Abortti --> lastensuojeluilmoitus
Päädyin aborttiin pitkän pohdinnan jälkeen. Olen yksinhuoltaja alaikäiselle lapselle, ja vaikka lapsen isä on toinen huoltaja niin hän ei ole tavannut lastaan viiteen vuoteen kertaakaan eikä muutenkaan pitänyt mitään yhteyttä. Hänellä on uusi perhe jo toisaalla.
Tunteet tulivat pintaan sairaalassa ja rupesin itkemään. Koin hirveää häpeää ja syyllisyyttä tapahtuneesta. Juttelin kätilön kanssa asiasta ja hän vaikutti empaattiselta.
Nyt sitten tipahti luukusta kutsu lastensuojeluun ja siinä kerrotaan abortistani ja siitä että olin hyvin itkuinen toimenpiteen jälkeen. Tästä oli hoitajan huoli herännyt.
Meistä ei koskaan ole tehty mitään ilmoituksia minnekään ja asiat ovat olleet lapsella aina kunnossa. Nyt sitten tämä kaupanpäälle. Kaikista hirveintä on että tuo ilmoitus menee lapseni isälle joka on täysin ulkopuolinen elämässämme! Isä on ollut aikoinaan sairaalloisen väkivaltainen piinaaja jota sain pelätä monet vuodet. Olen näiden vuosien aikana koonnut itseäni ja ollut onnellinen että ex ei ole enää elämässämme.
Nyt sitten tuollainen ilmoitus menee lähestulkoon vieraalle miehelle joka ei ole ikinä meistä välittänyt! Sosiaalityöntekijä sanoi että ilmoitus menee isälle sanasta sanaan, eli abortti menee hänelle ja totta kai hänen kauttaan myös lähipiirinsä tietoon.
Olen niin häpeissäni ja perin juurin nöyryytetty etten keksi mitä tekisin! Voiko tämä olla edes mahdollista että näin viranomaiset toimii?
Kommentit (141)
Aivan_käsittämättömän_järkyttävää, että lasu ohittaa kaiken salassapidon, joka muuten on terveystietojen osalta hyvin tiukka.
Liian matalalla kynnyksellä joka huolesta tehtävä lastensuojeluilmoitus on iso ongelma tässä yhteiskunnassa. Se estää ihmisiä hakemasta apua ennen kuin on liian myöhäistä.
Ap hanki yksinhuoltajuus viimeistään nyt tämän jupakan jlk...
Vierailija kirjoitti:
Aivan_käsittämättömän_järkyttävää, että lasu ohittaa kaiken salassapidon, joka muuten on terveystietojen osalta hyvin tiukka.
Liian matalalla kynnyksellä joka huolesta tehtävä lastensuojeluilmoitus on iso ongelma tässä yhteiskunnassa. Se estää ihmisiä hakemasta apua ennen kuin on liian myöhäistä.
Niin on. Yhteispalaverissa vaitiolovellvollisuuden piirissä olevien ammattilaisten kesken ei saa mainita arkaluonteisia tarpeellisiakaan esim terveystietoja mutta hups lasuun merkitään todellakin yksityiselämän suojaan kuuluva asia ja se levitetään käytännössä kenelle vain.
Ja tälläinen törkeys tekee sen ettå apua ei haeta vaikka mikä olisi ja lapset kärsii.
Osaksi tämä johtuu virkaintoisista hoitsuista yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa ehkäisy ja luotettava sellainen, kondomi yksistään ei riitä. Niin turhaa moni abortti ja toisen elämän riistäminen.
100% ehkäisyä ei ole olemassa.
Ja ei, selibaatti ei ole vaihtoehto.
Tottakai selibaatti on vaihtoehto. Abortti on väärin, mutta laillista.
Tuo yksityisasian levittäminen on kyllä myös väärin ja kai laitontakin joten voi olla, että voit tehdä rikosilmoituksen siitä. Todennäköisesti sanovat hups, etkä saa sitä estettyä, mutta jos resursseja on veisin asian loppuun asti. Kuulostaa niin törkeältä.
Eli kun oma lapsiluku oli täynnä kun olin 29v niin selibaatti 30 vuodeksi ois ollut susta ihan realistinen vaihtoehto 😂😂
No minun mielestä kyllä, tosin en ole niitä ihmisiä, joilla on joku lapsiluku. 😉 Ehkä kuitenkin tyytyisin ehkäisyyn tuossa tilanteessa ja joustaisin siitä lapsiluvusta, jos silti tulisin raskaaksi. Ihan miten vaan, koska aborttia en hyväksyisi. Sen mukaan menis vaihtoehdot.
Voi luoja mitä lässytystä.
Jos ei ole ilmeistä, että juuri abortti on se, mikä aiheuttaa lapselle mahdollisen vaaran, kätilöllä EI OLE MITÄÄN OIKEUTTA MAINITA SITÄ ilmoituksessa. Lastensuojeluilmoitus tehdään LAPSESTA, abortti on ÄIDILLE tehtävä rutiinitoimenpide.
1. Marssit poliisiasemalle, teet rikosilmoituksen terveystietojesi vuotamisesta exällesi
2. Hankit lakimiehen. Jos olet pienituloinen, saat oikeusavusta sellaisen.
3. Hanki myös näistä asioista tietävä tukihenkilö jonkin yhdistyksen kautta, se voi olla myös esim. diakoni (ei haittaa vaikket kuulu kirkkoon)
3. Kun sossu ottaa taas yhteyttä, ilmoitat, että asia on poliisitutkinnassa, ja yhteydenotot ovat tästedes lakimiehen kautta.
4. Ilmoitat, että selvität asiaa oikein mielelläsi kirjallisesti, jos on tarve.
5. Mietit todella tarkkaan kirjalliset lyhyet ja ytimekkäät vastauksesi sossujen kysymyksiin. Annat tukihenkilön tai lakimiehen tarkistaa ne ennen lähettämistä.
Toivon, että näin selviät mahdollisimman vähällä eroon sossuista. Itse hölmö menin ensimmäiseen tapaamiseen yksin, ja jouduin useiden vuosien lasumyllyyn. Ex tehtaili ilmoituksia. Ja minulla olivat sentään terveystiedot puhtaat, eikä lapsella mitään hätää minkään suhteen minun luonani, ainoastaan exäni eli etän luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa ehkäisy ja luotettava sellainen, kondomi yksistään ei riitä. Niin turhaa moni abortti ja toisen elämän riistäminen.
Selibaatti on oikein hyvä vaihtoehto, jos ei jaksa ehkäistä. Ja ei todellakaan luotettava ehkäisy petä joka toisella kuten tämän palstan perusteella näyttäisi.
Voi kunpa tietäisit. Olen viisikymppinen ja tiedän lukuisia ehkäisystä huolimatta alkaneita raskauksia ja nimenomaan parisuhteessa olevilla. Osa on keskeyttänyt osa pitänyt lapsen. Suurin osa ns kierukkalapsia eli naisen muistamisesta ei kiinni. Mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Mieti nyt jos varmuus on 98% niin kaksi sadasta tulee raskaaksi tiettynä käyttöaikana.
Sitten se lapsi synnytetään. Abortti ei ole ehkäisy. Suurin osa aborteista tehdään aivan varmasti siksi, kun ehkäisyä ei ole käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai selibaatti on vaihtoehto. Abortti on väärin, mutta laillista.
Tuo yksityisasian levittäminen on kyllä myös väärin ja kai laitontakin joten voi olla, että voit tehdä rikosilmoituksen siitä. Todennäköisesti sanovat hups, etkä saa sitä estettyä, mutta jos resursseja on veisin asian loppuun asti. Kuulostaa niin törkeältä.
Eli kun oma lapsiluku oli täynnä kun olin 29v niin selibaatti 30 vuodeksi ois ollut susta ihan realistinen vaihtoehto 😂😂
Mieluummin niin kuin toisen ihmisen kuolema. Seksinpuute ei tapa.
Yhteys EU-tuomioistuimeen. Euroopan sivistysvaltioissa arvostetaan yksityisyyden suojaa paremmin kuin meikalaisten junttilassa. Ja isosti voimia sinulle! Paremmin sulla asiar on kuin monella muulla, kun saat surun ja järkytyksen purettua itkuksi.
Sori kun tungen samaan.
Meiltä on kuollut vauva rv 23, jos tulisin uudelleen raskaaksi ja olisin ultrissa yms itkuinen mikä nostattaa tunteet pintaan, olisiko tämä vähän sama asia?
Isällä on halutessaan oikeus saada ilmoitus, mutta ainakin itse olen vaan ympäripyöreästi kertonut, että äidin terveydenhuollon kontaktilta on tullut tällainen ja tällainen ilmoitus. Kyse on kuitenkin isän lapsesta, ei äidin tietojen kertomisesta.
T. Sos.tt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selibaatti on oikein hyvä vaihtoehto, jos ei jaksa ehkäistä. Ja ei todellakaan luotettava ehkäisy petä joka toisella kuten tämän palstan perusteella näyttäisi.
Voi kunpa tietäisit. Olen viisikymppinen ja tiedän lukuisia ehkäisystä huolimatta alkaneita raskauksia ja nimenomaan parisuhteessa olevilla. Osa on keskeyttänyt osa pitänyt lapsen. Suurin osa ns kierukkalapsia eli naisen muistamisesta ei kiinni. Mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Mieti nyt jos varmuus on 98% niin kaksi sadasta tulee raskaaksi tiettynä käyttöaikana.
