Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Abortti --> lastensuojeluilmoitus

Vierailija
10.09.2019 |

Päädyin aborttiin pitkän pohdinnan jälkeen. Olen yksinhuoltaja alaikäiselle lapselle, ja vaikka lapsen isä on toinen huoltaja niin hän ei ole tavannut lastaan viiteen vuoteen kertaakaan eikä muutenkaan pitänyt mitään yhteyttä. Hänellä on uusi perhe jo toisaalla.

Tunteet tulivat pintaan sairaalassa ja rupesin itkemään. Koin hirveää häpeää ja syyllisyyttä tapahtuneesta. Juttelin kätilön kanssa asiasta ja hän vaikutti empaattiselta.

Nyt sitten tipahti luukusta kutsu lastensuojeluun ja siinä kerrotaan abortistani ja siitä että olin hyvin itkuinen toimenpiteen jälkeen. Tästä oli hoitajan huoli herännyt.

Meistä ei koskaan ole tehty mitään ilmoituksia minnekään ja asiat ovat olleet lapsella aina kunnossa. Nyt sitten tämä kaupanpäälle. Kaikista hirveintä on että tuo ilmoitus menee lapseni isälle joka on täysin ulkopuolinen elämässämme! Isä on ollut aikoinaan sairaalloisen väkivaltainen piinaaja jota sain pelätä monet vuodet. Olen näiden vuosien aikana koonnut itseäni ja ollut onnellinen että ex ei ole enää elämässämme.

Nyt sitten tuollainen ilmoitus menee lähestulkoon vieraalle miehelle joka ei ole ikinä meistä välittänyt! Sosiaalityöntekijä sanoi että ilmoitus menee isälle sanasta sanaan, eli abortti menee hänelle ja totta kai hänen kauttaan myös lähipiirinsä tietoon.

Olen niin häpeissäni ja perin juurin nöyryytetty etten keksi mitä tekisin! Voiko tämä olla edes mahdollista että näin viranomaiset toimii?

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun terveystietojasi (aborti) ole mahdollista lähettää toiselle henkilölle laillisesti ilman sinun suostumustasi. Myöskään abortti ei voi olla peruste lastensuojeluilmoitukseen.

Vierailija
102/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on mennyt hulluksi lasuilmoitusten tehtailu tässä maassa. Hirveä holhousvaltio. Tuossa ap:n tapauksessa olisi voinut vain kysyä, tarvitseeko ap keskusteluapua tms. Täysin ammattitaidotonta touhua kokonaisuutena.

Onneksi on jo aikuiset lapset ja toivon etteivät lapsia tee ainakaan Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan niissä käyttää harkintaa. Se pitää perustella vaan.

Vierailija
104/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isällä on halutessaan oikeus saada ilmoitus, mutta ainakin itse olen vaan ympäripyöreästi kertonut, että äidin terveydenhuollon kontaktilta on tullut tällainen ja tällainen ilmoitus. Kyse on kuitenkin isän lapsesta, ei äidin tietojen kertomisesta.

T. Sos.tt

Mutta ne ilmoituksethan lähetetään kirjallisesti vanhemmille. Samoin kuin investigationin kirjaukset - kyllähän niihin tulee terveystietoja. Ja varmasti sos.tt:nä tiedät, että näitä tietoja käytetään kiusaamiseen ja levitellään sitten exien toimesta. Jee.

Vierailija
105/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aborttia ei tehdä nykyään sairaalassa.

Vierailija
106/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä alapeukutetaan näitä missä kommentoidaan, että todennäköisesti kätilöllä on vain ollut huoli äidin jaksamisesta? Oletteko ihan tyhmiä? Lasu on sanana värittynyt, mutta se ei ole mikään rangaistus tai suora tie huostaanottoon vaan tapa saada perheelle tarvittaessa tukea. Kriisissä oleva ihminen ei välttämättä osaa sitä itse hakea.

Vastauksesi naurattaisi, jos ei olisi niin ikävä asia.

Mitä ihmeen apua ajattelit, että lastensuojelu järjestää, jos äiti on ollut itkuinen abortin jälkeen? Milloin itkemisestä on tullut joku "huolen aihe"? Itkeminen on ihan normaali asia.

Vierailija
107/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla melkein aikuiset lapset.

Ei voi avautua mistään ennen kun lapset on 18v.

Toiset huolestuu hyvin pienestä.

Välillä mullakin lipsuu ja huomaan että suu

kiinni. Ollaan tavallinen ydinperhe joka aina yhdessä.

Itku vasta paha onkin, ei missään nimessä muiden nähden. Tulkitaan masennukseksi.

