Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19284)

Vierailija
11921/19284 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana rakastin Escadan kesätuoksuja, kaikkien aikojen suosikki on Ibiza Hippie vuodelta 2003. Nykyisin ovat makuuni vähän liian makeita, mutta tuon tuoksun kun jostain vielä joskus saisi, niin ostaisin viivana. Olen tuoksuihminen hyvin vahvasti muistojen kautta, tuoksut tuovat mieleen asioita ja tuo vuosi 2003 oli aivan erityinen. Oli se tuoksukin kyllä ihan aidosti huippu. :D

Nyt tykkään käyttää Bossin Her-tuoksua. Muutama muukin hyllystä löytyy, vaihtelen fiiliksen mukaan.

Tuoksujen käyttö on kyllä iän myötä (40 lähestyy) vähentynyt, omaan nenään jostain syystä tuoksuvat vahvemmin kuin ennen ja töissä ainoastaan kevyet bodyspray-tyyppiset ovat ok.

Mutta joo, vinkkejä Ibiza Hippien saalistukseen otetaan vastaan! Mahtaako Escada vielä joskus julkaista vanhoja tuoksuja uudestaan? Jotainhan on välillä ollut, mutta tätä ihanuutta en ole onnistunut löytämään.

Vierailija
11922/19284 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana rakastin Escadan kesätuoksuja, kaikkien aikojen suosikki on Ibiza Hippie vuodelta 2003. Nykyisin ovat makuuni vähän liian makeita, mutta tuon tuoksun kun jostain vielä joskus saisi, niin ostaisin viivana. Olen tuoksuihminen hyvin vahvasti muistojen kautta, tuoksut tuovat mieleen asioita ja tuo vuosi 2003 oli aivan erityinen. Oli se tuoksukin kyllä ihan aidosti huippu. :D

Nyt tykkään käyttää Bossin Her-tuoksua. Muutama muukin hyllystä löytyy, vaihtelen fiiliksen mukaan.

Tuoksujen käyttö on kyllä iän myötä (40 lähestyy) vähentynyt, omaan nenään jostain syystä tuoksuvat vahvemmin kuin ennen ja töissä ainoastaan kevyet bodyspray-tyyppiset ovat ok.

Mutta joo, vinkkejä Ibiza Hippien saalistukseen otetaan vastaan! Mahtaako Escada vielä joskus julkaista vanhoja tuoksuja uudestaan? Jotainhan on välillä ollut, mutta tätä ihanuutta en ole onnistunut löytämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11923/19284 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkoi kiinnostella Etat Libre d`Orange You or someone like you. Onkohan tässä liikaa minttua... Missä näitä voisi tuoksutella?

Vierailija
11924/19284 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ntig kirjoitti:

Päivän tuoksuna Chopard: Casmir. 1992-vuonna lanseerattu tuoksu, oho! Mulla on jostain syystä usein vähän ongelmia tykästyä vanhempiin tuoksuihin... Tässäkin on jotain ysäriä, mutta ei sitä ysärituoksua mitä inhoan. Mieleeni tulee ehkä Revlonin Charlie Gold, jonka ostin alkuvuodesta sokkona, mutta josta en tykännyt.

Se taitaa olla tuo persikka ja/tai mango sekä jasmiini, joka noissa on samaa. Haastavia mulle. Jasmiini tuoksuu tässäkin taustalla hieman. Ei liian dominoivasti onneksi! Casmirissa vanilja leikkaa noita ihanasti. Tulee mieleen oikein makea persikkainen leivos tai kakku, jonka päälle on ripoteltu jotain tosi tuoksuvia kukkia. Pohjatuoksut pelastavat tämän tuoksun! 

Ei hassumpi. Tämä on vain näyte, 5 ml, uskon että tulee käytettyä. En ole vielä varma, minä vuodenaikana haluan tuoksua persikkakakulta. 

