Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19277)

Vierailija
17501/19277 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vain yhtä täydellinen jo lopetettu Aqua Allegoria Rosa Pop. Yhdistelmä ruusua, punaisia marjoja ja iiristä. Syksyn uutuuksia tutkin ja kun mikään ei ollut hyvä niin Rosa Popissa pinta laskee pikkuhiljaa.

Se toinen N53

Vierailija
17502/19277 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä tuoksuista tykkäävillä tiettyjä meikkimerkkejä joista tykkäätte?

Kun minulla on kaveri joka pitää vain muutamasta Diorin tuoksusta ja ostaa vain Diorin luomivärejä ja puutereita :)

Itselläni on tuoksuja ainakin 20 eri merkiltä, mutta meikeissä suosin Urban Decayta, Benefitiä ja Guerlainia. Vaikken pidä Guerlainin tuoksuista, niiden kemia ei vaan käy yhteen minun ihon kanssa. Kuten taas esim. Givenchyn käy.

Käytän Academieta, Ella Bachea ja MACia. Puuteria myös Clarinsilta. Eli ei ollenkaan samoja merkkejä kosmetiikassa kuin tuoksuissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17503/19277 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fragranticasta puheen ollen: arvosteluissa lähes kaikki kirjoittavat mainitsevat miten ihmiset kehuvat toisten hajuvesiä, että puolen tunnin sisällä sai pari kyselyä mitä ihanaa hajuvettä käyttää.

Täällä Suomessa en oikeastaan koskaan edes haista kenelläkään hajuvesiä. Hyvin harvoin kaupungilla saattaa törmätä johonkin ihmiseen josta tuoksuu hajuvesi. Nekin harvat ovat yleensä nuoria aikuisia, keski-ikäisillä ja vanhemmilla ei yleensä tuoksu mikään.

Ollaanko me hajuvesien käyttäjät vähemmistö? Käyttääkö jotkut vain erikoistilaisuuksissa? Tai käyttävät vain niin vähän ettei se tuoksu mihinkään?

Kyllä tuoksuja myydään paljon, ja ainakin nuorten osalta pitäisi olla kasvussa. Kaikki nuo sanomasi asiat pitävät paikkaansa. Tuoksuja on niin monissa eri tuotteissa, että hajuvesien tunnistaminen voi olla vaikeaa. 

Ulkomaalainen tuoksukulttuuri on sellainen, että tuoksua pistetään paljon, että varmasti muutkin sen haistavat. 

Vierailija
17504/19277 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narcisolta on tullut kolme uutta tuoksua: Radiant Magnolia, Rose Épicée ja Wild Tuberose.

https://www.fragrantica.com/perfume/Narciso-Rodriguez/Radiant-Magnolia-…

https://www.fragrantica.com/perfume/Narciso-Rodriguez/Rose-Epicee-96883…

https://www.fragrantica.com/perfume/Narciso-Rodriguez/Wild-Tuberose-967…

Toivottavasti näitä pystyy testaamaan jossain kivijalassa.

Vierailija
17505/19277 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kuukausien ostoksia:

Dior Pure Poison: 90-luvun tyylinen terävän saippuainen valkokukkatuoksu. Jos pitää jasmiinista muttei indolisista tuoksuista suosittelen kokeilemaan. Mukavan "kylmä", sopii mielestäni parhaiten kylmille keleille.

L'occitane Lavande Blanche: Ihanan kevyt ja puhdas laventeliteemainen tuoksu, jossa ehkä itse laventeli on enemmän taka-alalla kuin nimestä voisi päätellä. Tykkään laventelin tuoksusta mutta tuoksuissa se on usein partavesimäinen. Tämä on enemmän saippuainen tuntumatta siltä että tungit nenäsi pyykinpesuainelaatikkoon.

Jo Malone Mimosa & Cardamom: Täydellinen tuoksu syksyyn, kaardemumman, mimosan ja tonkapavun yhdistelmästä tulee mieleen syysauringon lasku ja pehmeät neuleet. Omistin tätä pullon muutama vuosi sitten ja "erehdyin" suihkauttamaan kerran illanviettoon silloisten tuttujen kanssa. Se, että kehtasin käyttää hajuvettä sai aikaan samanlaisen reaktion kuin olisin murhannut jonkun. Silloin tunsin epävarmuutta ja myin tuoksun netissä. Muutama kuukausi tuon jälkeen jätin tuon porukan taakseni ja nyt ostin uuden pullon 😊

Dior Poison Girl EDT: En ole suuri gourmand-tuoksujen ystävä, mutta tämä on oikein miellyttävä. Appelsiini-vaniljainen jälkkäri, johon sekoittuu anis ja jokin kevyt kukkatuoksu. Vanilja on kevyt eikä painavan siirappinen, ehkä siksi tykkään.

Vierailija
17506/19277 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kuukausien ostoksia:

Dior Pure Poison: 90-luvun tyylinen terävän saippuainen valkokukkatuoksu. Jos pitää jasmiinista muttei indolisista tuoksuista suosittelen kokeilemaan. Mukavan "kylmä", sopii mielestäni parhaiten kylmille keleille.

L'occitane Lavande Blanche: Ihanan kevyt ja puhdas laventeliteemainen tuoksu, jossa ehkä itse laventeli on enemmän taka-alalla kuin nimestä voisi päätellä. Tykkään laventelin tuoksusta mutta tuoksuissa se on usein partavesimäinen. Tämä on enemmän saippuainen tuntumatta siltä että tungit nenäsi pyykinpesuainelaatikkoon.

Jo Malone Mimosa & Cardamom: Täydellinen tuoksu syksyyn, kaardemumman, mimosan ja tonkapavun yhdistelmästä tulee mieleen syysauringon lasku ja pehmeät neuleet. Omistin tätä pullon muutama vuosi sitten ja "erehdyin" suihkauttamaan kerran illanviettoon silloisten tuttujen kanssa. Se, että kehtasin käyttää hajuvettä sai aikaan samanlaisen reaktion kuin olisin murhannut

Hienoa, että sinulla oli päättäväisyyttä jättää moinen tuoksukammoinen porukka!  Aidot tuoksuherkkyydet (tuoksuYLIherkkyys on väärä ja vanhentunut termi) ymmärrän, mutta tuo tuoksuttomuustrendi on syvältä. Kaikki tuoksuu kuitenkin joltakin. Jäätelössä tai vaikka viinissä saa olla esim. vaniljan vivahde, mutta ei muka hajuveden tuoksussa (joka saattaa olla aidosta vanilliinista peräisin).

Vierailija
17507/19277 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin...olenkohan lukemassa oikeaa ketjua? Luin vain viimeisen sivun. Ex-miesystäväni oli todella allerginen tuoksuille ja nyt olen jättänyt tuoksuttoman (deodorantit, ihonhoitotuotteet, pyykinpesu- ja siivousaineet sekä tietenkin parfyymit) elämän taakseni. Suositelkaa minulle puuterimaista, ehkä hieman vaniljaista ja kohtuuhintaista tuoksua! Paikallisessa Emotionissa melkein pyörryin tuoksujen sekamelskassa ja vaihtoehtojen runsaudessa, saati sitten nettivaihtoehdot. Kiitän jos joku auttaa. Kerron kyllä kokemuksistani!

Ehdotus: Roma / Laura Biagiotti. 

Vierailija
17508/19277 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä tuoksuista tykkäävillä tiettyjä meikkimerkkejä joista tykkäätte?

Kun minulla on kaveri joka pitää vain muutamasta Diorin tuoksusta ja ostaa vain Diorin luomivärejä ja puutereita :)

Itselläni on tuoksuja ainakin 20 eri merkiltä, mutta meikeissä suosin Urban Decayta, Benefitiä ja Guerlainia. Vaikken pidä Guerlainin tuoksuista, niiden kemia ei vaan käy yhteen minun ihon kanssa. Kuten taas esim. Givenchyn käy.

Ei mitään yhteyttä. Käytän aika vähän meikkiä muutenkin. Ihonhoitotuotteet tuoksuttomia. Guerlainin tuotteissa on omaan nenääni todella voimakas tuoksu. Yrittivät tunkea minulle näytteitä viimeksi, kun ostin hajuveden, vaikka sanoin ettei ihoni siedä hajustettuja tuotteita. Olisin mieluummin ottanut tuoksunäytteen .;) N53

Vierailija
17509/19277 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ulkomaalainen tuoksukulttuuri on sellainen, että tuoksua pistetään paljon, että varmasti muutkin sen haistavat. "

Kyllä tämä minusta on enemmän viimeaikojen trendi. Ranskassa ja Italiassa ainakin perinteisesti hajuvettä on kuulunut käyttää maltillisesti.

Vierailija
17510/19277 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostalgiatuoksuna YSL Paris juuri nyt, yli 15 vuotta vanha iso pullo. Sellainen "kesän jäähyväistuoksu", vaikka tuo on minulla ollu aiempina vuosina kevättuoksuna, muistuttaa minua Pariisista jossa kävin usein 90-luvulta 2010-luvulle juuri maalis-toukokuun aikaan. Ennen kuin Pariisista tuli levoton. :(

En tiedä ovatko menneet muuttamaan tuon tuoksun synteettisemmäksi viime vuosina.

Vierailija
17511/19277 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia vuosia sitten ostin lentokoneesta, tuoksua yhtään tuntematta, Laliquen. Tilasin juuri pitkästä aikaa uuden pullon, kun muistin tuoksun, ja rakastan sitä edelleen. Oletteko kokeilleet, mielipiteitä? Siis se ihan perusversio. Ennen käytin vain iltatuoksuna, mutta nykyään myös päivisin. 

Vierailija
17512/19277 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että sinulla oli päättäväisyyttä jättää moinen tuoksukammoinen porukka!  Aidot tuoksuherkkyydet (tuoksuYLIherkkyys on väärä ja vanhentunut termi) ymmärrän, mutta tuo tuoksuttomuustrendi on syvältä. Kaikki tuoksuu kuitenkin joltakin. Jäätelössä tai vaikka viinissä saa olla esim. vaniljan vivahde, mutta ei muka hajuveden tuoksussa (joka saattaa olla aidosta vanilliinista peräisin).

Niin siis vanilliini ei ole mitään "aitoa" vaan synteettistä. Keinotekoinen vaniljaa etäisesti muistuttava yhdiste.

Vierailija
17513/19277 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas mennyt hassuksi viime päivien keskustelut 😏

No politiikat sikseen.. Tänään päivän tuoksuna Armani Si Passione Eclat. Ostin setin, jossa kolme käsilaukkukokoa: tämä, alkuperäinen Si ja Passione. Tämä on miellyttävin, pehmeän puuterinen tuoksu. Alkuperäisen Si:n ostin joskus 10 v sitten, ja tein sen virheen, että suihkin eka kerralla liikaa, ja sain jonkun pahoinvointikohtauksen. Sama käynyt muutaman muun tuoksun kanssa, ja myöhemmin olen niitä pystynyt käyttämään, kun olen suihkaissut vain kevyesti ilmaan ja kävellyt läpi.

Ehkäpä kokeilen tuokin joku päivä :)

Kiva kuulla noita nostalgiamuistoja. Jonkun mainitsema L'eau Par Kenzo oli itselläkin joskus suosikkina.

Näköjään jonkin verran noita ysärituoksuja löytyy edullisesti esim. Tokmannilta ja Hobby Hallista, pitääpä ehkä jokunen ostaa ihan muistojen vuoksi..

-N42

Vierailija
17514/19277 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään päivän tuoksuna Armani Si Passione Eclat. Ostin setin, jossa kolme käsilaukkukokoa: tämä, alkuperäinen Si ja Passione. Tämä on miellyttävin, pehmeän puuterinen tuoksu. Alkuperäisen Si:n ostin joskus 10 v sitten, ja tein sen virheen, että suihkin eka kerralla liikaa, ja sain jonkun pahoinvointikohtauksen. Sama käynyt muutaman muun tuoksun kanssa, ja myöhemmin olen niitä pystynyt käyttämään, kun olen suihkaissut vain kevyesti ilmaan ja kävellyt läpi.