Voin kertoa että kun nuorin 18v. niin en välitä mitä puhun, siinähän huolestutte.

Vierailija
108/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä alapeukutetaan näitä missä kommentoidaan, että todennäköisesti kätilöllä on vain ollut huoli äidin jaksamisesta? Oletteko ihan tyhmiä? Lasu on sanana värittynyt, mutta se ei ole mikään rangaistus tai suora tie huostaanottoon vaan tapa saada perheelle tarvittaessa tukea. Kriisissä oleva ihminen ei välttämättä osaa sitä itse hakea.

Vastauksesi naurattaisi, jos ei olisi niin ikävä asia.

Mitä ihmeen apua ajattelit, että lastensuojelu järjestää, jos äiti on ollut itkuinen abortin jälkeen? Milloin itkemisestä on tullut joku "huolen aihe"? Itkeminen on ihan normaali asia.

Normaali asia onkin mutta ei noille terveydenhuolloin ammattilaisille.

Vierailija
109/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi hyvä syy miksi en todennäköisesti hanki lasta. Ihan ihmeelliseksi mennyt tämä lasutouhu.

Vierailija
110/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se kätilö saa sun terveystietojas jaella kenellekään. Ei todellakaan.

Kyllä saa. Jos hakeutuu mielenterveysongelman takia hoitoon, tehdään lasu automaattisesti ja syyksi ilmoitetaan juuri se mielenterveysongelma.

Vierailija
111/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua.

Olen itse hoitoalalla, teen paljon lastensuojeluilmoituksia työni luonteen vuoksi.

Selvästi kätilöllä on herännyt huoli jaksamisestasi.

Ilmoituksen tekemisessä on kuitenkin kaikissa toimipisteissä käytössä ohjeet hyviin käytäntöihin. Niihin kuuluu ehdottomasti, että asianomaisen kanssa käydään keskustelua ilmoituksesta. ilmoitusta ei koskaan tehdä selän takana,. Ilmoitus voidaan tehdä kuitenkin halusi potilas tai ei. Olisin yhteydessä ilmoituksen tehneen kätilön esimieheen.

Vierailija
112/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi, että 1) kätilön huoli on ylireagointia, 2) vaikka ilmoitus ei olisi ylireagointia, aloittajan henkilökohtaiset terveystiedot eivät kuulu sossulle ellei toisin osoiteta, eikä varsinkaan entiselle puolisolle.

Vierailija
113/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua.

Olen itse hoitoalalla, teen paljon lastensuojeluilmoituksia työni luonteen vuoksi.

Selvästi kätilöllä on herännyt huoli jaksamisestasi.

Ilmoituksen tekemisessä on kuitenkin kaikissa toimipisteissä käytössä ohjeet hyviin käytäntöihin. Niihin kuuluu ehdottomasti, että asianomaisen kanssa käydään keskustelua ilmoituksesta. ilmoitusta ei koskaan tehdä selän takana,. Ilmoitus voidaan tehdä kuitenkin halusi potilas tai ei. Olisin yhteydessä ilmoituksen tehneen kätilön esimieheen.

Ei mihinkään alaistaan puolustavan esimiehen kanssa jankkaamiseen kannata tuhlata energioitaan, vaan tämä on poliisijuttu. Muussa tapauksessa tulee vielä kätilön esimieheltäkin lasulle lausunto, " että äiti oli selvästi kiihtynyt ja tasapainoton" ynnä muuta p*skaa ja sitten oletkin entistäkin pahemmassa lirissä lasun kanssa.

Keskity olennaiseen, eli poliisiin. On rikos levittää terveystietosi exällesi. Monesti väärinkohdellut uuvuttavat itsensä kaikenmaailman toissijaisiin henkilöihin ja valituksiin, ja joutuvat siinä vain pahempaan jamaan.

Vierailija
114/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun sossut pääsevät käsiksi ihmisten terveystietoihin joka terveydenhuollon tekemien ilmoitusten kautta tai he voivat pyytää terveystietoja rekisteristä, jolloin he saavat ne henkilön mahdollisesta vastustuksesta huolimatta.

Tehdystä lasusta menee aina ilmoitus lapsen kaikille huoltajille, eikä ole mitään lakia, joka estäisi toisen vanhemman terveystietojen levittämistä tätä kautta. Sillä toisella vanhemmalla katsotaan olevan suurempi oikeus tietää lapsensa asioista, kuin toisen tarve pitää henkilökohtaiset asiat salassa. Näin Suomessa.

Vierailija
115/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos olet yksinhuoltaja niin ei todellakaan voi mennä ilmoitus isälle myös..? Siis jos olet YKSINHUOLTAJA. 

Tämä ei sitten pidä paikkaansa. Mikäli isä on normaali ihminen, niin hänelle kuuluu todellakin lapsensa asiat, oli hän yhteishuoltaja tai ei. Yksinhuoltajuus ei poista toisen vanhemman vanhemmuutta mihinkään. Esim. jos lasta ollaan sijoittamassa kodin ulkopuolelle, niin isältä kysytään voiko lapsi mennä sinne asumaan, oli mikä huolttajuus tahansa.

Vierailija
116/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti ei ole mikään elämän riistäminen enempää kuin kärpäsen lättääminen. Ei se sikiö tiedä elämästä mitään sen enempää kuin se kärpänenkään, tai varmaan vielä vähemmän. Typerää kitistä näistä aborttiasioista, jokaisella naisella pitää olla oikeus päättää siitä synnyttääkö lapsen. Tietenkin paras kun ei päästä vahinkoja tapahtumaan.

Vierailija
117/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa ehkäisy ja luotettava sellainen, kondomi yksistään ei riitä. Niin turhaa moni abortti ja toisen elämän riistäminen.

100% ehkäisyä ei ole olemassa.

Ja ei, selibaatti ei ole vaihtoehto.

Kyllä, selibaatti on vaihtoehto. Lukemattomat ihmiset ovat selibaatissa kuka mistäkin syystä (ei ole valmis vanhemmuuteen, ei löydä kumppania, sairastaa HIV:iä, uskonnolliset syyt jne.) eivätkä he jää mistään tärkeästä paitsi.

Mikä sinä olet sanomaan mikä muille on tärkeää? Kai se selibaatti nyt onkin helppo vaihtoehto jos ei ole kiinnostunut seksistä, mutta iso osa ihmisistä on, ja se on esim. tärkeä osa parisuhdetta.

Kaikkea ei voi saada ja joskus ihmisten on pakko turvautua vaikeisiinkin vaihtoehtoihin. Esim. sipsien syöminen voi olla jollekin tosi tärkeää, mutta jos hänellä on jo valmiiksi kolesterolit koholla niin hänen pitää ymmärtää olla vastuullinen ja olla syömättä niitä sipsejä. Jollekulle seksi voi olla tärkeää, mutta jos hän ei ole valmis vanhemmuuteen niin sitten hänen on vain oltava ilman.

Jos on hetero. Homoseksuaaleilla naisilla (esimerkiksi) on mukava mahdollisuus strap-oniin ja hyvin monipuoliseen seksiin. Se ei ole hedelmällisyydestä pois. Antakaa ihmisten olla rauhassa, ettei tarvitse hävetä.

Voimia aloittajalle!

Vierailija
118/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, sanoin väärin. Käytännössä olen yksinhuoltaja, mutta en virallisesti.

ap

Juu tästä ne palstatrollit just tunnistaa, ensin provotaan jotain, sitten paikkaillaan mitä "unohtunut" laittaa avaukseen jne jne

AP:n aloituksessa lukee:

"Olen yksinhuoltaja alaikäiselle lapselle, ja vaikka lapsen isä on toinen huoltaja niin hän ei ole tavannut lastaan viiteen vuoteen kertaakaan eikä muutenkaan pitänyt mitään yhteyttä."

Joo vähän ristiriitaisesti kirjoitettu. AP:n selitys ilmaisusta on looginen, koska käytännössä hän on ollut yksinhuoltaja, vaikka paperilla lapsen isä on toinen huoltaja.

Vierailija
119/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei pidä paikkaansa. Tieto sun abortista ei todellakaan kulkeudu ex-kumppanille. Olet ymmärtänyt kaiken ihan totaalisen väärin!

Vierailija
120/141 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oli kyllä aikamoinen ylilyönti kätilöltä tuo. Abortti on vaikea kokemus ja herättää tunteita, mutta ei se nyt tarkoita, etteikö pystyisi lapsesta huolehtimaan. Elämään kuuluu vaikeita asioita, mutta ei kaikesta tarvitse heti lasua tehdä. Eri asia sitten, kun on kyse oikeista hankalista psyykkisistä sairauksista, riippuvuuksista, väkivallasta tai muista elämänhallinnan ongelmista. Jaksamista ap:lle. Toivottavasti asiat järjestyvät! Ja te, jotka jaksatte jauhaa ehkäisystä ja muusta epäolennaisista tässä keskustelussa: antakaa olla. Menee vähän aiheen vierestä, eikä liity alkuperäiseen ongelmaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan