Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19284)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin hirveästi jonkun "kesätuoksun". Ajattelen sitruunaista piirakkaa, joka on kuitenkin makea. Tai lempeän makeaa sitruunamuffinssia. Tai jotain oikein makeaa sitrustahnaa. Joku gourmand siis varmaankin. Vaniljaa + sitruunaa esimerkiksi. Onko tällaisia?
Olen yrittänyt tuoksutella jotain sitruksisia vesituoksuja näin kesän kynnyksellä, mutta ei vaan iske varsinkaan bergamotit tai oikein merellisen metalliset nuotit. Haluan pehmeitä mutta tymäköitä leivostuoksuja, mutta toisaalta monet niistä tuntuu kuumalla ilmalla vähän övereiltä. Kukkapuskia tuntuu olevan joka toisessa kesätuoksussakin, nekään ei ole ihan mun juttu, ja moni marjainen tai karkkinen tuoksu tuo mieleen halvat Seppälä-tuoksut lapsuudesta.
En tiedä vielä, kuinka hyvin sopii kesään. Kuitenkin tämä tuoksu on sitruuna marenkimainen tuoksu. Eli puuterinen, vähän karkkimainen sitruuna tulee mieleen. Nuoteissa on sitruunaa, kermavaahtoa ja vaahtokarkkeja. Tuoksu on siis Parfums de Marlyn Oriana.
En suosittele mitään vaniljaa, kermavaahtoa, vaahtokarkkeja, leivonnaisia, suklaata, praliineja, nektariineja tai muuta makeaa ainesosaa KESÄtuoksuun, ellei välttämättä halua saada koko korttelin ampiaisia, mehiläisiä, kimalaisia ja kärpäsiä kimppuun! 😂😂
Paarmoista en osaa sanoa tulevatko makean perässä, ainakin sitrus karkoittaa ne. Ruusu (ei makea puuterinen) ja tietenkin sitrus toimii hyvin ötököiden karkoittajana.
Kerran minulla oli kesäistä ja makeahkoa vesimelonituoksua autossa, ikkuna oli ihan hieman avoinna, ja äkäinen ampiainen kävi suoraan päälle. 😲
Khihihihihi en suosittele sinua menemään ulos ennen kun olet pessyt ne hampaat. Miten idiootti täytyy olla että luulee paarmojen lähtevän karkuun jollain sitrustuoksulla? Ei nekään sentään niin hölmöjä ole kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihastunut Hermèsin Un Jardin Sur Le Nil tuoksuun.
Olisiko mitään suosituksia samanlaisista tuoksuista? Frangranticaa jo selailin, mutta aika kehnosti siellä oli mitään helposti käsiin saatavaa mainittuna. Saman perheen Toit ja Mediterranee eivät samalla tavoin sytytä, raikkaus ja sitrus tässä itselle ne iskevät jutut.
Tykkäisit tod näk Goutal Mandragore
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mitään suosituksia samanlaisista tuoksuista? Frangranticaa jo selailin, mutta aika kehnosti siellä oli mitään helposti käsiin saatavaa mainittuna. Saman perheen Toit ja Mediterranee eivät samalla tavoin sytytä, raikkaus ja sitrus tässä itselle ne iskevät jutut.
Tykkäisit tod näk Goutal Mandragore
Tai The Different Companyn De Bachmakovista
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin hirveästi jonkun "kesätuoksun". Ajattelen sitruunaista piirakkaa, joka on kuitenkin makea. Tai lempeän makeaa sitruunamuffinssia. Tai jotain oikein makeaa sitrustahnaa. Joku gourmand siis varmaankin. Vaniljaa + sitruunaa esimerkiksi. Onko tällaisia?
Olen yrittänyt tuoksutella jotain sitruksisia vesituoksuja näin kesän kynnyksellä, mutta ei vaan iske varsinkaan bergamotit tai oikein merellisen metalliset nuotit. Haluan pehmeitä mutta tymäköitä leivostuoksuja, mutta toisaalta monet niistä tuntuu kuumalla ilmalla vähän övereiltä. Kukkapuskia tuntuu olevan joka toisessa kesätuoksussakin, nekään ei ole ihan mun juttu, ja moni marjainen tai karkkinen tuoksu tuo mieleen halvat Seppälä-tuoksut lapsuudesta.
Edullinen sitruunapiirasmainen tuoksu on Jessica Simpsonin Vintage Bloom. Älä välitä nimestä, ei ole mitään yhtäläisyyttä tuoksuun. Ei löydy yhtään pisaraa merellisyyttä eikä metallisuutta. Olen joskus kerrostanut tätä VS:n Bare Vanillan kanssa mutta menee tuo hyvin sellaisenaankin.