Lainaan vielä itseäni. Piti siis samalla kysyä, onko joku kokeillut uusinta versiota tästä Si Intensestä? Minulla 2 edellistä, ja pidän molemmista. Onko miten erilainen?

Vierailija
17515/19277 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis vanilliini ei ole mitään "aitoa" vaan synteettistä. Keinotekoinen vaniljaa etäisesti muistuttava yhdiste.

Vaniljakasvin tärkein aineosa on vanilliini, tuoksun ja maun voimakkain lähde. Vanilliinia on sekä luonnollista että synteettistä. Kuuluisin esimerkki hajuvesistä on Guerlainin Jicky, jossa on sekä aitoa että synteettistä vanilliinia (Turunen: Tuoksujen atlas, sivu 264)

Vierailija
17516/19277 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään päivän tuoksuna Armani Si Passione Eclat. Ostin setin, jossa kolme käsilaukkukokoa: tämä, alkuperäinen Si ja Passione. Tämä on miellyttävin, pehmeän puuterinen tuoksu. Alkuperäisen Si:n ostin joskus 10 v sitten, ja tein sen virheen, että suihkin eka kerralla liikaa, ja sain jonkun pahoinvointikohtauksen. Sama käynyt muutaman muun tuoksun kanssa, ja myöhemmin olen niitä pystynyt käyttämään, kun olen suihkaissut vain kevyesti ilmaan ja kävellyt läpi.

Lainaan vielä itseäni. Piti siis samalla kysyä, onko joku kokeillut uusinta versiota tästä Si Intensestä? Minulla 2 edellistä, ja pidän molemmista. Onko miten erilainen?

Tarkoitatko näitä:

https://www.fragrantica.com/perfume/Giorgio-Armani/Si-Intense-25947.html

https://www.fragrantica.com/perfume/Giorgio-Armani/Si-Intense-2021-6485…

https://www.fragrantica.com/perfume/Giorgio-Armani/Si-Eau-de-Parfum-Int…

Vierailija
17517/19277 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko näitä:

https://www.fragrantica.com/perfume/Giorgio-Armani/Si-Intense-25947.html

https://www.fragrantica.com/perfume/Giorgio-Armani

Joo, nuo 2021 ja 2023 versiot minulla on. En tiennytkään, että jo 2014 julkaistu ensimmäinen. Tätä ei taida enää olla myynnissä?

Ja näkyikin olevan tuo uusin tulokas Si Passione Intense. Siitä siis kokemuksia kyselisin?

-N42

Vierailija
17518/19277 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienhaju kiihottavaa on. 

Vierailija
17519/19277 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaniljakasvin tärkein aineosa on vanilliini, tuoksun ja maun voimakkain lähde. Vanilliinia on sekä luonnollista että synteettistä. Kuuluisin esimerkki hajuvesistä on Guerlainin Jicky, jossa on sekä aitoa että synteettistä vanilliinia (Turunen: Tuoksujen atlas, sivu 264)

Siinä mielessä vanilliini ei ole luonnollista, että se ei esiinny luonnossa yksinään. Se on osa vaniljan tuoksua. Yhdisteenä sitä on siis luonnossakin, mutta ei sellaisenaan aistittavissa.

Vierailija
17520/19277 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, olen tehnyt täyden päivänkierron ikivanhoista vintageista 80-luvun pommien ja ysärin vesituoksujen kautta nykypäivän raikkaisiin tehdastuoksuihin. Välistä jää ainoastaan äklömakeat gurmandi-tuoksut, niihin en vielä tälläkään kierroksella tykästynyt. Eli Elizabeth Ardenin Tea-sarjan muunnelmat ja muu kukkaisvaltavirta on taas kova sana minun kotonani. Viis syksystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan