Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19432)

Vierailija
14261/19432 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan, että ei nimi miestä pahenna. Tai kuten Forrest Gumpissa, tyhmyys ihmisen tyhmentää.

Minusta on provosoitumista ja itsetunnon heikkoutta ärsyyntyä mummomainen-adjektiivista. Naisten pitäisi lakata menemästä tuohon vipuun. Sanoja ei voi kieltää, eikä kenenkään motiiveja tai arvostuksia määrätä.

Eihän nykyaikana mitään tehdä niin ahkerasti kuin rajoitetaan sananvapautta.

Sanavalinnoista päätyy helposti jopa oikeuteen.

Etkö ole huomannut. Maailma on pullollaan tabuja. Asioita ei voi sanoa, koska mikään niitä kuvaava sana ei ole korrekti.

Kyse ei ole provosoitumisesta vaan täsmällisyydestä.

Haluaisin tietää esimerkiksi miltä tuoksuu mummomainen ruusu. Entä vaarimainen ruusu?

Minulla oli puuteri joka tuoksui mummomaiselta ruusulta. Se oli siis oikein upea puuterinen ruusu. Siinä oli vaaleanpunaisia kuivattuja ruusuja piirongin päällä vaalean vihreällä kuviolla maalatussa posliinivaasissa, pitsiverhoja, ja useamman vuosikymmenen takainen luonnonkaunis nainen hieman ehostamassa itseään piianpeilin edessä. Jotakin sellaista kuin kuvittelen oman mummoni nuoruudessa olleen. Se siis yhdistyy mielikuvissani oman mummoni nuoruuteen ja sitä kautta on minulle mummomainen ruusun tuoksu. Ehkä tässä tapauksessa mummo pitäisi kirjoittaa isolla?

Vierailija
14262/19432 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummomainen ei ole mikään älykäs eikä edes nykyaikaan sopiva tuoksua kuvaileva adjektiivi.

Me modernit mummoikäiset(aika laaja ikäryhmä..) käytämme ihan eri tuoksuja kuin omat isoäitimme aikoinaan, joilla saattoi olla se piirongin perällä hartaasti säilytetty ja vain juhlia varten tarkoitettu parfyymi, jonka ohi aika lopulta ajoi. Sellainen vähän pölyinen ruusu tai vintage aldehydi tms. Vanhanaikainen ja vanhentunut tuoksu.

Mulla, mummolla on jopa Ariana Granden Cloud. :D 

Sori, mutta pakko puuttua tuohon, että aika ajoi ohi, EI AJANUT. Vanhat, hyvät parfyymit ovat klassikoita ja iättömiä. Minä löysin ne nelikymppisenä ja kyllä hajuvesimaailmankuvani laajeni huomattavasti. Ymmärrän kyllä, mitä old lady -kuvailulla tarkoitetaan, mutten voi sietää sitä.

Sallitaanko täällä kuitenkin se mielipide, että näistä vanhoista klassikoista ei joku henkilökohtaisesti pidä? Vai onko sekin loukkaus? Minulle mummomainen tuoksu on esimerkiksi Elizabeth Ardenin Red Door. Olen yrittänyt tykätä siitä, annostaa niukasti, antaa mahdollisuuksia. Mutta ei toimi, en pidä. Tuoksu on liian tymäkkä, jotenkin imee tilasta kaiken hapen. Toinen tällainen on esimerkiksi Shalimar. Ja ei, en ole parikymppinen, täytän 40 vuotta ensi vuonna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14263/19432 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummomainen ei ole mikään älykäs eikä edes nykyaikaan sopiva tuoksua kuvaileva adjektiivi.

Me modernit mummoikäiset(aika laaja ikäryhmä..) käytämme ihan eri tuoksuja kuin omat isoäitimme aikoinaan, joilla saattoi olla se piirongin perällä hartaasti säilytetty ja vain juhlia varten tarkoitettu parfyymi, jonka ohi aika lopulta ajoi. Sellainen vähän pölyinen ruusu tai vintage aldehydi tms. Vanhanaikainen ja vanhentunut tuoksu.

Sori, mutta pakko puuttua tuohon, että aika ajoi ohi, EI AJANUT. Vanhat, hyvät parfyymit ovat klassikoita ja iättömiä. Minä löysin ne nelikymppisenä ja kyllä hajuvesimaailmankuvani laajeni huomattavasti. Ymmärrän kyllä, mitä old lady -kuvailulla tarkoitetaan, mutten voi sietää sitä.

Sallitaanko täällä kuitenkin se mielipide, että näistä vanhoista klassikoista ei joku henkilökohtaisesti pidä? Vai onko sekin loukkaus? Minulle mummomainen tuoksu on esimerkiksi Elizabeth Ardenin Red Door. Olen yrittänyt tykätä siitä, annostaa niukasti, antaa mahdollisuuksia. Mutta ei toimi, en pidä. Tuoksu on liian tymäkkä, jotenkin imee tilasta kaiken hapen. Toinen tällainen on esimerkiksi Shalimar. Ja ei, en ole parikymppinen, täytän 40 vuotta ensi vuonna.

Täältä sivusta vihdoin ehdin osallistumaan...ei kai siihen lupia vieläkään kysellä, jos ei pidä jostain. Samat inhokit on minullakin, enkä ole aiemmin tiennyt ketään toista, joka ei pidä Shalimarista. Hapen vienti on hyvä kuvaus, minulla se on savuinen kakkutaikina. Red Door on äitini (75) vanhoja suosikkeja. Mummomaiseen en osaa kuitenkaan yhdistää kumpaakaan; minullekin mummomaisesta tulee mieleen herttainen ja sievä vanhanajan puuterriruusu, tuoksuista lähinnä YSL Paris.

Vierailija
14264/19432 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan, että ei nimi miestä pahenna. Tai kuten Forrest Gumpissa, tyhmyys ihmisen tyhmentää.

Minusta on provosoitumista ja itsetunnon heikkoutta ärsyyntyä mummomainen-adjektiivista. Naisten pitäisi lakata menemästä tuohon vipuun. Sanoja ei voi kieltää, eikä kenenkään motiiveja tai arvostuksia määrätä.

Eihän nykyaikana mitään tehdä niin ahkerasti kuin rajoitetaan sananvapautta.

Sanavalinnoista päätyy helposti jopa oikeuteen.

Etkö ole huomannut. Maailma on pullollaan tabuja. Asioita ei voi sanoa, koska mikään niitä kuvaava sana ei ole korrekti.

Kyse ei ole provosoitumisesta vaan täsmällisyydestä.

Haluaisin tietää esimerkiksi miltä tuoksuu mummomainen ruusu. Entä vaarimainen ruusu?

Totta, nykyään yritetään kieltää asioita vain siksi, että joku ei niistä pidä tai niistä loukkaantuu. Sen sijaan, että sivuutettaisiin tällaiset asiat tyylikkäästi. Mutta se, että jotkut tähän lähtevät, ei ole peruste muuttua itse samanlaiseksi.

Adjektiivit harvemmin ovat täsmällisiä, aina niissä on subjektiivisuutta. Kyllä tuossa aiemmassa viestissä selvästi oli kyse loukkaantumisesta. Siitä, että ihminen ei haluaisi että kukaan pitäisi mummona. Mutta minäpä haluan, sillä minulle mummot ja mummomaisuus ovat positiivisia asioita. Ikääntyminen on siunaus. Miksi sinua haittaa, että jonkun mielestä joku pitämäsi tuoksu on mummomainen?

Mummomainen ruusu on teeruusu.

Vierailija
14265/19432 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Red Door on muuten uskomattoman upea, mutta alkuperäisenä ja mieluiten parfyyminä. Nykyinen Red Door on muutettu, ja vaikka tuoksun tunnistaa edelleen ja se on hyvä edelleen, se ei ole elävä vaan jotenkin plastiikkinen.

Pidän myös kovasti Shalimarista, vaikka olenkin nelikymppinen. Olen myös tykästynyt Patoun Joyhin ja 1000:n, siinä vasta kunnon menipaussikissanpissat!

Vierailija
14266/19432 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mummomainen" on siitä haastava kuvaus tuoksusta/tuoksuista, että se on subjektiivinen ilmaus käyttäjän kokemuksesta. Se ei kuvaa itse tuoksua mitenkään.

