Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19271)
Tuoksuttelin tänään kaikki uudet tuoksuostokseni. Suurin osa onneksi meni nappiin, jos ei sataprosenttisesti niin ainakin sen verran että jää kokeiluun!
Eniten harmittaa Lush-tilaukseni. Käytin viime vuonna loppuun Lord of Misrulen, jota käytin rakkaudella pitkään, se oli oikeastaan signature-tuoksuni. Se sai kehuja ja oli nenääni omalaatuinen, herkullinen ja rohkea tuoksu. Sitä ei enää saa. :( Ehkä muutenkin halusin kokeilla jotain uutta, joten tilasin Lustin. Voi vietävä. Karvas pettymys, ja nämä on vielä aika hintavia. Onko täällä Lustin käyttäjiä? Onkohan tässä jasmiini se, joka tuoksuu niin mahdottoman paljon? Tosi raju omaan nenääni! Ei siis mikään kissanpissa tai vastaava vaan sellainen voimakas kukkaisuus, ihan kuin laittaisi kukan emineen nenään. Muttaa, ehkä en vain pidä jasmiinista näin dominoivana. Ja niin, kukkaistuoksut muutenkin itselleni aika vaikeita vielä, jään usein kaipaamaan niissä pehmeyttä ja sitä gourmand-makeutta. Jasmiinifaneille kyllä varmaankin suositeltava tuoksu – jasmiini tuoksui ranteessa niin vahvasti vielä parinkin tunnin päästä että oli pakko käydä pesemässä kädet kunnolla. Ja vieläkin se tuossa tuoksuu!
Tämän kokeiluhärdellin ja jasmiinijärkytyksen jälkeen päätin ottaa SJP:n Lovelyn takaisin "kierrätyskasastani". Ei se enää tuoksukaan hassummalta... Ariana Granden Cloud ja Narciso Rodriguezin Ambrée kuitenkin siirtymässä sinne. En tykkää säästellä noita pitkään sen toivossa, että ehkä joskus sitten toimii.
Vielä yksi asia parfyymirippituolille: tein vielä Mugler-kaupatkin. Olen haistanut Alienia joskus, kun ystäväni n. 15 vuotta sitten oli sen ostanut ja innokkaana tarjosi haistettavaksi, ja inhosin sitä. En ole sille antanut edes uutta mahdollisuutta, mutta jasmiinihan se sielläkin nuoteissa ensimmäisenä, eli ehkä en annakaan. Mutta löysin Angelin edullisesti Torista ja otin riskin (tuossakin on jasmiinia mutta myös vaikka mitä muuta). This perfume reminds me-listassa oli pari tuoksua joista pidän, joten luotan varovaisesti tähän. Saattaa olla, että samoissa kaupoissa ostin Alienin kanssa toisenkin tuoksun, ettei tarvitse yksin matkata...
Vieläkään en osaa tiivistää.
Löytyisikö vinkkiä laadukkaaseen, kevyeen hiukan vaniljaiseen ja sitruksiseen tuoksuun, tähän kevääseen?
Kiitollisena otan vastaan kaikki vinkkaukset ja kokemukset.
Testasin tänään 3 tuoksua, joista kaikista pidin, ja jotka kaikki ovat keväisiä ja kesäisiä:
Hermes Un Jardin de Monsieur Li (sitruksia, bambua)
Issey Miyake A Drop D'Issey (sireenin tuoksua)
Margiela Replica Springtime in Paris (herkkä kukkaistuoksu)
Vierailija kirjoitti:
Mitä suosittelisitte nenälle joka pitää puuterisista kukkaistuoksuista?
Trussardi My Name
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle puuterisuus tarkoittaa valkoisen jauhemaisuuden tuoksua, jossa voi olla jotain lääkemäistä tai keinotekoista kuten lapsuuden pyörivissä jauhetikkareissa. Valkoista jauhemaisuutta löytyy gardeniasta, mistä syystä sitä jotkut vieroksuvatkin.
Jollekulle toiselle puuterimaisuus taas tarkoittaa orvokkisuutta, koska puuterit hajustetaan joskus siten. Esimerkiksi Clarinsin irtopuuteri tuoksuu ihanasti orvokilta ja sopii täydellisesti niille, jotka rakastavat Guerlainin Après L'Ondéeta tai Insolencea.
Joissain tuoksuarvosteluissa olen huomannut, että puuterisuus liitetään usein orris-juuren, valkoisen myskin ja kevyen vaniljan yhdistelmään, kuten Armanin Leissä.
Mitä puuterisuus sinulle tarkoittaa?
