Lihansyöjät - eikö teistä oikeesti tunnu yhtään pahalta miten paljon tuotantoeläimet kärsivät?
Ihan asiallisia mielipiteitä haluaisin kuulla, luuletteko aidoisti, että eläimet ovat eläneet ns. hyvän elämän, että niillä ei ole tunteita vai ettekö ihan oikeasti välitä elävän luontokappaleen kärsimyksestä. Itsekin olin lihansyöjä, vielä muutama vuosi sitten, mutta kun oikeesti ottaa hiemankin asioista selvää ja alkaa miettimään miten järkyttävää on satuttaa ja tappaa tuntevia olioita vaikka tulisi täysin toimeen kasvisruokavaliolla.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tietenkään ajattele naivisti, että eläimet olisivat eläneet hyvän elämän. Minä en vain tajua sitä itkua eläinten kärsimyksistä elämässä, minulla on ollut kärsimystä elämässäni ihan tarpeeksi myös. Ei eläimet ole ainoita, jotka tässä kärsivät! Jos minä siis kestin elävänä omani, eläimiä tuskin on niin väärin tappaa. Koen kuitenkin, että eläinten elämä 9n siedettävää.
Tai no, possuilla ehkä ei ole, niiden lihan syöntiä voisi tietenkin harkita vähentää. Mutta toisaalta, so what? No, toinen on broileri, mutta siitä taas sanotaan, että se on muuta lihaa terveellisempää. Mielestäni se on vegaaneissa naurettavaa, etteivät voi käytää EDES lampaanvillaa, luomumunia tai hunajaa.
Itse syön luomuminia ja ostan luomumaitoa ja -kermaa. Niissä eläimillä on ollut ihan ok-olot.Joo-o. Jos olisit syntynyt tehotuotantoon eläimen osaan, niin et edes tietäisi ihmisenä olemisen ”kärsimyksistä”. Ja jos tietäisit, niin ottaisit varmasti mieluummin sen roolin kiitollisena vastaan kuin tuotantoeläimen.
Olen itsekin kohdannut elämässä kaikenlaista kohtuutonta, mutta en silti ajattele että muiden pitäisi kärsiä myös ja mieluummin vielä enemmän kuin minä, ”hyvittääkseen” kärsimykseni johon heillä ei edes ole osaa eikä arpaa. Päin vastoin!
En minäkään tietenkään ajattele, että kärsiköön eläimet, koska minäkn kärsin, vaan lähinnä vastasin otsikon kysymykseen. Syy miksi en koe, että eläinten kärsimys itkettäisi minua on se, että olen kärsinyt itsekin, eikä sitäkään kukaan itke, tai ole minua rynnännyt vapauttamaa, pelastamaan tai auttamaan. Lisäksi oma kärsimykseni PAHENISI, ellen saisi syödä hyvänmakuista, helposti valmistettavaa ja suht kapeanakin ravitsemukselliset vaatimukset täyttävää sekaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on niin, että suomalaisen lautasella voisi olla vähän enemmän vihreää ja vähemmän lihaa tai viljatuotteita kuten makaroonia tai vaaleaa leipää. Voisi näkyä positiivisesti kansanterveydessä? Itse olen vähentänyt lihansyöntiä ja todennut, että se maistuu paremmalta kun sitä on harvemmin. Kokonaan en olisi valmis lihasta luopumaan tai muustakaan eläinperäisestä ravinnosta.
Suomessa on tuhansittain raudanpuutteesta kärsiviä ihmisiä. Jo lapset altistetaan raudanpuutteelle, kun päiväkodeissa ja kouluissa ei ole liharuokaa tarjolla. Se siitä kansanterveydestä. Varsinkaan fertiili-ikäisille naisille liha olisi tärkeä ruokavaliossa. Miehille ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne vanhuksetkaan siellä pissavaipoissaan hirveän onnellista elämää elä, oletko yhtään huolissasi heistä
Itse asiassa olen. Ei se ole mummoilta mitenkään pois, että myös eläimiä kohdellaan hyvin.
Ei se kyllä häntä mitenkään autakaan.
Vaihda eläimen tilalle lapsi ja ihmettele logiikkaasi. “ei niitä pissavaippaisia mummoja auta mitenkään, jos lapsia kohtelee hyvin. " Ketään ei saa auttaa/panostaa hyvään kohteluun, jos se ei vaikuta myös muiden ryhmien oloihin?
No ei se autakaan. Jos on huolissaan eläinten kärsimyksistä, niin on. Mutta miksi sen, joka kärsii itsekin, tulisi olla?
Lemmikkimarsujen, kanien ja häkkilintujen pitäminen pitäisi kieltää lailla.
Koirien ja kissojen pito kerrostaloissa pitäisi myös heti kieltää lailla.
Eläimet kärsivät kerrostaloissa, eivät saa elää lajityypillistä elämää.
Vain omakotitaloissa on koiralla ja kissalla hyvä elämä, kun saa olla vapaana omalla pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Lihan syöminen tuntuu hyvin luonnolliselta, oikealta ja hyvältä. Syomme perheeni kanssa joka päivä lihaa, ja pidämme viikonloppuisin ystäväperheiden kanssa punaisen lihan juhlia hyvän viinin kera. Olenhan eläinten sukua ja tavallaan eläin itsekin, en sen huonompi. Aika moni eläin syö lihaa, kaikki söpöt pikkulinnutkin taitaa syödä eläimiä, ja se asia kuuluu luontoon.
Sanoin opiskelijapojilleni ettei huolisi ahdasmielisiä vegaanityttösiä morsiameksi. :) Vegaanit ovat säälittäviä.
Tänäänkin oli lehdessä kuinka tärkeää lihansyönti on ihmisen elimistölle, erityisesti hermostolle. Vegaani oli tullut sokeaksi kun oli jättänyt kaikki eläinperäiset pois ravinnostaan ja unohtanut eläimistä tehdyt vitamiiniplleritkin.
On hienoa että lehmä on ensin syönyt ruohoa ja sulattanut ja jalostanut sen elimistössään maidoksi, juustoksi ja pihviksi minulle. Lehmän suoliston ja pötsin monet miljoonat bakteerit on tehty rikkomaan ruohosoluseinämiä. Ihmisen suolisto ja bakteerikanta ei pysty kasveja samalla tavalla sulattamaan, vaan suurin osa siitä energiasta ulostuu käyttämättömänä ja menee hukkaan. KIvaa myös että lehmä on ensin piereskellyt, joten minun ei tarvitse enää piereskellä ilmavaivoja niin paljon kuin vegaanit pierevät :)
Rakastan lehmiä!!! Olen luonnontieteilijä ja perheenäiti.
Laitumella ystäviensä kanssa käyskentelevä karja eivät suinkaan kärsi, vaan on tyytyväinen rauhalliseen elämäänsä. On ravintoa, suojaa ja vertaisia. Moni lemmikkikoira on paljon yksinäisempi ja kenties "kärsiikin" enemmän, koirahan on lajityypillisesti laumaeläin.
Kuolema sinänsä ei tuotantoeläimelle kärsimystä tuo, ja jokainen ihminenkin kuolee joskus, ja lähes jokainen ihminen kärsii ennen kuolemaansa yksinäisyyden, kipujen, sairauksien tai vanhuuden vuoksi paljon paljon enemmän kuin tuotantoeläin.
Joten lisää lihaa pataan!
Se sokeutunut henkilö EI OLLUT vegaani, vaan joku äärimmäisen huonosti kasvatettu brittilapsi, joka oli äärimmäisen nirso, ja söi vain ranskalaisia ja sipsejä.
Kirjoituksesi perusteella sinulta puuttuu aivot, etkä todellakaan ole luonnontieteilijä. Äiti voit hyvin olla, justyhtä tyhmä, kuin suuri osa palstan äideistä onkin saatuaan lapsia. Aivot pehmenevät ihan täysin.
Itsekin äiti ja lihansyöjä
Jotta eläin tuottaa mahdollisimman paljon, on edullista kohdella sitä mahdollisimman hyvin. Tehotuotanto jenkeissä on aivan eri asia kuin tuotanto Suomessa. Monellako tuotantotilalla olet itse käynyt? Lihan laatu kärsii, jos eläin on kärsinyt stressistä. Kuvittelet ehkä, että eläinten ääntely kertoo suuresta tuskasta. Et ehkä ole vieraillut esimerkiksi sikalassa ruokinta-aikaan, silloin saattaa kuulostaa siltä, että jotain pahaa tapahtuu, vaikka sikojen tapa kertoa innostuksestaan tulevaa ruokaa kohtaan on nimenomaan korviariipivä huuto. En koe huonoa omaatuntoa lihansyönnistä, mutten myöskään yritä markkinoida omaa elämäntapaani muille. En pidä itseäni yhtään sen parempana kuin huonompanakaan ihmisenä kuin muut valinnoistani riippumatta.
HS tänään:
33v ranskalaismies oli sokeutunut nodatettuaan yksipuolista vegaaniruokavaliota 13 vuotta. Mies oli karsinut ruokavaliosta kaikki eläinperäiset tuotteet. Mies oli myös raivoraitis eikä tupakoinut, oli kertonut haluavansa vaalia terveyttään.
terv perheenäiti, luonnontieteilijä
Vierailija kirjoitti:
Lihan syöminen tuntuu hyvin luonnolliselta, oikealta ja hyvältä. Syomme perheeni kanssa joka päivä lihaa, ja pidämme viikonloppuisin ystäväperheiden kanssa punaisen lihan juhlia hyvän viinin kera. Olenhan eläinten sukua ja tavallaan eläin itsekin, en sen huonompi. Aika moni eläin syö lihaa, kaikki söpöt pikkulinnutkin taitaa syödä eläimiä, ja se asia kuuluu luontoon.
Sanoin opiskelijapojilleni ettei huolisi ahdasmielisiä vegaanityttösiä morsiameksi. :) Vegaanit ovat säälittäviä.
Tänäänkin oli lehdessä kuinka tärkeää lihansyönti on ihmisen elimistölle, erityisesti hermostolle. Vegaani oli tullut sokeaksi kun oli jättänyt kaikki eläinperäiset pois ravinnostaan ja unohtanut eläimistä tehdyt vitamiiniplleritkin.
On hienoa että lehmä on ensin syönyt ruohoa ja sulattanut ja jalostanut sen elimistössään maidoksi, juustoksi ja pihviksi minulle. Lehmän suoliston ja pötsin monet miljoonat bakteerit on tehty rikkomaan ruohosoluseinämiä. Ihmisen suolisto ja bakteerikanta ei pysty kasveja samalla tavalla sulattamaan, vaan suurin osa siitä energiasta ulostuu käyttämättömänä ja menee hukkaan. KIvaa myös että lehmä on ensin piereskellyt, joten minun ei tarvitse enää piereskellä ilmavaivoja niin paljon kuin vegaanit pierevät :)
Laitumella ystäviensä kanssa käyskentelevä karja eivät suinkaan kärsi, vaan on tyytyväinen rauhalliseen elämäänsä. On ravintoa, suojaa ja vertaisia. Moni lemmikkikoira on paljon yksinäisempi ja kenties "kärsiikin" enemmän, koirahan on lajityypillisesti laumaeläin.
Kuolema sinänsä ei tuotantoeläimelle kärsimystä tuo, ja jokainen ihminenkin kuolee joskus, ja lähes jokainen ihminen kärsii ennen kuolemaansa yksinäisyyden, kipujen, sairauksien tai vanhuuden vuoksi paljon paljon enemmän kuin tuotantoeläin.
Tää v*tun lehmä ei ole luonnontieteilijää nähnytkään. Niin, lehmän suolisto kykenee sulattamaan SELLULOOSAKUITUA, mutta hyvä id*ootti, kasviksissa, joita ihminen syö ei ole selluloosaa, jota pitäisi sulattaa! Ja KAIKKEIN MONIPUOLISIN suolistobakteeristo on AFRIKKALAISILLA, joiden ruokavalioon kuuluu länsimaista ihmistä huomattavasti enemmän kasveja, jopa selluloosapohjaisia kasveja. Joita he siis pureksivat, ja se osa, joka eijauhaudu suussa, syljetään ulos suusta. Tämä suolistosta ihmisellä ulos kulkeutuva osanen on nimeltään kuitu, oletko koskaan kuullutkaan siitä? Sen saanti on suolistolle erittäin tärkeää, suolistolle, joka on meidän toiset aivomme. Sinulta se on näköjään leikelty veke, kun et tiedä etkä tajua yhtään mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ajattele kasvien tunteita. Kuinka paljon kaali joutuukaan kärsimään, kun se julmasti revitään juurineen maasta ja näin tukahdutetaan kuoliaaksi. Eettisistä syistä siis en pysty syömään lainkaan kasviksia.
Tämä on ihan totta. Kasvien soluissa tapahtuu reaktioita, kun niihin kosketaan. Kun kasvi revitään juuriltaa tai leikataan, se aiheuttaa kasvien hermostossa samanlaisia reaktiota kuin eläinkunnan elollisissa.
VÄÄRIN. Et ole lukenut kyseistä tutkimusta vaan keltaisen lehdistön klikkiotsikoita, joissa koko asia oli ymmärretty väärin. Kasvi reagoi siihen aiheutettuun vahinkoon samalla tavalla kuin ihmisen iho reagoi ruskettuessa auringossa. Kasvit eivät siis omaa tietoisuutta, selviytymisviettiä (olisi aika ankeaa kun eivät pysty edes pakenemaan kivulta ja kuolemalta kuten eläimet), huuda äänettömästi kivusta tai mitään muutakaan absurdia millä eläinten vahingoittamista yritetään oikeuttaa.
Jos silti uskot että näin on, niin sitten kannattaa vähentää kasvien tuskaa olemalla tukematta tehotuotantoa, koska nämä tuotantoeläimet syövät kasveja moninkertaisia määriä kuin ihminen.
Vierailija kirjoitti:
HS tänään:
33v ranskalaismies oli sokeutunut nodatettuaan yksipuolista vegaaniruokavaliota 13 vuotta. Mies oli karsinut ruokavaliosta kaikki eläinperäiset tuotteet. Mies oli myös raivoraitis eikä tupakoinut, oli kertonut haluavansa vaalia terveyttään.
Laitapa linkki, kun ei sieltä tämänpäivän otsikoista löytynyt. Taidat viitata siihen 13-vuotiaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Jotta eläin tuottaa mahdollisimman paljon, on edullista kohdella sitä mahdollisimman hyvin. Tehotuotanto jenkeissä on aivan eri asia kuin tuotanto Suomessa. Monellako tuotantotilalla olet itse käynyt? Lihan laatu kärsii, jos eläin on kärsinyt stressistä. Kuvittelet ehkä, että eläinten ääntely kertoo suuresta tuskasta. Et ehkä ole vieraillut esimerkiksi sikalassa ruokinta-aikaan, silloin saattaa kuulostaa siltä, että jotain pahaa tapahtuu, vaikka sikojen tapa kertoa innostuksestaan tulevaa ruokaa kohtaan on nimenomaan korviariipivä huuto. En koe huonoa omaatuntoa lihansyönnistä, mutten myöskään yritä markkinoida omaa elämäntapaani muille. En pidä itseäni yhtään sen parempana kuin huonompanakaan ihmisenä kuin muut valinnoistani riippumatta.
Etkö muka tosiaan? Kirjoituksestasi saa sen kuvan, että olet näitä kasvissyöjille naureskelijoita. Eikä kyse ole siitä, kuka pitää itseään parempana, typerys, vaan eläinten kärsimyksestä.
t.lihansyöjä
Vierailija kirjoitti:
HS tänään:
Ei löytynyt googlehaullu, mutta sen sijaan löytyi tuore uutinen brittiteinistä joka eli ”ranskanperunoilla, sipseillä ja valkoisella leivällä. (ei varmistusta oliko vegaaneja, lol) Satunnaisesti hän oli syönyt myös leikkeleitä ja makkaraa.” Ja mm. sokeutui tämän takia. B12-vitamiinin puute löytyi ainakin. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsimys on osa elämää yhtä lailla ihmisellä.
Elämään toki kuuluu aina jonkin verran kärsimystä, mutta ihmisen tehtävä ei ole lisätä kenenkään muun kärsimystä. Jos sinulla on mahdollisuus poistaa edes jonkin verran kärsimystä maailmasta, miksi et niin tekisi?
Sinun lihansyömisesi tai syömättä jättäminen ei merkitse mitään. Yksikään tuotantoeläin ei jää tappamatta koska sinä et syö lihaa.
Eläimille pitäisi antaa kunnon olot ennen kuolemaa ja sitten käyttää kaikki siitä ruhosta hyödyksi.Kyllä se jää... joku sanoi jossain viisaasti, että jos jollain alueella enemmän ihmisiä lopettaa syömästä lihaa, niin kauppias, joka on tilannut sitä tiettyä kulutusta varten kokeekin yhä useampana päivänä sen, että sitä vanhenee ja pitää heittää roskikseen. Tämä aikaansaa sen, että kauppias tilaa lihaa pienempiä kuormia kauppaan. Plus tuskinpa kaikki maailman lihansyöjät ihan hävikkilihalla elävät, joten totta kai lihansyönnin lopettaminen säästää x määrän eläimiä henkiä.
t.lihansyöjä
Itse kaupassa töissä ja tiedän, että meillä ei tule lihahävikkiä, eikä oikein muutakaan, kiitos tupla-alen. Kyllä se menee ja osa porukasta saa sitä puoli-ilmaiseksi.
Alennushävikki pitää tietenkin karsia mutta roskiin se ei mene, vaikka puolet asiakkaista lopettaisi lihansyönnin.
Vierailija kirjoitti:
HS tänään:
Juu ei ole tällaista iutista missään, eli valehtelit senkin.
Tuntuu, mutte olen sen verran itsekäs paska, että lihan maku ja koostuumus on niin tärkeää, etten halua/pysty siitä luopumaan. Olen kuitenkin vähentänyt lihansyöntiä, kai sekin jotain merkitsee.
Yllättävän moni lihaasyövistä haluaa olla ajattelematta koko asiaa, itse olen ollut teurastamassa eläimiä ja kyllä menee monelle kädet korville kun siitä kertoo ja "en ikinä pystyisi siihen"-kommenttia. Siis eivät pystyisi edes suolistamaan ja paloittelemaan eläintä, mutta kuitenkin syövät lihaa.
Näin anonyyminä voin sanoa että ei oikeastaan kiinnosta se puoli. Liekö empatiakykyni jotenkin alikehittynyt, mutta en oikeastaan tunne mitään niiden eläinvideoiden katsomisesta.
Olen silti vähentänyt lihan syöntiä reilusti korkeiden kolesteroliarvojen takia sekä ilmastosyistä. Ennen söin lihaa melkein joka aterialla, nyt enää noin 5 kertaa viikossa, eli yli puolet aterioista on kasvista, joskus harvoin myös kalaa (lähinnä hinnan takia harvoin, pidän kalasta ja söisin sitä mielelläni useammin).
Sitten kun synteettinen liha tulee markkinoille aion kyllä siirtyä siihen.
Toki ajattelen eläinten parasta ja vältän lihansyöntiä. Herkkuni onkin makkara.
Hs tänään puhuu 17 vuotiaasta brittipojasta joka sokeutui vitamiininpuutteesta johtuen, Samassa jutussa kerrotaan myös toisesta tapauksesta, tuosta 33 vuotiaasta ranskalaismiehestä joka sokeutui sekin, ahdasmielistä VEGAANIruokavaliota noudattaessaan.
Ilmeisen vahingollinen liike tämä vegaanimuoti, hurmoksellisiin uskontoihin verrattavissaoleva muoti-ilmiö. Joukkohysterian lietsontaa usein. Ajatellaan siihen suuntaan että maaimanloppu tulee jos kaikki ei noudata heidän elämänohjeitaan. Ja lietsonnassa syyllistytään aika usein siihen että kiihotetaan kansanosia toisiaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsimys on osa elämää yhtä lailla ihmisellä.
Elämään toki kuuluu aina jonkin verran kärsimystä, mutta ihmisen tehtävä ei ole lisätä kenenkään muun kärsimystä. Jos sinulla on mahdollisuus poistaa edes jonkin verran kärsimystä maailmasta, miksi et niin tekisi?
Sinun lihansyömisesi tai syömättä jättäminen ei merkitse mitään. Yksikään tuotantoeläin ei jää tappamatta koska sinä et syö lihaa.
Eläimille pitäisi antaa kunnon olot ennen kuolemaa ja sitten käyttää kaikki siitä ruhosta hyödyksi.Kyllä se jää... joku sanoi jossain viisaasti, että jos jollain alueella enemmän ihmisiä lopettaa syömästä lihaa, niin kauppias, joka on tilannut sitä tiettyä kulutusta varten kokeekin yhä useampana päivänä sen, että sitä vanhenee ja pitää heittää roskikseen. Tämä aikaansaa sen, että kauppias tilaa lihaa pienempiä kuormia kauppaan. Plus tuskinpa kaikki maailman lihansyöjät ihan hävikkilihalla elävät, joten totta kai lihansyönnin lopettaminen säästää x määrän eläimiä henkiä.
t.lihansyöjäItse kaupassa töissä ja tiedän, että meillä ei tule lihahävikkiä, eikä oikein muutakaan, kiitos tupla-alen. Kyllä se menee ja osa porukasta saa sitä puoli-ilmaiseksi.
Alennushävikki pitää tietenkin karsia mutta roskiin se ei mene, vaikka puolet asiakkaista lopettaisi lihansyönnin.
Höpöhöpö. Ennenkuin roskikset muuttui metallipuriste-roskiksi kävin useinkin dyykkaamassa ja kyllä siellä oli usein lihaa ja paljon olikin. Lihahan menee aika nopeasti pilalle, eli päiväykset tulee äkkiä vastaan.
Tai sitten olet töissä jossain pienessä kyläkaupassa jossa käy 60 mummoa ostamassa halpoja hävikki-lihoja, näin ei kuitenkaan ole joka paikassa.