Esimerkiksi appelsiininkukka tai vanilja ovat selkeitä kuvauksia tuoksusta ja avaavat lukijalle paremmin sitä, millaiseksi tuoksun voi kuvitella. Koen mummomaisen ilmaisun mitäänsanomattomana ja jopa turhana, sillä en voi tietää mitä sillä tarkoitetaan. Sen vuoksi itse suosin selkeämpiä ilmaisuja tuoksusta. Mutta jälleen, tämä on oma mielipiteeni asiaan.

Vierailija
14267/19432 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mummomainen" on siitä haastava kuvaus tuoksusta/tuoksuista, että se on subjektiivinen ilmaus käyttäjän kokemuksesta. Se ei kuvaa itse tuoksua mitenkään.

Esimerkiksi appelsiininkukka tai vanilja ovat selkeitä kuvauksia tuoksusta ja avaavat lukijalle paremmin sitä, millaiseksi tuoksun voi kuvitella. Koen mummomaisen ilmaisun mitäänsanomattomana ja jopa turhana, sillä en voi tietää mitä sillä tarkoitetaan. Sen vuoksi itse suosin selkeämpiä ilmaisuja tuoksusta. Mutta jälleen, tämä on oma mielipiteeni asiaan.

Haastava on paljon haastavampi sana.

Vierailija
14268/19432 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudun mummotuoksujen ystäväksi.

Tänään päivän tuoksuna L'Heure bleue edt. Ja ah, kuinka kaunis se on! Guerlainin tylsähkö nykytarjonta ei vaan vedä vertoja kuolemattomille klassikoille. N51 

Vierailija
14269/19432 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kokemusta Glossier You-tuoksusta? Entä saako tätä tilattua jotain kautta Suomeen?

Vierailija
14270/19432 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään päivän tuoksuna L'Heure bleue edt. Ja ah, kuinka kaunis se on! Guerlainin tylsähkö nykytarjonta ei vaan vedä vertoja kuolemattomille klassikoille. N51 

Heh. Täällä samaa mieltä on N52.

Chamade, Shalimar, Chant d'Arome, Champs Elysee.

Vierailija
14271/19432 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paco Rabanne kiinnostaisi koska saisin netistä tilattua nämä kummatkin yhteensä 137e toimareineen.

Paco Rabanne Invictus Victory 100ml EDP

Paco Rabanne 1 Million Parfum 100ml

Älä. Tee. Sitä.

Vierailija
14272/19432 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän tuoksu: Narciso Rodriguez Narciso Poudrée. Vihdoinkin täällä sataa lunta, joten puuterilumen kunniaksi puuterinen tuoksu. :)

Voisitko vähän kuvailla millainen se on? Mitä muuta siinä tuoksuu kuin puuteri? Onko se enemmän meikkimäinen puuteri vai enemmän talkkinen puuteri?

En ole alkuperäinen kirjoittaja mutta koska tämä tuoksu löytyy minulta niin voisin sanoa että on mielestäni vauvatalkkisia vivahteita. Erittäin pehmeä, lämmin ja makeahko tuoksu. Tykkäsin aluksi kovasti, mutta nyt tuntuu hieman liuan simppeliltä ja tylsältä. Tämän tuoksu ei juuri muutu matkan aikana, mikä on sekä hyvä että huono juttu. Kun ostin tämän "siskon" eli Ambren niin tykästyin siihen enemmän; pehmeyden ja puuterisuuden lisäksi siinä on aurinkovoiteen tms tuoksua, hieman vivahteikkaampi kuin Poudree. Ruskettunut, talkittu iho tulee mulle Ambresta mieleen 😊

Ihme kun hajuvesien yhteydessä jauhetaan vauvantalkista!

Mun elämässä mainittu aine ei näyttele mitään roolia eikä mulla ole aavistustakaan miltä se haisee.

Hajuvedessä puuterinen vivahde yhdistyy hienoon ihopuuteriin. Se on miellyttävämpikin mielleyhtymä.

Vierailija
14273/19432 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yhdistän vauvantalkin tuoksun sellaiseen puhtaaseen tuoksuun.

Mutten puuteriseen :) Puuterinen tuoksu on sellainen aikuisten kylvyn jälkeinen puuterimainen vippahuisku-talkkituoksu, sellainen hieman vanhanaikainen mutta tyylikäs. 

Vierailija
14274/19432 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummomaisen vastakohta vois olla kakaramainen. Siitä vaan listaamaan: Escadan räikeä kausituoksu jne.

Siis: Osataan me teini-iän ylittäneetkin nimitellä, jos sellaseen on tarvetta.

Eiköhän vaan keskustella hyvässä hengessä tuoksuista.

Vierailija
14275/19432 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummomaisen vastakohta vois olla kakaramainen. Siitä vaan listaamaan: Escadan räikeä kausituoksu jne.

Ei kai nyt sentään. Lapsethan ei tuoksuja käytä. Parempi olisi pissismäinen, instabeibimäinen tai blörffimäinen.

Vierailija
14276/19432 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puhuttu tyrkkytuoksuista

Vierailija
14277/19432 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paco Rabanne kiinnostaisi koska saisin netistä tilattua nämä kummatkin yhteensä 137e toimareineen.

Paco Rabanne Invictus Victory 100ml EDP

Paco Rabanne 1 Million Parfum 100ml

Älä. Tee. Sitä.

Olen samaa mieltä, ettei ainakaan sokkona kannata noin isoja pulloja tilailla.

Vierailija
14278/19432 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nyt sentään. Lapsethan ei tuoksuja käytä. Parempi olisi pissismäinen, instabeibimäinen tai blörffimäinen.

Sitten voi käydä niinkin, että minä nelikymppisenä klassikkoja arvostavana (mutta monenlaisia hajuvesiä käyttävänä) järkytyin aikoinaan hiljaa mielessäni, kun tyylikäs 6-kymppinen pomoni ilmoitti käyttävänsä vain Escadan kausituoksuja. 😳 Itsehän yhdistän ne taas omaan varhaisaikuisuuteeni 90-luvulle eikä niiden imago taas sopinut yhtään pomolleni, hyvänen aika ei! 😵💫

Mutta. Ihmisillä on omat mieltymyksensä, yrittäkäämme olla suvaitsevaisia toisiamme kohtaan. 💛

Vierailija
14279/19432 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voi käydä niinkin, että minä nelikymppisenä klassikkoja arvostavana (mutta monenlaisia hajuvesiä käyttävänä) järkytyin aikoinaan hiljaa mielessäni, kun tyylikäs 6-kymppinen pomoni ilmoitti käyttävänsä vain Escadan kausituoksuja. 😳 Itsehän yhdistän ne taas omaan varhaisaikuisuuteeni 90-luvulle eikä niiden imago taas sopinut yhtään pomolleni, hyvänen aika ei! 😵💫

Mutta. Ihmisillä on omat mieltymyksensä, yrittäkäämme olla suvaitsevaisia toisiamme kohtaan. 💛

Aikoinaan Tampereella oli Escadan vaateliite Koskipuistossa, olisiko ollut Escaija nimeltään, ja kun siitä ohi teininä kuljin, mielsin Escadan varttuneempien rouvien merkiksi. Oli punamustaa jakkua ja vastaavaa, ja hinnat täysin nuorison ulottumattomissa. Silloista Escadan tuoksua, Margaretha Leyta, kyllä rakastin, vaikka senkin mielsin aikuiseksi tuoksuksi. Escadan nuorentumisen on täytynyt tapahtua vasta 90-luvun loppua kohden, ainakin vielä 90-luvun alussa se oli selkeästi aikuisen naisen brändi. Toki silloin nuoret myös yrittivät olla aikuisempia, kun nykyään halutaan nimenomaan välttää vaikutelmaa.

En edes noita Escadan kausituoksuja niin tunne, ylipäätään kausituoksut on vähän typerä ilmiö. Muutamin poikkeuksin.

Vierailija
14280/19432 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mummoni taisi olla aikaansa edellä - jo 80-luvulla. Hän käytti silloin jotakin ihanaa, muistaakseni Paco Rabannea, joka tuoksui mahtavasti kinuskille. Muistaakseni pullo oli ruskea ja litteä. Muistaako kukaan, mikä tämä olisi voinut olla? Voisin itse tykätä siitä nyt mummona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä