Miksi henkilökohtaisen avustajan paikkoja on niin paljon auki?
Mikä työssä on vikana, ja miksi siihen pääsee kuka vaan.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustajat, millaiset tauot teillä on esim. 4 tunnin tai 7 tunnin työpäivän aikana? Itselläni 4 h päivässä ei taukoja, 7 h päivässä 20 min., jonka aikana ei saa poistua avustettavan luota (toki voi, jos avustettavalle sopii).
Jos tauolla ei saa poistua, tauon ajalta kuuluu maksaa palkka. Maksetaanko sinulle?
Maksetaan kyllä joo.
Olen kaksi kertaa tehnyt avustajan hommia. Opiskelijana otin paikan vastaan, missä oli 0-30 tuntia kuukaudessa. Ajattelin, että saan jonkun kympin lisää opintorahan lisäksi.
No, kävin tekemässä pari tuntia. Sitten soitettiin, että veljen poika tuli kylään, ens viikolla ei tarvitse. Seuraavalla viikolla tarvitsikin vain pari tuntia. Tein tätä puoli vuotta ja yksi kuukausi oli 0 tuntia ja muina vain 10-15 tuntia töitä. Lopetin, koska jouduin kuitenkin olemaan varalla, kun olin sopinut, että 30 tuntia voin tehdä. Mutta en ymmärrä, miksi ei ottanut tunteja vastaan, vaikka ei itse tarvinnut maksaa niitä.
Toisen tein eräälle firmalle. 12 tunnin päiviä ja haastattelussa sanottiin jo, että avustettava on vaikea. Vuodepotilas ja täysin hoidettava. Tuolla jo joku aiemmin kertoi, kun avustettava sotki sänkynsä, kun halusi testata avustajaa. Tämä oli samanlainen. Milloin oli nosturin liinat väärin, vaikka ne oli juuri, kuten oli eilen neuvonut. Otti vaipan pois ja kasteli sängyn, kun halusi testata avustajaa. Haukkui ja huusi. Ja välillä ei muka ymmärtänyt puhetta. Halusi sänkyyn levolle ja sanoi, että voit mennä syömään. Kun mikro kilahti, huusikin, että tule kääntämään tai nosta nosturilla vessanpöntölle. Hups, ei tullutkaan mitään, vie takaisin sänkyyn. No nyt onkin ruokatauko pidetty, ala taas töihin. Sinne jäi ruoka lautaselle kylmänä.
Tätä 12 tunnin vuoroissa. Ei kiitos. Lopetin melko pian.
Tänään tuli tunne, että en jaksa enää. Jos apua tarvitseva aikuinen ihminen hyppyyttää häntä auttavaa toista aikuista, ei ole enää mielestäni asiallista. Ymmärtäisin, jos näitä tulisi vastaan silloin tällöin, mutta ainakin näin keikkalaisena todella monet kohdalle osuvat ovat jollain tapaa asiattomia.
Mukaviakin avustettavia on ollut, kesällä varsinkin, kun vakkariavustajat olivat kesälomilla ja sijaisia tarvittiin. Ymmärrän nyt muutaman kuukauden tätä työtä tehneenä, miksi avustajat vaihtuvat. Asiallisilla avustettavilla vakituiset avustajat pysyvät, muilla sitten ei ja uusia tarvitaan koko ajan.
Ikinä en ole rumasti sanonut kenellekään, kieltäytynyt työtehtävistä, tehnyt niitä huonosti tai hitaasti. Sen vuoksi koenkin, että ala ei ole minua varten, jos maitopurkin huuhtomisessakin voi tehdä elämää suuremman virheen (ja siinä todella voi tehdä, laskea vettä neljän sentin verran kahden sentin sijasta!).