Siinähän tuli monta tuoksunuottia, joista nimenomaan pidän: gardenia, orvokki, orris-juuri, valkoinen myski ja kevyt vanilja. Varmaan myös iiris (ja orvokon lehdet) ovat myös sellaisia puuterisia tuoksunuotteja. Esim. Oscar de la Rentan Esprit d'Oscar voisi olla puuterinen tuoksu (klassisemmista tuoksuista pitäville), samoin Guerlainin Insolence.
Eikö Esprit d'Oscar ole lopetettu ajat sitten?
Vielä löytyy mm. Hobby Hallista ja perfume.fi:stä.
Tuo ei enää ole sama puuterinen Oscar Esprit, tuossa on todella pistävää sitrusta. Reformuloitiin jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Tänään olen taas itkenyt 80-luvun tuoksuja, joita ei enää tule lisää. Ne, jotka eivät silloin eläneet ja haistelleet, eivät voi tietää... Nykyäänkin on hyviä tuoksuja, upeita tuoksuja, lumoavia tuoksuja. Mutta silloin tuoksut olivat elävämpiä, monitahoisempia, villimpiä, kestävämpiä. Ja edullisempia.
Yksi ainoa tuoksu jota ei varmasti ole menty ronkkimaan pilalle on RUMBA! Ihanan makea discotuoksu!
Vaikka se on siirtynyt Balenciagan nimistä Ted Lapidukselle, joka vissiin sitä oli joskus luomassa, niin se koostumus on hämmästyttävän samana pysynyt.
Kiinnostaisi tietää onko Paloma Picasson nimikkotuoksu pysynyt samana, jos on niin tilaisin sellaisen äidilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään olen taas itkenyt 80-luvun tuoksuja, joita ei enää tule lisää. Ne, jotka eivät silloin eläneet ja haistelleet, eivät voi tietää... Nykyäänkin on hyviä tuoksuja, upeita tuoksuja, lumoavia tuoksuja. Mutta silloin tuoksut olivat elävämpiä, monitahoisempia, villimpiä, kestävämpiä. Ja edullisempia.
Yksi ainoa tuoksu jota ei varmasti ole menty ronkkimaan pilalle on RUMBA! Ihanan makea discotuoksu!
Vaikka se on siirtynyt Balenciagan nimistä Ted Lapidukselle, joka vissiin sitä oli joskus luomassa, niin se koostumus on hämmästyttävän samana pysynyt.
Kiinnostaisi tietää onko Paloma Picasson nimikkotuoksu pysynyt samana, jos on niin tilaisin sellaisen äidilleni.
Onko sinulla nyky-Rumba?
Olen sitä verkkokaupoissa kuolannut, mutta en ole vielä ostanut. Hankintalistalla seuraavana se on kyllä. Muuten alkaakin olla vanhat pommit kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten hajuaistisi on muuttunut iän myötä. Se kun "haalistuu" ihan niinkuin muutkin ihmisen aistit kun vuosikymmeniä tulee ikää lisää. Vähän sama kuin valittelisi kuinka sanomalehden teksti on 40 vuodessa muuttunut pienemmäksi ja epäselvemmäksi, tai ihmiset alkaneet puhua hiljaisemmin :D.
ntig kirjoitti:
Aamulla otin ennen asioille lähtöä näytelaaristani sokkona Lattafa Perfumesin Raghba-tuoksun. Tämä on ihana! Aika vahva tuoksu, tymäkkäkin jos liikaa laittaisi. Vaniljaa ja vähän kanelia, jotain puuta, tai ehkä se on sitten se oud joka tässä tuoksuu? Oud on itselleni vielä vähän vieras, en ole varma miltä se tuoksuu, mutta olen kyllä jo pitkään halunnut oudeja kokeilla. Suitsukekin löytyy Fragrantican nuoteista. Tämä on kyllä makuuni, ehkä syksyllä tai vaikka joulukuussa vielä parempi. Toisaalta kiinnostaisi kokeilla tätä jossain heinäkuun paahteessa, olisikohan liikaa? Juhlava tuoksu, ei ehkä arkeen. Olen niitä, jotka haluavat tuoksua kävelevältä leivokselta, ja tämä tuoksu on aika hyvin linjassa sen kanssa.
Kesto myös mielestäni todella hyvä, melkein kaksi tuntia sitten suihkauttelin ja vieläkin leijailee hyvin ympärillä. Fragrantican kommenteissa on vähän kaikenlaisia mielipiteitä, osa haistaa mm. likaista hikeä ja sylkeä... En itse onneksi vielä ole noita haistanut ollenkaan.
https://www.fragrantica.com/perfume/Lattafa-Perfumes/Raghba-25807.html
Hyh! Sylki taas ei kuvaa yhtään mitään, se haisee jokaisella erilaiselta riippuen siitä mitä on syönyt ja milloin syönyt. Mutta syljeltäkään en haluaisi tuoksua, puhumattakaan että vielä maksaisin siitä!
Vierailija kirjoitti:
Kaveri lähetti näytteet Roja:n 51 Pour Femmesta ja 51 Pour Femme Essencesta, koska ei ollut tykännyt niistä, niin jatketaan kokeiluja puolin toisin. Olin nimittäin toivonut löytäväni jotain vaniljais-kukkaista.
Olipa pettymykset! Miten 300 euron tuoksut voi haista näin halvalle? Ihan kuin olisin suihkinut Victorias Secretin vaniljaista body mistiä, ja sekin sentään pysyy kauemmin iholla kuin nuo, ja maksaa vain 10 euron verran.
Hinta on yksi markkinointikeino! Se tehoaa niihin jotka haluavat brassailla ja päteä.
Loreal kertoi kerran esimerkin hiustuotteesta, jota myytiin marketeissa edullisesti. Ei mennyt kaupaksi. Sitten sama tuote pakattiin eri pulloon eri nimellä, hinta triplattiin ja myytiin vain kampaamoissa, ja myi kuin häkä!
Näin niitä tyhmiä vedätetään. Ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa.
Mikähän minulle sopisi, musta tullut hajusteille herkempi kun ikä meni yli 40v
Aiemmin lemppareita oli: Lancome Tresor, Escada Laura, kaikki vaniljatuoksut jne
Nyt olen kokeillut muutaman vuoden tauon jälkeen nämä: Dior se uutuus, Sarah J. Parker Lovely, Gucci Bamboo, Prada Candy, Arden Sunflowers, Cachrael Noa, Issey Miyake L'Eau D'Issey, Lancomen Tresor, Lauran, Dior Diorissimon, Lancome la vie est belle.
Näistä ainoat mistä ei tule päänsärkyä on Gucci Bamboo ja Cacrael NOa mutta koen ne jollakin tapaa raskaiksi ja joku puumainen vivahde mikä jää iholle ei miellytä
Neuvoja mitä kannattaa kokeilla? Jotenkin kaikki tuntuu pistäviltä ja liian voimakkailta. Noaa kehui muu perhe että on hyvä tuoksu, mutta omassa nenässä sekin oli liian voimakas :/
Haluaisin ihanan pehmeän puuterisen romanttisen tuoksun, joka olisi samalla kevyt ja puhdas kuin juuri suihkusta tulleena :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän illan after shower-tuoksuna kevyt ja ihana Jo Malone Wild Bluebell. Kumpa tämä ihanuus kestäisi iholla pidempään. Pitäisikö ostaa myös saman tuoksun vartalovoide, jos saisi tuoksun säilymään sen avulla pidempään?
Tämä kiinnostaa. Onko enemmän kukkainen vai onko myös vihreä?
Nimensä mukaisesti tuoksuu aidoille kissankelloille, joita kesällä kasvaa luonnossa. Ehkä vähän vihreää kurkkumaisuutta myös mukana. Lineaarinen, kevyt, viaton. Suosikkini Jo Malonen tuoksuista.
Ihastuin tähän ja ostin pullollisen pari vuotta sitten. Jossain arvostelussa sanottiin, että haisee kakalta. Valitettavasti tuo mielipide jäi kummittelemaan ja olen myös huomannut jotain sen suuntaista. Kakkoshätä, jota on yritetty peittää jollain raikasteella. Tuoksu on jotenkin tasaisen imelä, kuten Bajamajan kemikaalit.
Harmi, että en pysty enää käyttämään kun on melko hintava pullo. Ongelma taitaa olla kohdallani juuri tuossa kissankellonuotissa. Stella McCartneyn Pop Bluebellissä tuntuu tuo sama ikävä vivahde.
Paskanhajuinen hajuvesi! OMG
Ja joku varmaan käyttää sitä koska se on olevinaan jotain erikoista ja kallista merkkiä!
Ihan kuin jotkut hinkuu LV:n rumaa muovilaukkua, jonka valmistuskulut on kymppi, mutta myyntihinta tonni. Jos sitä oikeasti myytäsiin parilla kympillä ilman merkkiä, kukaan ei käyttäisi niin rumaa laukkua. Mutta jotkut tarttee boosteria itsetuntoon joka muuten on alhainen.
Taas: ei se ole hullu joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Olen kehopositiivinen ja hei...pirun ylpeä siitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin myös että Rumba on edelleen aito alkuperäinen versio. Se oli yksi suosikkituoksuni ysärin alussa, käytin muutaman 100 ml tuoksun. Vaikka on edt, niin se on todella voimakas ja pitkäkestoinen, kuten fragrantican arvosteluistakin voi nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle puuterisuus tarkoittaa valkoisen jauhemaisuuden tuoksua, jossa voi olla jotain lääkemäistä tai keinotekoista kuten lapsuuden pyörivissä jauhetikkareissa. Valkoista jauhemaisuutta löytyy gardeniasta, mistä syystä sitä jotkut vieroksuvatkin.
Jollekulle toiselle puuterimaisuus taas tarkoittaa orvokkisuutta, koska puuterit hajustetaan joskus siten. Esimerkiksi Clarinsin irtopuuteri tuoksuu ihanasti orvokilta ja sopii täydellisesti niille, jotka rakastavat Guerlainin Après L'Ondéeta tai Insolencea.
Joissain tuoksuarvosteluissa olen huomannut, että puuterisuus liitetään usein orris-juuren, valkoisen myskin ja kevyen vaniljan yhdistelmään, kuten Armanin Leissä.
Mitä puuterisuus sinulle tarkoittaa?
Siinähän tuli monta tuoksunuottia, joista nimenomaan pidän: gardenia, orvokki, orris-juuri, valkoinen myski ja kevyt vanilja. Varmaan myös iiris (ja orvokon lehdet) ovat myös sellaisia puuterisia tuoksunuotteja. Esim. Oscar de la Rentan Esprit d'Oscar voisi olla puuterinen tuoksu (klassisemmista tuoksuista pitäville), samoin Guerlainin Insolence.
Eikö Esprit d'Oscar ole lopetettu ajat sitten?
Ainakin nettikaupoissa ihan hyvin vielä myynnissä ja kohtuulliseen hintaan. Pari vuotta sitten 100ml sai 25e, nyt on kivunnut jonnekin 40e hujakoille. Klassinen ja aivan upea tuoksu, ei kovin puuterinen jos nimenomaan sitä toivoo tuoksulta.
Palaan linjoille sitten kun lepituoksujani ei assosioida kakkaan, paskaan yms. Kukaan ei kaipaa ikäviä assosiaatioita
Teidän tuoksun joka haisee pilaantuneelta äidinmaidolta mutta en huutele sitä täällä jotta kenenkään lemppari ei mene siitä lukemastaan pilalle.
( ja ei , näitä pissa-kakka-sylki kuvauksia ei mitenkään ehdottomasti tarvita "rehelliseen" tuoksukuvaukseen, se on valinta käyttää niitä kuvauksia)
Rauhaa nyt. On ihan ok sanoa asiallisesti, mitä tuoksusta tulee mieleen. Jos joku nyt tuo vanhan maidon tai koirankakkapussin mieleen, niin voihan sen ilmoittaa ilman että tarkoittaa tuoksun olevan paskaa. Sehän on mielenkiintoista miettiä, mistä tuoksunuotista voi tuollaisia haistaa?
Tilasin Estee lauderin bronze goddess skinscentin eli laimeampi kuin edp. Onkos täällä jollain tästä kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että suosituimpiin tuoksuihin nimenomaan lisätään tuota kakkavivahdetta, koska se saa sen tuoksun paremman puolen korostumaan. Ihminen on eläin, meihin voi vedota alitajuisesti tuollainen sopimaton eläimellisyys. Turha näistä loukkaantua. Tykkään itsekin eräästä tuoksusta, jossa haisee selvästi myös pissa ja home.
Tarkoittaakohan ’indolic’ juuri tuollaista eläimellistä hajua, jota voi olla kukissakin? Mulle tulee mieleen vain yksi parfyymi, jossa haistoin selvästi ”sen itsensä”, nätisti sanottuna: Paloma Picasson Eau de parfum. (En tosiaan tarkoita tätä loukkauksena sen faneille.)
Ihastuin tähän ja ostin pullollisen pari vuotta sitten. Jossain arvostelussa sanottiin, että haisee kakalta. Valitettavasti tuo mielipide jäi kummittelemaan ja olen myös huomannut jotain sen suuntaista. Kakkoshätä, jota on yritetty peittää jollain raikasteella. Tuoksu on jotenkin tasaisen imelä, kuten Bajamajan kemikaalit.
Harmi, että en pysty enää käyttämään kun on melko hintava pullo. Ongelma taitaa olla kohdallani juuri tuossa kissankellonuotissa. Stella McCartneyn Pop Bluebellissä tuntuu tuo sama ikävä vivahde.