Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19281)
Päivän tuoksuna Michael Korsin Starlight Shimmer. Tällainen itämainen ruusu, jossa oud-vivahteita, sopii erinomaisesti lämpimään kevätpäivään, vaikka sitä ei ehkä tuoksuna kovin kevätpäiväisenä pidäkään. Olin ajatellut sen iltatuoksuksi, mutta kyllä se oli sopivalla tavalla kaunis ihan arkipäivänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ostaneet kesälle tuoksuja?
En varsinaisesti ole ostanut mitään. En pidä sitrus- enkä vesituoksuista. Kesätuoksut ovat siis vähän hankalaa aluetta. Onneksi kaapista löytyy silti valinnanvaraa sekä näytteitä, joita olen säästellyt kesää varten.
- Työtuoksuiksi: Miss Dior, Givenchy III, Eau Parfumée au Thé Bleu, Hiris (Hermes), 31 Rue Cambon (Chanel)
- Monikäyttöisiä: Safari (Ralph Lauren), Diorella, Ashoka (Neela Vermeire), Le Monde Est Beau (Kenzo), Philosykos & Do Son (Diptyque)
- Kesäjuhliin: La Douceur du Siam (Dusita), Izia La Nuit (Sisley) Moon Bloom (Hiram Green), Opium Fleur de Chine
Näillä pärjään kesän yli. :) N50
Tuoksumakuni on melko naisellinen, eli pidän yleensä esim. makeista tai kukkaisista tuoksuista. Ja myös tietyistä suursuosikeista, kuten Coco Mademoiselle tai Sì. Viime aikoina olen kuitenkin huomannut tarttuvani yhä useammin Clarinsin Eau Dynamisante -vartalotuoksuun. Kyseessä unisex-tuoksu, mutta mielestäni ehkä hieman enemmän maskuliiniseen taittava. Se on jotenkin ihana, aromaattinen, raikas, virkistävä. Myös melko edullinen litrahinnaltaan, sillä ei ole varsinaisesti parfyymi. Ei pysy iholla tuntikausia, mutta ihan ok kuitenkin.
Mitä tykkäätte Musk By Alyssa Ashleysta?
Itse tykästyin siihen jo teininä ja edelleen nelikymppisenä käytän sitä. Mun lempparituoksu.
Haluaisin hirveästi jonkun "kesätuoksun". Ajattelen sitruunaista piirakkaa, joka on kuitenkin makea. Tai lempeän makeaa sitruunamuffinssia. Tai jotain oikein makeaa sitrustahnaa. Joku gourmand siis varmaankin. Vaniljaa + sitruunaa esimerkiksi. Onko tällaisia?
Olen yrittänyt tuoksutella jotain sitruksisia vesituoksuja näin kesän kynnyksellä, mutta ei vaan iske varsinkaan bergamotit tai oikein merellisen metalliset nuotit. Haluan pehmeitä mutta tymäköitä leivostuoksuja, mutta toisaalta monet niistä tuntuu kuumalla ilmalla vähän övereiltä. Kukkapuskia tuntuu olevan joka toisessa kesätuoksussakin, nekään ei ole ihan mun juttu, ja moni marjainen tai karkkinen tuoksu tuo mieleen halvat Seppälä-tuoksut lapsuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin hirveästi jonkun "kesätuoksun". Ajattelen sitruunaista piirakkaa, joka on kuitenkin makea. Tai lempeän makeaa sitruunamuffinssia. Tai jotain oikein makeaa sitrustahnaa. Joku gourmand siis varmaankin. Vaniljaa + sitruunaa esimerkiksi. Onko tällaisia?
Olen yrittänyt tuoksutella jotain sitruksisia vesituoksuja näin kesän kynnyksellä, mutta ei vaan iske varsinkaan bergamotit tai oikein merellisen metalliset nuotit. Haluan pehmeitä mutta tymäköitä leivostuoksuja, mutta toisaalta monet niistä tuntuu kuumalla ilmalla vähän övereiltä. Kukkapuskia tuntuu olevan joka toisessa kesätuoksussakin, nekään ei ole ihan mun juttu, ja moni marjainen tai karkkinen tuoksu tuo mieleen halvat Seppälä-tuoksut lapsuudesta.
Täydellinen gourmand sitrusleivostuoksu on Xerjoffin Lira. Halvempi vaihtoehto, joka muistuttaa Liraa tosi paljon ja on myös itsessään upea tuoksu, on Les Senteurs Gourmandesin Tendre Madeleine. Vielä yksi tulee mieleen, Zaran Sweet Pastry in Paris, mutta tätä ei taida enää löytyä mistään.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan mikä tuoksu kyseessä? Olisiko ollut kasarilla tai ysärillä?
Paris??
No eikö se Shalimar Shouffle juur ollut sitrus-vanilja. Siitä kesään menovesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täydellinen gourmand sitrusleivostuoksu on Xerjoffin Lira. Halvempi vaihtoehto, joka muistuttaa Liraa tosi paljon ja on myös itsessään upea tuoksu, on Les Senteurs Gourmandesin Tendre Madeleine. Vielä yksi tulee mieleen, Zaran Sweet Pastry in Paris, mutta tätä ei taida enää löytyä mistään.
Ai niin, Montblancin Signature on myös sitruunaleivosmainen ja "creamy" mutta ei ihan yhtä gourmand kuin nuo aiemmin mainitsemani.
Vierailija kirjoitti:
No eikö se Shalimar Shouffle juur ollut sitrus-vanilja. Siitä kesään menovesi.
Joo tämä unohtui, loistava vaihtoehto. Ei ehkä varsinaisesti gourmand, mutta ihana sitruunavaniljainen, samalla myös jotenkin ilmavan keveä. Ei juurikaan muistuta perus Shalimar Edp:tä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tykkäätte Musk By Alyssa Ashleysta?
Itse tykästyin siihen jo teininä ja edelleen nelikymppisenä käytän sitä. Mun lempparituoksu.
Paras ystäväni käytti sitä lukiossa ja käyttää edelleen näin nelikymppisenä (ja on yhä paras ystäväni!). Ihana tuoksu, samalla kertaa raikas ja lämmin. Se on hänen signaturensa, enkä itse osaisi siksi sitä käyttää. Mun suosikki oli teininä Body Shopin White Musk, nykyään eniten käytän varmaan Diorin Joyta .
Täällä kun on teitä tietäjiä paljon, niin haluaisin esittää kysymyksen. Eli naapurissa uusi hajuvesi, haluaisin sille nimen.
En tiedä miten kuvailla tämän tarkemmin : ensin kun haistoin sen, niin mieleen tuli kemikaalivuoto eli mietin jo huoltoon soittamista. Hammaslääkäri, ruumiinpesuneste, tämä on kyllä outo sinällään että tämmöistä on edes tehty. Ei ensin uskoisi hajuvedeksi ollenkaan. Se varsinainen tunnistettava ensihaju kestää muutaman tunnin ja sit "katkeroituu" on ilmassa mutta pistävänä ja kantavana.
Saakohan kukaan kiinni?
En voi sietää BR540:stä. Toiset rakastavat sitä. On varmaan joku molekyylijyttu.
Onko teillä kellään sitä Laliquen ruusuparfyymiä valkoisessa pullossa? Mistä olette hankkineet ja mihin hintaan?
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun on teitä tietäjiä paljon, niin haluaisin esittää kysymyksen. Eli naapurissa uusi hajuvesi, haluaisin sille nimen.
En tiedä miten kuvailla tämän tarkemmin : ensin kun haistoin sen, niin mieleen tuli kemikaalivuoto eli mietin jo huoltoon soittamista. Hammaslääkäri, ruumiinpesuneste, tämä on kyllä outo sinällään että tämmöistä on edes tehty. Ei ensin uskoisi hajuvedeksi ollenkaan. Se varsinainen tunnistettava ensihaju kestää muutaman tunnin ja sit "katkeroituu" on ilmassa mutta pistävänä ja kantavana.
Saakohan kukaan kiinni?
Manceran Instant Crush
Vierailija kirjoitti:
Saakohan kukaan kiinni?
En usko että on My way, koska se on niin yleinen että tunnistaisit sen jo. Mutta My wayssa on myös kemikaalimaisuutta, jonka jotkut aistivat metsämansikkaisuutena. Mutta jos on joskus Tampereen vedenpuhdistamon ohi mennyt ja ko. paskavatkaamon kemikaalinhajun haistanut, My way ei ehkä koskaan enää voi olla oma tuoksuvalinta.
Pullon kuvauksesta tulee ainakin Lancômen Hypnôse mieleen, vuosiluvutkin täsmää aika hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saakohan kukaan kiinni?Manceran Instant Crush
Jos se tulee naapurista, se luultavasti on Mancera tai Montale. Black/Dark Aoud? Tai ELdOn Rien. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saakohan kukaan kiinni?Manceran Instant Crush
Jos se tulee naapurista, se luultavasti on Mancera tai Montale. Black/Dark Aoud? Tai ELdOn Rien. :D
Kiitos. Edellinen tuoksu tällä oli Muglerin Angel. Mutta onko kaikissa hajuvesissä tuollainen kantavuus? Jos sitä käytetään maltilla, niin ei kai kaikki hajuvedet tunkeudu toisen asuntoon? Luulis että sitä pitää sitten jo laittaa runsaalla kädellä?
Muglerin Angel muuten haisee samalle kuin turkiskuoriaismyrkky. Jos olet käynyt Helsingin kantakaupungin talossa ja asunnossa jossa tuo myrkytys on tehty, niin tunnistaa yhtäläisyyden. 😂
Eilen illalla valitsin näytteistäni sokkona yötuoksun. Ghost: Ghost. Ei huono tuoksu, mutta ruusu otti heti nenääni. Mulla tulee ruusun tuoksusta mieleen Barbien hiukset, ruususaippua ja muu ruusukosmetiikka ja tietysti klassiset hienot rouvat. Ruusut kelpaavat maljakkooni, mutta muualla en oikein ruusun tuoksusta piittaa. Vanilja kyllä leikkaa Ghostin ruusua myöhemmin kivasti, mutta tuo ruusuinen alku pitäisi jaksaa.
Tänä aamuna valitsin päivän tuoksun myöskin sokkona näytteistäni, ja sieltä tuli Montalen Amber & Spices. Jaahas, tässäkin on ruusua. :D Myös paljon puita, eli ei ole samanlainen ruusutuoksu kuin Ghost. Tämä on vihreämpi ja maskuliinisempi. Ruusu pitäisi olla tuossa (siis Fragrantican mukaan) vain latvatuoksu, mutta mielestäni tuoksuu vielä monen tunninkin päästä. Voisikohan tuo oud muistuttaa ruusun tuoksua...? Hieno unisex-tuoksu, vaikkei tämäkään ole täysin oma juttuni. Todella kestävä, leijailee pitkään ympärillä!