Onko paikalla 90-luvulla Casmiria käyttäneitä? Itse olen vasta päässyt vaipoista tuolloin -92, ei aiempaa kokemusta tästä.

https://www.fragrantica.com/perfume/Chopard/Casmir-348.html

Joo, kerran tilasin pullon sitä, mutta ei tuoksunut oikein miltään, kuin pelkkää vettä, myin pois.

Vierailija
11925/19284 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ebaysta löytyy Ibiza hippietä:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=escada+ibiza+hippie&_sac…

Vierailija
11926/19284 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkoi kiinnostella Etat Libre d`Orange You or someone like you. Onkohan tässä liikaa minttua... Missä näitä voisi tuoksutella?

Eldon sivuilta saa näytesetin (valmis 20 kpl tai vapaavalintainen 4 kpl) edullisesti https://www.etatlibredorange.com/products/discovery-kit , yksittäiset näytteet verkkoparfymerioista, vaikkapa Aus Liebe zum Duftilta. Edullisimmin näytteen saa dekantoituna Puolasta, Lulualta https://lulua.pl/en/manufacturer/etat-libre-dorange-en-2/ . Vuosien kokemuksella, jos haluaa näytteen säilyvän vuosia, kannattaa valita tehdasvalmisteinen eli suoraan valmistajalta, dekantit vuotavat aina hieman.

Olen talon ystävä, vaikka tuoksut ovatkin vahvasti hit/miss, ilman välimuotoja. Yhdistelmät ovat parhaimmillaan ilahduttavan vinksallaan (Archives 69:n kamferi ja luumu, La Fin du Monden popcorn ja ruuti jne) ja laatikon ulkopuolella. Jotkut ovat rohkeita (Secretions Magnifiques, Rien) ja toiset perinteisempiä, mutta eivät mene ohi ilman mielipidettä. Itse en pitänyt You Or Someone Like Yousta, ruusu ei ole ystäväni. Tuoksu on terävänvihreä, mutta aistin enemmän mustaherukan kuin mintun.

Vierailija
11927/19284 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykäättekö, Ralph Luerenin Polo Earth tuoksusta, onko raikas.  Aika halpa.

Ihan karmea, partavesimäinen hyttysmyrkky. Pahoittelen radikaalia ilmaisua, mutta shokki oli suuri kun olin tuoksutellut Stockalla kaikkia muita, hyviä uutuustuoksuja ja tämä tuli vastaan. On kautta aikojen hirveimpiä tuoksuja, joita olen haistanut, en voi ymmärtää kuka haluaa tuoksua siltä. Tuli ihan etova olo ja piti äkkiä haistaa jotain miellyttävää.

Testasitko iholle ja haistoitko vielä tuntien päästä?

Pohjanuotit on ainakin hyvät tuossa. Mutta nuotit ei kerro mitään siitä, miten kokonaisuus toimii.

En todella testannut iholle, paperiselle testitikulle. Jos olisi tunteja joutunut haistelemaan tuota niin 🤮 Mutta kannattaa sinun itse testata, nämähän ovat makuasioita. Varoituksen sana vaan, että tämä ei ole sellainen tuoksu, joka kannattaa ostaa sokkona.

Vierailija
11928/19284 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zaran tuoksuista kiinnostuneille, Jus de Rose You tube kanava julkaisi eilen arvostelupätkän niistä. Itse laitoin juuri Notinolta tilaukseen Guerlainin Shalimar Philtre de parfum edp.

Sitä saa Saksan ebaysta kaikkein halvimmalla, n. 75 e/90 ml.

Parfum Zentrumissa vielä halvemmalla, 59eur 90 ml. Pistin tilaukseen, kun olen tuosta kyttäillyt hyvää hintaa.

Ryntäsin heti verkkokauppaan muttei siellä ollut yhtään Shalimaria. Nyt näkyy edt ja Shalimar cologne. Olisin tilannut varapullon, sillä huhtikuussa aloittamani 90 ml on jo kohta puolivälissä.

Joo, harmillista. Ei tainnut olla kuin muutama pullo tuota siellä. Tsekkasin tuon manitsemasi Eau de Colognen, aika edullinen hinta silläkin. Juuri tällä hetkellä mulla on sitä melkein täysi pullo, mietin jo että pitäisikö ostaa varastoon, mutta ehkä nyt riittävästi Shalimareja. Hankin muutama kk sitten sen uusimmankin, Millesime Vanilla Planifolian, jännä nähdä miten tuo Philtre vertautuu siihen.

Vierailija
11929/19284 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zaran tuoksuista kiinnostuneille, Jus de Rose You tube kanava julkaisi eilen arvostelupätkän niistä. Itse laitoin juuri Notinolta tilaukseen Guerlainin Shalimar Philtre de parfum edp.

Sitä saa Saksan ebaysta kaikkein halvimmalla, n. 75 e/90 ml.

Parfum Zentrumissa vielä halvemmalla, 59eur 90 ml. Pistin tilaukseen, kun olen tuosta kyttäillyt hyvää hintaa.

Ryntäsin heti verkkokauppaan muttei siellä ollut yhtään Shalimaria. Nyt näkyy edt ja Shalimar cologne. Olisin tilannut varapullon, sillä huhtikuussa aloittamani 90 ml on jo kohta puolivälissä.

Joo, harmillista. Ei tainnut olla kuin muutama pullo tuota siellä. Tsekkasin tuon manitsemasi Eau de Colognen, aika edullinen hinta silläkin. Juuri tällä hetkellä mulla on sitä melkein täysi pullo, mietin jo että pitäisikö ostaa varastoon, mutta ehkä nyt riittävästi Shalimareja. Hankin muutama kk sitten sen uusimmankin, Millesime Vanilla Planifolian, jännä nähdä miten tuo Philtre vertautuu siihen.

Ei tuo Philtre tosiaan Notinollakaan ole pahan hintainen nyt, taisi olla 61 eur/50 ml, joka sen yleiseen hintaan nähden on edullinen.

Vierailija
11930/19284 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah, lämmin päivä ja Nomade EDP, vihreä ja hedelmäinen, toimii täydellisesti tämäkin rakastamani EDT:in lisäksi

Samat fiilikset, mutta uudesta Nomade Naturellesta. Käyttänyt jo 3 pv putkeen, upea tuoksu, perus Nomade gourmand-lisällä. Tykkään kyllä kovasti Nomade Edp:stäkin, mutta tämä vienyt kaiken huomion nyt.

Vain tosi perfumista ymmärtää mitä tarkoittaa "käyttänyt jo 3pv putkeen."  Onhan se nyt saavutus :-D

Mites Nomade Absolu? Oon hyvin ennakkoluuloinen, oletan sen olevan raskas ja tukossa, kun muissa Nomadeissa luonteenomaista on tuoksun ilmavuus ja hengittävyys.

Kyllä, juuri näin 😂 3 pv putkeen on saavutus, jos omaa ison kokoelman. Tuosta Nomade Absolusta ei ole jäänyt oikein muuta mielikuvaa kuin että siinä "moss", onko se nyt sitten valkohankajäkälä suomeksi, tuoksuu paljon enemmän kuin muissa. Ei ehkä säväyttänyt joskus aikoinaan haistaessani sitä sen enempää, kun ei ole jäänyt mitenkään erityisesti mieleen. Voisi tietysti tuoksutella uudestaan kunnolla.

Vierailija
11931/19284 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zaraan on tullut 4 uutta oud-tuoksua, Bohemian, Hipster, Enless ja Perpetual Oud. Näitä olisi kiva päästä tuoksuttelemaan, etenkin tuo Bohemian kiinnostaa kun siinä kaakaota ja suitsuketta. En kyllä usko että oud näissä kovin voimakasta, mutta saapa nähdä.

Vierailija
11932/19284 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan karmea, partavesimäinen hyttysmyrkky. Pahoittelen radikaalia ilmaisua, mutta shokki oli suuri kun olin tuoksutellut Stockalla kaikkia muita, hyviä uutuustuoksuja ja tämä tuli vastaan. On kautta aikojen hirveimpiä tuoksuja, joita olen haistanut, en voi ymmärtää kuka haluaa tuoksua siltä. Tuli ihan etova olo ja piti äkkiä haistaa jotain miellyttävää.

Voi pirhana, olet oikeassa. Oli tarjouksessa ja tilasin ekakertaa elämässä ja pieleen meni :(

Vierailija
11933/19284 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ntig kirjoitti:

Päivän tuoksuna Chopard: Casmir. 1992-vuonna lanseerattu tuoksu, oho! Mulla on jostain syystä usein vähän ongelmia tykästyä vanhempiin tuoksuihin... Tässäkin on jotain ysäriä, mutta ei sitä ysärituoksua mitä inhoan. Mieleeni tulee ehkä Revlonin Charlie Gold, jonka ostin alkuvuodesta sokkona, mutta josta en tykännyt.

Se taitaa olla tuo persikka ja/tai mango sekä jasmiini, joka noissa on samaa. Haastavia mulle. Jasmiini tuoksuu tässäkin taustalla hieman. Ei liian dominoivasti onneksi! Casmirissa vanilja leikkaa noita ihanasti. Tulee mieleen oikein makea persikkainen leivos tai kakku, jonka päälle on ripoteltu jotain tosi tuoksuvia kukkia. Pohjatuoksut pelastavat tämän tuoksun! 

Ei hassumpi. Tämä on vain näyte, 5 ml, uskon että tulee käytettyä. En ole vielä varma, minä vuodenaikana haluan tuoksua persikkakakulta. 

Onko paikalla 90-luvulla Casmiria käyttäneitä? Itse olen vasta päässyt vaipoista tuolloin -92, ei aiempaa kokemusta tästä.

https://www.fragrantica.com/perfume/Chopard/Casmir-348.html

Joo, kerran tilasin pullon sitä, mutta ei tuoksunut oikein miltään, kuin pelkkää vettä, myin pois.

Oi, miten kurjaa.

Mä eri, kuin aloittaja...mut tilasin omani ehkä pari-kolme vuotta sitten - eikä kyllä hirveästi hävennyt alkuperäiselle ysäritulkinnalleen - jolloin sitä edellisen kerran käytin. Hiukan miedompi ehkä.

Omani koen melko voimakkaaksikin persikkaiseksi vaniljaksi. Mielestäni niin lämpimäksi, että enimmäkseen talvi/syyskäyttössä.

Olen kyllä muutenkin heikkona retrotuoksuihin. Monesti niillä tuntuu olevan aivan eri tavalla tarina takanaan, koska niistä monista on itsellä tuoksumuistoja...vaikka vain jonkun tuoksuvan ohikulkijan muodossa.

Juuri äsken pistin tilaukseen Biagiottin Roman, jonka vain etäisesti olen muistavinani.

Lisäksi tuli kyllä täysin sokkona pari ihan 2000-luvun tuoksua: Montblancin Signature ja Laliquen Perles de Lalique.

Vierailija
11934/19284 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pirhana, olet oikeassa. Oli tarjouksessa ja tilasin ekakertaa elämässä ja pieleen meni :(

Voi ei, ikävä kuulla. Eihän näistä voi tietää, ja tässä tuoksussa tosiaan nuotit "lupasivat" vähän muuta kuin mikä oli lopputulos.

Vierailija
11935/19284 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen erikoistunut halpoihin retropommeihin. Etsin hyvää hinta-laatusuhdetta ja etenkin voimakkuutta ja kestoa. Moschinon mausteinen ja yrttinen Moschino on yksi tällainen. Siinä on järkyttävän voimakas ja miehekäs patsuli, mutta jos sellaisesta pitää, niin hinta-laatusuhde on yksi parhaista. Moschino on enemmän kylmien ilmojen tuoksu, ei kesään.

https://www.fragrantica.com/perfume/Moschino/Moschino-732.html

Toinen aliarvostettu kaunotar on hedelmäisempi ja kukkaisempi Varensia. Sopii kesäänkin, mutta varovaisella kädellä. Hento suihkaus riittää. Vaatii totuttelua, jos kokemusta on vain nykytuoksuista, mutta on uskomattoman kaunis ja klassinen.

Hirviömäisin voimakkuus on Desideradessa. Sitä en uskalla käyttää enää ollenkaan suoraan itseeni. Varovaisen suihkauksen voi suunnata metrien päästä vaatteille, joita aikoo käyttää joskus tuonnempana, ja juosta sitten karkuun kotoa muutamaksi tunniksi. Tuoksu on hyvä aavistuksena, mutta tappava voimakkaampana.

Vierailija
11936/19284 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen erikoistunut halpoihin retropommeihin. Etsin hyvää hinta-laatusuhdetta ja etenkin voimakkuutta ja kestoa. Moschinon mausteinen ja yrttinen Moschino on yksi tällainen. Siinä on järkyttävän voimakas ja miehekäs patsuli, mutta jos sellaisesta pitää, niin hinta-laatusuhde on yksi parhaista. Moschino on enemmän kylmien ilmojen tuoksu, ei kesään.

https://www.fragrantica.com/perfume/Moschino/Moschino-732.html

Moschino on mielestäni yksi parhaita tuoksuja ikinä - mutta sen "miehekkäästä patsulista" olen hieman eri mieltä. Sehän on kokonaisuudessaan aivan super-naisellinen - silleen vanhanaikaisesti :)

T. Se toinen retroilija

Vierailija
11937/19284 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä Moschinon Bubblegum tuoksusta? Ostin ensin hiustuoksun ja tykkäsin. Nyt myös pikku pullon edt, jonka mukana pieni bodylotion ja suihkugeelin. Koko setti ei paljoa kustantanut ja tykkään, sellainen hauska hyvänmielen purkkahaju, ei kestä kauaa, mutta kerrostuksella varmaan saa kestävyyttä. Ei tosikoille

Vierailija
11938/19284 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennen on ykkönen kirjoitti:

Mennen on pitänyt pintansa jo vuosikymmeniä ja voittokulku jatkuu.

Mennen on varsin arvostettu klassikko myös hajustekirjasto Fragranticassa.

Tykkäätkö muistakin oldschool-tuoksuista?

Vierailija
11939/19284 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapa Tallink Siljan sivuilta, verkkokauppaan on ilmestynyt todellinen mysteeriparfyymi, Paco Rabannen Fame. Ja mikä pullo, kimallepaljettimekko. Tästä parfyymistä ei löydy m i s t ä ä n tietoa, ei Fragranticasta, ei Paco Rabannen sivuilta, ei edes googlettamalla ainoatakaan mainintaa missään. Todella erikoista, että Tallink Silja olisi saanut myyntiin ensimmäisenä koko maailmassa 😁

Vierailija
11940/19284 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zaraan on tullut 4 uutta oud-tuoksua, Bohemian, Hipster, Enless ja Perpetual Oud. Näitä olisi kiva päästä tuoksuttelemaan, etenkin tuo Bohemian kiinnostaa kun siinä kaakaota ja suitsuketta. En kyllä usko että oud näissä kovin voimakasta, mutta saapa nähdä.

Kävin tänään Zarassa ja siellä oli 2 näistä, Bohemian ja Endless Oud. Jälkimmäinen oli todellinen nahka/oud -pommi, tosi maskuliininen. Mutta Bohemian Oud aivan mielettömän hyvä, kaakao tuoksuu ihanasti, melkein gourmand. Siihen sekoittuu mausteisuutta ja vähän puun tuoksua niin kuin palavassa nuotiossa, ja myös suitsuke tuoksuu vienosti taustalla. Makea kaakao tasapainottaa noita, ja tuosta syntyy herkullinen yhdistelmä, jossa on tummuutta ja syvyyttä. Zara on kyllä ylittänyt itsensä näissä eri Chapter -kokoelmien tuoksuissa.