Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia
https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…
Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sidepaketti 0,80€ ja on toiseksi halvin mitä lähikaupasta löytyy. Halvin muistaakseni jotain 50-60 senttiä. Vaikea kuvitella ettei jollain olisi tuohon kuukaudessa varaa, vaikka niitä paketteja kuluisi useampikin menkkojen aikana.
Mistä kaupasta ja mikä merkki? Montako kappaletta? Että tiedän etsiä.
S-market, Xtra ultraohut normaali side siivekkeillä. 14kpl. Se ainakin on sen 0,80€. Taitaa löytyä myös Prismasta. Ja tuo halvempi esimerkki oli joku vastaava, itse en käytä niin en muista. Muistan vain että tuo käyttämäni Xtra ei ollut se kaikista halvin hyllystä löytyvä side.
No eihän tuollaiset halpatuotteet köyhälle kelpaa.
Halpuus ei välttämättä tarkoita, että kyseinen side on hyvä ja sopiva.
ohis
No hitto! Tämähän on ihan perushygienian hoitoa. Ruikuttaako nämä samat ihmiset sossusta saippuaa ja hammastahnaa. Maksaa sitten kaksi tai viisi euroa kuukaudessa, maksakoon itse kukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut varmaan suurempi ongelma 90-luvulla. Nykyään siteet ja tamponit ovat niin halpoja, ettei niiden saaminen ole rahasta kiinni. Halvimmat kaupan merkit maksavat siteissä jopa alle euron paketti ja Pirkan 32 kpl tamponiaski 2-3 euroa. Sen saa vaikka pulloja keräämällä tai kerjäämällä. Ja olen noita kaikki testannut, ovat laadukkaita, ei tule läpi.
Ymmörrän, että pullojen kerääminen vain kärjistetty heitto.
MUTTA, tälläkin palstalla on kirjoitellut paljon ihmisiä, joilla on erittäin tiukkaa. Ei pitäisi olla mahdollista edes kärjistettynä heittona ehdottaa pullojen keräämistä, jotta pystyy hoitamaan kuukautisensa. Terveyskeskuksiin vaikka sidejakelu; tällaisesta ei kenenkään pitäisi joutua kärsimään eikä kuukautisten vuoksi pennejä laskemaan!Suomessa ei yksinkertaisesti ole kenelläkään niin tiukkaa, ettei riittäisi kahta euroa kuukaudessa siteiden ostoon. Foodiessa halvin on x-tra side 16 kpl 0,95€ tai 14 kpl 0,80€ paketti. Rainbow tamponi super 32 kpl 1,85€.
Itse asiassa tarkemmalla katselulla 30 kpl x-tra side 1,15€. https://www.foodie.fi/products/2069
Menkkarättimiehen uusi tuleminen (ties kuinka mones jo tämän ketjun aikana) 😂
On omaa typeryyttä, jos mainonnan uhrina ei voi käyttää muita kuin niitä 5e/paketti maksavia siteitä, joissa on niitä kivoja kuviakin kyljessä. Ai juu, ja joskus saa mukana kivan peltirasiankin! <3
Ihan totta? En tiennytkään. Sä olet kyllä tosi hyvin perillä tästä aiheesta, rispektit sinne.
Niin, ne allergiat ja superimukyiset pitkä yösiteet ja tosiaan se anatomiakin... Onko sulla jäänyt huomaamatta, että valmistajatkin ovat tämän lopulta huomanneet ja valmistavat erimuotisia, koska NAISET OVAT YKSILÖITÄ. Tässä kohtaa sulla on nyt aukko sidetietämyksessä, vaikka se varsin kattava näkyy olevankin hintojen osalta.
Juu, maailmassa on 3,5 miljardia naista ja jokaiselle heistä on oma siteensä. Eiku... Sä olet ottanut markkinaMIESTEN höpinät hieman liian tosissasi.
Eri
Kuinka typerä voikaan aikuinen ihminen olla :D?
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
ainiin ja toki pillereitä kannattaa kokeilla jos vuodot on kovat, itsekin hankin pillerit eikä kunnollisia menkkoja ole ollut vuosiin ja nehän saa ilmaiseksi jos on toimeentulotuen alla.
Eivät käy kaikille. Muita fiksuja neuvoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut varmaan suurempi ongelma 90-luvulla. Nykyään siteet ja tamponit ovat niin halpoja, ettei niiden saaminen ole rahasta kiinni. Halvimmat kaupan merkit maksavat siteissä jopa alle euron paketti ja Pirkan 32 kpl tamponiaski 2-3 euroa. Sen saa vaikka pulloja keräämällä tai kerjäämällä. Ja olen noita kaikki testannut, ovat laadukkaita, ei tule läpi.
Ymmörrän, että pullojen kerääminen vain kärjistetty heitto.
MUTTA, tälläkin palstalla on kirjoitellut paljon ihmisiä, joilla on erittäin tiukkaa. Ei pitäisi olla mahdollista edes kärjistettynä heittona ehdottaa pullojen keräämistä, jotta pystyy hoitamaan kuukautisensa. Terveyskeskuksiin vaikka sidejakelu; tällaisesta ei kenenkään pitäisi joutua kärsimään eikä kuukautisten vuoksi pennejä laskemaan!Suomessa ei yksinkertaisesti ole kenelläkään niin tiukkaa, ettei riittäisi kahta euroa kuukaudessa siteiden ostoon. Foodiessa halvin on x-tra side 16 kpl 0,95€ tai 14 kpl 0,80€ paketti. Rainbow tamponi super 32 kpl 1,85€.
Itse asiassa tarkemmalla katselulla 30 kpl x-tra side 1,15€. https://www.foodie.fi/products/2069
Menkkarättimiehen uusi tuleminen (ties kuinka mones jo tämän ketjun aikana) 😂
Siellä se posket ja haaroväli kuumottaen googlailee sidepakettien hintoja. :)
Mutta eihän se väärin oo. Kuka mistäkin kiksinsä repii, kunhan ei vahingoita muita.
Eli se, että oikeasti miettii faktoja eikä ihan heti usko av-mamman hölynpölyarvioita, se tarkoittaa että on mies?
Miksi on niin vaikeaa puhua faktoista ja väärin kritosoida liioiteltuja kommentteja? Onko menkat joku tabu, joista ei saa puhua faktapohjalta?
Ja ihan nainen olen, vaikka kykenenkin loogiseen ajatteluun ja argumentointiin.
Muiden haukkuminen ei ole loogista ajattelua tai argumentointia vaan ihan huonoa käytöstä.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa, jossa puhutaan kuukautisköyhyydestä eli siitä, kuinka kaikilla naisilla ei ole edes varaa hoitaa kuukautisiaan ja ostaa kuukautistuotteita, särkylääkkeitä jne, promotaan kuukautistuotteiden verottamista ja hintojen nostamista välittämättä siitä, että kaikki naiset eivät voi kuukuppia tai kestositeitä omista syistään johtuen käyttää. Jotenkin ihanaa tämä tietynlaisten ihmisten logiikka. Kun elää kuplassa, niin menee paljon asioita ohi. Ei tarvitse välittää siitä, että kaikilla ei ole asiat samalla tavalla kuin itsellä.
Tätä mietin just itsekin että tää ketju oli alunperin ihmisistä, joille tekee tiukkaa ostaa tai hankkia kuukautissuojia.. siis köyhyydestä. että miten tää keskustelu päätyi siihen pisteeseen, että suojia pitäis verottaa entistä enemmän, kaikkien pitäis hommata joku kymmenien eurojen kuppi tai hankkiutua erikoistutkimuksiin tai hankkia jokin kallis ehkäisy.. eli siis lähdettiin liikkeellä hyvää tarkoittavasta ajatuksesta ja empatiasta kuukautisten kanssa kamppaileville päätyen sit lopulta naisten syyllistämiseen kuukautussuojien käytöstä?
Täällä pari ihmistä kertoi tulleensa kotona syyllistetyksi vanhempiensa puolesta kuukautissiteitä tarvitessaan.. ja nyt osa keskustelijoista ilmeisesti joko otti näiden vanhempien roolin tai sitten joku näistä vanhemmista on sattunut eksymään tänne ketjuun.. 🤔🤔🤔 Mielenkiintoista.
On ihan kiistämätön tosiasia että kertakäyttösiteet ja tamponit ovat ihan hirveää roskaamista. Niille löytyy aina vaihtoehto, esim kestositeet jos ei kuppi käy. Kertakäyttösuojia pitäisi haittaverottaa ihan ympäristön takia, eikä se ole millään lailla kuukautisista syyllistämista vaan SAASTUTTAMISESTA. Ja paskat vanhemmat eivät muutu yhtään sen paremmiksi vaikka suojat olisivat ilmaisia.
Olen kysynyt näitä asioita jo kolmesti, mutta en saa vastauksia. Jokohan nyt onnistaisi:
1. Miten estätte itse valmistettujen kestositeiden falskaamisen läpi? Mullahan siis on ne paljon ihmetellyt ja sairaaksi määritellyt RUNSAAT kuukautiset.
2. Mikä materiaali imee isot limakalvoklöntit sisäänsä tai ainakin estää niitä klähmäytymästä pitkin alapäätä siellä siteen sisällä? Siis mikä halpa tai maksuton materiaali? Olen köyhä, joten mihinkään kalliisiin erikoismateriaaleihin ei ole varaa (saati niihin huippukalliisin ostokestositeisiin).
3. Missä säilötte käytettyjä kestositeitä työpäivän ajan?Ekoilu ja taloudellisuus kiinnostaisivat, mutta kukaan ei tunnu osaavan tai haluavan kertoa, miten on ratkaissut nämä ongelmat. Olisiko sinulla ekologisista seikoista innostunut kuukuppeilija minulle vastauksia?
Itse käytän jonkin verran (kaupallisia) kestositeitä kotona. Muuten kuukuppia, mutta se painaa minua niin että kotona olen mieluummin siteillä. Yritän vastata noihin kysymyksiisi:
1. Ne kotitekoiset tehdään sen verran paksummiksi ettei veri heti läpi holahda. Lisäksi jos tahtoo oikein ekologinen olla, voi "pohjan" tehdä puuvillakankaasta jonka kyllästää vaikka Fjällrävenin greenland waxilla -hengittää mutta ei päästä verta läpi. Tai vaikka pelkällä mehiläisvahalla, kuten ne uudenlaiset eko"kelmut". Mutta pelkkä kangas imee yllättävän paljon verta verrattuna kerissiteisiin: olen tätä joskus kokeillut laittamalla pelkän mikrokuiturätin alkkareihin. Ei tullut läpi mutta ei pysynyt kyllä paikoillaankaan. (Tieteellisestä mielenkiinnosta kokeilin.)
2. Kokemukseni mukaan hyytymät "uppoaa" kestositeisiin tai mihin hyvänsä kankaaseen paljon paremmin kuin kertikseen. Varsinkin muovisissa Allwaysin siteissä ne jäi aina siihen pinnalle lillumaan. Kuvittelisin että jos pinta olisi esim. merinovillaa, ne häviäisi vielä paremmin. (Ostakaa kaikki merinovillaisia pikkareita. Aivan ihania kesät talvet. Alapää on raikas, kuiva ja viileä. )
3. Päiväsäilöminen ei ole ongelma: kääröön ja minigrip-pussiin. Joku aikaisemminkin totesi, että kestositeissä veri kuivahtaa siihen siteeseen paljon nopeammin (tietysti kun se ei ole sellainen muovipussi kuin kertis), eli se ei haise eikä sieltä tule verta ulos vaikka miten puristaisi.
Tuota hajuttomuutta voi jokainen kokeilla ihan ilman menkkojakin: laita kertis pöksyihin ja pidä sitä päivä ja melkein oksennat löyhkästä. Laita kestoside pöksyihin eikä olo ole sen kummempi päivän päätteeksi kuin pelkillä pikkuhousuillakaan, poislukien ehkä kaikkein helteisin ilma jolloin ylimääräiset kangaskerrokset tietysti hiostaa.
Itselläni on toki hyvin normaalit menkat, mutta runsain vuorokausi on kumminkin sellainen että yölläkin täytyy isompi kuukautiskuppi kerran tyhjentää. Uskoisin että jos pakko olisi, pärjäisin silti kotitekoisilla siteillä ihan hyvin ilman mitään muovikangasta välissä. Ne pitäisi vaan tehdä tarpeeksi paksuiksi.
(Tosi) Ennen vanhaanhan siteet oli usein virkattuja. Sekä villa- että puuvillalanka imee todella paljon nestettä sisäänsä, ja kun naiset käytti hameita, side luultavasti kuivui melkein samaa tahtia kuin kastui koska ilma pääsi kiertämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olen ollut aina köyhä, on ollut työttömyyttä, yh:na olemista jne., mutta ei ole koskaan ollut rahasta kiinni ettenkö sidepakettia saisi kaupasta ostettua... taas jotain femakkoulinaa tämäkin
ja jos on noin huonosti asiat niin sitten varmaan kannattaa toimeentulotukea hakea tai muuta apua, linkin takana olevakin teki kolmea työtä jossain vaiheessa, mutta silti ei ollut varaa kuukautissuojiin? haloo hei, kuka hullu uskoo tuota
Luetko edes ketjua ennen kuin ilkeilet? Miten nämä 12-vuotiaat hakevat toimeentulotukea itselleen?
Silloin ei ole kyse köyhyydestä vaan huonosta vanhemmuudesta. Mikä tässä nyt on vaikeaa?
No se että niitä 12 vuotiaita pitäisi auttaa. Jos omat vanhemmat ei auta niin jonkun muun tahon tulisi.
Aloitukseen linkatussa jutussa puhutaan köyhyydestä ja ketjussa nillitetään, miten kalliita siteet ovat. Miten tähän nyt liittyy se, että jotkut vanhemmat ovat perseestä?
No pölvästi, siten että se 12-vuotiaskin TARVITSEE NIITÄ SITEITÄ. Kotoa ei saa rahaa, vanhemmat ei osta - jos ne olisi edullisia niin lapsi saisi hommattua ne pulloja keräten. Tai sitten niitä pitäisi olla ilmaisjakelussa jossain. Ne helkkarin vessapaperit ei ole ihmisarvon mukaisia.
silti edelleen se ongelma ei ole siteiden hinta tai köyhyys, vaan IDIOOTIT VANHEMMAT... siihen täytyy tulla muutos, lapsen täytyy yrittää rohkeasti ilmoittaa vaikka koulun terkkarille asiasta, menee varmaan la-suna eteenpäin tuollainen heitt.eillejättö
Niin, kovin moni kaltoinkohdeltu ei uskalla ”rohkeasti kertoa” opettajalle tai terkkarille. Minä olin hakattu lapsi ja isä kuristi kurkusta ja sähksi että jos kerrot koskaan kellekään niin ta-pan sinut. En todellakaan uskaltanut kertoa. Opettajat näkivät mustelmia ja ruhjeita, koskaan ei kukaan kysynyt niistä mitään.
Jos joku olisi sitten lasun tehnyt niin mitään ei olisi tutkittu. Isä oli pienen paikkakunnan ison tehtaan pamppu, eli siis mehän oltiin ”hyvä perhe”, ja ennen oikeasti ajateltiin että hyvissä perheissä ei ole ongelmi, vain alkkisten perheissä on (vaikkei aina olekaan!).Helppo siis syyllistää lasta, mikset ole reipas ja rohkea ja kerro!!
No ratkeaako tällaisten perhehelve ttien lasten ongelmat kuitenkaan sillä että jaellaan ilmaiseksi siteitä (tai jos laajemmalti ajatellaan:yhtään mitään ilmaiseksi apuna ja tukena niinkuin nykyisin tunnutaan tekevän ettei se "köyhän lapsi tunne itseään eriarvoiseksi muihin lapsiin nähden") vai pitäisikö pikemminkin satsataan vaikka lastensuojeluun ja siihen että luodaan kouluun ja muualle sellainen ilmapiiri että lapsi uskaltaa kertoa huonoista kotioloista kun tietää että kertomisen avulla saa tilanteeseen helpotusta?
En siis todellakaan halua vetää johtopäätöstä köyhä=lapsiaan kaltoinkohteleva mutta kyllä siinä mennään pers e edellä puuhun jos lähdetään ratkomaan sitä ongelmaa että sad istiset vanhemmat ei viitsi hankkia lapselle vaikka nyt niitä kuukautistarvikkeita kun käyttävät rahat muuhun sillä, että annetaan yhteiskunnan puolesta hyväntekeväisyytenä sille lapselle ne siteet. Mutta tosin, tämä olisi varmaan ihan oman ketjunsa aihe kun alunperin kyse ei tainnut olla köyhistä/kaltoinkohdelluista lapsista 🤔
Silloin kun ihmisellä on akuutti hätä, niin konkreettinen apu auttaa. Kun veri valuu koulupäivän aikana pitkin kinttuja, tarjolla oleva side pelastaa. Lasun kauttahan ei ole mitään konkreettista apua saatavissa, vain keskusteluapua ja ohjausta. Rahaa ei voida lapsella suoraan antaa. Siinä ei auta se, että lasuun palkataan uusi sosionomi keskustelemaan ja pelailemaan Unoa asiakkaidensa kanssa. Ei. Se tarjolla oleva side auttaisi sitä nuorta tyttöä juurikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ainiin ja toki pillereitä kannattaa kokeilla jos vuodot on kovat, itsekin hankin pillerit eikä kunnollisia menkkoja ole ollut vuosiin ja nehän saa ilmaiseksi jos on toimeentulotuen alla.
Eivät käy kaikille. Muita fiksuja neuvoja?
Itselleni pillerit sopi, mutta ei vähentänyt vuotoa. Kuten ei ole hormonikierukkakaan vähentänyt vuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koittanut siirtyä kuukuppiin, ei oikein suju. Se vuotaa, tuntuu että on sattumaa saako sen oikein paikalleen. Lisäksi tuntuu ahdistavalta työntää sinne iso muovihärpäke ja tekee jopa vähän kipeää. Pidän tamponeista paljon enemmän.
Kuukuppejakin on erilaisia, mutta tokikin onhan se hintavaa ostaa useampi vain kokeiluun. Miksi et käytä kestosidettä jos kuukuppi ei toimi? Eikö ketään muuta ällötä se jätteen määrä mitä tulee siteistä ja tamponeista? Aina kuulee perusteluna vaan että ”en tykkää kuukupista” mutta mikä kestositeissä mättää?
Mihin sä laitat käytetyt kestositeet päivän aikana? Kannat verisiä ja haisevia kangasmyttyjä käsilaukussa?
Kestositeet ei yllättäen haise kuten kertikset. Kuivahtavat tosi nopeasti. Ne kääritään kokoon ja laitetaan minigrip-pussiin. Kotona huuhtaistaan kylmällä vedellä ja pestään muun pyykin joukossa 60 asteessa. No problem.
No nyt on kyllä asialla joku, jolla kuukautsivuoto tulee pölynä ulos. Ei tasan kuivahda muovipussissa side, joka on litimärkä verestä ja ääriään myöten täynnä hyytymiä.
Ei se siellä muovipussissa kuivukaan. Mutta kestoside on niin täysin erilainen kertikseen verrattuna, että se tuntuu suhteellisen kuivalta heti kun sen ottaa pois pöksyistä. Jos siinä päällä sattuu olemaan hyytymä, sen voi pyyhkäistä vessapaperilla pois.
Ja vuotoni on kyllä ihan sellaista että kuukuppia saa tyhjentää 2 h välein jos sitä käytän. Kestoside täytyy vaihtaa samalla frekvenssillä, mutta ei ole mikään sieni.
Ihmisen veri on 90 % VETTÄ, ja se kosteus haihtuu ihan ruumiinlämmön vaikutuksesta koko sen ajan kun side on lähellä kehoa -jos side on sellainen että se päästää haihtumaan. Muovinen kertis ei tätä haihtumista salli, siksi ne on niin märkiä ja haisevia. Kestot taas antaa veden haihtua verestä ja jäljelle jää vain kuiva-aines.
Voit kokeilla tätä laittamalla märät pöksyt pyykkikoneesta jalkaasi. Huomaat että ne kuivuvat päälläsi paljon nopeammin kuin narulla, koska ihosi lämmittää niitä.
Jos vuoto on runsasta, ei side tietenkään ehdi haihduttaa sitä mitä vuotaa, mutta merkittävästi kertistä kuivempi kestoside kumminkin on.
Minulle on ihan sama mitä ihmiset käyttävät, mutta ei kannata torpata mitään vaihtoehtoa kokeilematta.
Ne, joilla siteisiin ei rahaa ole, ovat usein alaikäisiä lapsia. Jos yhteiskunta tarjoaa ruokaa, opetuksen, koulutarvikkeita, hammashoidon ja terveydenhuollon, pitäisi kyllä myös huolehtia että vähävaraiset + psykopaattivanhempien lapset saisivat siteet terveydenhoitajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa, jossa puhutaan kuukautisköyhyydestä eli siitä, kuinka kaikilla naisilla ei ole edes varaa hoitaa kuukautisiaan ja ostaa kuukautistuotteita, särkylääkkeitä jne, promotaan kuukautistuotteiden verottamista ja hintojen nostamista välittämättä siitä, että kaikki naiset eivät voi kuukuppia tai kestositeitä omista syistään johtuen käyttää. Jotenkin ihanaa tämä tietynlaisten ihmisten logiikka. Kun elää kuplassa, niin menee paljon asioita ohi. Ei tarvitse välittää siitä, että kaikilla ei ole asiat samalla tavalla kuin itsellä.
Tätä mietin just itsekin että tää ketju oli alunperin ihmisistä, joille tekee tiukkaa ostaa tai hankkia kuukautissuojia.. siis köyhyydestä. että miten tää keskustelu päätyi siihen pisteeseen, että suojia pitäis verottaa entistä enemmän, kaikkien pitäis hommata joku kymmenien eurojen kuppi tai hankkiutua erikoistutkimuksiin tai hankkia jokin kallis ehkäisy.. eli siis lähdettiin liikkeellä hyvää tarkoittavasta ajatuksesta ja empatiasta kuukautisten kanssa kamppaileville päätyen sit lopulta naisten syyllistämiseen kuukautussuojien käytöstä?
Täällä pari ihmistä kertoi tulleensa kotona syyllistetyksi vanhempiensa puolesta kuukautissiteitä tarvitessaan.. ja nyt osa keskustelijoista ilmeisesti joko otti näiden vanhempien roolin tai sitten joku näistä vanhemmista on sattunut eksymään tänne ketjuun.. 🤔🤔🤔 Mielenkiintoista.
On ihan kiistämätön tosiasia että kertakäyttösiteet ja tamponit ovat ihan hirveää roskaamista. Niille löytyy aina vaihtoehto, esim kestositeet jos ei kuppi käy. Kertakäyttösuojia pitäisi haittaverottaa ihan ympäristön takia, eikä se ole millään lailla kuukautisista syyllistämista vaan SAASTUTTAMISESTA. Ja paskat vanhemmat eivät muutu yhtään sen paremmiksi vaikka suojat olisivat ilmaisia.
Olen kysynyt näitä asioita jo kolmesti, mutta en saa vastauksia. Jokohan nyt onnistaisi:
1. Miten estätte itse valmistettujen kestositeiden falskaamisen läpi? Mullahan siis on ne paljon ihmetellyt ja sairaaksi määritellyt RUNSAAT kuukautiset.
2. Mikä materiaali imee isot limakalvoklöntit sisäänsä tai ainakin estää niitä klähmäytymästä pitkin alapäätä siellä siteen sisällä? Siis mikä halpa tai maksuton materiaali? Olen köyhä, joten mihinkään kalliisiin erikoismateriaaleihin ei ole varaa (saati niihin huippukalliisin ostokestositeisiin).
3. Missä säilötte käytettyjä kestositeitä työpäivän ajan?Ekoilu ja taloudellisuus kiinnostaisivat, mutta kukaan ei tunnu osaavan tai haluavan kertoa, miten on ratkaissut nämä ongelmat. Olisiko sinulla ekologisista seikoista innostunut kuukuppeilija minulle vastauksia?
Minä käytän tamponeja enkä siis osaa vastata kysymyksiisi, mutta tuli niistä mieleen kysymys kertissiteistä. Eli imeekö se kertisside mukamas hyytymät? Pysyykö joissakin siteissä pinta sellaisena ettei mitään "klähmäänny" alapäätä vasten? Mikä merkki tällainen on? Koska itse olen pitäytynyt tamponeissa kun en siteitä kokeiltuani voinut sietää sitä ällöä tunnetta alapäätä vasten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut keskustelua, mutta todella pahaa kuukautisköyhyyttä on länsimaissakin. Britanniassa köyhien perheiden tytöt pysyvät poissa koulusta menkkojen ajan, kun ei ole varaa ostaa edes sitä halvinta sidepakettia. Vielä kurjempi tilanne on asunnottomilla/kodittomilla naisilla, joilla ei välttämättä ole edes turvallista paikkaa vaihtaa terveyssiteitä (jos niitä jostain saa).
(Jossain keskustelussa joku hyvää tarkoittava hölmö ehdotti kuukautiskuppia kodittomille naisille, ilmeisesti tajuamatta että hygieenisia kupin tyhjennys- ja pesupaikkoja ei läheskään aina ole. Hyvä, jos löytyy paikka jossa käydä tarpeillaan edes jossain suojassa.)Juu, muualla maailmassa tämä varmasti onkin ongelma, jos ei ole kunnollista sosiaaliturvaa. Mutta silti uskallan väittää, että tämä ei koske Suomea rahan osalta. Kyllä siitä 500 euron perusosasta pitää riittää myös kuukautissuojiin. Ongelma on sitten jossain muualla, jos se käytetäänkin olueen.
JA se on sinusta niiden 12v tyttöjen vika että isi osti rahoilla olutta? Heidän tulee vaan hyväksyä se etteivät saa siteitä.
Kuka näin on sanonut!? Nyt oikeasti! Ketjun otsikossa puhutaan köyhyydestä ja siitä ei ole kyse vaan kusipäävanhemmista! Mitä kohtaa et ymmärrä?
Perheen sisälläkin voi olla köyhyyttä. Köyhyyttä on se, ettei ole varaa tarvittavaan ruokaan ja hygianiatarpeeseen. Jos perheen vanhempi ajelee samaan aikaan kalliilla mersullaan, voi perheen toinen jäsen kokea köyhyyttä. Perheessä voi olla eri henkilöillä eri elintaso. Johan täällä on ollut juttuja äitiuslomalla olevista köyhistä naisista, joiden miehen ovat hyvätuloisia. Lapsikin voi kokea köyhyyttä rikkaassa perheessä. Ja harva lapsi soittaa lasuun tai minnekään, ja kertoo että ei ole siteitä. KUUKAUTISET OVAT TABU, NIITÄ PITÄÄ HÄVETÄ JA NIISTÄ EI PUHUTA. Koska syntiinlankeemus ja naisen oma häpeä ja vain kestettävä. Näin vielä monessa perheessä vuonna 2019. Jopa suihkussa käymistä kontrolloidaan monissa perheissä. Kerran viikossa maks 5 min. Vessoista puuttuu lukot, jotta sinne ei jäädä tekemään mitään kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olen ollut aina köyhä, on ollut työttömyyttä, yh:na olemista jne., mutta ei ole koskaan ollut rahasta kiinni ettenkö sidepakettia saisi kaupasta ostettua... taas jotain femakkoulinaa tämäkin
ja jos on noin huonosti asiat niin sitten varmaan kannattaa toimeentulotukea hakea tai muuta apua, linkin takana olevakin teki kolmea työtä jossain vaiheessa, mutta silti ei ollut varaa kuukautissuojiin? haloo hei, kuka hullu uskoo tuota
Luetko edes ketjua ennen kuin ilkeilet? Miten nämä 12-vuotiaat hakevat toimeentulotukea itselleen?
Silloin ei ole kyse köyhyydestä vaan huonosta vanhemmuudesta. Mikä tässä nyt on vaikeaa?
No se että niitä 12 vuotiaita pitäisi auttaa. Jos omat vanhemmat ei auta niin jonkun muun tahon tulisi.
Aloitukseen linkatussa jutussa puhutaan köyhyydestä ja ketjussa nillitetään, miten kalliita siteet ovat. Miten tähän nyt liittyy se, että jotkut vanhemmat ovat perseestä?
No pölvästi, siten että se 12-vuotiaskin TARVITSEE NIITÄ SITEITÄ. Kotoa ei saa rahaa, vanhemmat ei osta - jos ne olisi edullisia niin lapsi saisi hommattua ne pulloja keräten. Tai sitten niitä pitäisi olla ilmaisjakelussa jossain. Ne helkkarin vessapaperit ei ole ihmisarvon mukaisia.
silti edelleen se ongelma ei ole siteiden hinta tai köyhyys, vaan IDIOOTIT VANHEMMAT... siihen täytyy tulla muutos, lapsen täytyy yrittää rohkeasti ilmoittaa vaikka koulun terkkarille asiasta, menee varmaan la-suna eteenpäin tuollainen heitt.eillejättö
Niin, kovin moni kaltoinkohdeltu ei uskalla ”rohkeasti kertoa” opettajalle tai terkkarille. Minä olin hakattu lapsi ja isä kuristi kurkusta ja sähksi että jos kerrot koskaan kellekään niin ta-pan sinut. En todellakaan uskaltanut kertoa. Opettajat näkivät mustelmia ja ruhjeita, koskaan ei kukaan kysynyt niistä mitään.
Jos joku olisi sitten lasun tehnyt niin mitään ei olisi tutkittu. Isä oli pienen paikkakunnan ison tehtaan pamppu, eli siis mehän oltiin ”hyvä perhe”, ja ennen oikeasti ajateltiin että hyvissä perheissä ei ole ongelmi, vain alkkisten perheissä on (vaikkei aina olekaan!).Helppo siis syyllistää lasta, mikset ole reipas ja rohkea ja kerro!!
No ratkeaako tällaisten perhehelve ttien lasten ongelmat kuitenkaan sillä että jaellaan ilmaiseksi siteitä (tai jos laajemmalti ajatellaan:yhtään mitään ilmaiseksi apuna ja tukena niinkuin nykyisin tunnutaan tekevän ettei se "köyhän lapsi tunne itseään eriarvoiseksi muihin lapsiin nähden") vai pitäisikö pikemminkin satsataan vaikka lastensuojeluun ja siihen että luodaan kouluun ja muualle sellainen ilmapiiri että lapsi uskaltaa kertoa huonoista kotioloista kun tietää että kertomisen avulla saa tilanteeseen helpotusta?
En siis todellakaan halua vetää johtopäätöstä köyhä=lapsiaan kaltoinkohteleva mutta kyllä siinä mennään pers e edellä puuhun jos lähdetään ratkomaan sitä ongelmaa että sad istiset vanhemmat ei viitsi hankkia lapselle vaikka nyt niitä kuukautistarvikkeita kun käyttävät rahat muuhun sillä, että annetaan yhteiskunnan puolesta hyväntekeväisyytenä sille lapselle ne siteet. Mutta tosin, tämä olisi varmaan ihan oman ketjunsa aihe kun alunperin kyse ei tainnut olla köyhistä/kaltoinkohdelluista lapsista 🤔
Silloin kun ihmisellä on akuutti hätä, niin konkreettinen apu auttaa. Kun veri valuu koulupäivän aikana pitkin kinttuja, tarjolla oleva side pelastaa. Lasun kauttahan ei ole mitään konkreettista apua saatavissa, vain keskusteluapua ja ohjausta. Rahaa ei voida lapsella suoraan antaa. Siinä ei auta se, että lasuun palkataan uusi sosionomi keskustelemaan ja pelailemaan Unoa asiakkaidensa kanssa. Ei. Se tarjolla oleva side auttaisi sitä nuorta tyttöä juurikin.
Juuri näin. Mutta itselleen helpon elämän olman tietoa kärsivistä lapsista saa siten kun ajattelee että ”kyllä se sosiaalitoimi hoitaa”. No ei hoida. Ja aina kun se ei ole köyhyydestä kiinni, esim ne mun sadistivanhemmat oli varakkaita - milläs pakotat varakkaat ostamaan siteet lapselle jos ne kieltäytyy?
Teen jonkun kansalaisaloitteen tms tästä että koulusta saisi siteitä niille lapsille joille vanhemmat ei osta. Se on totta monelle lapselle tänäkin päivänä, ja tiedän ihmisiä jotka eivät esim aio puhua koko kuukautisiata lapsilleen mitään.
Poissa silmistä ja poissa mielestä. Niin tuokin tekee joka tässä koko ajan vastustaa sitä että lapsille annettaisiin ilmaiset siteet jos kotoa ei niitä saa.
Se ei maksa yhtään mitään yhteiskunnan kontekstissa jos ostetaan vaikka eri kouluihin 2-5 milj sidepakettia jaettavaksi. Summa on naurettavan mitätön siihen nähden että monta lasta pystyttäisiin auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei kouluissa terveydenhoitaja voisi jakaa siteitä niitä tarvitseville? Kun melko marginaalista tämä kuukautisköyhyys on Suomessa, joten ei olisi iso menoerä mutta sitäkin tärkeämpi.
Ns. tasa-arvo varmaan tässäkin kompastuskivenä, ajatellaan että siteitä ei koulun puolesta voi jakaa tietylle ryhmälle, vaan sitten pitäisi tarjota kaikille. Ja pojillekin partahöylät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut keskustelua, mutta todella pahaa kuukautisköyhyyttä on länsimaissakin. Britanniassa köyhien perheiden tytöt pysyvät poissa koulusta menkkojen ajan, kun ei ole varaa ostaa edes sitä halvinta sidepakettia. Vielä kurjempi tilanne on asunnottomilla/kodittomilla naisilla, joilla ei välttämättä ole edes turvallista paikkaa vaihtaa terveyssiteitä (jos niitä jostain saa).
(Jossain keskustelussa joku hyvää tarkoittava hölmö ehdotti kuukautiskuppia kodittomille naisille, ilmeisesti tajuamatta että hygieenisia kupin tyhjennys- ja pesupaikkoja ei läheskään aina ole. Hyvä, jos löytyy paikka jossa käydä tarpeillaan edes jossain suojassa.)Juu, muualla maailmassa tämä varmasti onkin ongelma, jos ei ole kunnollista sosiaaliturvaa. Mutta silti uskallan väittää, että tämä ei koske Suomea rahan osalta. Kyllä siitä 500 euron perusosasta pitää riittää myös kuukautissuojiin. Ongelma on sitten jossain muualla, jos se käytetäänkin olueen.
JA se on sinusta niiden 12v tyttöjen vika että isi osti rahoilla olutta? Heidän tulee vaan hyväksyä se etteivät saa siteitä.
Kuka näin on sanonut!? Nyt oikeasti! Ketjun otsikossa puhutaan köyhyydestä ja siitä ei ole kyse vaan kusipäävanhemmista! Mitä kohtaa et ymmärrä?
Perheen sisälläkin voi olla köyhyyttä. Köyhyyttä on se, ettei ole varaa tarvittavaan ruokaan ja hygianiatarpeeseen. Jos perheen vanhempi ajelee samaan aikaan kalliilla mersullaan, voi perheen toinen jäsen kokea köyhyyttä. Perheessä voi olla eri henkilöillä eri elintaso. Johan täällä on ollut juttuja äitiuslomalla olevista köyhistä naisista, joiden miehen ovat hyvätuloisia. Lapsikin voi kokea köyhyyttä rikkaassa perheessä. Ja harva lapsi soittaa lasuun tai minnekään, ja kertoo että ei ole siteitä. KUUKAUTISET OVAT TABU, NIITÄ PITÄÄ HÄVETÄ JA NIISTÄ EI PUHUTA. Koska syntiinlankeemus ja naisen oma häpeä ja vain kestettävä. Näin vielä monessa perheessä vuonna 2019. Jopa suihkussa käymistä kontrolloidaan monissa perheissä. Kerran viikossa maks 5 min. Vessoista puuttuu lukot, jotta sinne ei jäädä tekemään mitään kiellettyä.
Kuplassa elävät ei vaan tajua tästä mitään. Mun isä on varakas tunnettu kuntavirkamies. Ja osasi mm:
- pitää lapsi nälässä
- kieltää vessakäyminen, kontrolloi käyntien määrää, tietyn kellonajan jälkeen ei saanut käydä
-lukitsi pimeään kellariin
- laski vessapaperinpalojen määrää, sai käyttää tietyn määrän paperipaloja
-kieltäytyi ostamasta ja maksamasta tyttöjen hygieniamenoja.
Ja siis toistan, kyse oli varakkaasta henkilöstä. Äitikon joutui pyytämään anoen rahaa ja lupaa ostaa vaikka sukkahousut.
Perheen sisäinen köyhyys on yllättävän yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kouluissa terveydenhoitaja voisi jakaa siteitä niitä tarvitseville? Kun melko marginaalista tämä kuukautisköyhyys on Suomessa, joten ei olisi iso menoerä mutta sitäkin tärkeämpi.
Ns. tasa-arvo varmaan tässäkin kompastuskivenä, ajatellaan että siteitä ei koulun puolesta voi jakaa tietylle ryhmälle, vaan sitten pitäisi tarjota kaikille. Ja pojillekin partahöylät.
AARGH! ne partahöylät ei ole YHTÄÄN SAMA ASIA. Kukaan ei paheksu eikä tuke raivoamaan sulle jos et ole ajanut partaa. Jos taas tahrit verellä penkit ja tuolit niin paheksunta ja halveksunta ja raivo on taattua.
Kuulautisverta EI HYVÄKSYTÄ yhteiskunnassa, parta taas hyväksytään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ei ja ei. Kenenkään naisen ei tarvitse kuljettaa mukanaan haiseva ja verisiä rättejä. Mikä bakteeripesä.
Ole nuorena joutunut käyttämään kangasrättejä, piilotetaan ja liottamaan vedessä ja pessyt salaa käsin ja laittanut hänelle kuivumaan. Ne olivat sitten pesun jälkeen kovia koppuroita ja vuoto valui ohi.Tätä ei enää soisi kenellekään.
Nykyaikaiset kestositeet ei haise eivätkä muut pesussa koppuroiksi. Ne voi ihan oikeasti vaan heittää pyykkikoriin odottamaan seuraavaa pyykkiä ja pestä muun pyykin seassa. Niiden EI tarvitse tulla steriileiksi, 60 asteen pesu riittää hyvin. Joku edelle ehdotti että pitäisi pestä 95 asteessa. Ei pidä. Kuivassa kankaassa ei mitkään batkeerit elä. Haavan päälle laitettavat sidetaitokset ovat aivan eri asia kuin terveysside joka tulee tervettä alapäätä vasten.
Kenenkään ei tarvitse käyttää kestositeitä tai kuppia jos ei tahdo. Mutta koittakaa te kertisten käyttäjät ymmärtää että me kestojen käyttäjät emme ole mitään haisevia rättejä kanniskelevia hippejä vaan siistejä ihmisiä jotka hoidamme kuukautisemme sillä tavalla, joka meille parhaiten sopii.
Tuo haisevista verisistä mytyistä jauhaminen tuntuu ainakin minusta erittäin ikävältä. Miksei voida hyväksyä että meillä on jokaisella omat tapamme eikä yksikään ole sen huonompi, haisevampi tai parempi kuin toinen, jos se vaan kyseiselle naiselle itselleen sopii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota ihmistä tuossa eri-elintaso perheessä pelasta mikään kuukuppien jakelu tai siteiden verovapaus. Valitettavasti.
Voi miksi aikuiset ihmiset jäävät tuollaiseen parisuhteeseen??? Tai miksi aikuiset ihmiset eivät pelasta omaa lastansa tuollaisen vanhemman sadismilta ☹️
Ja toisille mutkuilijoille - Terkkari ei ole koulussa joka päivä - tyttöjen liiksanope/ (nais)rehtori tai vaikkapa se mukava bilsanope-nainen on. Joka koulussa voisi olla tuollainen nimetty hätävarahenkilö ja ne siteet voisivat olla vaikkapa opettajien WC-tiloissa mistä kuka tahansa ope niitä voisi hätätapauksessa perjantaina klo 15 antaa (ja päästää jopa sinne siivoamaan itsensä kenties?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minusta voisi tarjota kaikille, kun ei niitä kumminkaan kaikki hakisi, vaan pääosin ne jotka oikeasti tarvitsee.
Mitä ihmettä partahöylät liittyy tähän? Miksi poikien naamakarvoitusta ollaan aina rinnastamassa kuukautisiin kun puhutaan kustannuksista, eihän siinä ole mitään järkeä.
Koulussa terkkari 1 krt/vko ja ajanvarauksella ensisijaisesti. Klo 9-11. Onnea matkaan! Meillä lisäksi toisessa koulun toimipisteessä, jonne reilu kilsa matkaa.