Lihansyöjät - eikö teistä oikeesti tunnu yhtään pahalta miten paljon tuotantoeläimet kärsivät?
Ihan asiallisia mielipiteitä haluaisin kuulla, luuletteko aidoisti, että eläimet ovat eläneet ns. hyvän elämän, että niillä ei ole tunteita vai ettekö ihan oikeasti välitä elävän luontokappaleen kärsimyksestä. Itsekin olin lihansyöjä, vielä muutama vuosi sitten, mutta kun oikeesti ottaa hiemankin asioista selvää ja alkaa miettimään miten järkyttävää on satuttaa ja tappaa tuntevia olioita vaikka tulisi täysin toimeen kasvisruokavaliolla.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Tuotantoeläin on tyytyväinen kun ruoka tulee eteen. On aivan luonnollista että niitä kasvatetaan ihmisten ruuaksi.
Tämä on luultavasti äo:ltaan matalien karjankasvattajien keksintöä. Siis totta kai eläin (ihminen mukaan lukien) on tyytyväinen, jos hyvänmakuista(?) ruokaa ilmestyy eteen tekemättä mitään, MUTTA eläimen elämä koostuu muustakin toiminnasta, kuin syömisestä. Jos eläimen vapautta on radikaalisti rajoitettu, ja se kärsii lajitoverien liikakansoituksesta lähelläön, niin olen AIVAN VARMA, että eläin etsisi vapaudessa ruokansa itse. Tai varsinkin, jos se tietäisi tulevansa kuolemaan ihan nuorena.
Ja siis olen ihan normaalilihansyöjä.
Lihan himo kirjoitti:
Kiinnostaa köyhänä lihan hinta. Suurissa tuotantoyksiköissä tuotettu liha on halvempaa, ja siksi eläinten kohtelu rehellisesti sanottuna ei kiinnosta kovinkaan paljon. Kaikki haluavat elintasoa, ja erityisesti myös nämä "hyvää ihmistä" poseeraavat, pappan ja mamman rahoilla polskuttavat "suojelijat". Mutta heidän mielestään köyhällä ei saa olla edes ihmisarvoa tai äänioikeutta, halvasta ruuasta puhumattakaan!
Syö papuja, linssejä, soijaa jne. Huomattavasti halvempia kuin ruumiinosat. Köyhäily uhriutuminen on nyt ihan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsimys on osa elämää yhtä lailla ihmisellä.
Elämään toki kuuluu aina jonkin verran kärsimystä, mutta ihmisen tehtävä ei ole lisätä kenenkään muun kärsimystä. Jos sinulla on mahdollisuus poistaa edes jonkin verran kärsimystä maailmasta, miksi et niin tekisi?
Sinun lihansyömisesi tai syömättä jättäminen ei merkitse mitään. Yksikään tuotantoeläin ei jää tappamatta koska sinä et syö lihaa.
Eläimille pitäisi antaa kunnon olot ennen kuolemaa ja sitten käyttää kaikki siitä ruhosta hyödyksi.
Kyllä se jää... joku sanoi jossain viisaasti, että jos jollain alueella enemmän ihmisiä lopettaa syömästä lihaa, niin kauppias, joka on tilannut sitä tiettyä kulutusta varten kokeekin yhä useampana päivänä sen, että sitä vanhenee ja pitää heittää roskikseen. Tämä aikaansaa sen, että kauppias tilaa lihaa pienempiä kuormia kauppaan. Plus tuskinpa kaikki maailman lihansyöjät ihan hävikkilihalla elävät, joten totta kai lihansyönnin lopettaminen säästää x määrän eläimiä henkiä.
t.lihansyöjä
Vierailija kirjoitti:
Elämme vapauksiin perustuvassa länsimaisessa yhteiskunnassa, jossa toisilla on vapaus syödä lihaa ja toisilla on vapaus olla kasvinsyöjä. Menemme vain kohti totalitarismia jos alamme arvostella syyllistää toisia heidän kulutustottumuksista. Jokainen elää elämänsä kuten parhaaksi näkee.
Arvostelu ja syyllistäminen eivät ole mitään totalitarismia. Miten joillan voi olla noin h*lvetin heikko psyyke, ettei muut saisi kertoa heille mielipidettäön heistä? En kestä kuunnella, ulinaa ja ininää! Lol
t.lihansyöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä on taas sekasyöjillä melkein tiedot kohdillaan.
Veganismi on ekologisempaa kuin sekasyönti. Tämä on vain fakta, joka kannattaisi hyväksyä.
Turha syyttää vegaaneja soijasta koska se meidän syömämme soija on Euroopasta. Suurinosa sekasyöjistä syö sitä soijaa huomattavasti enemmän kuin vegaanit. Soijaa myös on tosi monessa tuotteessa, joissa sitä ei tajua olevan. Kannattaa joskus tutkia niitä tuoteselosteita.
Enpä tiedä yhtäkään vegaania, joka pysyy hengissä lähiruualla (tuotettu alle 100 km päässä kodista). Sekasyöjille tuo ei tuota mitään ongelmaa, mutta vegaanien riittävän monipuolinen ravitsemus edellyttäisi asumista ja elämistä huomattavasti Suomea etelämpänä.
Lähiruoka ei tarkoita ekologista. Esim. talvella Espanjasta tuodut tomaatit ovat ekologisempia kuin lähellä kasvihuoneessa kasvaneet. Miksi näin? Koska tuotteen kokonaishiilijalanjälestä kuljetuksen osuus on vain muutamia prosentteja.
Tomaatteja ei ole pakko syödä talvella. Sesonkiajattelu saakin onneksi enemmän jalansijaa.
No se oli vaan esimerkki. Mutta et saa puhumalla mustaa valkoiseksi vaikka miten väännät.
Juuri tuo mustavalkoinen ajattelu on vegaaneille tyypillistä. Tuontitomaatti hyvä, kasvihuonetomaatti paha. Liha paha, soija hyvä.
Tomaatti on talvella joko kauaa tuotua tai halvalla ydinsähköllä kasvatettua vettä. Se on turha.
Laiduntavat lampaasta tai ruoantähteitä syövästä pikkutilan possusta saa valtavasti kaloreita ja ihmiselle välttämättömiä ravinteita. Laiduntava eläin on hiilinielu. On seutuja, joilla soija ei kasva, mutta joiden maaperän eroosiota laidunkarja torjuu ja saa pintamullan elpymään.
Järvien ns. roskakalan syönti parantaa vesistöjen tilaa ja vähentää lihantuotannon ja kasviproteiinin tuotannon tarvetta ja osaltaan ehkäisee kasvisravinnon aiheuttamia puutostiloja.
Mutta kuva pidetään mustavalkoisena ja eläintuotteisiin ei kosketa! Koska ne ovat paha!
Syömäni tuotantoeläimet eivät kärsi, vaan elävät hyvän elämän. Paremman kuin villissä luonnnossa tai oikeastaan paremman kuin minä itse. Ei enempiä pohdittavia tästä aiheesta.
Tuntuu pahalta ja sen takia syönkin lihaa enää hyvin harvoin. Maitotuotteet yritän korvata kasvipohjaisilla, mutta juusto on se isoin ongelma. Helpostihan sitä tulee suljettua silmänsä, kun ei niitä kaupan lihoja ja maitotuotteita tule aktiivisesti yhdistettyä elävään eläimeen. Siksi haen mieluiten lihat hyvältä pikkutilalta (highlandkarjaa), joissa näen eläimet. Nuo teurastetaan muualla, mutta matka ei ole pitkä ja ainakin tilalla näyttävät elävän mukavaa elämää ulkoillen.
Vierailija kirjoitti:
Eli katsoit vähän jenkkivideoita ja luulet että Suomessa menee samaan tapaan. Sillä lailla.
Kyllä meillä on täältä Suomesta ihan omia videoita.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään. Eläimet on tehty syötäväksi.
Näinkö eläin sinulle vastasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että kyse on usein siitä ettei tiedetä, miten huonosti eläimiä oikeasti kohdellaan - myös täällä Suomessa. Tuotteita mainostetaan epämääräisillä termeillä kuten ”vapaan” kanan muna tai luomu, eikä kuluttaja tiedä mitä se oikeastaan tarkoittaa, koska tavallinen kuluttaja ei näe missä oloissa eläimet todellisuudessa elää. Minä olin pitkään kasvissyöjä, koska en halunnut että lehmät, possut ja kanat tapetaan vuokseni, mutta jostain syystä söin kuitenkin maitotuotteita, kananmunia ja kalaa.
Luulin että lehmä vain itsestään tuottaa maitoa ja utareet räjähtää jos niitä ei lypsä. Uskoin lehmätilallisten selitykset siitä että suomalainen lehmä on onnellinen, syö vain vapaana ruohoa, ja kun eihän niitä voi luontoonkaan enää päästää niin näin on hyvä. Sitä paitsi lehmän maito on ainoa ja paras kalsiumin lähde! (ei ole) Sitten opin että lehmät saatetaan tiineeksi keinotekoisesti, vasikat otetaan heti synnyttyään pois (uroksilta nirri pois, naaraista tulee uusia lypsylehmiä), ja maito varastetaan ihmisten käyttöön kun vasikka saa vain korviketta tuttipullosta. Olinkin aina ihmetellyt missä ne sonnit ja vasikat on, kun laitumella näkyi vaan lehmiä. En ollut koskaan nähnytkään parsinavettaa, vaan luulin että lehmät oli sisätiloissa vain lämmittelemässä hyvissä oloissa. En myöskään tiennyt että lehmät joutuu teuraalle n. 5v kun maidontuotanto tyrehtyy jatkuvan raskauskierteen takia, vaikka niiden luonnollinen elinikä on n. 20v. Sitäkään en tiennyt että nykyajan lehmä on jalostettu tuottamaan niin paljon maitoa, että niiden utareet painavat liikaa ja aiheuttaa ongelmia jaloissa, jolloin niiden pelkkä olemassaolo on hyvin kivuliasta.
Luulin että kanat saavat kävellä vapaasti tilavassa ulkohäkissä ketuilta turvassa - ihan niinkuin lapsuuteni piirretyissä - ja käyvät luonnostaan munimassa pesiin ”tyhjiä” munia, joita ihmiset käyvät sitten keräämässä. En ollut koskaan nähnyt virikehäkkikanalaa tai lattiakanalaa, saati missä kunnossa munijakanat niissä ovat. Ajattelin että ”eihän nämä minun ostamat kananmunat nyt sentään sellaisia ole”. En myöskään ajatellut että kanat tapetaan sitten kun ne eivät enää pysty munimaan, tai että jos munista syntyy kukkoja niin ne vedetään silppuriin koska niistä ei ole taloudellista hyötyä.
Luulin että ostamani kala on kotimaista luonnonkalaa. Osa olikin ja tuin valinnoillani liikakalastusta. Ja se toinen osa olikin sitten epämääräisissä oloissa kasvatettua. Luulin ettei kalat tunne kipua tai osaa edes ajatella, mutta olin väärässä.
Minusta tuli vegaani heti kun otin asioista selvää. Tietämätön saa olla, mutta en minä sentään mikään psykopaatti ole.
Mitä niille tuotantoeläimille sitten pitäisi tehdä? Päästää luontoon, vaiko ampua hiekkamontun reinalle. Vai ottaisitko lemmikiksi?
Kasvattaa se max 5 vuotta minkä ne nyt elävät (etkö lukenut kirjoitusta?) ja olla koskaan hankkimatta uusia. Miten et tajunnut tätä vastausta itse?
t.lihansyöjä (joka ei kannata tätä, mitä niille varmaankin vegaanien, jolta kysyjä kysyi, mielestä pitäisi tehdä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tee pahaa. Olen kasvanut mummolassani, kasvattivat lihakarjaa, pitivät possuja ja lampaita myös jja ne lyötiin lihoiksi tarpeeksi kasvettuaan. Kanat muni ja osasta munia tuli uusia kanoja. Kukkopojat pääsi pataan useimmiten. Kanat kanssa aikansa munittuaan. Pappa metsästi. Kaikki kalastivat.
Kunnioittaen hoidettiin eläimet ja luonto. Jumalaa kiitettiin maan antimista, ruoka siunattiin, eläimet kanssa. Mummolta ja papalta opin tervedn suhtautumisen eläimiin, luontoon ja ruokaan.
Ymmärrätkö kuitenkin, että nykyajan liukuhihnatehotuotanto on ihan eri asia kuin lapsuusmuistojesi Piippolan vaari -idylli?
Tui tui. Ymmärrän. Entä osaatko sinä erottaa oikeutta eläimille -hihhulien tunteisiinvetoavan dramatisoinnin ja todellisuuden?
Osaatko itse lukea uusimpia ttkimustuloja eri eläinlajien elämästä? Nehän todistavat, että suurin osa nisäkkäistä on ihmisen kaltaisia perhe-elämiineen ja suruineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämme vapauksiin perustuvassa länsimaisessa yhteiskunnassa, jossa toisilla on vapaus syödä lihaa ja toisilla on vapaus olla kasvinsyöjä. Menemme vain kohti totalitarismia jos alamme arvostella syyllistää toisia heidän kulutustottumuksista. Jokainen elää elämänsä kuten parhaaksi näkee.
Arvostelu ja syyllistäminen eivät ole mitään totalitarismia. Miten joillan voi olla noin h*lvetin heikko psyyke, ettei muut saisi kertoa heille mielipidettäön heistä? En kestä kuunnella, ulinaa ja ininää! Lol
t.lihansyöjä
Tästä olen samaa mieltä. Kyllä saa syyllistää ja jos ei jollakin pää kestä niin se on voi voi, varmaan kannattaa sitten muuttaa ruokavaliota. Näin lihansyöjänä sen asian tiedostaminen mistä ja miten se liha siihen lautaselle tulee sekä oma osuus asiaan on vähintä mitä voi edellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että kyse on usein siitä ettei tiedetä, miten huonosti eläimiä oikeasti kohdellaan - myös täällä Suomessa. Tuotteita mainostetaan epämääräisillä termeillä kuten ”vapaan” kanan muna tai luomu, eikä kuluttaja tiedä mitä se oikeastaan tarkoittaa, koska tavallinen kuluttaja ei näe missä oloissa eläimet todellisuudessa elää. Minä olin pitkään kasvissyöjä, koska en halunnut että lehmät, possut ja kanat tapetaan vuokseni, mutta jostain syystä söin kuitenkin maitotuotteita, kananmunia ja kalaa.
Luulin että lehmä vain itsestään tuottaa maitoa ja utareet räjähtää jos niitä ei lypsä. Uskoin lehmätilallisten selitykset siitä että suomalainen lehmä on onnellinen, syö vain vapaana ruohoa, ja kun eihän niitä voi luontoonkaan enää päästää niin näin on hyvä. Sitä paitsi lehmän maito on ainoa ja paras kalsiumin lähde! (ei ole) Sitten opin että lehmät saatetaan tiineeksi keinotekoisesti, vasikat otetaan heti synnyttyään pois (uroksilta nirri pois, naaraista tulee uusia lypsylehmiä), ja maito varastetaan ihmisten käyttöön kun vasikka saa vain korviketta tuttipullosta. Olinkin aina ihmetellyt missä ne sonnit ja vasikat on, kun laitumella näkyi vaan lehmiä. En ollut koskaan nähnytkään parsinavettaa, vaan luulin että lehmät oli sisätiloissa vain lämmittelemässä hyvissä oloissa. En myöskään tiennyt että lehmät joutuu teuraalle n. 5v kun maidontuotanto tyrehtyy jatkuvan raskauskierteen takia, vaikka niiden luonnollinen elinikä on n. 20v. Sitäkään en tiennyt että nykyajan lehmä on jalostettu tuottamaan niin paljon maitoa, että niiden utareet painavat liikaa ja aiheuttaa ongelmia jaloissa, jolloin niiden pelkkä olemassaolo on hyvin kivuliasta.
Luulin että kanat saavat kävellä vapaasti tilavassa ulkohäkissä ketuilta turvassa - ihan niinkuin lapsuuteni piirretyissä - ja käyvät luonnostaan munimassa pesiin ”tyhjiä” munia, joita ihmiset käyvät sitten keräämässä. En ollut koskaan nähnyt virikehäkkikanalaa tai lattiakanalaa, saati missä kunnossa munijakanat niissä ovat. Ajattelin että ”eihän nämä minun ostamat kananmunat nyt sentään sellaisia ole”. En myöskään ajatellut että kanat tapetaan sitten kun ne eivät enää pysty munimaan, tai että jos munista syntyy kukkoja niin ne vedetään silppuriin koska niistä ei ole taloudellista hyötyä.
Luulin että ostamani kala on kotimaista luonnonkalaa. Osa olikin ja tuin valinnoillani liikakalastusta. Ja se toinen osa olikin sitten epämääräisissä oloissa kasvatettua. Luulin ettei kalat tunne kipua tai osaa edes ajatella, mutta olin väärässä.
Minusta tuli vegaani heti kun otin asioista selvää. Tietämätön saa olla, mutta en minä sentään mikään psykopaatti ole.
Nyt on niin huono provo että.
Sonnivasikoita ei tapeta Suomessa. Sulla on elsuvalvoja oventakana jos niin teet.
Mikä.paha on keinosiemennyksessä? Minuutin pistoletin tuikkaus vai 1300kg sonni rytkäyttämässä selkään?
Ja kerro kuka ne hirvet, peurat ja kauriit metsässä panee raskauskierteenseen kun nekin tuottavat jälkelöisem JOKA VUOSI kuten lehmä.
Utareen koko ei korreloi maitomäärää. Eikä utare vahingoita jalkoja vaan lehmien suuri massa (jota pidetään kurissa jalostuksella) tai yksinkertaisesti HUONOT GEENIT (kuten ihmisellä)
Lehmän maidontuotanto ei tyrehdy 5v, vaan poiston syynä muut syyt (esim huonot jalat ja utarrterveys) lehmän parhaat tuotoskaudet on 5-7 eli kun lehmä on 7-9v. Miksi sairasta eläintä pitäisi kiduttaa?
Entäs vasikoiden vierotus emältään, tai se, ettei vasikan anneta itse imeä emostaan ternimaitoa? Hillitöntä ahneutta, ei mitään muuta.
Ihan rehellisesti, ei jaksa hetkauttaa. Suomessa tuotantoeläinten olot (etenkin niiden lehmien) ovat hyvät. Syön hyvällä omalla tunnolla lihaa, enkä aio siitä luopua, enkä edes vähentää lihan syöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ajattele kasvien tunteita. Kuinka paljon kaali joutuukaan kärsimään, kun se julmasti revitään juurineen maasta ja näin tukahdutetaan kuoliaaksi. Eettisistä syistä siis en pysty syömään lainkaan kasviksia.
Tämä on ihan totta. Kasvien soluissa tapahtuu reaktioita, kun niihin kosketaan. Kun kasvi revitään juuriltaa tai leikataan, se aiheuttaa kasvien hermostossa samanlaisia reaktiota kuin eläinkunnan elollisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ensiluokkainen lihansyöjä (toki syön kasvisperäistäkin ruokaa joskus).
Ja kyllä pidän tärkeänä että tuotantoeläimiä kohdellaan hyvin. Esimerkiksi nyt on hyvä kun häkkikkanaloista ollaan luopumassa. Koko ajan mennään Suomessa parempaan suuntaan. Ja paljon ulkomaista eläinperäistä ruokaa en syökkään. Tappaminen ei ole ongelma, kun se tehdä ilman että eläin joutuu kärsimään. Se on ihan normaalia luonnossa että "isompi" syö pienempänsä, mutta ihmiseltä pitää löytyä niin paljon imhimillisyyttä verrattuna muihin lajeihin, että eläimet ei kärsi ihmisen käsittelyssä.
Juuri Valio ilmoitti käyttävänsä tästä lähtien vain pihattolehmien maitoa. Hienoa!
Eipä tainnut ihan noin ilmoitella! Siellä todetaan, että uuden navetan on oltava pihatto, joka muuten tarkoittaa samalla sitä, että lehmä ei välttämättä ulkoile lainkaan. Pihatosta kun karjaa ei patistella laitumelle, eläin saa itse päättää ulkoilunsa.
Meillä on pihatto ja lehmät on ollut laitumella toukokuun alusta asti. Ja ovat vielä jonkin aikaa. Kyllä täällä pidetään huoli ihan viranomaistasolla että eläimillä on hyvät olot. Ja eläimet ei tuota vaan tekee tappiota jos et huolehdi niistä erittäin hyvin.
Onpa surullista miten vähän tietoa ihmisillä on karjataloudesta. Älkää ikinä koskaan verratko Suomalaista tuotantoa muihin maihin, niistä ei voi puhua samana päivänäkään.
Tämä ei pidä paikkaansa sika- eikä siipikarjatiloilla, ikävä kyllä, joten äläpäs jeesustele nyt siellä.
Ei tunnu pahalta, yhtään. Tuotantoeläimiä kasvatetaan ihmisten ruoaksi, ja siksi ne siis päätyvätkin. Itse asiassa olen sitä mieltä että tehotuotantoa pitäisi vain lisätä jotta ruokaa riittäisi kaikille.
Näitä eläimiä ei edes olisi, jos niitä ei kasvatettaisi syötäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään. Eläimet on tehty syötäväksi.
Näinkö eläin sinulle vastasi?
Jos kuulet eläimen puhuvan, vaihda lääkitystäsi!
Kannattaisi ehkä ennen tätä heittoasi tarkistaa, ovatko ne kasvaneet kasvispainotteisesti syövien ryhmässä vai lihaa syövien, vai tasaisesti molemmissa.