Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19432)
Minä haluaisin pitää Byredon Bal d'Afriquesta, mutta se ei toimi ihollani. Tuoksusta tulee tunkkainen olo ja päätä alkaa särkeä ihan vaikka vain vähän laittaa. Mietin, onko syynä orris-juuri,.
Gypsy Water puolestaan toimii. Se ei aiheuta päänsärkyä ja etovaa oloa, mutta se huono puoli on se, että tuoksu haihtuu erittäin nopeasti. Ihana sitruunainen tuoksu.
Houbigantin Orangers en Fleurs on makeansuloinen appelsiininkukkainen tuoksu. Tuoksu on tosin ärsyttävän kallis, joten yritän säästellä näytepullon sisältöä kauan...
Vierailija kirjoitti:
Eikö 17v. just halua tuoksua kohtalokkaalta ja seksikkäältä? Ja täällä me tädit ehdotellaan söpön raikkaita nuorille sopivia tuoksuja? Mulla oli tuossa iässä Shalimar, Opium, Loulou ja Ysatis. Ei kyllä tasan varmasti sopinut olemukseen sitten yhtään, mutta yritin olla supernaisellinen.
Kyllä mä tossa iässä valitsin aivan itsenäisesti tuoksuni. Niin teki kaveritkin.
Äidin valitseman ja lahjoittaman ekan hajuveden aika oli 12-14-veenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummomainen ei ole mikään älykäs eikä edes nykyaikaan sopiva tuoksua kuvaileva adjektiivi.
Me modernit mummoikäiset(aika laaja ikäryhmä..) käytämme ihan eri tuoksuja kuin omat isoäitimme aikoinaan, joilla saattoi olla se piirongin perällä hartaasti säilytetty ja vain juhlia varten tarkoitettu parfyymi, jonka ohi aika lopulta ajoi. Sellainen vähän pölyinen ruusu tai vintage aldehydi tms. Vanhanaikainen ja vanhentunut tuoksu.
Mulla, mummolla on jopa Ariana Granden Cloud. :D
Sori, mutta pakko puuttua tuohon, että aika ajoi ohi, EI AJANUT. Vanhat, hyvät parfyymit ovat klassikoita ja iättömiä. Minä löysin ne nelikymppisenä ja kyllä hajuvesimaailmankuvani laajeni huomattavasti. Ymmärrän kyllä, mitä old lady -kuvailulla tarkoitetaan, mutten voi sietää sitä.
Sallitaanko täällä kuitenkin se mielipide, että näistä vanhoista klassikoista ei joku henkilökohtaisesti pidä? Vai onko sekin loukkaus? Minulle mummomainen tuoksu on esimerkiksi Elizabeth Ardenin Red Door. Olen yrittänyt tykätä siitä, annostaa niukasti, antaa mahdollisuuksia. Mutta ei toimi, en pidä. Tuoksu on liian tymäkkä, jotenkin imee tilasta kaiken hapen. Toinen tällainen on esimerkiksi Shalimar. Ja ei, en ole parikymppinen, täytän 40 vuotta ensi vuonna.
Red Door on muuten uskomattoman upea, mutta alkuperäisenä ja mieluiten parfyyminä. Nykyinen Red Door on muutettu, ja vaikka tuoksun tunnistaa edelleen ja se on hyvä edelleen, se ei ole elävä vaan jotenkin plastiikkinen.
Pidän myös kovasti Shalimarista, vaikka olenkin nelikymppinen. Olen myös tykästynyt Patoun Joyhin ja 1000:n, siinä vasta kunnon menipaussikissanpissat!
Mulle Red Door toisaalta edustaa "tätituoksua" (oma nuoruus sijoittuu niin, että tädin voimakkaat tuoksut kasarilla ja ysärillä oli ensimmäistä tutustumista tuoksujen maailmaan, siksi ne mulle on tätituoksuja, ei esim. mummotuoksuja) jota jollain lailla vierastan omassa käytössä (en muilla), mutta samalla siinä on jotain todella vetoavaa.
Rakastan sitä puuterista jälkituoksua, tulee mieleen vanhanaikainen, täydellisen punainen huulipuna. Jos laittaisin tänään Red Dooria, niin se, miltä mun tänään pitämät vaatteet tuoksuis huomenna, on se ihanin osuus sitä tuoksua.
Shalimarista en pidä, mutta siinäkin taitaa olla patsulia, joka ei tuoksu hyvältä mun iholla.
Hei onko teillä vinkkailla La Riven tuoksuista sellaisia, mitkä on onnistuneita "kopioita" kalliimmista tuoksuista?
Itse voin suositella, että Sweet Woman on todella lähellä Bossin The Scent for Her:ts.
Kerro synkkä salaisuutesi nyt turvallisesti nimettömänä: mitä taloa tai tuoksua et arvosta pätkääkään, mutta et viitsi sanoa sitä koska kaikki muut intoilevat siitä?
Nyt puhutaan nimenomaan tuoksujen ja talojen nykytilasta, ei mahdollisista menneistä loiston vuosista.
Tässä mun: Chanel, Xerjoff, Hermes, YSL, Carolina Herrera, Byredo, Jo Malone.
Delina(t), Libre, Nomade, Opiumit, Sì flankereineen.
Vierailija kirjoitti:
Kerro synkkä salaisuutesi nyt turvallisesti nimettömänä: mitä taloa tai tuoksua et arvosta pätkääkään, mutta et viitsi sanoa sitä koska kaikki muut intoilevat siitä?
Nyt puhutaan nimenomaan tuoksujen ja talojen nykytilasta, ei mahdollisista menneistä loiston vuosista.Tässä mun: Chanel, Xerjoff, Hermes, YSL, Carolina Herrera, Byredo, Jo Malone.
Delina(t), Libre, Nomade, Opiumit, Sì flankereineen.
Mä en pääse jyvälle Parfums de Marlyn hienoudesta. Myös Kilianit ovat tuottaneet pettymyksen, se jokin puuttuu minun nenässäni näistä molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että ei nimi miestä pahenna. Tai kuten Forrest Gumpissa, tyhmyys ihmisen tyhmentää.
Minusta on provosoitumista ja itsetunnon heikkoutta ärsyyntyä mummomainen-adjektiivista. Naisten pitäisi lakata menemästä tuohon vipuun. Sanoja ei voi kieltää, eikä kenenkään motiiveja tai arvostuksia määrätä.
Eihän nykyaikana mitään tehdä niin ahkerasti kuin rajoitetaan sananvapautta.
Sanavalinnoista päätyy helposti jopa oikeuteen.
Etkö ole huomannut. Maailma on pullollaan tabuja. Asioita ei voi sanoa, koska mikään niitä kuvaava sana ei ole korrekti.Kyse ei ole provosoitumisesta vaan täsmällisyydestä.
Haluaisin tietää esimerkiksi miltä tuoksuu mummomainen ruusu. Entä vaarimainen ruusu?
Totta, nykyään yritetään kieltää asioita vain siksi, että joku ei niistä pidä tai niistä loukkaantuu. Sen sijaan, että sivuutettaisiin tällaiset asiat tyylikkäästi. Mutta se, että jotkut tähän lähtevät, ei ole peruste muuttua itse samanlaiseksi.
Adjektiivit harvemmin ovat täsmällisiä, aina niissä on subjektiivisuutta. Kyllä tuossa aiemmassa viestissä selvästi oli kyse loukkaantumisesta. Siitä, että ihminen ei haluaisi että kukaan pitäisi mummona. Mutta minäpä haluan, sillä minulle mummot ja mummomaisuus ovat positiivisia asioita. Ikääntyminen on siunaus. Miksi sinua haittaa, että jonkun mielestä joku pitämäsi tuoksu on mummomainen?
Mummomainen ruusu on teeruusu.
Et lukenut tekstiäni.
Sanoin, että määre 'mummomainen' ei sano mitään. Yleensä vain sen että puhuja ei pidä jostain.
Harvempi varmaan kehuu että uusin suosikkipulloni on ihana mummomainen tuoksu!
Yleensä mummottelu paljastaa vain, että puhujalla ei ole termit hallussa. Eikä ehkä kummoinen hajuaisti tai tyylitajukaan.
Mitä tulee tosielämän mummoihin, niin tyhjää haparoin silläkin suunnalla. Oma mummini tuoksui näet vain saippualle. Hän ei ikänään käyttänyt hajuvesiä. Mutta hän kyllä huomasi nuorten kotkotukset ja noteerasi mun hajuveden kiinnostuneena.
"Haisoo hyvälle"
Vierailija kirjoitti:
Hei onko teillä vinkkailla La Riven tuoksuista sellaisia, mitkä on onnistuneita "kopioita" kalliimmista tuoksuista?
Itse voin suositella, että Sweet Woman on todella lähellä Bossin The Scent for Her:ts.
Aqua = Armanin Acqua di Gioia, Donna = D&G Light blue, She is mine = YSL Mon Paris ja In woman = Armanin Sì. Erityisesti In woman on onnistunut, pitkäkestoisempikin (ainakin minun ihollani) kuin varsinainen, tuorein versio Sì:stä. La Rive tekee todella hyviä dupeja, parempia kuin esimerkiksi Jenny Glow Jo Maloneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse voin suositella, että Sweet Woman on todella lähellä Bossin The Scent for Her:ts.Aqua = Armanin Acqua di Gioia, Donna = D&G Light blue, She is mine = YSL Mon Paris ja In woman = Armanin Sì. Erityisesti In woman on onnistunut, pitkäkestoisempikin (ainakin minun ihollani) kuin varsinainen, tuorein versio Sì:stä. La Rive tekee todella hyviä dupeja, parempia kuin esimerkiksi Jenny Glow Jo Maloneista.
Taisi jäädä yksi sana listasta pois, Acqua di Gioian La Rive -kopio on nimittäin nimeltään Aqua Bella. Minulla on se ja samanniminen ja -tuoksuinen dödö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan nimenomaan tuoksujen ja talojen nykytilasta, ei mahdollisista menneistä loiston vuosista.Tässä mun: Chanel, Xerjoff, Hermes, YSL, Carolina Herrera, Byredo, Jo Malone.
Delina(t), Libre, Nomade, Opiumit, Sì flankereineen.Mä en pääse jyvälle Parfums de Marlyn hienoudesta. Myös Kilianit ovat tuottaneet pettymyksen, se jokin puuttuu minun nenässäni näistä molemmista.
Sama täällä! Noiden lisäksi se Bond No. 9 on samaa luokkaa. Onttoja ja kerroksettomia, "yhden nuotin huutajatuoksuja" sanoisin :D
Rojan tuoksutkaan eivät ole vakuuttaneet, joku mainitsi niistä aiemmin.
Kurkidjanin BC540 on ihan hirveä eltaantunut hajupommi minulla ja parilla tutulla, mutta Amyris ihana. Pitäisi kokeilla muutamaa muuta kyseiseltä merkiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaudun mummotuoksujen ystäväksi.
Tänään päivän tuoksuna L'Heure bleue edt. Ja ah, kuinka kaunis se on! Guerlainin tylsähkö nykytarjonta ei vaan vedä vertoja kuolemattomille klassikoille. N51
ne surkimukset on menneet pilaamaan sen, haistelin juuri sitä uusinta pulloa :(((
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Delina(t), Libre, Nomade, Opiumit, Sì flankereineen.Mä en pääse jyvälle Parfums de Marlyn hienoudesta. Myös Kilianit ovat tuottaneet pettymyksen, se jokin puuttuu minun nenässäni näistä molemmista.
Sama täällä! Noiden lisäksi se Bond No. 9 on samaa luokkaa. Onttoja ja kerroksettomia, "yhden nuotin huutajatuoksuja" sanoisin :D
Kurkidjanin BC540 on ihan hirveä eltaantunut hajupommi minulla ja parilla tutulla, mutta Amyris ihana. Pitäisi kokeilla muutamaa muuta kyseiseltä merkiltä.
Ne Bondit, joita olen käyttänyt, ovat olleet todella monikerroksisia ja kiinnostavia, jopa vähän liiankin monimutkaisia tuoksuja (esim. Chinatown).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua kun mainitsit, mulle Bond n:o 9:t eivät sovi lainkaan. Ne eivät minulla tuoksu hyvälle, sama ongelma on Xerjoffien kanssa. Jos PDM ja Kilian huutavat yhdellä nuotilla, niin nämä monella yhtä aikaa, riitasoinnuin. Olen ajatellut sen johtuvan jostakin yhteisestä nimittäjästä, talon dna ei vaan sovi iholleni tai nenääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että ei nimi miestä pahenna. Tai kuten Forrest Gumpissa, tyhmyys ihmisen tyhmentää.
Minusta on provosoitumista ja itsetunnon heikkoutta ärsyyntyä mummomainen-adjektiivista. Naisten pitäisi lakata menemästä tuohon vipuun. Sanoja ei voi kieltää, eikä kenenkään motiiveja tai arvostuksia määrätä.
Eihän nykyaikana mitään tehdä niin ahkerasti kuin rajoitetaan sananvapautta.
Sanavalinnoista päätyy helposti jopa oikeuteen.
Etkö ole huomannut. Maailma on pullollaan tabuja. Asioita ei voi sanoa, koska mikään niitä kuvaava sana ei ole korrekti.Kyse ei ole provosoitumisesta vaan täsmällisyydestä.
Haluaisin tietää esimerkiksi miltä tuoksuu mummomainen ruusu. Entä vaarimainen ruusu?
Totta, nykyään yritetään kieltää asioita vain siksi, että joku ei niistä pidä tai niistä loukkaantuu. Sen sijaan, että sivuutettaisiin tällaiset asiat tyylikkäästi. Mutta se, että jotkut tähän lähtevät, ei ole peruste muuttua itse samanlaiseksi.
Adjektiivit harvemmin ovat täsmällisiä, aina niissä on subjektiivisuutta. Kyllä tuossa aiemmassa viestissä selvästi oli kyse loukkaantumisesta. Siitä, että ihminen ei haluaisi että kukaan pitäisi mummona. Mutta minäpä haluan, sillä minulle mummot ja mummomaisuus ovat positiivisia asioita. Ikääntyminen on siunaus. Miksi sinua haittaa, että jonkun mielestä joku pitämäsi tuoksu on mummomainen?
Mummomainen ruusu on teeruusu.
Et lukenut tekstiäni.
Sanoin, että määre 'mummomainen' ei sano mitään. Yleensä vain sen että puhuja ei pidä jostain.
Harvempi varmaan kehuu että uusin suosikkipulloni on ihana mummomainen tuoksu!Yleensä mummottelu paljastaa vain, että puhujalla ei ole termit hallussa. Eikä ehkä kummoinen hajuaisti tai tyylitajukaan.
Mitä tulee tosielämän mummoihin, niin tyhjää haparoin silläkin suunnalla. Oma mummini tuoksui näet vain saippualle. Hän ei ikänään käyttänyt hajuvesiä. Mutta hän kyllä huomasi nuorten kotkotukset ja noteerasi mun hajuveden kiinnostuneena.
"Haisoo hyvälle"
Luin kyllä. Sinä et ymmärtänyt vastausta. Totesin, että adjektiiveissa on aina subjektiivisuutta. Sinulle mummomainen ei sano mitään, mutta sanan käyttäjälle se on käyttökelpoinen sana. Hänelle sillä on merkitys. Minullekin sillä on merkitys. Ymmärrän heti, mitä joku tarkoittaa sanoessaan tuoksun olevan mummomainen. Se rajaa nykyisen mainstreamin kokonaan pois, hemmetin hyvä.
Ihmisillä on oikeus käyttää omasta mielestään kuvaavia adjektiiveja asioille.
Se mikä tuoksyy hyvälle omaan hajuaistiin, tuoksuu hyvälle myös oikean mielestä.
Jatkoa.. Mummomainen-luonnehdinnan käyttäminen ei mitenkään poissulje kykyä erotella nuotteja tai olla tyylitajuinen. Sanan käyttö ei myöskään tarkoita, etteikö sanavarastossa olisi paljonkin valinnanvaraa. Kaikilla ei vain ole aikaa joka viestiinsä syväanalysoida eri vivahteita, jolloin täytyy tyytyä ylemmän tason kategoriaan.
Itse en aiemmin mokomaa adjektiivia ole ainakaan muistaakseni käyttänyt, mutta tämän väännön jälkeen käytän varmasti. Tulin tässä omaksikin yllätyksekseni todistaneeksi, miten käyttökelpoisesta sanasta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Mummomaisen vastakohta vois olla kakaramainen. Siitä vaan listaamaan: Escadan räikeä kausituoksu jne.
Siis: Osataan me teini-iän ylittäneetkin nimitellä, jos sellaseen on tarvetta.
Eiköhän vaan keskustella hyvässä hengessä tuoksuista.
Kylläpäs täällä on _mummot_ ärhäkkänä.
Eri asia olisi, jos henkilö pyytäisi muita olemaan käyttämättä jotain sanaa sillä perusteella, että se loukkaa häntä, koska hän kokee sen kohdistuvan itseensä ja olevan halventava sillä perusteella, että hän kokee ikääntymisen olevan jotain negatiivista, josta ei halua muistutusta. Toisen rehellistä kokemusta olisi helpompi kunnioittaa. Mutta jos perustelut ovat sheimaamista ("puhujalla ei ole termit hallussa. Eikä ehkä kummoinen hajuaisti tai tyylitajukaan"), niin antaa olla.
Yksi mikä tässä myös häiritsee, on mummomainen-adjektiivista loukkaantuneen oletus, että ko. sanaa käyttävät juuri nuoret naiset ja että heidän motiivinsa on nimenomaan loukata ikääntyneitä naisia. Tästä ei ole todisteita. On vain loukkaantujan oma tunne, että näin sen täytyy olla.
Tälle nauroin ääneen😂😂.
Hauska kuulla! Luulin olevani ainoa, joka kerää listaa pikkutunneilla aikomuksena käydä se läpi ja karsia ennen lähettämistä.
Kas, aamulla kopsahtaa meiliin "Kiitos tilauksestanne ja paketti on tulossa"😳😍.