkäisy petä joka toisella kuten tämän palstan perusteella näyttäisi.
Voi kunpa tietäisit. Olen viisikymppinen ja tiedän lukuisia ehkäisystä huolimatta alkaneita raskauksia ja nimenomaan parisuhteessa olevilla. Osa on keskeyttänyt osa pitänyt lapsen. Suurin osa ns kierukkalapsia eli naisen muistamisesta ei kiinni. Mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Mieti nyt jos varmuus on 98% niin kaksi sadasta tulee raskaaksi tiettynä käyttöaikana.
Sitten se lapsi synnytetään. Abortti ei ole ehkäisy. Suurin osa aborteista tehdään aivan varmasti siksi, kun ehkäisyä ei ole käytetty.
Ei-toivottu raskaus keskeytetään. Ja jos sinä et halua keskeyttää ei-toivottua raskauttasi niin älä keskeytä mutta sinulla ei ole mitåän oikeutta päättää eikä moralisoida muiden ratkaisuja ja elåmää.
Mutta tuohan kumpuaa vain siitå ettå toisille naisille halutaan pahaa.Älä luule. Minä en halua tappaa lapsia, enkä anna muidenkaan tappaa niitä. Ja kyllä, kunnollisilla vanhemmilla on oikeus moralisoida lapsensa tappaneita ihmisiä juuri niin paljon kuin huvittaa.
Ikävä että sinun lapsillasi ei ole kunnollisia vanhempia. No kaikkea ei voi saada.
Mistä päättelit etten minä olisi kunnon vanhempi? Siitäkö, etten hyväksy lasten tappamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa ehkäisy ja luotettava sellainen, kondomi yksistään ei riitä. Niin turhaa moni abortti ja toisen elämän riistäminen.
Kyllä, selibaatti on vaihtoehto. Lukemattomat ihmiset ovat selibaatissa kuka mistäkin syystä (ei ole valmis vanhemmuuteen, ei löydä kumppania, sairastaa HIV:iä, uskonnolliset syyt jne.) eivätkä he jää mistään tärkeästä paitsi.
Mikä sinä olet sanomaan mikä muille on tärkeää? Kai se selibaatti nyt onkin helppo vaihtoehto jos ei ole kiinnostunut seksistä, mutta iso osa ihmisistä on, ja se on esim. tärkeä osa parisuhdetta.
Kaikkea ei voi saada ja joskus ihmisten on pakko turvautua vaikeisiinkin vaihtoehtoihin. Esim. sipsien syöminen voi olla jollekin tosi tärkeää, mutta jos hänellä on jo valmiiksi kolesterolit koholla niin hänen pitää ymmärtää olla vastuullinen ja olla syömättä niitä sipsejä. Jollekulle seksi voi olla tärkeää, mutta jos hän ei ole valmis vanhemmuuteen niin sitten hänen on vain oltava ilman.
Miksi täällä alapeukutetaan näitä missä kommentoidaan, että todennäköisesti kätilöllä on vain ollut huoli äidin jaksamisesta? Oletteko ihan tyhmiä? Lasu on sanana värittynyt, mutta se ei ole mikään rangaistus tai suora tie huostaanottoon vaan tapa saada perheelle tarvittaessa tukea. Kriisissä oleva ihminen ei välttämättä osaa sitä itse hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, selibaatti on vaihtoehto. Lukemattomat ihmiset ovat selibaatissa kuka mistäkin syystä (ei ole valmis vanhemmuuteen, ei löydä kumppania, sairastaa HIV:iä, uskonnolliset syyt jne.) eivätkä he jää mistään tärkeästä paitsi.
Mikä sinä olet sanomaan mikä muille on tärkeää? Kai se selibaatti nyt onkin helppo vaihtoehto jos ei ole kiinnostunut seksistä, mutta iso osa ihmisistä on, ja se on esim. tärkeä osa parisuhdetta.
Kaikkea ei voi saada ja joskus ihmisten on pakko turvautua vaikeisiinkin vaihtoehtoihin. Esim. sipsien syöminen voi olla jollekin tosi tärkeää, mutta jos hänellä on jo valmiiksi kolesterolit koholla niin hänen pitää ymmärtää olla vastuullinen ja olla syömättä niitä sipsejä. Jollekulle seksi voi olla tärkeää, mutta jos hän ei ole valmis vanhemmuuteen niin sitten hänen on vain oltava ilman.
Paitsi että ei hänen täydy olla ilman, kun ehkäisy ja se abortti on keksitty.
Suomi on sairas maa
-ulkosuomalainen
Valistakaa viisaat ruotsissa asuvaa. Ymmärtääkseni isä ollut poissa kuviosta jo monta vuotta, uusi perhekin on. Ei mitään kiinnostusta tavata apn kanssa saamansa lasta.
Eikö tässä tilanteessa parasta olisi ollut että ap olisi vaan kutsuttu sossuun juttelemaan?
Ei riitä, vaan isääkin pitää informoida tapahtuneesta. Sossutantat juoruatteko myös abortista? Pääsee vähä niinku ohimennen suusta. Voiko vaikka apn lapsen isukki manipuloida tilannetta omaksi edukseen? Varmaakaan ei mitään hyvää aplle toivo.
Vierailija kirjoitti:
Sori kun tungen samaan.
Meiltä on kuollut vauva rv 23, jos tulisin uudelleen raskaaksi ja olisin ultrissa yms itkuinen mikä nostattaa tunteet pintaan, olisiko tämä vähän sama asia?
Varmaankin menis ilmotus heti, sitten synnytyslaitoksella huostaanotto.
Suomi on grazy maa.
Vierailija kirjoitti:
Kätilö on luultavasti ollut huolissaan lapsestasi, jos olet ollut kovasti pois tolaltaan. Ajatellut, että kuka pitää huolta lapsestasi, jos et itse tällä hetkellä ole siihen kykenevä..
Anna mun nauraa, noi rattaat pyörii hitaasti. Akuuttista apua jos olisi tarvinnut niin sitä mikään lasu auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selibaatti on oikein hyvä vaihtoehto, jos ei jaksa ehkäistä. Ja ei todellakaan luotettava ehkäisy petä joka toisella kuten tämän palstan perusteella näyttäisi.
Voi kunpa tietäisit. Olen viisikymppinen ja tiedän lukuisia ehkäisystä huolimatta alkaneita raskauksia ja nimenomaan parisuhteessa olevilla. Osa on keskeyttänyt osa pitänyt lapsen. Suurin osa ns kierukkalapsia eli naisen muistamisesta ei kiinni. Mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Mieti nyt jos varmuus on 98% niin kaksi sadasta tulee raskaaksi tiettynä käyttöaikana.
Sitten se lapsi synnytetään. Abortti ei ole ehkäisy. Suurin osa aborteista tehdään aivan varmasti siksi, kun ehkäisyä ei ole käytetty.
Ei-toivottu raskaus keskeytetään. Ja jos sinä et halua keskeyttää ei-toivottua raskauttasi niin älä keskeytä mutta sinulla ei ole mitåän oikeutta päättää eikä moralisoida muiden ratkaisuja ja elåmää.
Mutta tuohan kumpuaa vain siitå ettå toisille naisille halutaan pahaa.Älä luule. Minä en halua tappaa lapsia, enkä anna muidenkaan tappaa niitä. Ja kyllä, kunnollisilla vanhemmilla on oikeus moralisoida lapsensa tappaneita ihmisiä juuri niin paljon kuin huvittaa.
Millä tavalla sinä estät muita tekemästä abortteja? Kovasti niitä tunnutaan tekevän sinun kieltämisestäsi huolimatta.
Niinpå ja niisså maissa joissa abortti on kielletty tehdään kaikista eniten abortteja. Mitähän tuo jankkaaja ajatteli sille tehdä? Ehdottaa selibaattia niiden maiden miehille?
Vierailija kirjoitti:
Siis jos olet yksinhuoltaja niin ei todellakaan voi mennä ilmoitus isälle myös..? Siis jos olet YKSINHUOLTAJA.
Onko näin? Käsittääkseni menee vaikka olisi yksinhuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on totta, niin hoitaja on toiminut epäammattimaisesti. Pitäisi tajuta, että abortin jälkeen voi olla herkillä ja, herrajumala, itkeäkin.
Terveydenhuollon ammattilaisella on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos on pienikin epäily siitä ettei lapsesta pystytä kotona huolehtimaan. Tottakai abortin jälkeen voi olla herkillä, mutta moni voi myös masentua ym. Joku asia on saanut hoitajan huolestumaan..
Eikö sen arvioinnin voisi jättää ammattilaiselle? Jos hoitaja ei ymmärrä mielenterveydestä mitään, niin ohjaisi sitten mieluummin oikealle asiantuntijalle.
Niinhän tässä tarinassa juuri on tehtykin. Lastensuojeluilmoitus tehdään matalalla kynnyksellä, kun huoli herää. Lastensuojelu sitten lastensuojelun ”oikeana asiantuntijana” selvittää, tarvitaanko jatkotoimenpiteitä. Lastensuojelulla on myös oikeus hankkia terveystietoja ja mahdollisuus konsultoida mm. psykiatria.
Mahdollisuus jota he eivät käytä jos käsillä on esimerkiksi exän hatusta temmattuja diagnooseja niin kuin meidän perheen lasu-asiakkuuden kanssa kävi.
Olen itse omia ongelmiani hoidattanut psykoterapiassa koska niin vastuullinen vanhempi tekee, exäni taas vipeltää ilman diagnooseja ja hoitoa koska ei ilmeisesti kykene itse auttamaan itseään.
Arvatkaapa kumpi meistä sai karsean eron päätteeksi vielä perhetyöntekijätkin vaivoikseen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä alapeukutetaan näitä missä kommentoidaan, että todennäköisesti kätilöllä on vain ollut huoli äidin jaksamisesta? Oletteko ihan tyhmiä? Lasu on sanana värittynyt, mutta se ei ole mikään rangaistus tai suora tie huostaanottoon vaan tapa saada perheelle tarvittaessa tukea. Kriisissä oleva ihminen ei välttämättä osaa sitä itse hakea.
Se, että ihminen on itkuinen ja surullinen abortin jälkeen, ei vielä tarkoita, että ihminen on kriisissä. Joka itkuun ei myöskään tarvita ulkopuolista tukea. Itkee ja käsittelee aikansa asiaa ja pikkuhiljaa toipuu. Suurin osa ihmisistä kykenee pitämään hyvää huolta lapsistaan surullisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihminen on itkuinen ja surullinen abortin jälkeen, ei vielä tarkoita, että ihminen on kriisissä. Joka itkuun ei myöskään tarvita ulkopuolista tukea. Itkee ja käsittelee aikansa asiaa ja pikkuhiljaa toipuu. Suurin osa ihmisistä kykenee pitämään hyvää huolta lapsistaan surullisenakin.
Lastensuoje ei tarkoita välttämättä että olisi huoli lapsesta se kynnys tehdä ilmoitus riittää että on huoli äidin jaksamisesta. Ilmoitus ei automaattisesti tarkoita huostaanottoa vaan että voisiko kenties perhettä tukea. Toki näitä ilmoituksia tehdään nykyään niin pienistä asioista että resurssit ei riitä oikeisiin tapauksiin missä sitä apua mahdollisesti tarvittaisiin ja on todella ikävää että ilmoitus tehdään sen sijaan että kysyttäisiin äidin vointia ja selviteträisiin sitä kautta. Lastensuojelun tuki on myös retuperällä se ei paljoa auta että perhetyöntekijät käyvät jututtamassa uupunutta perhettä, kun sen avun pitäisi olla konkreettista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos olet yksinhuoltaja niin ei todellakaan voi mennä ilmoitus isälle myös..? Siis jos olet YKSINHUOLTAJA.
Onko näin? Käsittääkseni menee vaikka olisi yksinhuoltaja.
miksi tätä ala nuoletettiin, ihan aidosta kiinnostuksesta kysyin.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä lastensuojelun ihmisiä paikalla? Onko todella niin että teidän on pakko tuo ilmoitus lähettää isälle vai voiko tässä käyttää minkäänlaista harkintaa?
ap
Sun terveystietoja ei voi lähettää kenellekään ulkopuoliselle. Lasu tehdään aina lapsesta ja kuvaus lapsesta käsin. Käsitin, että lapsi meni abortin mukana pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä lastensuojelun ihmisiä paikalla? Onko todella niin että teidän on pakko tuo ilmoitus lähettää isälle vai voiko tässä käyttää minkäänlaista harkintaa?
ap
Sun terveystietoja ei voi lähettää kenellekään ulkopuoliselle. Lasu tehdään aina lapsesta ja kuvaus lapsesta käsin. Käsitin, että lapsi meni abortin mukana pois?
Kiitos tiedosta! Ei muuta kuin sosiaaliasiamieheen yhteys.
Ei pitäisi olla mitään oikeutta levittää tietoja. Terveystiedot eivät ole julkisia. Tuossa on ihan rikosilmoituksen paikka. Lasusta voi mennä tieto mutta ei abortista.
Yksinhuoltajan tapauksessa ilmoitus ei todellakaan mene toiselle vanhemmalle puhumattakaan, että menisi "sanasta sanaan".
Jos tapauksesi on todellinen eikä provo hanki heti lakimies tai ole yhteydessä tämän lastensuojelun henkilön esimieheen.
Niin ja en ole lähettänyt paperi-ilmoitusta, ellei sitä ole pyydetty.