Sitten se lapsi synnytetään. Abortti ei ole ehkäisy. Suurin osa aborteista tehdään aivan varmasti siksi, kun ehkäisyä ei ole käytetty.
Ei-toivottu raskaus keskeytetään. Ja jos sinä et halua keskeyttää ei-toivottua raskauttasi niin älä keskeytä mutta sinulla ei ole mitåän oikeutta päättää eikä moralisoida muiden ratkaisuja ja elåmää.
Mutta tuohan kumpuaa vain siitå ettå toisille naisille halutaan pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, selibaatti on vaihtoehto. Lukemattomat ihmiset ovat selibaatissa kuka mistäkin syystä (ei ole valmis vanhemmuuteen, ei löydä kumppania, sairastaa HIV:iä, uskonnolliset syyt jne.) eivätkä he jää mistään tärkeästä paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Isällä on halutessaan oikeus saada ilmoitus, mutta ainakin itse olen vaan ympäripyöreästi kertonut, että äidin terveydenhuollon kontaktilta on tullut tällainen ja tällainen ilmoitus. Kyse on kuitenkin isän lapsesta, ei äidin tietojen kertomisesta.
T. Sos.tt
Eli et ole vartavasten isälle ilmoittanut asiasta, vaan kertonut vain jos isä kysyy? Ja siis oletko vain kertonut ilmoituksesta etkä lähettänyt alkuperäistä paperiilmoitusta isälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-toivottu raskaus keskeytetään. Ja jos sinä et halua keskeyttää ei-toivottua raskauttasi niin älä keskeytä mutta sinulla ei ole mitåän oikeutta päättää eikä moralisoida muiden ratkaisuja ja elåmää.
Mutta tuohan kumpuaa vain siitå ettå toisille naisille halutaan pahaa.
Älä luule. Minä en halua tappaa lapsia, enkä anna muidenkaan tappaa niitä. Ja kyllä, kunnollisilla vanhemmilla on oikeus moralisoida lapsensa tappaneita ihmisiä juuri niin paljon kuin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, selibaatti on vaihtoehto. Lukemattomat ihmiset ovat selibaatissa kuka mistäkin syystä (ei ole valmis vanhemmuuteen, ei löydä kumppania, sairastaa HIV:iä, uskonnolliset syyt jne.) eivätkä he jää mistään tärkeästä paitsi.
Mikä sinä olet sanomaan mikä muille on tärkeää? Kai se selibaatti nyt onkin helppo vaihtoehto jos ei ole kiinnostunut seksistä, mutta iso osa ihmisistä on, ja se on esim. tärkeä osa parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuohan kumpuaa vain siitå ettå toisille naisille halutaan pahaa.Älä luule. Minä en halua tappaa lapsia, enkä anna muidenkaan tappaa niitä. Ja kyllä, kunnollisilla vanhemmilla on oikeus moralisoida lapsensa tappaneita ihmisiä juuri niin paljon kuin huvittaa.
Millä tavalla sinä estät muita tekemästä abortteja? Kovasti niitä tunnutaan tekevän sinun kieltämisestäsi huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sos.tt
Eli et ole vartavasten isälle ilmoittanut asiasta, vaan kertonut vain jos isä kysyy? Ja siis oletko vain kertonut ilmoituksesta etkä lähettänyt alkuperäistä paperiilmoitusta isälle?
En ole ilmoittanut syytä, ellei isä ole erikseen kysynyt (itse asiassa aika harvoin niin on). Fokus on kuitenkin lapsessa ja olen pyrkinyt johdattamaan keskustelun lapsen tilanteeseen ja isän näkemykseen siitä. Ja jos ilmoitus lähivanhemman terveyteen liittyvä, niin en näe mitään syytä käydä etävanhemman kanssa tarkkoja keskusteluita ilmoituksen syistä, jos lapsesta ei ole ilmennyt mitään lastensuojelullista huolta. Lisäksi ennen etävanhemmalle soittamista olen kysynyt lähivanhemmalta, miten hän toivoo, että asiaa käsitellään etävanhemman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuohan kumpuaa vain siitå ettå toisille naisille halutaan pahaa.Älä luule. Minä en halua tappaa lapsia, enkä anna muidenkaan tappaa niitä. Ja kyllä, kunnollisilla vanhemmilla on oikeus moralisoida lapsensa tappaneita ihmisiä juuri niin paljon kuin huvittaa.
Ikävä että sinun lapsillasi ei ole kunnollisia vanhempia. No kaikkea ei voi saada.
Voi huoh.
M59, laillistettu "sosiaalitäti"