Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19318)

Vierailija
17321/19318 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joillain näin helppo elämä vai onko tämä eskapismia

Tämä meidän harrastus on miljardibisnes. Myös taiteenlaji. On olemassa parfyymimuseoita. Satoja kirjoja aiheesta. Tuhansia nettisivuja. 

Vierailija
17322/19318 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin Notinolta Montalen Intense Cafe:n. Nimeksi sopisi paremmin Rose Oriental, sillä kahvi on siinä ihan sivuroolissa. Odotin enemmän kahvituoksua, mutta pidän tästä silti paljon. Kaksi pientä suihkausta riittää. Kahvin tunnistan vasta jälkituoksussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17323/19318 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin Notinolta Montalen Intense Cafe:n. Nimeksi sopisi paremmin Rose Oriental, sillä kahvi on siinä ihan sivuroolissa. Odotin enemmän kahvituoksua, mutta pidän tästä silti paljon. Kaksi pientä suihkausta riittää. Kahvin tunnistan vasta jälkituoksussa.

Kahvituoksun ystävälle suositus: Akro Awake https://www.fragrantica.com/perfume/Akro/Awake-51704.html

Vierailija
17324/19318 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvituoksun ystävälle suositus: Akro Awake https://www.fragrantica.com/perfume/Akro/Awake-51704.html

Joo, todella moni pitää Akrosta. Toinen pidetty on Coffee Addict (Theodoros Kalotinis). Itse en valitettavasti ole vielä löytänyt oikeasti miellyttävää kahvituoksua: kaikista tulee mieleen yhdet tietyt ällöt kahvimakeiset (ranskalaiset Kopikot, jos joku on niitä maistanut).... Carthusian Terra Mia on oikein hyvä eikä tuoksu karkeilta, vaikka on muuten valitettavast just pikkasen liian makea omaan makuuni. 

Itse asiassa en "tarvitse" mitään kahvituoksuja (en ole gourmand-fani), mutta olen kuitenkin parantumattoman utelias. Meo Fusciunin Little Song on siis kokeilulistalla. N53

Vierailija
17325/19318 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kokeilleet Zaran hajuvesiä? Erityisesti ne kirsikan tuoksuiset kiinnostaa. Ilmeisesti pitäisi ostaa paikan päältä, eivät postita hajuvesiä?

Olen ostanut käytettynä (suurin osa hajuvedestä on tallella ollut). Suosikkejani ovat Nocturnal life, Hypnotic vanilla ja Supreme vanilla, myös Golden decade on hyvä. Mulla oli Cherry smoothie, on mielestäni tosi karkkituoksu, liian lapsellinen makuuni, mutta hyvä sekin oli. Pidän viimeksi mainittua enemmän La riven Fleur de femmestä, siinä on kirsikka isossa osassa, mutta myös mantelia, vaniljaa, kukkia jne. Paris Hiltonin Dazzle mulla on myös, mutta valitettavasti patsuli korostuu ihan liikaa ihollani, paljon kirsikkaa en tuosta tuoksusta erota. Tom Fordin tuoksuja en tilaa, en raaski hankkia yli 150 euroa maksavia tuoksuja. Tuoksukokoelmani on varsin laaja, en tarvitse juurikaan uusia tuoksuja, mutta jotkut Zaran tuoksut ovat sen verran edullisia, että sellaisen voin hankkia, jos miellyttää.

Vierailija
17326/19318 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä Suomessa voi ostaa Bvlgarin parfyymejä? Ei löydy ainakaan Sokokselta tai Stockmannilta. Verkosta esim Notino.fi en halua tilata, sillä myyvät Bulgaria, ei Bvlgaria eli todennäköisesti feikkejä. Etsinnässä etenkin Au the blanc tuoksu.

Mistä tämä käsitys siitä, että Notino möisi feikkejä, oikein tulee? Aika ajoin joku täällä selittää tai olettaa moista. Olen tilannut kymmeniä kertoja Notinolta enkä koskaan ole saanut väärennettyä tuotetta.

Jos Notinolta tilattuun tuoksuun pettyy, syynä on reformulointi eikä feikkiys. Ne nuoruuden ihanat tuoksut on muutettu ja kannattaa metsästää vintageita, ellei pidä uusista.

Mistä tulee käsitys, että Notino ei voisi myydä feikkejä? Itse epäilen tilanneeni Notinolta jopa kahdesti feikin.

Vierailija
17327/19318 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä Suomessa voi ostaa Bvlgarin parfyymejä? Ei löydy ainakaan Sokokselta tai Stockmannilta. Verkosta esim Notino.fi en halua tilata, sillä myyvät Bulgaria, ei Bvlgaria eli todennäköisesti feikkejä. Etsinnässä etenkin Au the blanc tuoksu.

Mistä tämä käsitys siitä, että Notino möisi feikkejä, oikein tulee? Aika ajoin joku täällä selittää tai olettaa moista. Olen tilannut kymmeniä kertoja Notinolta enkä koskaan ole saanut väärennettyä tuotetta.

Jos Notinolta tilattuun tuoksuun pettyy, syynä on reformulointi eikä feikkiys. Ne nuoruuden ihanat tuoksut on muutettu ja kannattaa metsästää vintageita, ellei pidä uusista.

Mistä tulee käsitys, että Notino ei voisi myydä feikkejä? Itse epäilen tilanneeni Notinolta jopa kahdesti feikin.

Koska tuollainen EU:ssa toimiva firma joutuisi vastuuseen replikamyynnistä. Sakot on kovat piraattituotteiden kohdalla, etenkin jos luksustuotemerkeistä puhutaan joita monet hajuvedet nimenomaan on.

Eri asia jos tilaisi EU:n ulkopuolelta, esim. Kiinasta.

Vierailija
17328/19318 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tilaa tuotteita netistä, mahdollisuus on että ne on seisseet jonkun yrityksen varastossa pitkään, se yritys menee konkkaan ja konkurssipesä myy ne eteenpäin jollekin kauneusnettikaupalle halvalla. Ne saattaa siirtyä maanosasta toiseen, jopa eri kosteuksista ja lämpötiloista, joten lopputulos saattaa olla heikentynyt tai muuttunut.

Vierailija
17329/19318 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro, mistä tuoksuista oli kyse, niin tuoksuja tuntevat voivat kommentoida. Miksi epäilit feikkiä? Tuoksun vai pakkauksen perusteella?

Vierailija
17330/19318 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, mistä tuoksuista oli kyse, niin tuoksuja tuntevat voivat kommentoida. Miksi epäilit feikkiä? Tuoksun vai pakkauksen perusteella?

Olen eri, ja firmakin on eri (hajuvesi.fi). Tilasin Riccin Lunan. Paketti tuli, näytti ulospäin ihan kurantilta. Itse pullo sen sijaan oli värivirheellinen. Sen sijaan että koko pullo olisi ollut sininen kuten kuuluu, se oli epämääräisen harmaanruskea niin, että yhdellä kyljellä oli sininen läntti. Reklamoin, lähetin paketin takaisin, sain uuden tilalle. Muovit ja sinetit tässäkin ok ja avaamatta. Sama vika uudessakin pullossa. Tuoksu oli sellainen kuin muistelinkin sen olevan, ja koska ilmeisesti tuoksu oli juuri lopetettu ja myyjän varasto tyhjentynyt, päätin pitää pullon. Harmittaa vaan kun ei sitä viitsi pitää esillä kun on niin ruma.

En tiedä onko kyseessä feikki vai jokin erä missä on pullojen valmistuksessa käynyt virhe. Kyseinen tuoksu ei ole enää vuosiin ollut minun juttuni, mutta tunnesyistä haluan pullon kokoelmassa pitää.

Vierailija
17331/19318 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari tilausta tehnyt Notinolta, tuotteissa ei vikaa, tuoksut oli sitä mitä pitikin. Mutta nyt viimeisimmässä tilauksessa jossa tilasin yhden tuoksun ja yhden meikkituotteen, oli mukana ylimääräinen tuoksu jota en ollut tilannut, 50ml kokoinen edp. Tuoksu ei myöskään näy laskulla eikä ollut mitään lähetyslistaa paketissa. Ilmeisesti  pakkausvirhe, tuskin tuolta mitään kylkiäisiä tulee kuten esim Yvekseltä tapasi tulla ainakin ennen.

Vierailija
17332/19318 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trustpilotissa ja Redditissä on paljon kommentteja, että tuote on ollut feikki tai vanhentunut. Esim jollakin vuosia vanha aurinkorasva. Paljon kommenttrja tullut myös vastaan joissa epäilty, että hajuvettä olisi otettu pullosta ja jatkettu vedellä. Onko se edes mahdollista? En sitten tiedä onko tuotteet olleet oikeasti feikkejä vai pakkaus tai tuote uudistunut.

Mietin just tilaamista koska siellä on ilmaiset toimitukset, mutta vähän epäilyttää. Yksikin tuote siellä 16e kun Sokoksella 50e.

Eri

Vierailija
17333/19318 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska tuollainen EU:ssa toimiva firma joutuisi vastuuseen replikamyynnistä. Sakot on kovat piraattituotteiden kohdalla, etenkin jos luksustuotemerkeistä puhutaan joita monet hajuvedet nimenomaan on.

Eri asia jos tilaisi EU:n ulkopuolelta, esim. Kiinasta."

