Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19320)
Ylempään kommentin innostamana päätin itsekin tänne kommentoida. Nuita sivuja on niin tolkuttomasti, että en jaksa niitä selailla läpi :D Tätä samaa on varmaan tosi monesti muutkin kysynyt.
Mitä palstan tuoksuttelijat suosittelisivat nuorelle miehelle (vähän alle 30v)? (Yleistuoksu)
Olen testannut itseasiassa aika paljonkin eri tuoksuja vuosien aikana. On ollut kalliitakin testissä (Creed, Amouage, PDM jne).
Kiinnitän huomiota myös tuoksussa sen profiiliin. Vaikka jokin tuoksu olisi hyvän tuoksuinen, mutta se ei välttämättä sovi tyyliini. Jotkut tuoksut ovat mielestäni ns pukutuoksuja.
Monet uutuudet, tai meille nuorille suunnatut tuoksut ovat todella makeita lähtökohtaisesti. Esimerkkinä Versace Eros, joka olisi muuten hyvä, mutta drydown on itselle liian makea. Tuoksussa saa olla makeutta, mutta tämä esimerkkinä on itselle liikaa + Paco Rabannet.
Osa miesten klassikoista tuppaa myös olemaan itselle liian vanhanaikaisia tai sellaisia, jotka sopivat paremmin 40+ ikäisille. Hyvänä esimerkkinä Terre dHermès. Amouagen mallisto on myös hyvin keski-ikäisille suunnattuja, yleensä myös erittäin mausteisia. Parfums de Marlyn mallisto on sitten taas pääasiassa todella makea. Creediltä Aventus on oikeastaan ihan hyvä, mutta älyttömän hintainen ja kopiot täysin vieneet tämän viehätyksen.
Vierailija kirjoitti:
Kylpyveteen ruusun terälehtiä. Ainiin kylpyammeet on poistettu asunnoista. No järveen sitten.
Kylpyammeet on pitkälti poistettu myös jo hotellihuoneistakin. Mutta onnistuin löytämään syksyn lomareissulle hotellihuoneen, jossa on kylpyamme. Ihanat kylpytuotteet hemmotteluun on jo valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuja harrastavana miehenä seuraan hiukan kateellisena tätä ketjua. Näin laajaa vastaavaa ei taida löytyä mies(oletettujen) tuoksujen ystäville. Onneksi on paljon unisex-tuoksuja! Mutta asiaan:
Tein viime viikolla tuoksuostosmatkan Tallinnaan, kahden eri yhtiön laivoilla, en edes poistunut maihin (paitsi tietysti vaihdoin terminaalia). Jäi mieleeni asiantuntevan myyjän palvelu: horjuin kahden eri tuoksun välillä, en osannut päättää. Myyjä ei yrittänyt tyrkyttää vaan teki kahdet eri tuoksulaput (kirjoitti taakse tuoksun nimen) ja suihkautti lisäksi tuoksut kämmenselkääni (mielestäni rannetta parempi). Hän kehotti menemään kävelylle tai kahville ja tulemaan sitten uudestaan. Erinomainen neuvo: suosikki löytyi kahvipöydässä! Mukaan tuli mm. Guccin Guilty (edp). "Miestuoksuksi" siinä on vahva ruusun tuoksu. Täällä muinoin kyseltiin ehdotuksia ruusutuoksuista; tässä yksi rohkea ehdotus
Kyllä, tarkoitin juuri sitä mustapulloista Guccin Guilty pour hommes-tuoksua. Koetuoksutin sitä äsken ja kyllä ruusun tuoksu säilyy siinä pitkään. En tietysti voi mennä takaamaan sen suosiota naisten keskuudessa. Fragrantican mukaan se voi tuntua liian naiselliselta joidenkin miesten mielestä.
Eau de Rochas saapui Delooxilta hämmästyttävän nopeasti, muutamassa päivässä. Sikäli kuin 30 vuoden takaa muistan niin paljolti sama hieno sitrustuoksu. Muutenkin nuo sitrukset miellyttävät minua. Ne eivät ehkä ole nyt trendin harjalla, mutta en välitä siitä. Kaappiin on kulkeutunut muutama sitrusklassikko: mm. tuo Rochas, Vuittonin Imagination, Diorin Eau Sauvage (ei siis se pelkkä paljon matkittu Sauvage) ja Terre d' Hermès. Tuon viimemainitusta kuulin erään naisen sitä käyttävän (ja saavan siitä kehuja..), vaikka se luokitellaankin miesten tuoksuksi.
Onnea ja menestystä vintage-Egoisten etsintään. Ei tosiaan helppo nakki.
Tuulinen elokuinen sunnuntaiaamu. Suihkautin Miss Dior Originalia ja tänä aamuna tästä leyhähtelee Habanitan säveliä. Enpä ole ennen huomannut, että näissä kahdessa tuoksussa olisi jotain samaa.
Mon Guerlain on mun yksi vakiotuoksuni viikonloppuisin. Naisellinen, tyylikäs ja pehmeä. Töissä käytän kevyitä, raikkaita ja merellisiä tuoksuja, jotka ovat vähemmän "parfyymisia". Erotan työn ja vapaa-ajan tuoksuillakin.
Vierailija kirjoitti:
Mon Guerlain on mun yksi vakiotuoksuni viikonloppuisin. Naisellinen, tyylikäs ja pehmeä. Töissä käytän kevyitä, raikkaita ja merellisiä tuoksuja, jotka ovat vähemmän "parfyymisia". Erotan työn ja vapaa-ajan tuoksuillakin.
Saako kysyä mitä ovat nämä raikkaat ja kevyet työtuoksut? En meinaa millään löytää mitään uutta, mitkään myski/mausteinen/vanilja tai makeat tuoksut eivät ole juttuni, mutta tuntuu, että niitä on eniten nyt tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ylempään kommentin innostamana päätin itsekin tänne kommentoida. Nuita sivuja on niin tolkuttomasti, että en jaksa niitä selailla läpi :D Tätä samaa on varmaan tosi monesti muutkin kysynyt.
Mitä palstan tuoksuttelijat suosittelisivat nuorelle miehelle (vähän alle 30v)? (Yleistuoksu)
Olen testannut itseasiassa aika paljonkin eri tuoksuja vuosien aikana. On ollut kalliitakin testissä (Creed, Amouage, PDM jne).
Kiinnitän huomiota myös tuoksussa sen profiiliin. Vaikka jokin tuoksu olisi hyvän tuoksuinen, mutta se ei välttämättä sovi tyyliini. Jotkut tuoksut ovat mielestäni ns pukutuoksuja.
Monet uutuudet, tai meille nuorille suunnatut tuoksut ovat todella makeita lähtökohtaisesti. Esimerkkinä Versace Eros, joka olisi muuten hyvä, mutta drydown on itselle liian makea. Tuoksussa saa olla makeutta, mutta tämä esimerkkinä on itselle liikaa + Paco Rabannet.
Osa miesten klassikoista tuppaa myös ol
Raikas klassinen yleistuoksu on ainakin Dunhillin Icon. Oma alle kolmekymppinen poikani käyttää sitä työtuoksuna.
Vierailija kirjoitti:
Osa miesten klassikoista tuppaa myös ol
Kokeilepa YSL:n Y:tä. Markkinointiosaston mukaan suunnattu Y-sukupolvelle (eli noin suunnilleen sinun ikäisille). Ei silti makea vaan erään luonnehdinnan mukaan "moderni fougère". Jotkut ovat kokeilleet monia vahvuuksia ja flankereita ja päätyneet "perus- edt": hen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä mitä ovat nämä raikkaat ja kevyet työtuoksut? En meinaa millään löytää mitään uutta, mitkään myski/mausteinen/vanilja tai makeat tuoksut eivät ole juttuni, mutta tuntuu, että niitä on eniten nyt tarjolla.
