Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun on puhe jostain ulkomaisesta nettikaupasta, tulee samaa viestiä: joutuu maksamaan tullit jne. Vaikka ei ole edes brittiläinen kauppa kyseessä, Huoh.
Minä avasin sen nettikaupan sivun, ja heti ehdotti Britanniaa ja Puntaa valuutaksi, vaikka surffailen täältä Suomesta!
Niin minullakin ja minä tiedän, että se johtuu selaimeni asetuksista. En halua, että minun vierailuistani näkee heti, että kappas mamma av sieltä Suomesta taas tällä sivulla z katselemassa tuota tuoksua ;) Joillain sivuilla (erityisesti matka/hotellit/lennot) tarkkaillaan näitä vierailuja ja mitä useammin käyt sitä lennon tms hintaa katsomassa, sitä korkeamalle se nousee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Guerlain Shalimar Millisime Tonka läksi nyt tilaukseen. Edellis vuoden Vanilla teki minusta uudisshalimar fanin, alkuperäistä en häpeäkseni ole koskaan kokeillut, koska nuotit tuntuvat liian hurjilta. Vintage versiot kyllä kuulostavat kieltämättä houkuttevilta.
Mistä tilasit?
MyOrigines, näyttäisi olevan vieläkin myynnissä.
Tuo nettikauppa on Briteissä eli joutunee maksamaan sekä tuotteesta että rahdista arvonlisäverot ja tullikäsittelymaksut kun paketti tulee Suomeen? Kiitos BrexShitin.
Vai lähettääkö ne jonkin muun EU-maan kautta?
Minun silmiini näyttää ranskalaiselta kaupalta, mutta vinkkinä kaikkiin neuvoisin lukemaan kaupan nettisivulta ohjesivut ostamisesta. Useista brittikaupoista voi yhä tilata ja ilman tulleja, koska ne ovat siirtäneet varastonsa Euroopan mantereelle. Jos ei löydä vastausta sieltä niin asiakaspalveluun voi laittaa kysymyksen. Samalla tulee testattua, vastaako aspa ripeästi. Yleensä hyvien kauppojen aspa vastaa.
Tuttuni kertoi että oli ottanut yhteyttä brittiläiseen nettikauppaan ja kysynyt toimituksista, arvonlisäveroista ja tulleista, olivat sanoneet että lähettävät sen EU-maiden kautta että ei huolta ja että se on heidän nettikaupan EU-versio mistä tilaa kun on EU-alueella ja siltä näytti kun valitsi EU-maat ja EUR-valuutan. Tuttuni sitten tilasi sieltä, koska luotti heidän sanaansa.
No paketti tuli, kesti tavallista kauemmin, ja ilmoitus postilta että sulle olisi vähän tullattavaa UK:sta.
Tuttuni oli ottanut yhteyttä sinne että mikä juttu tämä on, kun nyt se paketti on täällä Suomessa tullissa siksi koska tulee UK:sta, ne oli vaan pahoitelleet siellä että "sori tuo lähtikin täältä meidän varastolta UK:sta nyt sitten", eivätkä ole tähän päivään mennessä korvanneet ylimääräisiä kuluja tutulleni.
Siksi nuo kannattaa tosiaan selvittää hyvin, ja lukea Trustpilotista arvosteluja ennen tilaamista koska siellä avaudutaan kyllä asiasta jos puljuista tulee lisäkuluja.
Hyvä vinkki tarkistaa arvostelut, jos ei ole aiemmin tilannut kyseisestä kaupasta. Osaan sanoa varmasti, että brittikaupoista asos ja lookfantastic eivät aikaansaa ylimääräisiä tullikustannuksia.
ntig kirjoitti:
Meninpä myös tilaamaan tuon Maison Martin Margielan Replica-näytepakkauksen, kun Notinon "ale" täällä taannoin mainittiin. Olin revetä liitoksistani kun paketin loppuviikosta hain, mutta oikeastaan olisin voinut tuon kokoelman sijaan ostaa vaan pikkupullon By The Fireplacea, koska se on toistaiseksi ainut johon olen noista ihastunut. Ihana nuotiovaahtokarkkien hienostunut tuoksu! Ystävä kylläkin kommentoi, että tuoksun partavedeltä ja se aiheutti vähän järkähtelyä fiiliksiini... Mutta ehkä neniä vaan on niin erilaisia. Tuota käytän nyt erittäin harkitusti, niin kestää näyte pitkään.
Jazz Club on toinen suosikkini noista, apua miten hyvä tuoksu! Ehkä yksi parhaimpia haistamiani koskaan. Tämä oli testissä (miespuolisella) puolisollani ja näin luultavasti tulevaisuudessakin, koska ei ole itselleni sopiva kuitenkaan. Aavistuksen liian maskuliininen omaan makuuni (terveisin kävelevä leivos). Mutta todella upea tuoksu kyllä. Rommia? Sokeria? Hienostuneesti tupakan tai sikarin tuoksua, mutta ei kuitenkaan mitään tupakkapaikan aromeita. Tyylikäs!!
Lazy Sunday Morning aiheutti välittömästi suihkautusten jälkeen nenännyrpistelyä, äh. Nuoteissa mm. ruusu, eli olisi pitänyt jo etukäteen tietää etten tule tuosta pitämään. Tai sitten se on tuo myskisyys - en osaa sanoa kun en oikein ole varma, miltä myskin kuuluisi tuoksua. Ei yhtään oma juttuni tämä, vaikkei siis mikään ällöttävä tuoksu tokikaan. En saanut tästä myöskään yhtään laiskan sunnuntain fiilistä, vaikka sunnuntaina testasinkin!
Bubble Bathia kokeilin illalla saunan jälkeen. Tuokaan ei ole ihan oma juttuni. Sopisi kivasti vaikka suihkugeelin tai vastaavan tuoksuksi eli juu, vastaa mielestäni nimeään ihan hyvin! Saippuainen, vähän kukkainen. Ihan nätti, mutta taitaa jäädä huonetuoksukäyttöön. :)
No mutta, monta vielä testaamatta. Tiedän melkeinpä etukäteen, että vain pieni osa noista on tällaiselle gourmandsekoilijalle mieluisia, mutta kiva vihdoin päästä noita tuoksuttelemaan oikein kunnolla! Iso miinus on kyllä kesto. Kaikissa kokeilemissani on ollut aika huono kesto, tai varsinkin hintaan nähden huono. Kolme tuntia ehkä juuri ja juuri vähän tuoksusta riippuen, 5-6 tunnin päästä ei jälkeäkään. By The Fireplacea sekoitin kosteusvoiteeseen, sillä sai vähän lisää kestoa. Harmittaa kyllä silti.
Nämä teidän arviot on niin hyviä, koska usein pelkistä nuoteista, kuvauksista ja tuoksun nimestäkin jo tulee aivan erilaisia mielikuvia. Itse olen miettinyt tuota Bubble Bathia ja mieltänyt sen saippuamaiseksi, pesuainetuoksuksi - mutta en kukkaiseksi. Nyt olen melko varma, että se ei ole minua varten.
Pulloista puheennollen: jäin tänään tuijottamaan Lancomen Tresor -tuoksupulloa ja mieleeni tuli vain Pradan Paradoxe. Apua, mitä päässäni tapahtuu :D Jonkinlainen "kolmio sopii tuohon pyramidiin" -kohtaus. Selkeästi tuoksuista on välillä hyvä pitää taukoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä taas keskustelu aktivoitunut :)
Täytyypä tutkia tuo ranskalainen nettikauppa MyOrigins, jos tullejakaan ei tarvitse maksaa!
Pradan Paradox on kiinnostellut, mutta hyvä tietää, ettei tarvitse revetä liitoksistaan suurissa odotuksissa sen suhteen.
Parfyymitubettaja Jeremy on useaan otteeseen kehunut Coco Mademoisellea, muistan hänen luonnehtineen tuoksua sivistyneeksi ja sellaiseksi, että jos tapaa anoppinsa ensimmäistä kertaa, tätä tuoksua kannattaa silloin käyttää. Siitä jäi ylle pieni mielenkiinto, koska olen onnistunut jotenkin täysin sivuuttamaan tämän (tai mikä todennäköisempää, olen ehkä testannut, mutta se on jättänyt minut sen verran kylmäksi, etten edes muista koko tuoksua?), mutta nyt kiinnostus hieman lässähti. Toki ymmärrän, että kauneus on katsojan nenässä ja asiahan selviää vasta itse testaamalla!
Minulla oli tässä viikonloppuna kokeiltavana Guerlainen La Petite Robe Noire, missä tummat sävyt muodostivat ihan miellyttävän kokonaisuuden, mieleeni tuli esanssinen kirsikkatee, sikari ja entisaikojen cocktailkutsujen jatkot. Tämä ei kuitenkaan ole "minun" tuoksuni, elän eri ulottuvuudessa - en ole tee-, kirsikka-, sikari- enkä sen kummemmin cocktailkutsuihminenkään, enkä siksi oikein välitä ainakaan pysyvästi matkata sellaisiin tuoksutunnelmiin.
Kannattaa tosiaan itse testata. Paradox on kieltämättä jäljitelmä muutamista tuoksuista. Se ei nimittäin ole lineaarinen, vaan muuntuu kameleonttimaisesti. Paradox on kolme yhden hinnalla -tuoksu. Kannattaa ostaa, jos niistä kolmesta tuoksusta, joita Paradox käy läpi, sattuu pitämään mutta ei vielä niitä erikseen omista.
Coco Mademoisellea on moitittu aiemminkin, ja olen aiemminkin sitä puolustanut. Se on kiistatta laatutyötä. Samanhenkisiä tuoksuja on luotu paljon viime vuosikymmenellä ja sitä edelliselläkin jo ( Miss Dior Cherie, La Vie Est Belle ja vastaavat), mutta Coco Mademoiselle vie niistä sekä tulkinnallisen että laadullisen voiton. Ja olihan se ensimmäinen, muut seurasivat sitä. Oikeastaan minulla ysäri vaihtui 2000-lukuun vasta tämän selvän painotuksen vaihdon myötä. Kehitystä toki ennakoivat jo 90-luvulla sellaiset tuoksut kuin Alien ja Hypnotic Poison. Niihin en silloin kiinnittänyt huomiota, ysärin alku oli itselleni vesituoksujen, ja toisaalta sellaisten makeiden tuoksujen kuin Tresor, Poeme tai Dolce Vita, aikaa.
Ja heti korjaus tähän omaan viestiini, tuoksuhan on Paradoxe, ei Paradox.
Vierailija kirjoitti:
Minkä tuoksun aiotte valita nyt alkavaan viikkoon? :)
Viikko on alkanut Dolce & Gabbanan The Only Onella. Yllättävän viehko ja puhdas tuoksu, ehkä aliarvostettukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun on puhe jostain ulkomaisesta nettikaupasta, tulee samaa viestiä: joutuu maksamaan tullit jne. Vaikka ei ole edes brittiläinen kauppa kyseessä, Huoh.
Minä avasin sen nettikaupan sivun, ja heti ehdotti Britanniaa ja Puntaa valuutaksi, vaikka surffailen täältä Suomesta!
Olisi ystävällistä mainita nettikauppa ja sen yhteydessä että missä maassa on ja että mistä maasta ne toimittaa, niin kenenkään ei tarvitse varautua noihin ärsyttäviin tullausjuttuihin ja lisäkuluihin. Eikä muuten kaikista maista saa edes lähettää lentorahtina tuoksupulloja, voi kestää monta viikkoa laiva+maapostilla.
Ai siis minun olisi pitänyt kertoa kaikki tiedot. Anteeksi nyt kovasti, että menin noin tössimään ja jätin nuo tiedot, jotka siis löytyvät nettisivuiltakin, kertomatta. Palstan vakilukijoille tämä kauppa on pitkään ollut jo tiedossa. Missään nimessä en tämän jälkeen tule häiriköimään tänne vinkkeineni. No nyt mitä voi odottaa vauva.fi sivustolta : D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ystävällistä mainita nettikauppa ja sen yhteydessä että missä maassa on ja että mistä maasta ne toimittaa, niin kenenkään ei tarvitse varautua noihin ärsyttäviin tullausjuttuihin ja lisäkuluihin. Eikä muuten kaikista maista saa edes lähettää lentorahtina tuoksupulloja, voi kestää monta viikkoa laiva+maapostilla.
Ai siis minun olisi pitänyt kertoa kaikki tiedot. Anteeksi nyt kovasti, että menin noin tössimään ja jätin nuo tiedot, jotka siis löytyvät nettisivuiltakin, kertomatta. Palstan vakilukijoille tämä kauppa on pitkään ollut jo tiedossa. Missään nimessä en tämän jälkeen tule häiriköimään tänne vinkkeineni. No nyt mitä voi odottaa vauva.fi sivustolta : D
Jep, kyllä nyt jokainen varmaan itse osaa löytää nettikaupan sivuilta toimitusinfot tai googlettaa tietoa...
Eilen oli aamutuoksuna Alien edptä pienet suihkaukset molemmissa kyynärtaipeissa. Sitä edeltävänä päivänä Chloé Nomade edptä niskassa ja kaulan alueella. Miellyttävän vahvoja tuoksuja molemmat. Nomadessa se pohjatuoksun syvyys on upea.
Vielä en ole tämän päivän tuoksua valinnut, enkä ehkä valitsekaan, sillä päänsärky on piinannut minua jo kolmena päivänä peräkkäin.
Meitä Maison Margielan Memory Boxin testaajia on täällä näköjään useampia, mutta jatkanpa minäkin testauksiani. Tänään valikoitui etätyöaamuun Sailing Day. Vesituoksu tämä tietysti on, ne eivät ole ikinä ihmeemmin kolahtaneet minuun. Olen yllättynyt, tämä on mukavan mieto ja aika neutraali tuoksu. Kuin olisi harmaana päivänä meren kallioisella rannalla ja leväinen suolavesi velloo edessä, aallot loiskuttavat levää ylös kalliolle, josta se valuu alas.
Vähän ihotuoksun oloinen, voisi sopia miehellekin. Paras tähänastisista, mutta en lainkaan tiedä milloin tai miten tätä käyttäisin. Ehkä talvisena etätyöpäivänä, muistuttamassa lapsuuden saaristokesistä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä mennään alkuviikko Chloen Absolu de Parfumilla. Tuntui pitkästä aikaa ihanalle.
Vierailija kirjoitti:
Guerlain Cuir Beluga, ihana hieman makea ja mokkanahkainen vanilja. Tämä tuoksulinja (L'Art et La Matière) on ihan ylivoimaisesti omia suosikkeja, niin monta hyvää tuoksua. :)
Päivän tuoksuna Demeter / Library of Fragrance: Cinnamon bun. Tuoksun siis tänään yksioikoisen monotonisesti ja tasaisesti korvapuustilta, kanelipullalta, syötävältä herkulta, josta tulee mieleen koti ja joulu. Mielestäni oivallinen valinta. Simppeli, mutta joskus tarvitsee jotain tällaista.
Suosittelen öljypohjaista versiota, sen kesto on hieman parempi.
Onko kukaan kokeillut Parfums de Marlyn Oriana?
Tuoksun kuvaus kuulostaa suloiselta: alkutuoksu sitruksinen. Sydäntuoksu appelsiininkukka, vadelma ja mustaherukka. Pohjatuoksuna kermainen vaahtokarkki ja ambrette myski. Hinta on suolainen jopa näytteellä, mutta tässä yhdistyvät lempinuottini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Guerlain Cuir Beluga, ihana hieman makea ja mokkanahkainen vanilja. Tämä tuoksulinja (L'Art et La Matière) on ihan ylivoimaisesti omia suosikkeja, niin monta hyvää tuoksua. :)
Minulla Iris torréfié eli paahdettu iiris. Sopii hyvin työmatkalle, koska ei liian voimakas eikä makea, muttei tylsä. Minusta tämä on epätavallinen ja hienostunut. N51
Vierailija kirjoitti:
Tuoksun kuvaus kuulostaa suloiselta: alkutuoksu sitruksinen. Sydäntuoksu appelsiininkukka, vadelma ja mustaherukka. Pohjatuoksuna kermainen vaahtokarkki ja ambrette myski. Hinta on suolainen jopa näytteellä, mutta tässä yhdistyvät lempinuottini.
Testasimme ja haisee minun ja kavereideni mielestä ensin siivousaine-sitruunalle, jonka jälkeen purukumille ja lopuksi palaneelle sokerille. Sellaiselle mistä tyypillinen teini voisi pitää, muttei aikuinen.
Jotkut sanoneet, olisiko jopa täällä, että Moschino Toy 2 olisi parempi ja edullisempi versio tuosta.
Tänään testissä Billie Eilish, erikoinen patsasmainen "tissit tyrkyllä" tuoksupullo, mutta ihan siisti ja tyylikäs tavallaan.
Itse tuoksu on sellainen että kuin avaisi vaniljaisen Wunderbaum-hajukuusen muovikääreestä ja suihkuttaisi siihen kuuseen pinttyneen lian ikkunanpesuainetta ja ottaisi henkäyksen, eli jotenkin kemikaalinen-vaniljasokerinen sotku. Lopputuoksuvaihe, jonkin aikaa ennen sen katoamista on hieman toffeemainen eli tuo on se paras kohta joka antaa vähän toivoa, mutta jossain vaiheessa sieltä tulee väkisin jokin joulumauste ja voimakas leivinjauhe tai ruokasoodahaju läpi.
Vierailija kirjoitti:
Tänään testissä Billie Eilish, erikoinen patsasmainen "tissit tyrkyllä" tuoksupullo, mutta ihan siisti ja tyylikäs tavallaan.
Itse tuoksu on sellainen että kuin avaisi vaniljaisen Wunderbaum-hajukuusen muovikääreestä ja suihkuttaisi siihen kuuseen pinttyneen lian ikkunanpesuainetta ja ottaisi henkäyksen, eli jotenkin kemikaalinen-vaniljasokerinen sotku. Lopputuoksuvaihe, jonkin aikaa ennen sen katoamista on hieman toffeemainen eli tuo on se paras kohta joka antaa vähän toivoa, mutta jossain vaiheessa sieltä tulee väkisin jokin joulumauste ja voimakas leivinjauhe tai ruokasoodahaju läpi.
Jokin niistä Victorias Secretin vaniljavartalosuihkeista muistuttaa hyvin paljon tuota.
Vierailija kirjoitti:
Oisko tuo leivinjauhe-ruokasooda akordi metallinen? Toiveikkaasti kysyn koska metallisuus on se mitä toivon makeilta, naisellisilta ja tyttömäisiltä tuoksuilta jotta niissä on myös jotain särmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testasimme ja haisee minun ja kavereideni mielestä ensin siivousaine-sitruunalle, jonka jälkeen purukumille ja lopuksi palaneelle sokerille. Sellaiselle mistä tyypillinen teini voisi pitää, muttei aikuinen.
Jotkut sanoneet, olisiko jopa täällä, että Moschino Toy 2 olisi parempi ja edullisempi versio tuosta.
Kiitos tiedosta. Kuulostaa erikoiselta :D Täytynee tutkia myös tuota Toy 2:ta.