Kiitos kaikille niille mukaville asiakkaille, jotka luotitte, että asiat tulevat kyllä hyvin hoidetuksi ilman selän takana kyttäämistä ja jatkuvaa nälvimistä ja vinoilua. Kiitos myös, jos sinulla oli asianmukaiset välineet esim. siivoukseen, tämäkään ei ole itsestäänselvyys. Pitäkää kiinni linjastanne, teidän luoksenne on avustajan helppo tulla töihin :).
Ja seuraava poliitikko, joka puhuu työvoiman ja työpaikkojen kohtaanto-ongelmasta kokeilkoon itse, edes yhden päivän.
Saako avustaja valita itse ajankohdan, jolloin pitää taukonsa?
Ihan tuuripeliä millainen persoona siellä on vastassa. Olen nähnyt myös ilmoituksia, joissa pitäisi avustajan työtä varten osata kolmea kieltä, laittaa ruokaa, meikata hienosti, ja tehdä monimutkaisia kampauksia.
Itse tein osa-aikaista kesätyönä, kun ei muutakaan tullut. Käytiin avustettavan kanssa kaupoissa, lääkärikäynnillä ja muuten ulkoilemassa. Mukavia keskustelujakin oli, vaikka elämäntilanteet oli ihan erilaiset. Voisin uudestaankin lähteä, mutta mihinkään vessassa käyttämiseen ja sellaiseen en kykenisi.
Niinpä niin. Kommentteja lukiessa tulevat äärimmäiset tapaukset vastaan niin työnantajista,avustettavista kuin työntekijöistä,avustajista. Avustajaksi ryhtyessä on syytä tutustua useampaan paikkaan,sillä on luonnollistakin ettei välttämättä aina kaksi toisilleen vierasta ihmistä tule välttämättä hyvin toimeen keskenään. Vaikka kommenttien kauhukuvat ovatkin useimmiten avustajien kirjoittamia,on kyllä niin,että myös avustettavilla olisi kerrottavana asioita,joita ei voi näillä palstoilla tuoda esille.
Kokeilkaa kotimammat avustajan työtä. Se on välillä rankkaa,välillä kevyttä. Henkisesti rasittavaa vammaisten avustaminen. Kyselevät henk kohtaisia asioitasi ja ovat tylyjä ja valittavat. Lisäksi heidän omaiset puuttuu kaikkeen. Palkka on matala. Mutta teen tätä,koska en tiedä paremmasta. Muillakin aloilla olen työskennellyt..
Minusta on naurettavaa,että vammainen on työnantajani🤭 En nyt kerro tässä tunnistettavasti,mutta minun asiakas on rasittava. Valittaa ja jankuttaa. Vaikka työni on vain auttaa häntä pääsemään paikasta toiseen,vessaan jne. Ei ole liikuntavammainen. Ainut mikä lohduttaa on palkka. Teen useamman luona tunteja ja välillä palkka on ihan jees esim vähän yli 2000€ netto.
Ai mikä työssä vikana. Salli mun nauraa. Vikana on huono palkka,katkerat ärsyttävät avustettavat 😃Ja voisin luetella kaikki yksityiskohdat. Oikeastaan hyvää on vain se,että ei ole työkavereita. Introverttina mulle tää sopii,vaikka onkin tervanjuontia😃
Muuta olekaan kuin vikoja tässä työssä. En näe yhtään hyviä puolia.
Vierailija kirjoitti:
Tänään tuli tunne, että en jaksa enää. Jos apua tarvitseva aikuinen ihminen hyppyyttää häntä auttavaa toista aikuista, ei ole enää mielestäni asiallista. Ymmärtäisin, jos näitä tulisi vastaan silloin tällöin, mutta ainakin näin keikkalaisena todella monet kohdalle osuvat ovat jollain tapaa asiattomia.
Mukaviakin avustettavia on ollut, kesällä varsinkin, kun vakkariavustajat olivat kesälomilla ja sijaisia tarvittiin. Ymmärrän nyt muutaman kuukauden tätä työtä tehneenä, miksi avustajat vaihtuvat. Asiallisilla avustettavilla vakituiset avustajat pysyvät, muilla sitten ei ja uusia tarvitaan koko ajan.
Ikinä en ole rumasti sanonut kenellekään, kieltäytynyt työtehtävistä, tehnyt niitä huonosti tai hitaasti. Sen vuoksi koenkin, että ala ei ole minua varten, jos maitopurkin huuhtomisessakin voi tehdä elämää suuremman virheen (ja siinä todella voi tehdä, laskea vettä neljän sentin verran kahden sentin sijasta!).
Ki
Niin sopisi tulla itse kokeilemaan,päättäjät ja toimistoissa istuvat.
Ei vammainen voi olla pomo. Eikä työnantaja. Ei mitenkään. Onko tuo nimike vaan laitettu jotenkin pönkittämään vammaisten olematonta egoa?????
Vierailija kirjoitti:
"Siinä maksetaan 8e/h ja työaika 12h/viikossa. Tulisitko toimeen?"
Älä valehtele. Tuntipalkka on noin 12 euroa / tunti + vuorotyölisät. Työtuntimäärä voi toki vaihdella paljonkin. Yleensä avustajat ottavat useamman avustettavan, jos yhden avustettavan työtuntimäärä jää liian pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Haluaisitko itse töihin, jossa et saa käydä vessassa? Tai saat, mutta vain oman paperin kanssa. Minulle oikeasti parikin asiakasta sanoi, että kun niin ahkerasti käyn vessassa (eli kerran vuorossa), niin minun olisi parasta ottaa omat paperit mukaan vuoroon. Kävin sitten suosiolla kauppareissun yhteydessä julkisessa vessassa, mutta kun se on 2 min pois työajasta! Ja minulla oli 3 h työvuorot per asiakas.
Työnantajan kyllä pitäisi järjestää työntekijälle mahdollisuus käydä vessassa ja käsittääkseni siihen mahdollisuuteen kuuluu myös vessapaperi. Eli työnantajalta väärin toimittu. Eikö henkilökohtaista avustajaa tarvitseville ole mitään perehdytystä työnantajan velvollisuuksista?"
Vammaispalveluiden tulee kustantaa vammaiselle henkilölle avustajasta aiheutuvat kulut. Valitettavasti vammaispalvelut eivät yleensä järjestä esim. vessapaperia, saippuaa tms., mitä avustaja käyttää. Monet vammaiset ovat kovin pienituloisia, eikä rahaa oikeasti ole. Vaikea yhtälö. Itse ottaisin omat vessapaperit mukaan, jos avustettavalla ei ole niitä varaa tarjota. Nenäliinapaketti ei vie paljon tilaa taskussa.
Missään työpaikalla ei saa työnantaja huutaa työntekijälle. Yhteys heti työsuojeluun.
Paskahommaa. Muutama tunti viikossa.
"Ihmettelen, kun meidän kaupungissa haetaan avustajaa pienelle autistipojalle - ja tämän veljelle. Ilmeisesti molemmat mukulat aiotaan hoidattaa kaupungin rahoilla."
Mitään vammaa ei ole rajattu avun ulkopuolelle. Autististen lasten hoidollisuus on usein hyvin korkea. Jatkuva ympärivuorokautinen valvonnan, avun ja ohjauksen tarve. Ihmettelysi johtuu ilmeisesti siitä, että sinulla ei ole kokemusta autismista?
Oman kokemukseni pohjalta en ikinä suosittele kenellekään henkilökohtaisen avustajan työtä.
Tässäkin ketjussa on mainittu, että jos työtehtäviä ei tarkasti määritellä, niin sullehan voidaan yrittää dumpata käytännössä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Mä naiivisti ajattelin, että mun työhön kuuluisi arjen askareissa avustaminen (mun avustettava oli nuori pyörätuolissa oleva henkilö, joka pystyi kuitenkin käymään suihkussa ja vessassa itse). Mutta pikkuhiljaa mä sain tehdä myös kaikenlaisia kodin pieniä huoltotöitä. Lisäksi avustettavalla oli omia sääntöjään; mä en esimerkiksi saanut syödä työajalla lihaa, koska hän oli vegaani. Tämän opin kantapään kautta, koska toisena työpäivänäni toin lounaaksi jauhelihakeiton ja avustettava sanoi, että sitä ei saa laittaa jääkaappiin eikä lämmittää hänen mikrossa.
Lisäksi työaikoja muutettiin ihan hetken varoitusajalla. Saatoin olla jo aamulla matkalla avustettavan luokse, kun hän ilmoittikin tekstiviestillä, että ei tarvitse tänään apua, mutta että viikonloppuna pitäisi tulla sitten korvaamaan tämä päivä. Oli vähän vaikea suunnitella omia menoja, kun ei koskaan tiennyt koska avustettava bongaa jonkun kiinnostavan keikan tai vastaavan, johon tarvitsee avustajaa. Ja esimerkiksi keikat olivat useimmiten viikonloppuisin ja ilta-aikaan.
Avustettavan ilmoituksessa oli myös, että avustaja "pääsee" hänen kanssa ulkomaille ilmaiseksi. Itse en onneksi tähän joutunut, koska sehän olisi käytännössä 24/7 avustamista ulkomailla. Siinä ei paljoa maksetut lennot ja majoitus lämmitä.
Avustettavat varmasti mieluiten rekrytoivat nuoria opiskelijoita, koska he eivät ole mahdollisesti vielä olleet työelämässä tietääkseen oikeuksiaan ja voivat olla vielä sen verran arkoja, että eivät uskalla sanoa vastaan tai pitää puoliaan. Itsekin olin sellainen.
Tuntuu jotenkin pahalta lukea näitä arvosteluja. Pahalta tuntuu myös se, että toistuvasti avustajaa hakevat leimataan jotenkin vaikeiksi avustettaviksi. Avustajissakin on kaikenlaisia erittäin hyvistä erittäin huonoihin. Jos syy on henkilökemioissa, joskus taas erilaisissa elämäntavoissa.
Esim. oma lapseni haluaa ulkoilla säällä kuin säällä. Joillekin avustajille tämä sopii hyvin. Jotkut avustajat valittavat, kun joutuvat ulkoilemaan sadesäällä tai pakkasella.
Olen ollut henk.kohtaisena avustajana. Avustettava oli minun työnantajani. Kuitenkin hän oli niin vammainen, siis vammainen jo syntyessään, että oli käynyt erityiskoulua ja taidot esim. kirjoittaa ja lukea olivat olemattomat.
Työtunnit hän kirjasi sinnepäin, en välillä pysynyt kärryillä hänen kuntaan lähettämistä tekemistäni työtunneista. Tein aamu ja iltavuoroa. Iltavuoro päättyi klo 21. Mutta joskus se oli merkattu päättyneeksi klo 01. Yöllä. Joskus päivävuoro oli merkattu vapaapäiväksi.
Mutta se nyt oli pientä kaiken muun päivittäisen draaman ja avustettavan sekasortoisen elämän vuoksi.
Ruokaa piti tehdä, ei ruokatarvikkeita mistä tehdä, ei rahaa ostaa mitään ruokaa kaupasta.
Vain pieni esimerkki päivän tapahtumista. Olin kuitenkin 4 vuotta häntä avustamassa ja
koin, että kyllä avustajan töitä tehneenä olin nähnyt ja kokenut koko kirjon työstä, jossa piti olla työntekijä, ystävä, ”omainen” hoitaja, kriisityöntekijä, sairaanhoitaja, lääkevastaava, lapsen hoitaja, koirahoitaja, kokki, siivooja, pyykinpesijä, avioliittoneuvoja, ym.ym.