Lihansyöjät - eikö teistä oikeesti tunnu yhtään pahalta miten paljon tuotantoeläimet kärsivät?
Ihan asiallisia mielipiteitä haluaisin kuulla, luuletteko aidoisti, että eläimet ovat eläneet ns. hyvän elämän, että niillä ei ole tunteita vai ettekö ihan oikeasti välitä elävän luontokappaleen kärsimyksestä. Itsekin olin lihansyöjä, vielä muutama vuosi sitten, mutta kun oikeesti ottaa hiemankin asioista selvää ja alkaa miettimään miten järkyttävää on satuttaa ja tappaa tuntevia olioita vaikka tulisi täysin toimeen kasvisruokavaliolla.
Kommentit (319)
En syö lihaa juuri koskaan, mutta ei tunnu pahalta.
Sen mitä syön, syön vain kotimaista tutulta tilalta tulevaa nautaa tai metsästettyä riistaa, eli mitään älyttömiä tuotantolaitoksia tai eläinten kaltoinkohtelua en tue.
Olen nähnyt kun lehmältä valutetaan veret ulos ja olen nähnyt, kun lammas teurastetaan.
Nämä eivät vaikuttaneet mitenkään lihansyöntiini, vaan tuntuivat luonnollisilta tapahtumilta.
Eläin tapetaan joo, so sad, mutta paljon brutaalimmin ne tapetaan luonnossa toisen eläimen toimesta.
Voisitte säälijät alkaa säälimään kaikkia luonnossa eläviä saaliseläimiä, kun kokevat niin kamalan kohtalon ja yrittävät vielä päästä karkuun, kun saalistaja tai jopa lauma sellaisia saavuttaa paniikissa olevan saaliseläimen ja tappaa julmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli katsoit vähän jenkkivideoita ja luulet että Suomessa menee samaan tapaan. Sillä lailla.
No kyllä ne tuotantoeläimet täällä Suomessakin tapetaan. Vai luuletko että ne nousevat seitsemäntenä päivänä taivaaseen ja tuomitsevat siellä eläviä ja kuolleita?
Tiesitkä, että kaikki elolliset olennot kuolevat? Elukka ei sitä edes tajua tai osaa sitä pelätä etukäteen. Ettet nyt vähän liikaa inhimillistä karjaeläimiä?
Puolustatteko ihmisten oikeutta syödä ihmisiäkin? Ollaanhan mekin eläimiä. Miltä tuntuisi että tuttavasi väkisin syötetään valtavaksi ja pistetään sitten lihoiksi? Ai eläimet onkin eri juttu kun ne ei näytä pelkoa? Ei se mitään, valitaan vain ihmisiä jotka eivät osaa huutaa apua...
Vierailija kirjoitti:
Toi kasvisruuan lobbaus on kova sana nyt kun marketteihin tyrkätään toistansa kalliimpia kasvisjuttuja. Loistavat katteet ja ne ostaa ketkä uskoo näihin kaiken maailman hömpötyksiin.
Ah, perinteinen hömppä-dissaus.
Kerrotko mikä osa tuotantoeläinten kärsimyksestä, lihantuotannon energian tuhlauksesta tai tuotantoeläinten ulosteen käsittelyongelmista on hömppää?
Vierailija kirjoitti:
Sen mitä syön, syön vain kotimaista tutulta tilalta tulevaa nautaa tai metsästettyä riistaa, eli mitään älyttömiä tuotantolaitoksia tai eläinten kaltoinkohtelua en tue.Olen nähnyt kun lehmältä valutetaan veret ulos ja olen nähnyt, kun lammas teurastetaan.
Nämä eivät vaikuttaneet mitenkään lihansyöntiini, vaan tuntuivat luonnollisilta tapahtumilta.
Eläin tapetaan joo, so sad, mutta paljon brutaalimmin ne tapetaan luonnossa toisen eläimen toimesta.
Voisitte säälijät alkaa säälimään kaikkia luonnossa eläviä saaliseläimiä, kun kokevat niin kamalan kohtalon ja yrittävät vielä päästä karkuun, kun saalistaja tai jopa lauma sellaisia saavuttaa paniikissa olevan saaliseläimen ja tappaa julmasti.
Siinä on ihan hienoinen ero, että onko eläin jalostettu, siitetty ja kasvatettu ravinnoksi vai elääkö se luonnollisessa omassa ympäristössään.
Söin melko kasvipainotteisesti jo aiemminkin, mutta lihansyönti loppui siihen paikkaan kun ajoin toissa syksynä savossa teurasauton perässä ja sieltä semmoisesta metalli/rautatankojen raosta näkyi eläimen katse.
Joo, oon varmaan liian pehmo herkkis, mutta vieläkin se näky saa kyyneleet silmiin.
N43
Jos eläin siitetty tuotettu ja kasvatettu ravinnoksi hän kärsii taatusti vähemmän kuin saaliseläin joka elää koko ajan stressissä ja pelossa ja kärsii raatelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen mitä syön, syön vain kotimaista tutulta tilalta tulevaa nautaa tai metsästettyä riistaa, eli mitään älyttömiä tuotantolaitoksia tai eläinten kaltoinkohtelua en tue.Olen nähnyt kun lehmältä valutetaan veret ulos ja olen nähnyt, kun lammas teurastetaan.
Voisitte säälijät alkaa säälimään kaikkia luonnossa eläviä saaliseläimiä, kun kokevat niin kamalan kohtalon ja yrittävät vielä päästä karkuun, kun saalistaja tai jopa lauma sellaisia saavuttaa paniikissa olevan saaliseläimen ja tappaa julmasti.Siinä on ihan hienoinen ero, että onko eläin jalostettu, siitetty ja kasvatettu ravinnoksi vai elääkö se luonnollisessa omassa ympäristössään.
Niin? Tappamisesta oli puhe, ja brutaalimmat olot niillä siellä luonnossa sen suhteen on.
Naurattaa kaikki jotka on niin hölmöjä, että vetoavat tuohon tappamiseen.
Tehotuotannon ja elinolojen kritisoimisen ymmärrän, mutta toi tappamisesta uliseminen on vain koomista.
Ja mä olen kasvanut kahden maatilan naapurissa, ollut lapsena auttamassa kun lehmä poikii, nähnyt kun tapetaan, hengannut paljon navetassa ja maatilan ympäristössä missä eläimet viettävät aikaa, hoitanut lampaita jne., eli tiedän mistä puhun ja mistä se minun syömäni liha tulee.
Pistän toisesta korvasta ulos, kun joku kaupungissa kasvanut asiasta mitään tietämätön hesahipster tulee pätemään.
Paljonko joku leijona miettii gasellin kärsimystä, kun vetää sitä napaansa savannilla?
Kyllä Afrikan ja Aasian sairaudet taitaa johtua enemmän hyvän ravinnon puutteesta kuin lihasta. Liika sokeri ja pitkälle prosessoitu kasvisruoka sairastuttaa myös.
Huh tätäkin vegaanivouhotusta. Äkkiä makkaraa minulle jotta mieli rauhoittuu! Liha tekee tyytyväiseksi.
Tekee pahaa, ihan todella pahaa! Olen ex-kasvissyöjä, ja olen joutunut laittamaan ruokavalioni täysin uusiksi sairastuttuani vaikeaan ibs:ään. Pavut, linssit, soija ym. Tekevät minut todella sairaaksi. Viljat ei sovi, kaalit ei sovi, pähkinät ei sovi, punajuuri, kivelliset hedelmät, sipulit....sopimattomien ruoka-aineiden lista on loputon, ja sisältää kadssvikunnan tuotteita. Jopa fodmap - ruuista monet saa vatsani kipeäksi. Jos joskus saan mahani paranemaan, palaan kasvisruokaan, nyt on syötävä sitä mitä vatsa kestää :(
Joo kyllä tämä kasvisruualla rahastaminen on mennyt liiallisuuteen. Matkitaan lihapihviä.
Missä lihan oikeuden puolustajat ? Lihalla yksinoikeus lihan ulkonäköön ja makuun, plagiaatit on rikosta!
Veganismi jo vanhanaikaista, lihansyönti on YES,. Kasvisruoka on kapitalistista suuren bisneksen tukemista, tilanne on muuttunut. Kotimaisen lihan syönti auttaa Suomea parhaiten .
Lihalle ei kukaan ole allerginen, ihminen ei kehitä allergioita lihaa kohtaan. Syökää lihaa ja eläintuotteita kuten juustoja maitoa kananmunia, niin pysytte terveinä. Lisukkeena kasviperäustä ruisleipää ja porkkanaa yms
Vierailija kirjoitti:
Paljonko joku leijona miettii gasellin kärsimystä, kun vetää sitä napaansa savannilla?
Tuskin miettii, eikä hirveemmin osaa miettiä kuten ihminen jolla on kyky ja taipumus punnita asioiden monia puolia kuten moraalisuutta. Leijonahan syö vain luonnollista ravintoansa, eikä lihansyöjänä voikaan syödä muuta. Ihminen sen sijaan voi valita, koska voi sekasyöjänä tulla hyvin toimeen vaikka pelkällä kasvisruoalla, koska se on koko ruokavaliomme perusta. Liha ja tappaminen ei ole meille nykymaailmassa välttämättömyys.
”Kun luonnossakin niin miksi ei me”. Samalla voisi perustella esimerkiksi oikeuden rais kaamiseen, ja silti yhteiskuntana olemme päättäneet ettei se ole okei, koska olemme sivistyneitä, emme ”elukoita”.
Vierailija kirjoitti:
Tekee pahaa, ihan todella pahaa! Olen ex-kasvissyöjä, ja olen joutunut laittamaan ruokavalioni täysin uusiksi sairastuttuani vaikeaan ibs:ään. Pavut, linssit, soija ym. Tekevät minut todella sairaaksi. Viljat ei sovi, kaalit ei sovi, pähkinät ei sovi, punajuuri, kivelliset hedelmät, sipulit....sopimattomien ruoka-aineiden lista on loputon, ja sisältää kadssvikunnan tuotteita. Jopa fodmap - ruuista monet saa vatsani kipeäksi. Jos joskus saan mahani paranemaan, palaan kasvisruokaan, nyt on syötävä sitä mitä vatsa kestää :(
Älä huoli. Me vegaanit kyllä ymmärretään että on olemassa hyvin harvinaisia tiloja, joissa sairaus tai moniallergisuus tekee kasvisruokavaliosta (tai oikeastaan mistä tahansa ruokavaliosta, jopa siitä perus sekasyönnistä) todella vaikeaa tai jopa mahdotonta toteuttaa. Tälläinen tila on todella harvinainen, joten tsemppiä sen kanssa. Tee parhaasi siinä missä pystyt, eli voit vaikka pyrkiä välttämään tehotuotettua lihaa ja etsimään eettisempiä vaihtoehtoja, jos se auttaisi tunnontuskiasi. Sairautesi ei ole sinun syytäsi.
Raiskataanko luonnossa? Eiköhän kaikki kiimaiset nartut halua uroksen luokse. Ei silloin voida puhua raiskauksesta. Jos naaraalla ei ole omaa halua, ei akti onnistu eikä myöskään uros ole innostunut.
Miettikääpä miten paljon lihansyönnin osuudesta syödään eineksinä kuten leikkeleet ja makkara?
Niistä voi jokainen vähentää koska onhan siinä liha jalostettu piloille.
Jos kaikki söisivät kerran viikkoon edes kerran kasvisruokaa ja järvikalaa niin sekin vähentäisi lihan syöntiä.
Itse kasvatan karjaa ja hyvillä mielin syön ja syötän lapsille lihaa. Pääpaino on kuitenkin monipuolisuudessa ja terveellisyydessä, puhtaissa raaka-aineksissa.
Olisi mielenkiintoista lukea tutkimus jossa verrataan kasvihuoneiden ja karjatalouden ympäristövaikutuksia keskenään. Jos kasvisten kasvatus räjähtää isompiin mittasuhteisiin alkaa massiivisten kasvihuoneiden rakentaminen jotka ei lämpene pyhällä hengellä. Eikä niitä todellakaan tulla kasvattamaan luomuna.
Optimihan olisi jokaiselle omavarainen kotitalous mutta eipä sinne Helsingin hipsteriluoliin sellaisia saa, maalaisilla teetetään sekin työ ja sitten arvostellaan kun ei ole tarpeeksi ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi kasvisruuan lobbaus on kova sana nyt kun marketteihin tyrkätään toistansa kalliimpia kasvisjuttuja. Loistavat katteet ja ne ostaa ketkä uskoo näihin kaiken maailman hömpötyksiin.
Ah, perinteinen hömppä-dissaus.
Kerrotko mikä osa tuotantoeläinten kärsimyksestä, lihantuotannon energian tuhlauksesta tai tuotantoeläinten ulosteen käsittelyongelmista on hömppää?
Tuotantoeläinten uloste on siitä kivaa, että siinä ei ole raskametalleja, sen voi levittää ravinteeksi pellolle. Ihmisulosteen kanssa on toisin, se on varsinainen ongelmajäte.
Aika monessa maassa karja on arvokasta lantansa takia.