Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19432)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen istumassa iltaa Helsingissä La Bohemen terassilla ja siellä oli näytillä viisi suomalaista Nakuna-tuoksua. Tyylikkäät pullot ja pari tuoksuista ihan mielenkiintoisia. Ei viitsitty suihkia niitä, nuuhkittiin vain sumuttimen suuta. Musta oli kovin miehekäs ja pari muuta aika geneerisiä, mutta Ralli vaikutti kiinnostavalta! Juhannus tuoksui omaan nenääni jotenkin pahalta. Yritän etsiä niiden kahden muun nimet.
Ralli, Musta, Mittumaari, Avanto ja Iho ovat noita Nakuna tuoksuja.
Onpa typeriä nimiä.
Miten niin?
Minusta on hienoa, että on suomenkielisiä nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulihan se Snowdropkin tänään sitten ihanassa Malonen rusettipaketissa, joten ei moitteita Stokkalle. Pullo on kaunis! Ihanan pyöreä.
Suihkuttelin sitä jo surutta peseytymisen jälkeen, Malonet tuntien liika-annostuksesta ei ole vaaraa.
Hienoa! Tykkään myös pullon maitolasimaisuudesta, se on jotenkin hienostuneempi noin kuin jos pullo olisi kirkasta lasia.
Se toinen Snowdroppailija
Juuri se! Sekin lisää talvituoksun vaikutelmaa, kuin pullo olisi huurteessa. Tämä päivä mennään taas Snowdropilla. Hieman Orange Bittersiä joukkoon. Alennettuinakaan nämä eivät halvimmasta päästä olleet, mutta täysin hintansa arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin kovasti Estée Lauderin Pleasures Delight -tuoksusta. En ole löytänyt sitä enää vuosikausiin mistään. Mikähän olisi samantyyppinen? Perus-Pleasures on jotenkin liian "mummomainen" :)
Mitähän "mummomainen" tarkoittaa?
Kunnon määritelmä kiitos!Vai onko mummottelijat itse kakaroita joiden perspektiivi ei ulotu kymmentä vuotta kauemmas?
Mummomaisia ovat varmaankin tuoksut, joita mummoikäiset tyypillisesti käyttävät. Tietyn sukupolven suosimat tuoksut. Niin minä sen käsitän, enkä pidä sanaa loukkaavana. Joskus on varmasti tarvetta tuollekin luonnehdinnalle, ainakin niiden keskuudessa, joiden mieltymykset on rajoittuneet oman sukupolvensa tuoksuihin. Onhan se surullista, jos ei oman muoti-ikkunan ulkopuolelle haista, mutta toisaalta ymmärrän sitä. En itsekään nykyistä valtavirtaa arvosta samalla tavalla kuin esim. 70- tai 80-luvun tuoksuja.
t. Eri
Mummomainen ei ole mikään älykäs eikä edes nykyaikaan sopiva tuoksua kuvaileva adjektiivi.
Me modernit mummoikäiset(aika laaja ikäryhmä..) käytämme ihan eri tuoksuja kuin omat isoäitimme aikoinaan, joilla saattoi olla se piirongin perällä hartaasti säilytetty ja vain juhlia varten tarkoitettu parfyymi, jonka ohi aika lopulta ajoi. Sellainen vähän pölyinen ruusu tai vintage aldehydi tms. Vanhanaikainen ja vanhentunut tuoksu.
Mulla, mummolla on jopa Ariana Granden Cloud. :D
Vierailija kirjoitti:
Mummomainen ei ole mikään älykäs eikä edes nykyaikaan sopiva tuoksua kuvaileva adjektiivi.
Me modernit mummoikäiset(aika laaja ikäryhmä..) käytämme ihan eri tuoksuja kuin omat isoäitimme aikoinaan, joilla saattoi olla se piirongin perällä hartaasti säilytetty ja vain juhlia varten tarkoitettu parfyymi, jonka ohi aika lopulta ajoi. Sellainen vähän pölyinen ruusu tai vintage aldehydi tms. Vanhanaikainen ja vanhentunut tuoksu.
Mulla, mummolla on jopa Ariana Granden Cloud. :D
Sori, mutta pakko puuttua tuohon, että aika ajoi ohi, EI AJANUT. Vanhat, hyvät parfyymit ovat klassikoita ja iättömiä. Minä löysin ne nelikymppisenä ja kyllä hajuvesimaailmankuvani laajeni huomattavasti. Ymmärrän kyllä, mitä old lady -kuvailulla tarkoitetaan, mutten voi sietää sitä.
Mummot eivät suotta varjelleet kertahankintaansa piirongin perällä. Ne tuoksut olivat aitoa tavaraa ja kestivät vuosikymmeniä. Kestävät vieläkin, jos niitä jostain onnistuu löytämään. Siksi minussa luonnehdinta "mummomainen" tai "old lady" herättää heti kiinnostuksen, se on suositus! Kun taas Sokoksen kuvaston "viettelevä", "intohimoinen","kiusoitteleva" ja "tihkuu eleganttia naisellisuutta" herättää vain hilpeyttä.
Mummo tai old lady eivät ole negatiivisia asioita, joten niistä johdettu adjektiivikaan ei ole. Sanojan suhtautuninen voi olla, mutta se taas ei minua kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytteitä myyvät: Aromat, Essenza Nobile.
Notino lopetti.Ei pahemmin enää ole Ausliebezumduftillakaan näytteitä, vain muutamia ylihintaisia melkein pari kymmentä euroa per pikkuputkilo!
Katsoin että joku näyte siellä maksoi 18€! 😮 sairasta.
Riippuu tuotteesta ja näytteen koosta.
Olen maksanut hyvästä extraitista 15e/3 ml. Ihan kohtuullinen suhteessa pullon hintaan.
Maksaisin iloisesti 18e jos sillä saisi testata esim. jotain luksus-Rojaa.Luksus-Rojaa? Mitä luksusta niissä on? Minusta ne Rojat tuoksuu paljon halvemmille ja huonommille mitä esimerkiksi Juliette Has A Gun merkin tuoksut. Olen testannut muistaakseni 13 tai 14 Rojaa ulkomailla asuessani, eikä mikään niistä tehnyt vaikutusta ja lisämainintana että niissä on huonokestoisimmat vaniljat joita olen missään tuoksuissa kokenut.
Juliette has a Gun on ehkä huonoin niche mitä olen kokeillut.
Onko se niche? Jotenkin en osaa pitää nichenä, kun sitä saa osuuskaupasta 🙃 Vaikka eihän se myyntipaikasta riipu
Vierailija kirjoitti:
Tuoksut ei tuoksu jokaisen iholla samalta. Olen esim itse ihastellut työkavereilla Chanel vitosta ja YSL:n Elleä. Omalle iholle suihkautettuna molempiin tulee pistävä kissanpissamainen haju, aivan jotain muuta kuin näillä toisilla daameilla. Ja olen antanut tuoksun asettua iholla, ei auta. Ja kokeillut useamminkin, eli kyse ei ole mistään eltaantuneesta näytepullosta tms. Nämä tuoksut menevät mulla kategoriaan "ihana jollain toisella mutta ei minulla." Samasta syystä testaan tuoksun aina omalle iholle, en siis tohdi ostaa "sokkona" tai luottaa siihen paperiliuskasta tuoksutteluun.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Minun kompastuskiveni on La vie est Belle. Tuoksu on paperitikulla ihana, minun ihollani kaikkea muuta. Ihoni on hankala - aika monet muutkin tuoksut muuttuvat ihollani hetken oltuaan pistäviksi, sellaisiksi, joilta en halua haista.
Onko kellään kokemuksia Paco Rabanne Invictus Victory EDP suihkeesta? Hyvä vai huono?
Haluaisin löytää uuden tuoksun Diorin Midnight Poisonin tilalle koska sen valmistus on lopetettu. Suosituksia?
Paco Rabanne kiinnostaisi koska saisin netistä tilattua nämä kummatkin yhteensä 137e toimareineen.
Paco Rabanne Invictus Victory 100ml EDP
Paco Rabanne 1 Million Parfum 100ml
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin kovasti Estée Lauderin Pleasures Delight -tuoksusta. En ole löytänyt sitä enää vuosikausiin mistään. Mikähän olisi samantyyppinen? Perus-Pleasures on jotenkin liian "mummomainen" :)
Kunnon määritelmä kiitos!Vai onko mummottelijat itse kakaroita joiden perspektiivi ei ulotu kymmentä vuotta kauemmas?
Mummomaisia ovat varmaankin tuoksut, joita mummoikäiset tyypillisesti käyttävät. Tietyn sukupolven suosimat tuoksut. Niin minä sen käsitän, enkä pidä sanaa loukkaavana. Joskus on varmasti tarvetta tuollekin luonnehdinnalle, ainakin niiden keskuudessa, joiden mieltymykset on rajoittuneet oman sukupolvensa tuoksuihin. Onhan se surullista, jos ei oman muoti-ikkunan ulkopuolelle haista, mutta toisaalta ymmärrän sitä. En itsekään nykyistä valtavirtaa arvosta samalla tavalla kuin esim. 70- tai 80-luvun tuoksuja.
t. Eri
Sittenhän se on täysin hyödytön adjektiivi. Subjektiivinen.
Olen 50+, joten mulle "mummomaiset" tuoksut olisivat varmaan 40-50-luvun tuoksuja. Älykkäänä ihmisenä ymmärrän kuitenkin, että kaikkina aikoina on ollut monenlaisia käyttäjiä ja erilaisia tuoksuja.
Itkisin ilosta jos saisin haltuuni 50-luvulta vielä käyttökuntoisen pullon, edes lirauksen.
En ole mummo. Elin nuoruuteni 80-luvulla. Silloin vasta monenlaisia tuoksuja olikin! Yhteinen ominaisuus oli hyvä laatu ja tuoksujen kompleksisuus. Ottaisin senkin ajan vintageaarteen iloiten, vaikka jotain mitä en ikinä kokeillut.
Nyt eletään sokeripommien valtakautta. Lisäksi on klassikoiden huonoja uudelleenlämmityksiä, laadukkaita nicheitä, mutta monenlaisia, ei niitä voi niputtaa minkään otsikon alle.
Mikä niistä on 40 vuoden kuluttua "mummotuoksu"? Voisin antaa tittelin sokeripommeille vaikka heti.
En nimittäin pidä niistä, ne tuoksuvat mielestäni halvoilta ja niiden käyttäjillä on mielestäni huono maku.
Olkoot siis mummotuoksuja, koska minä en arvosta niitä. Mummottelussahan on kyse halveksunnasta. Samalla päästään tölväisemään keski-iän ohittaneita tai pian ohittavia naisia. Sehän on aina hauskaa ja sallittua, vai mitä?
Arvoisat parikymppiset: vaikka nyt ei siltä tunnu, tekin vanhenette. Se on vääjämätöntä. Tulee uusia parikymppisiä, jotka naureskelevat teille ja sille millaista luulevat nuoruutenne olleen.
Lopuksi. Musta mummottelua (miksi ei papotella myös) vähän parempi termi olisi vanhanaikainen. Sekin kaipaa tosin täsmennystä ja on subjektiivinen kokemus.
Haistoin paria vihreää, vahvan aldehydistä, runsaskukkaista tuoksua. Ne olivat moderneja halpakopioita klassikoista. Haju oli nenääni paha. Vanhanaikainen, tuli mieleeni. Todellisuudessa aito versio olisi luultavasti ollut ihana. Sitä en saa kokea, koska olen syntynyt liian myöhään.
Sanotaan, että ei nimi miestä pahenna. Tai kuten Forrest Gumpissa, tyhmyys ihmisen tyhmentää.
Minusta on provosoitumista ja itsetunnon heikkoutta ärsyyntyä mummomainen-adjektiivista. Naisten pitäisi lakata menemästä tuohon vipuun. Sanoja ei voi kieltää, eikä kenenkään motiiveja tai arvostuksia määrätä.
supina kirjoitti:
Haluaisin löytää uuden tuoksun Diorin Midnight Poisonin tilalle koska sen valmistus on lopetettu. Suosituksia?
YSL:n Elleä yleisesti tilalle suositellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytteitä myyvät: Aromat, Essenza Nobile.
Notino lopetti.Ei pahemmin enää ole Ausliebezumduftillakaan näytteitä, vain muutamia ylihintaisia melkein pari kymmentä euroa per pikkuputkilo!
Katsoin että joku näyte siellä maksoi 18€! 😮 sairasta.
Riippuu tuotteesta ja näytteen koosta.
Olen maksanut hyvästä extraitista 15e/3 ml. Ihan kohtuullinen suhteessa pullon hintaan.
Maksaisin iloisesti 18e jos sillä saisi testata esim. jotain luksus-Rojaa.Luksus-Rojaa? Mitä luksusta niissä on? Minusta ne Rojat tuoksuu paljon halvemmille ja huonommille mitä esimerkiksi Juliette Has A Gun merkin tuoksut. Olen testannut muistaakseni 13 tai 14 Rojaa ulkomailla asuessani, eikä mikään niistä tehnyt vaikutusta ja lisämainintana että niissä on huonokestoisimmat vaniljat joita olen missään tuoksuissa kokenut.
Juliette has a Gun on ehkä huonoin niche mitä olen kokeillut.
Onko se niche? Jotenkin en osaa pitää nichenä, kun sitä saa osuuskaupasta 🙃 Vaikka eihän se myyntipaikasta riipu
Ei riipu myyntipaikasta. Niche-parfyymin valmistaja ei valmista mitään muuta kuin parfyymeita, markkinat ja mainonta suppeampaa kuin designer-merkeillä, hinta lähes aina hyvin korkea. Niche-parfyymimerkki ei siis valmista käsilaukkuja, kenkiä ym vaan vain tuoksuja.
Kuuntelin tässä taannoin, kun yksi suosittu YT-influensseri sössötti, että niche tarkoittaa sitä, että tuotetta on vaikeampi löytää. Varmasti montaakin niche-merkkiä on Suomesta vaikea, jollei mahdoton löytää, mutta ei niche kuitenkaan vaikeasti löydettävää tarkoita.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että ei nimi miestä pahenna. Tai kuten Forrest Gumpissa, tyhmyys ihmisen tyhmentää.
Minusta on provosoitumista ja itsetunnon heikkoutta ärsyyntyä mummomainen-adjektiivista. Naisten pitäisi lakata menemästä tuohon vipuun. Sanoja ei voi kieltää, eikä kenenkään motiiveja tai arvostuksia määrätä.
Eihän nykyaikana mitään tehdä niin ahkerasti kuin rajoitetaan sananvapautta.
Sanavalinnoista päätyy helposti jopa oikeuteen.
Etkö ole huomannut. Maailma on pullollaan tabuja. Asioita ei voi sanoa, koska mikään niitä kuvaava sana ei ole korrekti.
Kyse ei ole provosoitumisesta vaan täsmällisyydestä.
Haluaisin tietää esimerkiksi miltä tuoksuu mummomainen ruusu. Entä vaarimainen ruusu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle mummomainen on sellainen, jonka lapsena yhdistin vanhempiin rouvashenkilöihin. Eivät siis välttämättä lainkaan huonona tuoksuja, mutta lapsen nenään ne olivat kovin, kovin aikuisten tuoksuja. En edelleenkään osaa itse käyttää sellaisia, vaikka itse hajuvedestä pitäisinkin, koska koen itseni edelleen nelikymppisenä liian lapseksi sellaiselle. Voi olla että 90-vuotiaana koen edelleen niin, se lapsuuden vaikutelma voi hyvinkin olla pysyvä. Että jotenkin ei omassa mielessään ikinä itse yllä samalle aikuisuuden tasolle kuin ne vanhemmat rouvashenkilöt lapsuudessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
Sittenhän se on täysin hyödytön adjektiivi. Subjektiivinen.
Olen 50+, joten mulle "mummomaiset" tuoksut olisivat varmaan 40-50-luvun tuoksuja. Älykkäänä ihmisenä ymmärrän kuitenkin, että kaikkina aikoina on ollut monenlaisia käyttäjiä ja erilaisia tuoksuja.
Itkisin ilosta jos saisin haltuuni 50-luvulta vielä käyttökuntoisen pullon, edes lirauksen.En ole mummo. Elin nuoruuteni 80-luvulla. Silloin vasta monenlaisia tuoksuja olikin! Yhteinen ominaisuus oli hyvä laatu ja tuoksujen kompleksisuus. Ottaisin senkin ajan vintageaarteen iloiten, vaikka jotain mitä en ikinä kokeillut.
Nyt eletään sokeripommien valtakautta. Lisäksi on klassikoiden huonoja uudelleenlämmityksiä, laadukkaita nicheitä, mutta monenlaisia, ei niitä voi niputtaa minkään otsikon alle.
Mikä niistä on 40 vuoden kuluttua "mummotuoksu"? Voisin antaa tittelin sokeripommeille vaikka heti.
En nimittäin pidä niistä, ne tuoksuvat mielestäni halvoilta ja niiden käyttäjillä on mielestäni huono maku.Olkoot siis mummotuoksuja, koska minä en arvosta niitä. Mummottelussahan on kyse halveksunnasta. Samalla päästään tölväisemään keski-iän ohittaneita tai pian ohittavia naisia. Sehän on aina hauskaa ja sallittua, vai mitä?
Arvoisat parikymppiset: vaikka nyt ei siltä tunnu, tekin vanhenette. Se on vääjämätöntä. Tulee uusia parikymppisiä, jotka naureskelevat teille ja sille millaista luulevat nuoruutenne olleen.
Lopuksi. Musta mummottelua (miksi ei papotella myös) vähän parempi termi olisi vanhanaikainen. Sekin kaipaa tosin täsmennystä ja on subjektiivinen kokemus.
Haistoin paria vihreää, vahvan aldehydistä, runsaskukkaista tuoksua. Ne olivat moderneja halpakopioita klassikoista. Haju oli nenääni paha. Vanhanaikainen, tuli mieleeni. Todellisuudessa aito versio olisi luultavasti ollut ihana. Sitä en saa kokea, koska olen syntynyt liian myöhään.
Miksi pitää arvostella, että jollain on "huono maku"? Miksei voi sanoa, että erilainen kuin itsellä.
Kunnon määritelmä kiitos!
Vai onko mummottelijat itse kakaroita joiden perspektiivi ei ulotu kymmentä vuotta kauemmas?