Tuo firma oli ennen eri nimellä ja möi joidenkin Reddit-kommenttien mukaan ennen feikkejä ihan avoimesti. Nyt uudella nimellä ja nettikaupalla uudelleen brändätty. 

Lisäksi Notinolla on joku oikeusjuttu meneillään Chanelin kanssa. Ovat myyneet Chanelin tuotteita ilman lupaa eli mistä ovat saaneet ne tuotteet (epärehellisin keinoin) tai sitten olivatko feikkejä.

Ja täytyy sanoa, että vähän nuo hinnat ihmetyttää. Jotkut hajuvedet yli puolta halvempia mitä Sokoksella tai missään muualla Suomessa. Miten he voivat myydä niin halvalla? Tosiaan tekee mieli tilata ja kokeilla. Toisaalta ehkä täällä kaikki on vaan niin ylihintaista... mitä nyt Reddit kommentteja lukenut niin esim Ariana Grande tuoksut ovat puolta halvempia USA:ssa kuin Suomessa, mitähän lie maksaa esim Saksassa. 

Vierailija
17334/19318 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko sitten kirjoitin Hobby Hallista. Laitoin asiakaspalveluun kysymyksen heti tuotteen saatuani. Vielä ei ainakaan ole tullut vastausta. Ilmeisesti ei ole muuta vaihtoehtoa kuin palauttaa tuote.

Hobby Hallilla on eurooppalaisia sopimuskumppaneita, jotka toimittavat tuotteen. Tässäkin tapauksessa firma oli joku muu kuin HH itse. Hinta oli kalliimpi kuin juuri Notinolla tai muilla verkkokaupoilla, joten silläkin perusteella päättelin, että kyse on juuri siitä vanhanmallisesta Champs Elysees -pullosta, joka kuvassakin näkyi. Toimittivat kuitenkin uuden näköisen pakkauksen, jota en ole uskaltanut avata. Sisällä on melko varmasti uudenmallinen pullo ja hajuvesi, jota saa halvemmallakin. Hinta on HH:lla liikkunut 124 ja 184 euron välillä.

HH kyllä mainitsee, että sekä tuotekuvaus että kuvat voivat olla viitteellisiä, mutta kuka ihme kaivaa vuosia vanhan kuvan ja myy sillä, ellei pullo ole juuri vanhanmallinen, kun noita nykypulloja on ollut jo vuosia? Luulisi oikean kuvan saavan laitettua helposti verkkokaupan sivulle, että vältytään asiakkaiden kysymyksiltä ja palautusrallilta. Mutta HH ei keskity oikeisiin asioihin.

Kirjoitin arvostelun HH:lle kun pyysivät, mutta eivät tietenkään julkaisseet sitä. Tähän kokemukseen verrattuna Notino on kyllä ihan huipputoimittaja! Sieltä kyllä vastataan kysymyksiin nopeasti.

Vierailija
17335/19318 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Canel sensitive muistaakseni ja suihkuttelin Roomassa muutaman kerran liikkeessä kun menin ohi mutta oli aika kallista. En omista parfyymiä. 

Vierailija
17336/19318 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chanel

Vierailija
17337/19318 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ehdotuksia vaniljatuoksuista!

Ollessani teini 2000-luvun alussa, käytin Le Petit Marsellais-merkin vaniljasuihkusaippuaa. Siinä oli ihana kermaisenpehmeä vaniljan tuoksu; sellainen, jota kutsuttaisiin englannin kielellä varmaan sanoilla cosy and comforting. Kyseistä saippuaa ei enää Suomesta saa, mutta löysin pullon ulkomaanlomalla, ja aloin haluta ensi talveksi jotakin pehmeänkodikasta vaniljatuoksua, jota käyttää kylminä päivinä. 

Haluaisin siis nimen omaan tuoksun jossa vanilja on pääosassa, enkä sellaista, jossa se on vain pohjatuoksuna tms. 

Rakastin Michael Korsin Midnight Shimmeriä, mutta sen valmistus on lopetettu. Minulla on ollut myös Laura Mercierin Vanille Gourmande, josta pidän kyllä kovasti, mutta se on melko ohut, ja myski puskee läpi.   

Minun oma suosikki tähän asti kokeilluista vaniljatuoksuista on Indultin Tihota. Myskiä en itse tuoksussa huomaa vaan omaan nenään on makea, sokerinen vanilja. Jos suihkautat vaatteelle niin tuoksu kestää pesuun asti 😊 Hinta vaan saisi olla edullisempi.. 180€ on kuitenkin melko paljon.

Tihotaa "miedompi" vanilja on Mazzolarin Vaniglia, hintaa saman verran kuin edellisellä mutta pullo tuplasti suurempi. Ikävä kyllä tuoksun kesto ei lähelläkään Tihotaa, haihtuu olemattomiin melko nopeasti.

Edellisten lisäksi kotikäytössä huomattavasti edullisempi ja simppelimpi La Riven Vanilla Touch (alle 10€/pullo). Tuoksuna hieman "synteettinen" ja kestoltaan heikko, mutta tuon hintaluokan tuotteella ei voi kovinkaan kummoisia odottaa..

Nuo on ne mitkä itsellä tällä hetkellä käytössä, sitä ihan täydellistä vaniljaa ei ole vielä tullut vastaan. Monta on vielä kokeilulistalla mm. Kayali ja Ligne St.Barth.

Fragrantican sivuilta voi hakea tuoksuja jonkin tietyn tuoksun, eli tässä tapauksessa vaniljan, perusteella ja sen mukaan hiukan rajata valikoimaa mitä lähtee kokeilemaan.

Vierailija
17338/19318 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tilaisi netistä hajuvesiä. Minulle on juuri tärkeää se fiilis kun menen joko kauppaan tai laivalle ja vertailen eri tuoksuja ja sitten tulee kohdalle, että tämä se on. Haluan saada sen itselleni kotiin mukaan heti. Se on ikäänkuin oma juttunsa minulle. Ehkä on peruja jostain vanhasta kivasta tunteesta. Minulla ei ole myöskään varaa tehdä huteja ja mitään pikku pipettejä en ala tilailemaan. Myös kannatan kotimaisia yrityksiä sen vähän mitä jotain ostan. 

Rive Gauhce on minun ihollani tunkkainen, jotkut taas suosivat. AnaisAnais taas on hyvä tuoksu minulle. Täällä joku kertoi, että nämä molemmat sopivat hänelle. Siksikin on vaikeaa päätellä muuten kuin kokeilemalla mikä sopii itselle. 

Vierailija
17339/19318 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkikset on nykypäivää, pitää vaan vähän katsoa mistä tilaa. Esim. Hollannissa on monta hyvää ja myös monta brittikauppaa, jotka siirsivät yhden toimipisteen mantereelle EU-asiakkaita varten. En ole ainoa, jota ei tullipuljaus kiinnosta. Ennen ostin paljonkin Britanniasta.

Kotimaan kivijalkahinnat on täynnä ilmaa, veroja ja monta muuta sivukulua ja välistävetäjää. Nyrkkisääntö tuntuu olevan, että kotimaan 30 ml:n hinnalla saa ulkoimaisesta verkkiksestä 100 ml:n putelin. En vaan ihan periaatteesta maksa kotimaisia ylihintoja, vaikka pitäisi kuinka pitää niitä kauppoja täällä toiminnassa. Peruseläminenkin kun on kallistunut ihan katosta läpi.

Päivän tuoksu Marc Jacobsin Daisy Eau so fresh. Täydellinen loppukesän viileähköön päivään.

Vierailija
17340/19318 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikko sitten kirjoitin Hobby Hallista. Laitoin asiakaspalveluun kysymyksen heti tuotteen saatuani. Vielä ei ainakaan ole tullut vastausta. Ilmeisesti ei ole muuta vaihtoehtoa kuin palauttaa tuote.

Hobby Hallilla on eurooppalaisia sopimuskumppaneita, jotka toimittavat tuotteen. Tässäkin tapauksessa firma oli joku muu kuin HH itse. Hinta oli kalliimpi kuin juuri Notinolla tai muilla verkkokaupoilla, joten silläkin perusteella päättelin, että kyse on juuri siitä vanhanmallisesta Champs Elysees -pullosta, joka kuvassakin näkyi. Toimittivat kuitenkin uuden näköisen pakkauksen, jota en ole uskaltanut avata. Sisällä on melko varmasti uudenmallinen pullo ja hajuvesi, jota saa halvemmallakin. Hinta on HH:lla liikkunut 124 ja 184 euron välillä.

HH kyllä mainitsee, että sekä tuotekuvaus että kuvat voivat olla viitteellisiä, mutta kuka ihme kaivaa vuosia vanhan kuvan ja myy sillä, ellei pullo ole juuri vanhanmallinen, kun noita nykypulloja on ollut jo v

Tästä asiasta toiseen, eli olemme muuttaneet isompaan asuntoon ja olemme siitä syystä katselleet netistäkin valaisimia kattoon. Hobby Hallissa olisi montakin hyvää vaihtoehtoa, mutta juuri tuo askarruttaa: kuvat voivat olla viitteellisiä. Siis ei voi mitenkään olla varma, että saa sellaisen tuotteen, jota nettisivun valokuvan perusteella on ostamassa? Miten tuollaisen bisneksen ylläpitäminen voi edes olla mahdollista 2020-luvun Suomessa, jossa yleensä on kaikki kovin säänneltyä? En totisesti uskalla ostaa Hobby Hallista tuon takia ja katselemme valaisimia edelleen muualta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän