Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19268)
..ai niin, ja nyt kun olen täällä kyselemässä: entä edellinen Shalimar Millesime, siis Iris? Sitä saa vielä jostain, ja mietin, pitäisikö tarttua mahdollisuuteen ennen kuin se kokonaan häviää. Pidän iiriksestä ja orriksesta, mutta tuoksun mahdollinen yltiömakeus on pysäyttänyt ostoaikeeni. Onko kukaan kokeillut tuota?
Vierailija kirjoitti:
..ai niin, ja nyt kun olen täällä kyselemässä: entä edellinen Shalimar Millesime, siis Iris? Sitä saa vielä jostain, ja mietin, pitäisikö tarttua mahdollisuuteen ennen kuin se kokonaan häviää. Pidän iiriksestä ja orriksesta, mutta tuoksun mahdollinen yltiömakeus on pysäyttänyt ostoaikeeni. Onko kukaan kokeillut tuota?
Minusta se oli aika makea ja haistoin enemmän jotain toffeeta tms. (caramel) kuin iiristä, petyin siinä mielessä. N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se oli aika makea ja haistoin enemmän jotain toffeeta tms. (caramel) kuin iiristä, petyin siinä mielessä. N53
Kiitos kommentista, noin sanoo moni fragranticassakin. Ehkä jätän ostamatta, varsinkin kun ei ole kokeilumahdollisuutta - en vain tunne oloani kotoisaksi kovin makeassa tuoksupilvessä. Eilen kuljin koko päivän Shalimar colognessa, ja se kyllä miellytti.
Vierailija kirjoitti:
Eilen istui junassa vastapäätä mies, joka tuoksui tosi hyvältä. Minusta tuoksu oli aika unisex, iiriksinen ja vähän puuterinenkin. Mietin, olisiko kyseessä ollut Dior Homme, mutten lopulta kehdannut kysyä. N53
Olisit vaan uskaltanut kysyä! Mies olisi ehkä ollut yllättynyt, hämilläänkin, mutta luulen että silti mielissään huomiostasi. Olihan hän varmaan käyttänyt aikaa tuoksun valitsemiseen.
PS. Se mies en ollut minä, vaikka vähän aikaisemmin kerroin oman hiukan vastaavan Dior Homme-kokemuksen (tähän kuuluisi hymiö jos palstan tekniikka sen mahdollistaisi...)
-M65
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentista, noin sanoo moni fragranticassakin. Ehkä jätän ostamatta, varsinkin kun ei ole kokeilumahdollisuutta - en vain tunne oloani kotoisaksi kovin makeassa tuoksupilvessä. Eilen kuljin koko päivän Shalimar colognessa, ja se kyllä miellytti.
Onko Shalimar cologne se "limited edition", jota ei enää tehdä? Muistan sen, on aika sitruksinen ja "raikas" versio Shalimarista. Minulla oli se joitain vuosia sitten, mutta jotenkin en lopulta tykästynyt ja myin pullon... Mietin joskus, olinko sittenkin liian hätäinen. Shalimar eau de cologne taas on, no, nimensä mukainen ja minusta EDP:hen verrattuna puuterisempi ja vähemmän nahkainen. Pidän siitä todella paljon. Sitäkään ei valitettavasti enää tehdä. N53
Vierailija kirjoitti:
Onko teilläkin jotain brändejä, joita karsastatte syystä tai toisesta? Olen huomannut omalla kohdalla, että hölmön pienikin asia voi tehdä merkistä jotenkin epäkiinnostavan. Välillä päätän, että täytyypä tutustua siitä huolimatta, mutta aika usein homma jää vain ajatuksen asteelle. Esimerkkeinä Furla ja L'Occitane: en edes tiedä mikä noissa tökkii. Kiinnostus ihan nolla. :o
Mulla on ainakin Burberry, Jhag ja julkkistuoksut. En ole burberryihmisiä ja nuo muut on ihan nimen takia. Yritän nykyään välttää myös Lorkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Shalimar cologne se "limited editi
Minun Shalimar cologneni on juuri tuo Shalimar eau de cologne - tähän asti kokeilluista Shalimareista suosikkiformaattini. Käytän sitä Shalimar-vartalovoiteen kanssa kerrostettuna (Voile divin, yllättävän voimakas tuote), ja yhdessä nämä kaksi kestävät aamusta iltaan. Eau de cologne + voile divin on minulle juuri sopiva annos kevyttä ja raskasta Shalimaria. Millesimejä en ole päässyt kokeilemaan. Kun Millesime Tonka ilmestyi, kiinnostuin kerrostamaan tuota S. eau de cologneani Reminiscencen Tonkan kanssa - se oli hieno kombo, mutta en tiedä, muistuttiko se tuota Millesimeä. Shalimarista on moneksi. Unohdan sen kaappiin pitkiksi ajoiksi, ja sitten kiinnostun siitä taas.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta! Olen pitkään pitänyt Cartierin miestentuoksuista, jotka ovat varsin unisex ja mukavan hienovaraisia (Declaration, Eau de C). Nyt myös heidän naistentuoksunsa ovat alkaneet kiinnostaa, erityisesti La Panthere ja Baiser volee (sori, en löydä näppäimistöltäni aksenttimerkkejä). Onko kellään kokemusta näistä? Tuntuvatko aikansa eläneiltä / liian raskailta / retrotyylisesti naisellisilta? Olen alkanut pitää kukkatuoksuista (erityisesti valkoiset kukat, ruusu), mutta en edelleenkään pidä itseäni varsinaisesti kukkakimpputyyppinä. Silti nuo kaksi Cartieria vetävät kuvausten perusteella puoleensa.
Baiser Volee on ihana kukkainen, erityisesti edt -versio jota on arvioitu parhaaksi versioksi. Panthere ei niin ihastuttanut koska oli aika vahvasti -90 -lukuinen ja vähän tuhti ja tiheä makuuni, mutta on se silti suositumpi kuin Baiser Volee.
Declaration versioineen on mielestäni se kaikkein paras miestentuoksu ikinä.
mulla mennyt (taas kerran) tänä vuonna vähän yli tuo hajuvesien ostelu. olen ostanut yli 50 hajuvettä. suosin 100 ml pulloja koska 30-50 ml pullon saan menemään viikossa, 100 ml kestää hieman kauemmin. uusin löytö on the perfume brand josta olen tilannut jo 9 tuoksua, tosi hyviä ja saa kalliita tuoksuja halvemmalla. harmi kun pullot vain 50 ml.
mulla mennyt (taas kerran) tänä vuonna vähän yli tuo hajuvesien ostelu. olen ostanut yli 50 hajuvettä. suosin 100 ml pulloja koska 30-50 ml pullon saan menemään viikossa, 100 ml kestää hieman kauemmin. uusin löytö on the perfume brand josta olen tilannut jo 9 tuoksua, tosi hyviä ja saa kalliita tuoksuja halvemmalla. harmi kun pullot vain 50 ml.
Vierailija kirjoitti:
Perfume brandin kaikki tuotteet ovat kopioita ("inspired by") kuten reilusti ilmoittavatkin. En ota asiaan muuten kantaa. Paljon halvemmalla saa Zarasta.
Yhä vain Guerlain Rosa Pop. Kunpa vain tälle löytyisi korvaaja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette D&G:n Devotion Intensestä? En pääse tällä hetkellä mihinkään kauppaan tuota testailemaan, joten houkuttaisi tilata näyte.
Nuotit kuulostavat ihanilta. Rakastan vaniljaa, ja pidän pähkinäisistä nuoteista. Drydownin on sanottu olevan vaniljaisen lämmin.
Mutta Fragranticassa oli listattu joukkoon myös sitrus, vaikka sitä ei tuoksun elementeissä mainitakaan. Alkuperäisessähän on sitruunanuotti. Sitruuna muuttuu ihollani aina vessanraikastimen hajuiseksi, joten välttelen sitä. Fragrantican arvioissa moni mainitsi alkuperäisen kohdalla puhdistusainetta muistuttavan sitruunan. Kiinnostaisi tietää, onko se mukana myös tässä flankerissa.
Vastaan itselleni. Pääsin testaamaan Devotion Intensen, enkä oikein tykännyt.
Minulle tuli siitä heti mielikuva kuivakakusta tai muffinsista, jossa on päällä appelsiinilla maustettu tuorejuustokuorrute. Tykkäänkö kakusta? - Kyllä. Haluanko tuoksua kakulle? - En.
Mies puolestaan sanoi, että hänellä tulee siitä mieleen jokin laadukkaampi autohajuste. Makea ja näennäisen ylellinen, muttei kompleksinen ja kiinnostava.
Olen aikeissa tilata 3-5 ml decanteja useista tuoksuista.
Olen kiinnostunut 7 Virtuesista. Mitä heiltä kannattaisi laittaa tilaukseen?
Vanilla Woods ja Santal Vanille kiinnostaisivat. Haluaisin jonkin talveen ja aikuiseen makuun sopivan vaniljatuoksun.
Kaveri antoi minulle vikaostoksensa, Joop Le Bain. Oli kuvitellut ostavansa sen alkuperäisen Joop Femmen joka sellainen sitrusmaisempi.
Minusta tuo Le Bain on liian balsamimainen ja raskas, ei ollenkaan sellainen millaisena sen muistan joskus vuodelta 2011, sitäkin on muunneltu.
Sitten hoksasin sekoittaa sitä Shalimarin kanssa, koska minulla oli vuoden takainen pullo Shalimaria mikä jäänyt käyttämättä koska muunneltu erilaiseksi koska mielestäni siitä on otettu vaniljaa pois ja viimeisin on enemmän sitrusmaisen Jickyn kaltainen! Tilasin sen joten ei voinut palauttaa ja kun ei ollut mahdollisuutta kokeilla. No nämä uusi Le Bain ja uusi Shalimar toimivat oikein hyvin yhteen. En viitsi kertoa kaverille että noista tuli lähemmäs sen Joop Femmen tuoksuinen vanilja-tonkapapu-sitrus mitä haki ;D
^ (Huom, kyseinen kaveri keltä pullon sain, ei ole suomalainen eikä Suomessa, joten ei ymmärtäis näitä tekstejä) ;D
Vierailija kirjoitti:
Kaveri antoi minulle vikaostoksensa, Joop Le Bain. Oli kuvitellut ostavansa sen alkuperäisen Joop Femmen joka sellainen sitrusmaisempi.
Minusta tuo Le Bain on liian balsamimainen ja raskas, ei ollenkaan sellainen millaisena sen muistan joskus vuodelta 2011, sitäkin on muunneltu.
Sitten hoksasin sekoittaa sitä Shalimarin kanssa, koska minulla oli vuoden takainen pullo Shalimaria mikä jäänyt käyttämättä koska muunneltu erilaiseksi koska mielestäni siitä on otettu vaniljaa pois ja viimeisin on enemmän sitrusmaisen Jickyn kaltainen! Tilasin sen joten ei voinut palauttaa ja kun ei ollut mahdollisuutta kokeilla. No nämä uusi Le Bain ja uusi Shalimar toimivat oikein hyvin yhteen. En viitsi kertoa kaverille että noista tuli lähemmäs sen Joop Femmen tuoksuinen vanilja-tonkapapu-sitrus mitä haki ;D
Joopin tuoksuista puheenollen:
All About Eve - onko se entisensä?
Halusin palavasti kyseisen tuoksun 90-luvulla ollessani esiteini-ikäinen, mutta se oli silloin auttamattomasti ulottumattomissani. Muistan sen ihanana kaneliomena-tuoksuna. Se tuli mieleeni tässä päivänä muutamana, kun olin leipomassa omenapiirakkaa. :D
Tietääkö joku, onko tuoksu reformuloitu? Entä olisiko tänä päivänä auttamattoman vanhanaikainen?
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli Le Bain, eikä se minun mielestäni mitenkään erityisen balsaminen ollut. Tonkapapu ja vanilja tekevät siitä pehmeän, jopa "löllön", mutta se mataluus ja pyöreys ei ole voimakasta balsamimaisuutta. Täällä joskus kuvailin Le Bainia amispojan Wunderbaumiksi. Monissa Bolt-autoissa on sama säväys.
Shalimar on taas selvästi on balsaminen. Muita balsamisia tuoksuja omassa kokoelmassani ovat Chanel No 5 edp, Salvador Dali parfum de toilette ja Patoun Collection Heritage Chaldée.
Vierailija kirjoitti:
Gaultierin MaDame on palannut. Missä "kunnossa" on haudasta nostettu ei ole tietoa, mutta pianhan alkaa jostain kuulua.
Minä ostin muutama vuosi sitten alkuperäisen MaDamen Origineslilta, kun siellä oli niitä hetken myynnissä, mikä lie varasto löytynyt. Ja tuoksu oli täysin kunnossa ja yhtä ihana kuin muistinkin 😍 Olisipa mielenkiintoista verrata nyt tätä uutta. Siitä näyttää puuttuvan ainakin tuoksun oleellinen ainesosa eli grenadiini.
Huomenta! Olen pitkään pitänyt Cartierin miestentuoksuista, jotka ovat varsin unisex ja mukavan hienovaraisia (Declaration, Eau de C). Nyt myös heidän naistentuoksunsa ovat alkaneet kiinnostaa, erityisesti La Panthere ja Baiser volee (sori, en löydä näppäimistöltäni aksenttimerkkejä). Onko kellään kokemusta näistä? Tuntuvatko aikansa eläneiltä / liian raskailta / retrotyylisesti naisellisilta? Olen alkanut pitää kukkatuoksuista (erityisesti valkoiset kukat, ruusu), mutta en edelleenkään pidä itseäni varsinaisesti kukkakimpputyyppinä. Silti nuo kaksi Cartieria vetävät kuvausten perusteella puoleensa.