Alyssa Ashleylla on Vanilla-tuoksu, josta en erottanut muuta kuin puhtaan vaniljan.
Tykäättekö, Ralph Luerenin Polo Earth tuoksusta, onko raikas. Aika halpa.
Vierailija kirjoitti:
Siis, R Lauren
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä vielä, kuinka hyvin sopii kesään. Kuitenkin tämä tuoksu on sitruuna marenkimainen tuoksu. Eli puuterinen, vähän karkkimainen sitruuna tulee mieleen. Nuoteissa on sitruunaa, kermavaahtoa ja vaahtokarkkeja. Tuoksu on siis Parfums de Marlyn Oriana.
En suosittele mitään vaniljaa, kermavaahtoa, vaahtokarkkeja, leivonnaisia, suklaata, praliineja, nektariineja tai muuta makeaa ainesosaa KESÄtuoksuun, ellei välttämättä halua saada koko korttelin ampiaisia, mehiläisiä, kimalaisia ja kärpäsiä kimppuun! 😂😂
Paarmoista en osaa sanoa tulevatko makean perässä, ainakin sitrus karkoittaa ne. Ruusu (ei makea puuterinen) ja tietenkin sitrus toimii hyvin ötököiden karkoittajana.
Kerran minulla oli kesäistä ja makeahkoa vesimelonituoksua autossa, ikkuna oli ihan hieman avoinna, ja äkäinen ampiainen kävi suoraan päälle. 😲
Olen käyttänyt Orianaa kyllä nyt keväällä enkä ole mitään tuollaista huomannut. Joten uskoisin sopivan todella hyvin kesäänkin.
Minun mielestäni tuo Oriana oli kuin halpa mutta hieman tunkkaisempi kopio Pradan Candy Kissistä. Ei millään uskoisi että Prada maksaa vain 59 EUR ja Ariana Granden Sweet Like Candy 40 EUR joka myös saman tyylinen kuin tuo Prada, mutta tuo Oriana 225 EUROA halvimmillaan!
Orianassa ei kyllä ole mitään halvalta tuoksuvaa. Itse haistan laadukkaan sekoituksen mandariinia, appelsiinin kukkaa, vaahtokarkkia, kermaa ja naisellisen myskin. En ihan helteellä käyttäisi kylläkään. Ja ei tarvi maksaa 225 euroa, noin 170 euroa tarjouksissa.
Mun iholla tuoksut ei yleensä juuri muutu, mutta Montalen Pretty Fruityn kanssa kävi oikeasti tosi outo muutos. Se alkoi päivän mittaan tuoksua aivan jollekin miesten tuoksulle.
Suihkaisin sitä aamulla töihin lähtiessä, ja siinä aamusella tein hetken miespuolisen kollegan kanssa yhdessä töitä, ei kuitenkaan oltu kosketusetäisyydellä. Jossain kohtaa aamupäivää aloin haistaa jonkun miehekkään tuoksun, ja ihmettelin että jäikö tämän kollegan jälkeen tällainen tuoksu huoneeseen. Kun se ei sitten kuitenkaan tuntien kuluessa haihtunut vaan vahvistui, aloin oikein tosissaan haistella ja totesin tuoksun lähtevän omasta ranteestani. Tuoksu ei ollut varsinaisesti epämiellyttävä, mutta aivan liian perinteisen maskuliininen miesten tuoksu, ja aiheutti päänsärkyä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo olis kyllä kiva tuoksu, mutta nuo Hermesit on sellaisia että ne pysyy iholla max 30 min. Lancomessa sama vika, paitsi nyt kun sain Idole lintensen näytteen. Se pysyy.
Atelier colognen pomelo paradis ei ollut mun juttu, liian sitrus. Paco rabannen Olympea solar on ihan ok, mutta ei näin lämpimällä ilmalla. Tuoksu vaihtelee kovin, välillä en haista yhtään kukkaisuutta, pelkkää sokeria. Toisinaan kukatkin alkuun tuoksuvat mukana.
Montalen Starry Nights on mulle liian maskuliininen varsinkin alkuun. Pehmenee iholla aivan järjettömän ihanaksi, annoin näytteen miehelleni käytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan karmea, partavesimäinen hyttysmyrkky. Pahoittelen radikaalia ilmaisua, mutta shokki oli suuri kun olin tuoksutellut Stockalla kaikkia muita, hyviä uutuustuoksuja ja tämä tuli vastaan. On kautta aikojen hirveimpiä tuoksuja, joita olen haistanut, en voi ymmärtää kuka haluaa tuoksua siltä. Tuli ihan etova olo ja piti äkkiä haistaa jotain miellyttävää.
Tiedoksi näytteistä kiinnostuneille, Notinossa on taas parfyymien näytekokoja edulliseen parin, kolmen euron hintaan. Löytyy sieltä ihan Tuoksut--Näytekoot -kohdasta.
Notinolle oli muuten ilmestynyt uusi Elie Saabin Girl of Now Lovely -hajuvesi. Tässä on heillä ehkä käynyt joku moka hinnan kanssa, koska 30 ml oli vain reilut 30 eur, ja 50ml alle 50 eur. Yleensä Notinolla uutuustuoksut ovat tosi hintavia, ja tämäkin virhe varmaan korjataan pian. Itse tilasin tuon 30ml kun oli muutenkin harkinnassa ostaa tuo, kiinnostaa minttu ja yrtit tuoksun nuoteissa.
Itse asiassa saman hinnoittelumokan huomasin kun Nomade Naturelle tuli myyntiin. Hinta nousi sitten yli 2-kertaiseksi seuraavana päivänä. Vai olisiko tuo jokin ovela markkinointikikka, että aikaiset kyttääjät saavat halvalla 😄
Päivän tuoksuna Chopard: Casmir. 1992-vuonna lanseerattu tuoksu, oho! Mulla on jostain syystä usein vähän ongelmia tykästyä vanhempiin tuoksuihin... Tässäkin on jotain ysäriä, mutta ei sitä ysärituoksua mitä inhoan. Mieleeni tulee ehkä Revlonin Charlie Gold, jonka ostin alkuvuodesta sokkona, mutta josta en tykännyt.
Se taitaa olla tuo persikka ja/tai mango sekä jasmiini, joka noissa on samaa. Haastavia mulle. Jasmiini tuoksuu tässäkin taustalla hieman. Ei liian dominoivasti onneksi! Casmirissa vanilja leikkaa noita ihanasti. Tulee mieleen oikein makea persikkainen leivos tai kakku, jonka päälle on ripoteltu jotain tosi tuoksuvia kukkia. Pohjatuoksut pelastavat tämän tuoksun!
Ei hassumpi. Tämä on vain näyte, 5 ml, uskon että tulee käytettyä. En ole vielä varma, minä vuodenaikana haluan tuoksua persikkakakulta.
Onko paikalla 90-luvulla Casmiria käyttäneitä? Itse olen vasta päässyt vaipoista tuolloin -92, ei aiempaa kokemusta tästä.
Sille joka kyseli sitruunaista leivostuoksua, tai jotain sentapaista. Notinolla on nyt Demeter The Library Of Fragrance "Lemon Meringue" hintaan 14,92.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan karmea, partavesimäinen hyttysmyrkky. Pahoittelen radikaalia ilmaisua, mutta shokki oli suuri kun olin tuoksutellut Stockalla kaikkia muita, hyviä uutuustuoksuja ja tämä tuli vastaan. On kautta aikojen hirveimpiä tuoksuja, joita olen haistanut, en voi ymmärtää kuka haluaa tuoksua siltä. Tuli ihan etova olo ja piti äkkiä haistaa jotain miellyttävää.
Testasitko iholle ja haistoitko vielä tuntien päästä?
Pohjanuotit on ainakin hyvät tuossa. Mutta nuotit ei kerro mitään siitä, miten kokonaisuus toimii.
Vierailija kirjoitti:
Alyssa Ashleylla on Vanilla-tuoksu, josta en erottanut muuta kuin puhtaan vaniljan.
Kiitos paljon, pitää kokeilla! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut Lushin Each Peach -hierontapalaa suositeltavan ötökäntorjuntaan. Se on kesäisen sitruksinen tuoksu ja sopii hyvin kesään muutenkin.
Jos nyt vielä lavennetaan tuoksumaailmaa niin jotkut autonpesuaineet ovat ampiaisten suosikkeja. Mies tilasi jotain "parempaa pesuainetta" autonpesuun. Auto tosiaan tuoksui kukkaiselle, mutta sen ympärillä pärisee välittömästi tuoksusta hurmaantuneita ampiaisia. Yrittivät kerran mennä perässä talliin pesää rakentamaan, hrr.. Itse pelkään käyttää kukkatuoksuja kesäisin juuri ötököiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pelkään ampiaisia ja muitakin ötököitä. Jännä kyllä, en nyt juuri muista yhdenkään hajuveden erityisesti houkutelleen hyonteisiä luokseni.
Mä oon huomannut että vahvat kukkaistuoksut ja hunaja on huono idea kesällä.
Ampiaisten lisäksi voi saada karhun peräänsä!
Vielä yksi gourmand-sitrus-vanilja https://www.fragrantica.com/perfume/Profumum-Roma/Dulcis-in-Fundo-3890…