Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19268)

Vierailija
17701/19268 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulossa työtapahtuma johon liittyy myös iltatilaisuus. Hieman pohdiskelin hajuvesiä, ja päädyin Delinoihin kun niistä nyt niin sopivasti näytteet löytyy. La Rosee päivään, ja orkkis Delina sitten illaksi. Ei ainakaan pitäisi olla keskenään ristiriitaiset tuoksut.

Tiedän etten pääse suihkuun päivä- ja iltatilaisuuksien välissä, joten pakko tosiaan miettiä hajuvedet sen mukaan. Olen kyllä muutenkin huono kuljettamaan pulloja mukana reissuissa, otan mieluummin jotain kelpoista tuolta näytevarastoista.

Marlyn Oriana muuten on hyvin samanlainen kuin Kilianin Love, dont be shy. Molemmissa on samanlainen jokin teollisen makea tuoksu. Samalla tavalla teollinen kuin säilykekirsikoissa, mutta ei tosiaan kirsikkainen. Jotain vain sellaista kummallista muovista makeutta.

Hei, mistä tilasit Delinan näytteet? On niin tyyriitä tuoksuja ettei viitsi mil

Delinakin on reformuloitu ja pilattu hiljattain. Uusi versio vain kalpea muisto vanhasta. Kannattaa metsästää niitä vanhoja pulloja jos jostain vielä löytyy. Mulla enää jäljellä Notinosta tilatut 3 10ml pulloa alkuperäistä.

Vierailija
17702/19268 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..ai niin, ja nyt kun olen täällä kyselemässä: entä edellinen Shalimar Millesime, siis Iris? Sitä saa vielä jostain, ja mietin, pitäisikö tarttua mahdollisuuteen ennen kuin se kokonaan häviää. Pidän iiriksestä ja orriksesta, mutta tuoksun mahdollinen yltiömakeus on pysäyttänyt ostoaikeeni. Onko kukaan kokeillut tuota? 

Otin tämän juuri käyttöön kun laitoin kesäiset sitrustuoksut kaappiin. Tosi naisellinen ja hienostunut. En koe liian makeaksi vaikka toffeen nuotti onkin hyvin esillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17703/19268 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin syksyksi Xerjoffin Italican😀 Tuoksuttelin kesällä Tukholmassa ja ihastuin tuoksun monivivahteisuuteen ja kestoon. Gourmand, mutta toffeiset vivahteet tasapainossa muiden ainesosien kanssa. Onko jollain kokemusta tästä?

Mietin myös Naxosta, josta tykkäsin, mutta ehkä minulla on jo tuollaisia tupakkanuottisia tuoksuja tarpeeksi.

Vierailija
17704/19268 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gurmandi on sana, joka löytyy suomalaisista sivistyssanakirjoista jo ainakin 70-luvulta, luultavasti jo aiemminkin. On ollut tarve ottaa ranskalaisperäinen sana suomessa käyttöön, joten se on ohjeen mukaisesti tuolloin mukautettu kieleen vastaamaan paremmin ääntämystä.

Nykyään on menneiden aikojen sanasto pitkälti unohdettu, ja tuodaan samat lainasanat kieleen uudelleen, tällä kertaa mukauttamatta niitä. Kun yhteys menneeseen katkeaa, voi syntyä käsitys, että ennen vanhaan ei niin kansainvälisiä oltu.

Vierailija
17705/19268 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielet muuttuvat ja muotoutuvat aikojen saatossa, ja niin sen kuuluu ollakin. Vaikka kai se on joillekin liian sus.

Mun lempivuodenaikani on nyt täällä. Ihanat kirpeät syyspäivät kun jokainen hengenveto tuntuu vaan niin hyvältä. Vastapainona Angels Share.. anteeksi, Enkelin Osuus on aivan täydellinen. Pehmeä ja lämmin. Pitänee kaivaa myös Margielan ehh.. Syystunnelmia esiin, ja Takka.

Vierailija
17706/19268 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielet muuttuvat ja muotoutuvat aikojen saatossa, ja niin sen kuuluu ollakin. Vaikka kai se on joillekin liian sus.

Mun lempivuodenaikani on nyt täällä. Ihanat kirpeät syyspäivät kun jokainen hengenveto tuntuu vaan niin hyvältä. Vastapainona Angels Share.. anteeksi, Enkelin Osuus on aivan täydellinen. Pehmeä ja lämmin. Pitänee kaivaa myös Margielan ehh.. Syystunnelmia esiin, ja Takka.

Korjaan, sehän olikin Takan Vieressä.

Vierailija
17707/19268 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan, sehän olikin Takan Vieressä.

Onkohan siitä pari vai kohta kolme vuotta, kun tämä keskustelu käytiin viimeksi...silloin oli aikamoinen hyökkäys menossa, kun ketju pyöri myös iltapäivälehden etusivulla. Tuolloin hilpeyttä herätti D.S.&Durgan Huonontaja, ja jollakin oli Laurenin Rampen Isoponi. Täällä tänään tuoksuna Mallen Lihallinen kukka. 

Vierailija
17708/19268 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaisin jotain tosi mietoa, siis mietoa ja vienoa syksyyn sopivaa kukkaista tuoksua. Osaisiko joku ehdottaa jotain? Vesituoksuista en oikein tykkää, ne ovat jotenkin miesmäisiä.

Marc Jacobsin sininen kukkapullo on jo, oon kyllästyny siihen. Joku muu heidän pullo on liian makea ja tymäkkä.

Shalimarista joskus tykkäsin, nyt sekin lähes kaataa kanveesiin. Iän myötä nenä herkistyy.

Vierailija
17709/19268 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä merkeissä voisin sitten suihkauttaa hiukan Herra Li:n Puutarhaa, Sadekauden jälkeistä Puutarhaa tai Niilinvarren Puutarhaa. Kattopuutarhakin kävisi, mutta siinä kompostin tuoksu hiukan häiritsee. 

Vierailija
17710/19268 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaisin jotain tosi mietoa, siis mietoa ja vienoa syksyyn sopivaa kukkaista tuoksua. Osaisiko joku ehdottaa jotain? Vesituoksuista en oikein tykkää, ne ovat jotenkin miesmäisiä.

Marc Jacobsin sininen kukkapullo on jo, oon kyllästyny siihen. Joku muu heidän pullo on liian makea ja tymäkkä.

Shalimarista joskus tykkäsin, nyt sekin lähes kaataa kanveesiin. Iän myötä nenä herkistyy.

Pakko on ehdottaa Biagiotti Laura. L'Eau d'Issey Pivoine. Nuxe Floral ilmanmuuta. Iki-ihana Ardenin 5th Avenue. Pleasures. Cartierin Baiser Volee. Ja sitten lähes kaikki Bossin naisten tuoksut voisi käydä läpi. L'Occitanen myymälään testaamaan kirsikankukkaa (en muista nimeä, vaaleanpunainen hempeä pullo). Nykyversio Tresorista. Gucci Flora Magnolia. 

Vierailija
17711/19268 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko on ehdottaa Biagiotti Laura. L'Eau d'Issey Pivoine. Nuxe Floral ilmanmuuta. Iki-ihana Ardenin 5th Avenue. Pleasures. Cartierin Baiser Volee. Ja sitten lähes kaikki Bossin naisten tuoksut voisi käydä läpi. L'Occitanen myymälään testaamaan kirsikankukkaa (en muista nimeä, vaaleanpunainen hempeä pullo). Nykyversio Tresorista. Gucci Flora Magnolia. 

Kiitos  ystävällisistä vinkeistä! Laura ja Pleasures, en valitettavasti tykkää. Ardenin 5th Avenueta voisin testata, joskus aikoinaan tykkäsin kovasti Red doorista - kivat muistot. Bossin tuoksut ovat tuttuja, mutta nykyään minulle liian voimakkaita. Tuo "vaaleanpunainen hempeä pullo" kuulostaa lupaavalta, siis L'Occitane! Voisin sitä käydä testaamassa. Tresor on joskus ollut suosikkini, mutta kun siitä tuli vähän joka naisen suosikki ja se tuoksui joka toisen ympärillä, se menetti vetovoimansa minuun. Gucci - onko tuo se uusi korkea muovipullo?Nuxe Floral, aivan uusi juttu minulle, lupaan käydä kokeilemassa. Kiitos!

Vierailija
17712/19268 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä merkeissä voisin sitten suihkauttaa hiukan Herra Li:n Puutarhaa, Sadekauden jälkeistä Puutarhaa tai Niilinvarren Puutarhaa. Kattopuutarhakin kävisi, mutta siinä kompostin tuoksu hiukan häiritsee. 

Monsieur Li:n tuoksu on ihana kesällä. Kirpeä kuumuuteen. Myös Niili on hyvä.

Vierailija
17713/19268 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jo kokeillut Clean - Nordic Light?

Vierailija
17714/19268 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt mamma yrittää taas olla hauska, mutta on eroa erisnimillä ja yleisnimillä. Erisnimiä ei mukauteta eikä suomenneta.

Kielet muuttuvat aikojen saatossa, kyllä. Mutta kun kielessä on jo jokin sana, esimerkiksi tämä gurmandi on jo sivistyssanana, niin itse en näe tarvetta vielä uudelle gourmand-sanalle. Tästä halusin huomauttaa, ja mielestäni aivan asiallisesti. Mutta olen varmaankin väärässä, ja patchoulimammat oikeassa.

Vierailija
17715/19268 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkkaajalle vinkistä, kävin Hulluilla päivillä nuuhkimassa ja aion hankkia Ardenin 5th Avenuen. Miten ihmeessä en ole tuota keveää ja kaunista tuoksua itse hoksannutkaan?!

t. Se aiemmin ehdotuksia kysellyt

Vierailija
17716/19268 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi muuten minunkin käydä nuuhkimassa Laura. Muistan pitäneeni siitä paljon nuoruudessani, mutta se oli siskoni nimikkotuoksu enkä siksi itse ole sitä osannut käyttää. Siitä on kuitenkin niin paljon aikaa kun siskoni sitä käytti, että josko mielleyhtymästä olisi päässyt jo yli. 

Vierailija
17717/19268 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt mamma yrittää taas olla hauska, mutta on eroa erisnimillä ja yleisnimillä. Erisnimiä ei mukauteta eikä suomenneta.

Kielet muuttuvat aikojen saatossa, kyllä. Mutta kun kielessä on jo jokin sana, esimerkiksi tämä gurmandi on jo sivistyssanana, niin itse en näe tarvetta vielä uudelle gourmand-sanalle. Tästä halusin huomauttaa, ja mielestäni aivan asiallisesti. Mutta olen varmaankin väärässä, ja patchoulimammat oikeassa.

Jaa, en minä ainakaan tuntenut gurmandi-sanaa. Enkä todellakaan tiedä, mitä kaikki maailman tuoksunuotit ovat suomeksi. Opin kurjenmiekan, joka on myös iiris, mutta onko orris / orris butter myös kurjenmiekka? Kurjenmiekkavoi? Tuskin.

Parfyymeistä kirjoitetaan todella vähän suomeksi, joten tulee luettua englanninkielisiä sivustoja ja kirjoja. Jos ei tiedä mikä benzoin, opoponax tai castoreum on suomeksi niin ei kai se maailmaa kaada täällä ystävällismielisessä parfyymikeskustelussa? (Selventääkseni sanon vielä, että opin kyllä mielelläni suomenkielisiä termejä, jos joku niitä tietää.) N53

Vierailija
17718/19268 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, en minä ainakaan tuntenut gurmandi-sanaa. Enkä todellakaan tiedä, mitä kaikki maailman tuoksunuotit ovat suomeksi. Opin kurjenmiekan, joka on myös iiris, mutta onko orris / orris butter myös kurjenmiekka? Kurjenmiekkavoi? Tuskin.

Parfyymeistä kirjoitetaan todella vähän suomeksi, joten tulee luettua englanninkielisiä sivustoja ja kirjoja. Jos ei tiedä mikä benzoin, opoponax tai castoreum on suomeksi niin ei kai se maailmaa kaada täällä ystävällismielisessä parfyymikeskustelussa? (Selventääkseni sanon vielä, että opin kyllä mielelläni suomenkielisiä termejä, jos joku niitä tietää.) N53

No ei tietenkään kaada maailmaa, vaikka käyttää vierasperäisiä sanoja. Eihän tässä siitä ollut kyse vaan siitä, että kun aivan neutraalisti kertoo, että tämä sana löytyy jo kielestä (viesti löytyy ylempää, siinä ei ollut mitään vinoilua kenellekään), tietoon suhtaudutaan negatiivisesti. Ikään kuin olisi loukkaannuttu tiedonmurusesta ja haluttaisiin "antaa takaisin". Niin minä sen tulkitsen.

Kun nyt itse sanot, ettet tuntenut tuota sanaa tai et tiedä kaikkien tuoksunuottien suomenkielisiä nimiä, niin onko se ikään kuin perustelu, ettet niitä jatkossakaan halua tietää? Että jos joku tietää, niin pitäköön omana tietonaan, ettet loukkaannu omasta tietämättömyydestäsi?

Itse olen seurannut palstaa siksi, että täällä on muutamia kirjoittajia, joilla on selvästi tietoa ja näkemystä tuoksuista. En toivo, että se tieto tai näkemys varustettaisiin hellävaraisesti anteeksipyynnöin ja hymiöin, ettei vain kukaan ota nokkiinsa. Pidän sitä erittäin raskaana tapana viestiä. Asian saa sanoa.

Vierailija
17719/19268 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hgin keskustan Stokkalle on tullut Lauderin The Legacy Collection: Azurée, Estée, Knowing, Private Collection sekä White Linen.

Fragrantican artikkelissa lukee näin:

The brand invited Frederic Malle, whose Editions de Parfums was included in Estée Lauder Companies' portfolio in 2015, to help revive the classics. With a team of IFF perfumers, Anne Flipo, Carlos Benaim, and Bruno Jovanovic, Frederic Malle re-formulated the perfumes to expose their true esthetical essence.

Malle explained that often, before, perfumers used some pre-made perfume bases, "mini-perfumes," to mix perfumes for brands. This way, many random and unnecessary ingredients were inevitably included in the final creation, creating a "background noise" of needless nuances. Frederic Malle, with his team of perfumers, cleaned up all nonessential ingredients and exposed the pure essence of each fragrance.

Pilalla? En tiedä. Pitäisikin käydä nuuhkimassa nämä vaimennetut versiot. 290 euroa/pullo on kyllä melko kova pyynti. :p

Vierailija
17720/19268 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään kokemuksia Kayalin tuoksuista? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi