Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19318)
Vierailija kirjoitti:
Aloitteleva tuoksujen käyttäjä kyselee: Mitä virkistävää tuoksua suosittelette kuumaan kesäpäivään? Siis todella kuumaan, hiki on päällä koko ajan. Asun Välimeren lämmössä, mikä on ihana asia, mutta tuoksun pitäisi olla aivan erilainen kuin viileämpään vuodenaikaan. Nyt kesäkäytössä Rochas Girl blooming ja Elizabeth Arden Green Tea. Olisin todella kiitollinen ehdotuksista 🥵
Maison Martin Margielan In the garden, tuoksuu tomaatille ja on hyvin hyvin "kirpeä" tuoksu. Jos on tarkoitus oleilla auringossa, kannattaa tarkistaa ettei laita hajuvettä kohtiin joihin aurinko osuu, iho voi reagoida.
Olen tänään yruttänyt tilata Notinolta niin tuoksu muuttuu ostoskorissa maksuvaiheessa toiseksi tuoksuksi. Laitoin aikaisin aamulla viestiä aspaan eikä ole tullut vastausta moneen tuntiin...
Vierailija kirjoitti:
Aloitteleva tuoksujen käyttäjä kyselee: Mitä virkistävää tuoksua suosittelette kuumaan kesäpäivään? Siis todella kuumaan, hiki on päällä koko ajan. Asun Välimeren lämmössä, mikä on ihana asia, mutta tuoksun pitäisi olla aivan erilainen kuin viileämpään vuodenaikaan. Nyt kesäkäytössä Rochas Girl blooming ja Elizabeth Arden Green Tea. Olisin todella kiitollinen ehdotuksista 🥵
Minulla tuollainen tuoksu on Chanelin Cristalle Eau Verte edt. Vihreä ja virkistävä, jonkin verran terävä sitrustuoksu, jossa myös pohjalla valkoisia kukkia. Uutta edp:tä en ole kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Yksi erittäin pirteä sitrustuoksu on Jeanne Arthes Tea Time à Paris Tartelette Citron.
Vierailija kirjoitti:
4711 eli vanha kunnon Kölninvesi. Toinen hyvä on Sisleyn Eau de Campagne.
Itse en kestä juuri mitään tuoksuja todella kuumalla. Kohtuullisen lämpimällä säällä on ollut käytössä Goutalin yrttisen vihreä Eau du Sud. Goutalilla on muitakin keveitä kesätuoksuja, kukkaisia ja sitruksia (Eau d'Hadrien, Ninfeo Mio, Le Chefrefeuille, Rose Splendide).
L'Occitanea voisit kokeilla myös, esim. Herbae on minusta aika raikas.
Puinen tuoksu, joka muistuttaa minua Kreikan saarista on Diptyquen Philosykos. Saman merkin Do Son on kesäinen, "vetinen" tuberosa.
Tässä siis muutama ehdotus (makuasi sen kummemmin tuntematta). N53
Vierailija kirjoitti:
Itse en tilaisi netistä hajuvesiä. Minulle on juuri tärkeää se fiilis kun menen joko kauppaan tai laivalle ja vertailen eri tuoksuja ja sitten tulee kohdalle, että tämä se on. Haluan saada sen itselleni kotiin mukaan heti. Se on ikäänkuin oma juttunsa minulle. Ehkä on peruja jostain vanhasta kivasta tunteesta. Minulla ei ole myöskään varaa tehdä huteja ja mitään pikku pipettejä en ala tilailemaan. Myös kannatan kotimaisia yrityksiä sen vähän mitä jotain ostan.
Rive Gauhce on minun ihollani tunkkainen, jotkut taas suosivat. AnaisAnais taas on hyvä tuoksu minulle. Täällä joku kertoi, että nämä molemmat sopivat hänelle. Siksikin on vaikeaa päätellä muuten kuin kokeilemalla mikä sopii itselle.
Joskus se on vaan pakko tilata netistä.. Pidän gourmand tuoksuista ja monesti ne parhaimmat olleet pienten parfyymitalojen tuotteita joita ei ainakaan täältä löydy kivijalkamyymälöistä. Tilaan useammasta kiinnostavasta ensin 2ml testerit, ja parhaista sitten ne kokonaiset pullot. Olen tilannut hajuja myös suoraan valmistajalta esim. Mazzolarilta.
Työpaikalla (laiva) pääsen testailemaan uutuudet heti kun tulevat myyntiin, mutta äärimmäisen harvoin tulee vastaan sellaisia joita olen halukas ostamaan.
Tilasin ekaa kertaa Notinolta. Guessin tuoksu 1/3 Sokoksen hinnasta... moni muukin tuoksu tyyliin puolta halvempi. En nyt tilaa enempää ennen kuin olen käyttänyt jotain vanhaa loppuun. Haluan pitää kokoelman suht pienenä, max 10 pulloa. Välillä käytän hajuvesiä päivittäin ja sitten on aikoja, että ei vaan tee mieli käyttää. Olen vähän on/off intoilija.
"Joskus se on vaan pakko tilata netistä.. Pidän gourmand tuoksuista ja monesti ne parhaimmat olleet pienten parfyymitalojen tuotteita joita ei ainakaan täältä löydy kivijalkamyymälöistä. Tilaan useammasta kiinnostavasta ensin 2ml testerit, ja parhaista sitten ne kokonaiset pullot. Olen tilannut hajuja myös suoraan valmistajalta esim. Mazzolarilta.
Työpaikalla (laiva) pääsen testailemaan uutuudet heti kun tulevat myyntiin, mutta äärimmäisen harvoin tulee vastaan sellaisia joita olen halukas ostamaan."
Oletko kokeillut uusinta Britney Spearsin tuoksua, Candied fantasya? Mitä pidät? Olen ihan hulluna karkkituoksuihin ja en malta odottaa, että pääsen testaamaan tuota.
Lämmin 🌴kiitos kaikille virkistäviä kesätuoksuja ehdottaneille! Laitan kaikki ylös ja käyn nuuhkimassa paikallisissa kaupoissa. Ostin aiemmin lentokentältä myös Hermesin Jardin sarjan 4 kpl, mutta en ole tykästynyt oikein yhteenkään niistä, liian unisex ehkä makuuni. Tosin Jardin sur le Nil-tuoksussa on hyvä greippi.
Vierailija kirjoitti:
Lämmin 🌴kiitos kaikille virkistäviä kesätuoksuja ehdottaneille! Laitan kaikki ylös ja käyn nuuhkimassa paikallisissa kaupoissa. Ostin aiemmin lentokentältä myös Hermesin Jardin sarjan 4 kpl, mutta en ole tykästynyt oikein yhteenkään niistä, liian unisex ehkä makuuni. Tosin Jardin sur le Nil-tuoksussa on hyvä greippi.
Tämä tarkensi hyvin jos Jardin sarja ei miellytä. Tosi kuumaan esim. I Love Cosmeticsin Elderflower Fizz, Chanel Chance Eau Fraîche, Eau de Rochas, ja Biotherm Eau Vitaminèe ja Eau Pure (kuin raparperia).
Tuoksuja harrastavana miehenä seuraan hiukan kateellisena tätä ketjua. Näin laajaa vastaavaa ei taida löytyä mies(oletettujen) tuoksujen ystäville. Onneksi on paljon unisex-tuoksuja! Mutta asiaan:
Tein viime viikolla tuoksuostosmatkan Tallinnaan, kahden eri yhtiön laivoilla, en edes poistunut maihin (paitsi tietysti vaihdoin terminaalia). Jäi mieleeni asiantuntevan myyjän palvelu: horjuin kahden eri tuoksun välillä, en osannut päättää. Myyjä ei yrittänyt tyrkyttää vaan teki kahdet eri tuoksulaput (kirjoitti taakse tuoksun nimen) ja suihkautti lisäksi tuoksut kämmenselkääni (mielestäni rannetta parempi). Hän kehotti menemään kävelylle tai kahville ja tulemaan sitten uudestaan. Erinomainen neuvo: suosikki löytyi kahvipöydässä! Mukaan tuli mm. Guccin Guilty (edp). "Miestuoksuksi" siinä on vahva ruusun tuoksu. Täällä muinoin kyseltiin ehdotuksia ruusutuoksuista; tässä yksi rohkea ehdotus.
Lisäksi rohkenin kysellä eräästä 90-luvun suosikkituoksustani (Eau de Rochas) ja sen saatavuudesta. Hän tarkisti, että nettikaupoista sitä kyllä edelleen löytyy. Tein heti tilauksen. Lyhyeastä matkasta jäi hyvä mieli. M65.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa N53 antoi mielestäni parhaat vinkit. Itsekin pidän Diptyquen ja Goutalin tuoksuista. Ja jos kerran asut Välimeren lämmössä, sinulla on ulottuvillasi valtava määrä tuoksuja, joita Suomessa ei ole ja joita moni tänne kirjoittavista ei tunne. Siinä mielessä Arden Green Tea kuulostaa yllättävältä valinnalta!
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuja harrastavana miehenä seuraan hiukan kateellisena tätä ketjua. Näin laajaa vastaavaa ei taida löytyä mies(oletettujen) tuoksujen ystäville. Onneksi on paljon unisex-tuoksuja! Mutta asiaan:
Tein viime viikolla tuoksuostosmatkan Tallinnaan, kahden eri yhtiön laivoilla, en edes poistunut maihin (paitsi tietysti vaihdoin terminaalia). Jäi mieleeni asiantuntevan myyjän palvelu: horjuin kahden eri tuoksun välillä, en osannut päättää. Myyjä ei yrittänyt tyrkyttää vaan teki kahdet eri tuoksulaput (kirjoitti taakse tuoksun nimen) ja suihkautti lisäksi tuoksut kämmenselkääni (mielestäni rannetta parempi). Hän kehotti menemään kävelylle tai kahville ja tulemaan sitten uudestaan. Erinomainen neuvo: suosikki löytyi kahvipöydässä! Mukaan tuli mm. Guccin Guilty (edp). "Miestuoksuksi" siinä on vahva ruusun tuoksu. Täällä muinoin kyseltiin ehdotuksia ruusutuoksuista; tässä yksi rohkea ehdotus.
Lisäksi rohkenin kysellä eräästä 90-luvun suosikkituoksustani (Eau de Rochas) ja sen saatavuudesta. Hän tarkisti, että nettikaupoista sitä kyllä edelleen löytyy. Tein heti tilauksen. Lyhyeastä matkasta jäi hyvä mieli. M65.
Harmi, ettet käynyt maissa. Creme de la Creme on ehdoton kohde tuoksuharrastajalle. No, seuraavalla kerralla sitten!
Olin lukenut ko.firmasta myönteisiä arvioita, mutta tohinassa se unohtui... Nettisivut ja erityisesti ig lupaavat antoisaa uusintareissua. Kiitos vinkistä ja muistutuksesta!
Vierailija kirjoitti:
Mulla d&g limperatrice on ehdoton suosikki hikiseen säähän, kun en sitrustuoksuista välitä ja kaipaan hieman makeuttakin.
Vierailija kirjoitti:
Jardinit toimivat monille, mutta minä(kään) en valitettavasti ihastunut niihin. En Méditerranée-tuoksussa oli jotain synteettisen "karheaa", joka pilasi sen omaan nenääni vaikka muuten oli ihana, ja Sur le Toit -tuoksun omenanuotista en piitannut. Sur le Nil assosioituu mielessäni erääseen tyyppiin jota deittailin jonkin aikaa, enkä halua itse tuoksua siltä. Monsieur Lissä oli taas jotain epämiellyttävää, ja Sur le Lagune ei vain kolahtanut (kerran testasin). Koko sarja ei siis ole kai minua varten. En jaksa kokeilla niitä kaikkia läpi, joskus tietyn merkin tyyli vain ei "sovi" itselle. Hermessenceistä olen tykännyt enemmän, mutta niitä on vaikea testailla ja ovat erittäin tyyriitä.
Muuten, jos Jardinit ovat sinun makuusi liian unisex, et ehkä pidä Goutalin Eau de Sudista. Kokeilla toki voi aina! N53
Shalimar ihana tuoksu. Ja Opium. Miracle. Ruusuvettä saa nykyään vain Bulgariasta.
Kylpyveteen ruusun terälehtiä. Ainiin kylpyammeet on poistettu asunnoista. No järveen sitten.