Vanhempani totesi yksipuolisesti että olen heidän edunvalvoja, selvä.... voinko vaatia korvausta käyttämästäni ajasta?
Ajattelin että sellainen 150e tunti olisi käypä korvaus näin alkuun.
Kommentit (10)
Totesin, että en todellakaan ole.
Äitini ei ole mikään herttainen, harmiton perusmummeli vaan harhaluuloisuushäiriö diagnoosin saanut narsistinen riidankyväjä, joka on vähintään yksipuolisesti riidoissa ihan liian useaan paikkaan.
Vanhempasi varmaan pesi sun kakkapyllyn moneen kertaan ollessasi pieni. Varmaan ruokkikin sua ja laittoi illalla sänkyyn nukkumaan. Nyt on sun vuoro tehdä jotain hänen hyväkseen.
Ei tuollaista voi päättää yksipuoliseksi. Sillä henkilöllä, jota edunvalvojaksi ehdotetaan, on oikeus olla suostumatta.
Edunvalvojan palkkioon voi tutustua vaikka täällä: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2023/20231037
Lisäksi voi tietenkin vaatia kulukorvaukset kaikista edunvalvonnasta johtuvista kuluista.
Edunvalvonnan perusmaksu on 440 euroa vuodessa. Perusmaksu voi kuitenkin olla tätä alhaisempi, 280 euroa, jos päämiehen vuositulot ovat yhteensä alle 14 000 euroa ja hänen varallisuutensa arvo on säädettyä varallisuusrajaa (17 478 euroa) pienempi.
Edunvalvojana sinulla on oikeus saada korvaus kuluista, jotka ovat aiheutuneet päämiehesi taloudellisten asioiden hoitamisesta. Sinun on aina hoidettava päämiehesi asiat tarkoituksenmukaisimmalla ja edullisimmalla mahdollisella tavalla.
Ei sitä voi mummelinakaan sanella mitä kenenkin tulee tehdä.Itse en ole ainakaan tehnyt lapsia omiksi palvelijoiksi kun vanhenen.Saavat elää elämäänsä ilman että 87 vee sanelee mitä tehdä. :) Juu, ei käy mun luonteelle höykkyyttää muita.
En ainakaan suostuisi olemaan äitini edunvalvoja missään tilanteessa.
Ei kukaan voi pelkällä sanomalla määrätä edunvalvojaa. Ei ole laillista. Jokainen voi kyllä tehdä kirjallisen edunvalvontavaltuutuksen sellaiselle ihmiselle, joka siihen suostuu ja sekin vahvistetaan DVV:llä, vasta sen jälkeen kun lääkäri toteaa, ettei henkilö enää itse pysty asioitaan hoitamaan.
Jos valtuutusta ei ole, onkin homma paljon hankalampi, siinäkin DVV selvittää tilanteen ja määrää edunvalvojan, joka voi olla omainen tai viralllinen taho, jos ei muuta sopivaa löydy. Tämä on paljon rankempi prosessi.
Kannattaa ottaa selvää näistä kuvioista ajoissa.
Siitä pitää olla dvv:n virallinen hyväksyntä. Silloinkin korvaus pitää olla kohtuullinen.