Olen eri kuin jolta kysyt mutta muutama tuli mieleen. Kaikki Isseyn kukkaisversiot (esim. magnolia, pioni), Chloe Nomade edt ja edp, monet Aqua Allegoriat, monet Hugo Bossit ja Calvin Kleinit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yves Rocher: Sel D'Azur
Armani: Ocean Di Gioia
Davidoff: Sea Rose
Näitä käytän töissä.
Tommy Hilfigerin Tommy Girl on myös kiva työtuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Aloitteleva tuoksujen käyttäjä kyselee: Mitä virkistävää tuoksua suosittelette kuumaan kesäpäivään? Siis todella kuumaan, hiki on päällä koko ajan. Asun Välimeren lämmössä, mikä on ihana asia, mutta tuoksun pitäisi olla aivan erilainen kuin viileämpään vuodenaikaan. Nyt kesäkäytössä Rochas Girl blooming ja Elizabeth Arden Green Tea. Olisin todella kiitollinen ehdotuksista 🥵
Kokeile Acqua Di Parma Blu Mediterraneo Arancia Di Capri Edt -tuoksua. Se on mielestäni täydellinen kuumiin kesäpäiviin 😊
White tea ja Tommy girl on tosiaan hyvät toimistolle. Itsekin säästän voimakkaat suosikkituoksut vain vapaa-ajalle.
White tea erityisesti on sellainen raikas ja puhdas, sopii hyvin työpaikalle ja ei todnäk ärsytä ketään astmaatikkoakaan.
Miten on joko alkava uusi vuodenaika on pyöräyttänyt uudet tuoksut "rotaatioon" vai onko vielä kesätuoksut käytössä? Mulla juuri tänään taitaa siirtyä kukkais-sitruksiset taka-alalle ja käyttöön tulee ruusuja. Ei sen tuhdimpaa silti vielä. Rosa Pop, Tocade, Very Good Girl ja Rose Goldea Blossom Delight.
Vierailija kirjoitti:
Miten on joko alkava uusi vuodenaika on pyöräyttänyt uudet tuoksut "rotaatioon" vai onko vielä kesätuoksut käytössä? Mulla juuri tänään taitaa siirtyä kukkais-sitruksiset taka-alalle ja käyttöön tulee ruusuja. Ei sen tuhdimpaa silti vielä. Rosa Pop, Tocade, Very Good Girl ja Rose Goldea Blossom Delight.
Vielä on kukkaiset käytössä, mutta olen myös ottanut jo esiin vintage-Ysatiksen ja jopa Pradan (ambre eli Prada Prada). Ostosormeakin taas vähän kutkuttaisi, mutta jospa nyt hillitsisi itsensä hetkeksi. Vintage-Poisonia löytyy laatikosta syksyisiin öihin.
Kävin pitkästä aikaa Kickissä. Onkohan muissa kaupungeissa sama juttu, että ovat laittaneet hajuvedet lukittujen lasiovien taakse? Piti sitten myyjälle sanoa mitä haluaa kokeilla ja sitten kyseli mitä mieltä tuoksusta jne. En mene enää toista kertaa. Ymmärrän, että haluavat myydä heti mukaan, mutta en kyllä osta sokkona jotain 70-150 euron hajuvettä. Kuitenkin siinä menee aikansa että tuoksu kehittyy ja se ei välttämättä tuoksu hyvältä omalla iholla. Sekin oli vähän hassua kun sanoi että tuossa on nuita papereita mihin voi testata. No ei se tuoksu paperilla samalta kuin iholla.
Vierailija kirjoitti:
Kävin pitkästä aikaa Kickissä. Onkohan muissa kaupungeissa sama juttu, että ovat laittaneet hajuvedet lukittujen lasiovien taakse? Piti sitten myyjälle sanoa mitä haluaa kokeilla ja sitten kyseli mitä mieltä tuoksusta jne. En mene enää toista kertaa. Ymmärrän, että haluavat myydä heti mukaan, mutta en kyllä osta sokkona jotain 70-150 euron hajuvettä. Kuitenkin siinä menee aikansa että tuoksu kehittyy ja se ei välttämättä tuoksu hyvältä omalla iholla. Sekin oli vähän hassua kun sanoi että tuossa on nuita papereita mihin voi testata. No ei se tuoksu paperilla samalta kuin iholla.
Kickseissä on kyllä eroja eri myymälöiden välillä. Joissain toimivat kuten kerroit. Syy on lisääntyneet varkaudet. Media on kertonut kunka nuorten, erityisesti poikien tuoksuharrastus on valitettavasti myös lisännyt varkauksia. Tuoksuja myös täytellään omiin pulloihin.
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin tässä jo mainittiinkin, ilmeisesti joillekin on tullut tavaksi täyttää testeristä omia matkapullojaan. Ihan käsittämätöntä touhua, josta me kaikki sitten saamme kärsiä... Ymmärrän siis liikkeitä tässä asiassa.
En minäkään kyllä osta heti ensivaikutelman perusteella eli täytyy kai mennä kotiin nuuhkimaan ennen päätöksen tekoa. No, ainakin se vähentää impulssiostoksia!
Vierailija kirjoitti:
White tea ja Tommy girl on tosiaan hyvät toimistolle. Itsekin säästän voimakkaat suosikkituoksut vain vapaa-ajalle.
White tea erityisesti on sellainen raikas ja puhdas, sopii hyvin työpaikalle ja ei todnäk ärsytä ketään astmaatikkoakaan.
Tuoksun voimakkuudella ei ole merkitystä vaan tuoksu kuin tuoksu voi ärsyttää astmaatikkoa.
En ymmärrä, mikä tämän palstan lainaustoiminnossa mättää (osa jää aina pois), mutta Eau de Rochas on tosiaan hyvä tuoksu. Toivon, että nykyversio miellyttää sinua. Tuo hankkimasi Guccin Guilty on siis se "pour homme" edp mustassa pullossa? Siitä on niin monta versiota... Toimisiko naisella mielestäsi?
Ruusu sopii minusta kaikille ja useimmat ruusutuoksut ovat unisex. Tulee mieleeni ainakin Lutensin La Fille de Berlin, Histoires de Parfumsin Rosam, ELDO:n Spice Must Flow ja Experimentum Crucis, Diptyquen Oud Palao, Ex Idolon Thirty-Three, Tom Fordin Noir de Noir, Diorin Ambre Nuit, Mallen Portrait of a Lady. Amouagen Lyric Mania ja Cartierin Déclaration d'un Soiria ei ole itse tullut kokeiltua vielä.
(Olen sitä mieltä, että useimmat tuoksut ovat itse asiassa unisex, vaikka tietyt tuoksut assosioituvat voimakkaammin naisellisuuteen (esim. valkoiset kukat) tai miehekkyyteen (noh, tietyt yrtit, ehkä savuisuus ja nahka vaikka noita kaikkia on "naistenkin" tuoksuissa). Olen nainen ja minulla on tuoksuja, jotka ainakin nykytrendien valossa varmaan moni nuorempi mieltää hiukan "maskuliinisiksi" - esim. mitä klassisin Miss Dior (se alkuperäinen, vuonna 1949 lanseerattu ihanuus, jota ei enää saa). Nykytuoksuista mm. Rogue Perfumeryn Chypre Siam kuuluu suosikkeihini. Chanelin klassista miestentuoksua Egoistea himoitsen ja yritän löytää vintage-pullon kohtuulliseen hintaan. Mahdoton tehtävä...)
Kiva, että olet täällä, ei tuoksu siis katso sukupuolta :) N53