Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia
https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…
Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä noita kommentteja että paketti siteitä maksaa yli 4e?? Cittarin omaa merkkiä siivellisenä 14kpl 0,8e. Kahdella paketilla pärjää kuukautiset läpi.
Palstalaisilla on niin erityislaatuiset alapäät, että tilaavat jotain mittatilausrättejä. 30 euroa kuulemma kuluu yksiin kuukautisiin, mikä kuulostaa normisiteistäkin melkoiselta hinnalta vaikka käyttäisi neljäkin pakettia.
Sinulla on erityislaatuiset aivot (tai sitten niitä ei ole), kun et tajua, että moni tarvitsee kuukautisten aikana muutakin kuin siteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa, jossa puhutaan kuukautisköyhyydestä eli siitä, kuinka kaikilla naisilla ei ole edes varaa hoitaa kuukautisiaan ja ostaa kuukautistuotteita, särkylääkkeitä jne, promotaan kuukautistuotteiden verottamista ja hintojen nostamista välittämättä siitä, että kaikki naiset eivät voi kuukuppia tai kestositeitä omista syistään johtuen käyttää. Jotenkin ihanaa tämä tietynlaisten ihmisten logiikka. Kun elää kuplassa, niin menee paljon asioita ohi. Ei tarvitse välittää siitä, että kaikilla ei ole asiat samalla tavalla kuin itsellä.
Tätä mietin just itsekin että tää ketju oli alunperin ihmisistä, joille tekee tiukkaa ostaa tai hankkia kuukautissuojia.. siis köyhyydestä. että miten tää keskustelu päätyi siihen pisteeseen, että suojia pitäis verottaa entistä enemmän, kaikkien pitäis hommata joku kymmenien eurojen kuppi tai hankkiutua erikoistutkimuksiin tai hankkia jokin kallis ehkäisy.. eli siis lähdettiin liikkeellä hyvää tarkoittavasta ajatuksesta ja empatiasta kuukautisten kanssa kamppaileville päätyen sit lopulta naisten syyllistämiseen kuukautussuojien käytöstä?
Täällä pari ihmistä kertoi tulleensa kotona syyllistetyksi vanhempiensa puolesta kuukautissiteitä tarvitessaan.. ja nyt osa keskustelijoista ilmeisesti joko otti näiden vanhempien roolin tai sitten joku näistä vanhemmista on sattunut eksymään tänne ketjuun.. 🤔🤔🤔 Mielenkiintoista.
On ihan kiistämätön tosiasia että kertakäyttösiteet ja tamponit ovat ihan hirveää roskaamista. Niille löytyy aina vaihtoehto, esim kestositeet jos ei kuppi käy. Kertakäyttösuojia pitäisi haittaverottaa ihan ympäristön takia, eikä se ole millään lailla kuukautisista syyllistämista vaan SAASTUTTAMISESTA. Ja paskat vanhemmat eivät muutu yhtään sen paremmiksi vaikka suojat olisivat ilmaisia.
Olen kysynyt näitä asioita jo kolmesti, mutta en saa vastauksia. Jokohan nyt onnistaisi:
1. Miten estätte itse valmistettujen kestositeiden falskaamisen läpi? Mullahan siis on ne paljon ihmetellyt ja sairaaksi määritellyt RUNSAAT kuukautiset.
2. Mikä materiaali imee isot limakalvoklöntit sisäänsä tai ainakin estää niitä klähmäytymästä pitkin alapäätä siellä siteen sisällä? Siis mikä halpa tai maksuton materiaali? Olen köyhä, joten mihinkään kalliisiin erikoismateriaaleihin ei ole varaa (saati niihin huippukalliisin ostokestositeisiin).
3. Missä säilötte käytettyjä kestositeitä työpäivän ajan?Ekoilu ja taloudellisuus kiinnostaisivat, mutta kukaan ei tunnu osaavan tai haluavan kertoa, miten on ratkaissut nämä ongelmat. Olisiko sinulla ekologisista seikoista innostunut kuukuppeilija minulle vastauksia?
Minä käytän tamponeja enkä siis osaa vastata kysymyksiisi, mutta tuli niistä mieleen kysymys kertissiteistä. Eli imeekö se kertisside mukamas hyytymät? Pysyykö joissakin siteissä pinta sellaisena ettei mitään "klähmäänny" alapäätä vasten? Mikä merkki tällainen on? Koska itse olen pitäytynyt tamponeissa kun en siteitä kokeiltuani voinut sietää sitä ällöä tunnetta alapäätä vasten.
Itse käytän ristiin sekä kestoja että kertiksiä. Kesto on paljon kuivempi alapäätä vasten. Isoja hyytymiä ei tietenkään mikään side ime, mutta kesto hiukan paremmin kuin kertis. Ja kuten moni on sanonut, kesto on paljon raikkaampi hajultaan. Käytän nykyän kertiksiä vaan jos olen jossain reissun päällä ja kestojen pesu olisi epäkäytännöllistä.
Kertiksistä Vuokkoset on mielestäni vähiten klähmäinen alapäätä vasten. Kaikki Libresset ja Allwaysit on ihan hirveitä ja kehittää hajuakin eniten, juuri sen muovisen pinnan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitten raivolla-valistajien tekopyhyys on kyllä se, mikä etoo.
Sivutolkulla nimitellään ja haukutaan kertakäyttösuojien käyttäjiä, mutta samalla körötellään autolla.
Minä käytän kertakäyttösuojia, muttei ole autoa.
Kompensoinee, kun kerta tuolla tekopyhälläkin niin kompensoi.Miten sun 50 vuotta tapahtuva roskaaminen kompensoi vaikkapa sähköauton saastuttavuutta?
Kumma kyllä kaikissa muissa asioissa vaahdotaan kyllä ympäristöasioista, Sara Siepin lentomatkoista, katumaastureista, bloggaajien jatkuvista uusista vaatteista ym. Mutta sitten kuukautiset on täysin blind spot mitä ei saisi edes verottaa vaikka haittaveroja kaivataan kyllä tupakointiin ja muihin? Se se vasta tekopyhää onkin.
Kuukautisia pitää verottaa? Sä olet mies, etkö olekin?
Varmaan ymmärsit asiayhteydestä että puhutaan mm. Kuukautissuojista eikä itse kuukautisista? Miten tää palsta on tänään näin täynnä idiootteja ja tahallaan väärinymmärtäjiä?
Ihan vaan kävi mielessä tuosta "väärinymmärtäjästä" että olisiko... mies?
Koska kukaan nainen ei voi olla sitä mieltä, että naisella pitää olla oikeus valita mitä kuukautissuojaa käyttää ja kestositeen ja kuukupin käyttöön ei voi painostaa vaan sen sijaan pitäisi satsata edullisten biohajoavin siteiden kehittämiseen ja edistää niiden yleistymistä?
Oletko ihan pöljä? Eihän haittaveron tarvisi koskea biohajoavia tuotteita. Haittavero koskisi ainostaan saastuttavia tuotteita kuten normaaleja maatumattomia suojia. Sillähän sitä yleistymistä nimenomaan edistettäisi että saastuttavat perussuojat sisältäisivät haittaveroa ja biohajoavat eivät.
Miten hyvin silikoninen kuukuppi maatuu?
Ei h-e-l-v-e-t-t-i kun olet nokkela. Sitä kuppia ei tarvitse heittää mihinkään maahan, vaikka niin olisit tottunut muille roskille tekemään. Lunette-kupin voi polttaa jolloin se palaa ilman mitään haitallisia päästöjä. Käytännössä siis monessa paikassa voi hävittää poltettavan jätteen mukana.
Niin? No mihin ajattelit kertakäyttösiteiden ja tamponien joutuvan? Viskotaanko niitä kävellessä sinne tänne maahan, vai luuletko, että naiset käyvät öisin hautaamassa ne takapihalle maatumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kouluissa terveydenhoitaja voisi jakaa siteitä niitä tarvitseville? Kun melko marginaalista tämä kuukautisköyhyys on Suomessa, joten ei olisi iso menoerä mutta sitäkin tärkeämpi.
Ns. tasa-arvo varmaan tässäkin kompastuskivenä, ajatellaan että siteitä ei koulun puolesta voi jakaa tietylle ryhmälle, vaan sitten pitäisi tarjota kaikille. Ja pojillekin partahöylät.
AARGH! ne partahöylät ei ole YHTÄÄN SAMA ASIA. Kukaan ei paheksu eikä tuke raivoamaan sulle jos et ole ajanut partaa. Jos taas tahrit verellä penkit ja tuolit niin paheksunta ja halveksunta ja raivo on taattua.
Kuulautisverta EI HYVÄKSYTÄ yhteiskunnassa, parta taas hyväksytään.
Ei olekaan, keksin vain esimerkin kun tasa-arvon nimissä kaikille pitäisi jakaa jotain jos yksi porukka kerran saa ilmaisia siteitä. Mutta nyt on kyllä sinulla hiukan liioittelua, ei kuukautisverellä tuhrittu penkki aiheuta sentään PAHEKSUNTAA, HALVENTAMISTA JA RAIVOA..?! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten samat ihmiset voi ihan surutta käydä kaupassa ja ostaa sieltä pakattuja elintarvikkeita, tai käydä hampurilaisella ja syödä kertakäyttöastioista. Tai käyttää vessapaperia, ei puhettakaan että pyyhittäisiin rätteihin joita kannetaan mukana, jotka sitten tuodaan kotiin pestäväksi muun pyykin ohella.
Mutta naisten pitäisikin raahata jotakin haisevia rättejä mukanaan koko päivän. Tai monta päivää. Juu ei.
Niin miksi nämä kuukuppi- ja kestosidehullut eivät tosiaan vaadi ekologisuuden nimissä, että vessapaperista luovutaan ja sen sijaan kaikki kantavat mukana pyyhettä, johon pyyhkiä pyllynsä kakan jälkeen ja kuivata pissaroiskeet? Voihan senkin laittaa muovipussiin tai vetoketjulliseen toalettipussiin, kantaa mukanaan päivän ja sitten pestä kotona. Sama asia. Itseasiassa sillähän vaikutettaisiin vieläkin enemmän. Jokainen sukupuolesta huolimatta käy päivittäin vessassa useita kertoja, kun taas kuukautiset ovat naisilla vain kerran kuukaudessa.
Mutta muistakaa nyt sitten kun siirrytte näihin paskapyyhkeiden kantamiseen, niin älkää hyvät ihmiset tuhlatko vettä ja peskö puolittaisia koneellisia! Kuten tuolla edellä joku kestositeiden käyttäjä jo vinkkasikin, niin kuten kestositeitä niin eihän paskapyyheitäkään tarvitse joka ilta pestä, jos on varautunut tarpeeksi suurella kappalemäärällä. Riittäen joka päivälle oma! Eli sitten vasta kun on täysi koneellinen valmiina alatte pesupuuhiin.
Yksineläjät varsinkin: muistakaa kerryttää paska- ja kusipyyhkeitä koko viikon varrelta ja vasta viikonloppuna sitten pesette sen koneellisen. (Perheellinen varmaan saa täyden koneen täyteen nopeempaa.) Tai vaihtoehtoisesti ehdottakaa taloyhtiöön ja naapureille paskalistaa, johon muut yksinäiset ekoihmiset ja paskapyyhkeen kantajat voivat ilmoittautua ja voitte sitten pestä kaikkien paskapyyhkeet samalla kertaa. Ei tarvitse odottaa koko viikkoa eikä varata niin montaa paska- ja kusipyyhettä viikkoa kohden.
👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta hyysää vaikka mitä. Tuttava, lievästi näkö- ja liikuntavammainen, saa ilmaisen asunnon, ilmaiset henkilökohtaiset avustajat 2kpl, ilmaisen erikoisauton liikkumiseen, ilmaiset fysioterapeutit kotikäynnille ja kirsikkana kakun päälle 6 tuntia päivässä kotiapua jokaisena viikon päivänä ilmaiseksi. Menee ainakin 20 000-30 000 kuussa tuohon hyysäykseen.
Tässä kontekstissa olisi aivan ok laittaa siteet ilmaiseksi tarvikejakeluksi vähävaraisille.Tarkoitatko, ettei tuttavasi tulisi saada avustajaa ja kuntoutusta jne.? Millä ihmeen perusteella?
Vähempi riittäisi. Pystyy käymään kaupassa itse ja asioilla myös. Ei todellakaan tarvitse joka päivä kokopäivä kodinhoitajaa, mitta vammaislaki on niin poikkeuksellisen anteliaa suomessa. Moni sotaveteraani on paljon huonokuntoisempi eikä saa mitään apua mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.
Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.
Kuukautiskuppi ei sovi kaikille. Miten esim. käytät sitä, jos on vain yksi toimiva käsi? Tai jos rakenteelliset syyt estävät? Tai jos olet allerginen silikonille?
Siinä missä asetat siteen tai tamponin yhdellä kädellä. Onnistuu yhdellä kädelläkin puristaa oikeaan muotoon laittaessa ja poistettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei kouluissa terveydenhoitaja voisi jakaa siteitä niitä tarvitseville? Kun melko marginaalista tämä kuukautisköyhyys on Suomessa, joten ei olisi iso menoerä mutta sitäkin tärkeämpi.
Meidän koulussa terveydenhoitaja kävi pari kertaa vuodessa. Kaikki eivät asu kaupungeissa, siellähän terveydenhoitaja ilmeisesti kuuluu koulun vakiohenkilökuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä nyt taas. Halvin hyvä kuukautissidepaketti maksaa 80 senttiä. Onpa hirveän hirveän paljon... vaikka menis pari pakettia niin ei ole kuin 1,60 e. Jättäkää ne tupakat ja siiderit ostamatta niin ei tarvi valittaa.
Taidat itse ostella noita, kun luulet, että kaikki muutkin ostelevat. Onko sulla paljonkin kokemusta siteistä? Ei varmana.
Hyi olkoon, että naisten yhä nykyäänkin pitäisi elämää suunnitella rättien mukaan? En suostu, ei pitäisi kenenkään muunkaan.
Sitten kun vessapaperi on kestoa ja miehet oikeasti kantavat niitä haisevia rättejä mukanaan ehkä viikonkin (esim. lomalla), voin harkita uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ei ja ei. Kenenkään naisen ei tarvitse kuljettaa mukanaan haiseva ja verisiä rättejä. Mikä bakteeripesä.
Ole nuorena joutunut käyttämään kangasrättejä, piilotetaan ja liottamaan vedessä ja pessyt salaa käsin ja laittanut hänelle kuivumaan. Ne olivat sitten pesun jälkeen kovia koppuroita ja vuoto valui ohi.Tätä ei enää soisi kenellekään.
Nykyaikaiset kestositeet ei haise eivätkä muut pesussa koppuroiksi. Ne voi ihan oikeasti vaan heittää pyykkikoriin odottamaan seuraavaa pyykkiä ja pestä muun pyykin seassa. Niiden EI tarvitse tulla steriileiksi, 60 asteen pesu riittää hyvin. Joku edelle ehdotti että pitäisi pestä 95 asteessa. Ei pidä. Kuivassa kankaassa ei mitkään batkeerit elä. Haavan päälle laitettavat sidetaitokset ovat aivan eri asia kuin terveysside joka tulee tervettä alapäätä vasten.
Kenenkään ei tarvitse käyttää kestositeitä tai kuppia jos ei tahdo. Mutta koittakaa te kertisten käyttäjät ymmärtää että me kestojen käyttäjät emme ole mitään haisevia rättejä kanniskelevia hippejä vaan siistejä ihmisiä jotka hoidamme kuukautisemme sillä tavalla, joka meille parhaiten sopii.
Tuo haisevista verisistä mytyistä jauhaminen tuntuu ainakin minusta erittäin ikävältä. Miksei voida hyväksyä että meillä on jokaisella omat tapamme eikä yksikään ole sen huonompi, haisevampi tai parempi kuin toinen, jos se vaan kyseiselle naiselle itselleen sopii?
Niin mitkään eritteet eivät haise miltään. Eli ole hyvä ja ala sinäkin käyttämään kakka- ja pissapyyhettä. Samalla nekin kannat mukanasi ja säästät luontoa. Voit pyyhkiä ne verihyytymätkin siihen pyyhkeeseen ettei tarvitse tuhlata vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.
Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.
Kuukautiskuppi ei sovi kaikille. Miten esim. käytät sitä, jos on vain yksi toimiva käsi? Tai jos rakenteelliset syyt estävät? Tai jos olet allerginen silikonille?
Siinä missä asetat siteen tai tamponin yhdellä kädellä. Onnistuu yhdellä kädelläkin puristaa oikeaan muotoon laittaessa ja poistettaessa.
En minäkään tunge kuppia alapäähän kahdella kädellä, yksi riittää. Sitä paitsi jos henkilö on ollut yksikätinen pitkään, sorminäppäryys on kehittynyt huippuunsa. Hankalampi homma on asentaa side yhdellä kädellä.
Ai ei vanha veri haise kankaassa? No ihan taatusti haisee, osa vaan ei taida enää itse haistaa.
Voihan sitä pyyhkiä myös sanomalehteen. Eteiseen 2 pinoa, toinen käyttämättömille ja toinen käytetyille kusi/paskalehdille. Käytetyt voi kipata biojätteeseen.
Eikö alapäätä voi huuhdella bideesuihkulla? Niin minä teen, ei kulu vessapaperia yhtään.
Jotenkin en näe itseäni mikään pitkä kauhtana päällä odottamassa että kuukautiset loppuu, ennen kuin voi esim urheilla.
Vai urheillaanko sen kangasvaipan kanssa, miten se pysyy paikallaan? Kangasside on aika painava, ja taatusti näkyykin housujen läpi.
Ja jos ei saa pestä joka päivä, niin missä ne haisevat rätit säilytetään ennen pesua?
Voisitko sinä kusipaskaihminen nyt mennä muualle? Inhottaa että naiset ei voi keskenään keskustella kuukautisista ilman yököttelyä, syyllistämistä ja haukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö alapäätä voi huuhdella bideesuihkulla? Niin minä teen, ei kulu vessapaperia yhtään.
Ekologinen ihminen ei tuhlaa vettä. Hyi sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa, jossa puhutaan kuukautisköyhyydestä eli siitä, kuinka kaikilla naisilla ei ole edes varaa hoitaa kuukautisiaan ja ostaa kuukautistuotteita, särkylääkkeitä jne, promotaan kuukautistuotteiden verottamista ja hintojen nostamista välittämättä siitä, että kaikki naiset eivät voi kuukuppia tai kestositeitä omista syistään johtuen käyttää. Jotenkin ihanaa tämä tietynlaisten ihmisten logiikka. Kun elää kuplassa, niin menee paljon asioita ohi. Ei tarvitse välittää siitä, että kaikilla ei ole asiat samalla tavalla kuin itsellä.
Tätä mietin just itsekin että tää ketju oli alunperin ihmisistä, joille tekee tiukkaa ostaa tai hankkia kuukautissuojia.. siis köyhyydestä. että miten tää keskustelu päätyi siihen pisteeseen, että suojia pitäis verottaa entistä enemmän, kaikkien pitäis hommata joku kymmenien eurojen kuppi tai hankkiutua erikoistutkimuksiin tai hankkia jokin kallis ehkäisy.. eli siis lähdettiin liikkeellä hyvää tarkoittavasta ajatuksesta ja empatiasta kuukautisten kanssa kamppaileville päätyen sit lopulta naisten syyllistämiseen kuukautussuojien käytöstä?
Täällä pari ihmistä kertoi tulleensa kotona syyllistetyksi vanhempiensa puolesta kuukautissiteitä tarvitessaan.. ja nyt osa keskustelijoista ilmeisesti joko otti näiden vanhempien roolin tai sitten joku näistä vanhemmista on sattunut eksymään tänne ketjuun.. 🤔🤔🤔 Mielenkiintoista.
On ihan kiistämätön tosiasia että kertakäyttösiteet ja tamponit ovat ihan hirveää roskaamista. Niille löytyy aina vaihtoehto, esim kestositeet jos ei kuppi käy. Kertakäyttösuojia pitäisi haittaverottaa ihan ympäristön takia, eikä se ole millään lailla kuukautisista syyllistämista vaan SAASTUTTAMISESTA. Ja paskat vanhemmat eivät muutu yhtään sen paremmiksi vaikka suojat olisivat ilmaisia.
Olen kysynyt näitä asioita jo kolmesti, mutta en saa vastauksia. Jokohan nyt onnistaisi:
1. Miten estätte itse valmistettujen kestositeiden falskaamisen läpi? Mullahan siis on ne paljon ihmetellyt ja sairaaksi määritellyt RUNSAAT kuukautiset.
2. Mikä materiaali imee isot limakalvoklöntit sisäänsä tai ainakin estää niitä klähmäytymästä pitkin alapäätä siellä siteen sisällä? Siis mikä halpa tai maksuton materiaali? Olen köyhä, joten mihinkään kalliisiin erikoismateriaaleihin ei ole varaa (saati niihin huippukalliisin ostokestositeisiin).
3. Missä säilötte käytettyjä kestositeitä työpäivän ajan?Ekoilu ja taloudellisuus kiinnostaisivat, mutta kukaan ei tunnu osaavan tai haluavan kertoa, miten on ratkaissut nämä ongelmat. Olisiko sinulla ekologisista seikoista innostunut kuukuppeilija minulle vastauksia?
Itse käytän jonkin verran (kaupallisia) kestositeitä kotona. Muuten kuukuppia, mutta se painaa minua niin että kotona olen mieluummin siteillä. Yritän vastata noihin kysymyksiisi:
1. Ne kotitekoiset tehdään sen verran paksummiksi ettei veri heti läpi holahda. Lisäksi jos tahtoo oikein ekologinen olla, voi "pohjan" tehdä puuvillakankaasta jonka kyllästää vaikka Fjällrävenin greenland waxilla -hengittää mutta ei päästä verta läpi. Tai vaikka pelkällä mehiläisvahalla, kuten ne uudenlaiset eko"kelmut". Mutta pelkkä kangas imee yllättävän paljon verta verrattuna kerissiteisiin: olen tätä joskus kokeillut laittamalla pelkän mikrokuiturätin alkkareihin. Ei tullut läpi mutta ei pysynyt kyllä paikoillaankaan. (Tieteellisestä mielenkiinnosta kokeilin.)
2. Kokemukseni mukaan hyytymät "uppoaa" kestositeisiin tai mihin hyvänsä kankaaseen paljon paremmin kuin kertikseen. Varsinkin muovisissa Allwaysin siteissä ne jäi aina siihen pinnalle lillumaan. Kuvittelisin että jos pinta olisi esim. merinovillaa, ne häviäisi vielä paremmin. (Ostakaa kaikki merinovillaisia pikkareita. Aivan ihania kesät talvet. Alapää on raikas, kuiva ja viileä. )
3. Päiväsäilöminen ei ole ongelma: kääröön ja minigrip-pussiin. Joku aikaisemminkin totesi, että kestositeissä veri kuivahtaa siihen siteeseen paljon nopeammin (tietysti kun se ei ole sellainen muovipussi kuin kertis), eli se ei haise eikä sieltä tule verta ulos vaikka miten puristaisi.
Tuota hajuttomuutta voi jokainen kokeilla ihan ilman menkkojakin: laita kertis pöksyihin ja pidä sitä päivä ja melkein oksennat löyhkästä. Laita kestoside pöksyihin eikä olo ole sen kummempi päivän päätteeksi kuin pelkillä pikkuhousuillakaan, poislukien ehkä kaikkein helteisin ilma jolloin ylimääräiset kangaskerrokset tietysti hiostaa.
Itselläni on toki hyvin normaalit menkat, mutta runsain vuorokausi on kumminkin sellainen että yölläkin täytyy isompi kuukautiskuppi kerran tyhjentää. Uskoisin että jos pakko olisi, pärjäisin silti kotitekoisilla siteillä ihan hyvin ilman mitään muovikangasta välissä. Ne pitäisi vaan tehdä tarpeeksi paksuiksi.
(Tosi) Ennen vanhaanhan siteet oli usein virkattuja. Sekä villa- että puuvillalanka imee todella paljon nestettä sisäänsä, ja kun naiset käytti hameita, side luultavasti kuivui melkein samaa tahtia kuin kastui koska ilma pääsi kiertämään.
Joka siteelle oma minigrippussi vai kaikki yhteen isoon? Miten ne siellä muovipussissa kuivahtavat, mutta "muovinen" kertisside ei ilman muovipussiakaan? Kuten sanottu, vuoto on oikeasti runsasta (eihän sitä toistuvaa rautalääkitystä tarvittaisi, ellei olisi). Muovia se on minigirppussikin ja siihen tarttutuu hajut kuin tauti, ei voi kovin kauan käyttää samoja pusseja. (Testaa kuivakäymälän muovipussilla: tyhjennä, pese ja haistele.)
Kestositeet pitää varmaan pestä joka käytön jälkeen vähintään 60 asteessa, mielellään kuumemmassakin. Miten nuo (ilmeisesti ilmaiset?) Fjällrävenin greenland waxit ja mehiläisvahat sen kestävät?
Ps. Merinovilla ja etenkin merinovillaiset pikkuhousut ovat vissiin tosi halpoja, köyhät voi niitä ostella ihan tuosta vaan?
Tarkoitatko, ettei tuttavasi tulisi saada avustajaa ja kuntoutusta jne.? Millä ihmeen perusteella?