Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19271)

Vierailija
11421/19271 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palaan linjoille sitten kun lepituoksujani ei assosioida kakkaan, paskaan yms. Kukaan ei kaipaa ikäviä assosiaatioita

Teidän tuoksun joka haisee pilaantuneelta äidinmaidolta mutta en huutele sitä täällä jotta kenenkään lemppari ei mene siitä lukemastaan pilalle.

( ja ei , näitä pissa-kakka-sylki kuvauksia ei mitenkään ehdottomasti tarvita "rehelliseen" tuoksukuvaukseen, se on valinta käyttää niitä kuvauksia)

Et nyt varmaan ole linjoilla mutta älä vain mene esim Fragranticaan lukemaan tuoksuarvioita. Sieltä kyllä löytyy kakkaakin pahempia arvioita.

Jos olen harkitsemassa kalliin pullon ostamista, niin otan mielelläni vastaa erilaisia mielipiteitä ennen ostopäätöstä. Voihan olla, että joidenkin iholla tuoksu muuttuu alun ihanuuden jälkeen vaikka kuivuneen syljen tai vaipan hajuiseksi. Ihan hyvä, että näitä suorasukaisiakin arvosteluja löytyy, eikä kaikille vain anneta viittä tähteä.

Vierailija
11422/19271 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhaa nyt. On ihan ok sanoa asiallisesti, mitä tuoksusta tulee mieleen. Jos joku nyt tuo vanhan maidon tai koirankakkapussin mieleen, niin voihan sen ilmoittaa ilman että tarkoittaa tuoksun olevan paskaa. Sehän on mielenkiintoista miettiä, mistä tuoksunuotista voi tuollaisia haistaa? 

Jotkut kukat joiden tuoksua hajuvesiteollisuudessa imitoidaan haisevat luonnossa lievästi p askalle.

Esim tietyt liljat houkuttelevat hyönteisiä tällä metodilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11423/19271 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös joku Perovuo käy täällä säännöllisesti kertomassa, että me kaikki haisemme kakalta.

Vierailija
11424/19271 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palaan linjoille sitten kun lepituoksujani ei assosioida kakkaan, paskaan yms. Kukaan ei kaipaa ikäviä assosiaatioita

Teidän tuoksun joka haisee pilaantuneelta äidinmaidolta mutta en huutele sitä täällä jotta kenenkään lemppari ei mene siitä lukemastaan pilalle.

( ja ei , näitä pissa-kakka-sylki kuvauksia ei mitenkään ehdottomasti tarvita "rehelliseen" tuoksukuvaukseen, se on valinta käyttää niitä kuvauksia)

Makuja on monenlaisia. Joskus joku täällä oli sitä mieltä, että nimikkotuoksuni Lanvinin Jeanne tuoksuu hajustetulta kuukautissuojalta. Voi hyvin olla, että tuoksuukin, mutta pidän siitä edelleen eikä mielipide häiritse omaa nautintoa yhtään. Tilasin juuri uuden pullon, ettei pääse loppumaan.

Vierailija
11425/19271 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makuja on monenlaisia. Joskus joku täällä oli sitä mieltä, että nimikkotuoksuni Lanvinin Jeanne tuoksuu hajustetulta kuukautissuojalta. Voi hyvin olla, että tuoksuukin, mutta pidän siitä edelleen eikä mielipide häiritse omaa nautintoa yhtään. Tilasin juuri uuden pullon, ettei pääse loppumaan.

Musta ne estottoman värikkäät kuvaukset ovat osa mm. Fragrantican lukemisen hauskuutta. Kun joku on aistinut homeisen kellarin tai lapsuuden yskänlääkkeen, ollaan jonkin hyvin inhimillisen ytimessä. Monihan kuvaa tosi henkilökohtaisia muistojakin, jotka yhtäkkiä heräävät jonkin tuoksuaistimuksen myötä. Omia suosikkejani (myös tuoksuissa) on ehdottomasti Muscs Koublai Khan, jonka alkuperäisiä arvosteluja on sittemmin siivottu rankalla kädellä. Niissä kuvattiin viehkosti orgioita, jakinkakkaa ja hikisiä mongolisotureita. Itse en näitä ulottuvuuksia joko haista, tai koe niitä mitenkään pahana. :D Nämä ovat ehdottoman subjektiivisia, hajuasioita. Siksikin tämä on niin hauska harrastus.

Vierailija
11426/19271 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että suosituimpiin tuoksuihin nimenomaan lisätään tuota kakkavivahdetta, koska se saa sen tuoksun paremman puolen korostumaan. Ihminen on eläin, meihin voi vedota alitajuisesti tuollainen sopimaton eläimellisyys. Turha näistä loukkaantua. Tykkään itsekin eräästä tuoksusta, jossa haisee selvästi myös pissa ja home.

Tarkoittaakohan ’indolic’ juuri tuollaista eläimellistä hajua, jota voi olla kukissakin? Mulle tulee mieleen vain yksi parfyymi, jossa haistoin selvästi ”sen itsensä”, nätisti sanottuna: Paloma Picasson Eau de parfum. (En tosiaan tarkoita tätä loukkauksena sen faneille.)

En itse osaa vielä yhdistää tuota indolic-nimitystä tiettyyn hajuaistimukseen, mutta olen kyllä kuullut että jotkin kukat voivat tuoksua indolisilta. Hassu sattuma: Juuri viime yönä tilasin Paloma Picasso EdP:n verkkokaupasta! Odotan kakkaa innolla!

Vierailija
11427/19271 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta ne estottoman värikkäät kuvaukset ovat osa mm. Fragrantican lukemisen hauskuutta. Kun joku on aistinut homeisen kellarin tai lapsuuden yskänlääkkeen, ollaan jonkin hyvin inhimillisen ytimessä. Monihan kuvaa tosi henkilökohtaisia muistojakin, jotka yhtäkkiä heräävät jonkin tuoksuaistimuksen myötä. Omia suosikkejani (myös tuoksuissa) on ehdottomasti Muscs Koublai Khan, jonka alkuperäisiä arvosteluja on sittemmin siivottu rankalla kädellä. Niissä kuvattiin viehkosti orgioita, jakinkakkaa ja hikisiä mongolisotureita. Itse en näitä ulottuvuuksia joko haista, tai koe niitä mitenkään pahana. :D Nämä ovat ehdottoman subjektiivisia, hajuasioita. Siksikin tämä on niin hauska harrastus.

Joo, olen saanut monet hyvät naurut Fragrantican arvosteluista. Mutta myönnettävä on, että joukkoon on mahtunut myös ikävämpiäkin kokemuksia, käytin nimittäin erästä tuoksua, josta en oikein osannut sanoa, että tykkänkö siitä oikeastaan vai en. Sitten luin F:sta, kuinka joku kuvaili, että se tuoksuu siltä, kuin menisi asuntoon, jossa mummo on maannut kuolleena viikon. Juu, tämä mielikuva jäi sitten sen verran päähäni, että siihen loppui tuon tuoksun käyttö…😂 Myös esim. Kiehl’s Original musk-tuoksussa on sanottu olevan selkeä pissanuotti, jonka tietysti huomasin vasta luettuani siitä…tykkään siitä kuitenkin yhä edelleen! En myöskään kauheasti arvosta yleistä ”old lady”- ilmaisua hajuvesien kuvailussa, mutta loppujen lopuksi haluan kyllä lukea rehellisiä mielipiteitä. Yritän olla ottamatta kaikkea niin vakavasti ja suhtautua enemmän huumorilla - kyllä tähän maailmaan mielipiteitä mahtuu!

Vierailija
11428/19271 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kokevat tuoksut eri tavalla, ja hajuaisti tuntuu olevan aika yksilöllinen sen suhteen, mitä sietää ja mitä ei.

Gap-merkillä on tuoksu nimeltä Heaven ja se  -varoitus- tuoksuu mun nenässäni ihan vilpittömästi kissanpissalta. Nimi on siis mulle vitsi.

Sitten taas on paljon niitä, jotka pitävät siitä, joille se on ollut varsinkin nuorempana luottotuoksu.

Ei näistä tarvitse loukkaantua.

Siitä tosin en itse pidä, että ikä ja tuoksu liitetään yhteen. Ainakaan omalla kohdalla nuo stereotypiat eivät pidä paikkaansa. Nuorena käytin vahvoja ladylike-tuoksuja, nykyään välillä rentoja julkkistuoksuja. Maku muuttuu, joskus se muuttuu lyhyenkin ajan sisällä.

Vierailija
11429/19271 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lancômen La Nuit Trésor Intense. En yleensä harrasta tämäntyyppisiä tuoksuja, mutta satuin kulkemaan tämän ohi tavaratalossa ja suihkautin ranteeseeni. Hämmästyttävän miellyttävä, sellainen jota tekee mieli jatkuvasti haistella. Tämä mantelisuus, rakeisuus on kiehtovaa.

Vierailija
11430/19271 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nyt varmaan ole linjoilla mutta älä vain mene esim Fragranticaan lukemaan tuoksuarvioita. Sieltä kyllä löytyy kakkaakin pahempia arvioita.

Jos olen harkitsemassa kalliin pullon ostamista, niin otan mielelläni vastaa erilaisia mielipiteitä ennen ostopäätöstä. Voihan olla, että joidenkin iholla tuoksu muuttuu alun ihanuuden jälkeen vaikka kuivuneen syljen tai vaipan hajuiseksi. Ihan hyvä, että näitä suorasukaisiakin arvosteluja löytyy, eikä kaikille vain anneta viittä tähteä.

Tämä että tuoksut voivat olla niin erilaisia kunkin iholla on niin totta.. Esim. Olin hankkinut dkny be delicious tuoksun ja kaverini ihastui siihen ja halusi testata mutta muutaman minuutin päästä se tuoksui hänellä aivan märäntyneelle kurkulle, aivan kamala..

Vierailija
11431/19271 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lancômen La Nuit Trésor Intense. En yleensä harrasta tämäntyyppisiä tuoksuja, mutta satuin kulkemaan tämän ohi tavaratalossa ja suihkautin ranteeseeni. Hämmästyttävän miellyttävä, sellainen jota tekee mieli jatkuvasti haistella. Tämä mantelisuus, rakeisuus on kiehtovaa.

Minäkin ihastuin testatessani, ostin notinosta. Tykkään eniten sen kirsikasta.

Vierailija
11432/19271 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänään lueskellut arvioita kevään uutuustuoksuista. Kokeiluun päätyy ainakin Jo Malonen Rose & Magnolia ja luultavasti myös joku Ellis Brooklynin tuoksu. 

Vierailija
11433/19271 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa hajusteita jotka eivät aiheuta migreeniä? Ns turvallisia

Vierailija
11434/19271 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään saapui tilaamani Lalique Soleil. Fragrantican ensimmäisessä kommentissa tämän sanotaan haisevan oksennukselta mutta en ole tätä havainnut missään vaiheessa.

Tässä tuoksuu mandariini mutta pehmeällä tavalla eikä tämä ole minusta selkeästi kesäinen ultraraikas sitrustuoksu, vaan sopii joka vuodenaikaan.

Olen erittäin tyytyväinen ostokseeni. Yleensä säilytän pullojani pahvirasioissaan kaapissa mutta tämä taideteos täytyy jättää esille ihasteltavaksi.

Vierailija
11435/19271 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testasin Guerlainin Mon Guerlain Sparkling Bouquetin, ja heti mietin että tuttu tuoksu jota mulla on ollut ennenkin. Kohta välähti, että se on sama kuin Burberry The beat edt ja nimenomaan edt-versio, edp on pistävä, mutta edt pehmeämpi.

Katsoin fragranticasta onko niissä yhteisiä valmistusaineita (inhoan käyttää sanaa nuotti hajuvesien yhteydessä), ja ainoat yhteiset löytyi vain mandariini ja myski. Ihmettelen ettei kukaan ole laittanut sitä samaa muistuttavien listalle.

Onko kukaan muu samaa mieltä?

Vierailija
11436/19271 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään saapui tilaamani Lalique Soleil. Fragrantican ensimmäisessä kommentissa tämän sanotaan haisevan oksennukselta mutta en ole tätä havainnut missään vaiheessa.

Tässä tuoksuu mandariini mutta pehmeällä tavalla eikä tämä ole minusta selkeästi kesäinen ultraraikas sitrustuoksu, vaan sopii joka vuodenaikaan.

Olen erittäin tyytyväinen ostokseeni. Yleensä säilytän pullojani pahvirasioissaan kaapissa mutta tämä taideteos täytyy jättää esille ihasteltavaksi.

Siinä on aivan upea pullo, pelkän pullon takia tuoksun voisi ostaa. Mutta älä jätä valoon, tuoksu kivettyy nopeasti valossa, eli menee pilalle. Käytä ensin tyhjäksi ja sitten koristeena. Minäkin säilytän aina pahvirasioissaan, ja harmittaa kun käytettynä ostaa niin harva on säilyttänyt paketin. Säilyy paremmin.

Vierailija
11437/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen tuoksu voisi toimia (miehellä) lämpimissä maissa? Etelän lomilla olen huomannut, että kaikki Suomessa käyttämäni tuoksut ikään kuin haihtuvat pois heti, kun astun ovesta ulos.

Vierailija
11438/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tänään lueskellut arvioita kevään uutuustuoksuista. Kokeiluun päätyy ainakin Jo Malonen Rose & Magnolia ja luultavasti myös joku Ellis Brooklynin tuoksu. 

Mulla on Ellis Brooklynin Bee, joka on hunajainen, romminen, vaniljainen tuoksu. Suosittelen, sopii oikeastaan mihin vuodenaikaan tahansa. Kiinnostaisi myös uusi Starfruit, onko jollain kokemusta tästä?

Vierailija
11439/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on aivan upea pullo, pelkän pullon takia tuoksun voisi ostaa. Mutta älä jätä valoon, tuoksu kivettyy nopeasti valossa, eli menee pilalle. Käytä ensin tyhjäksi ja sitten koristeena. Minäkin säilytän aina pahvirasioissaan, ja harmittaa kun käytettynä ostaa niin harva on säilyttänyt paketin. Säilyy paremmin.

Jep. Taidan sittenkin laittaa pakkaukseen suojaan. Pullo on 100 ml joten ei ole ihan hetkessä käytetty ja luultavasti pilaantuisi jossain vaiheessa.

Pullo muistuttaa Tynellin Aurinkopulloa, onkohan otettu inspiraatioita.

Vierailija
11440/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kokevat tuoksut eri tavalla, ja hajuaisti tuntuu olevan aika yksilöllinen sen suhteen, mitä sietää ja mitä ei.

Gap-merkillä on tuoksu nimeltä Heaven ja se  -varoitus- tuoksuu mun nenässäni ihan vilpittömästi kissanpissalta. Nimi on siis mulle vitsi.

Sitten taas on paljon niitä, jotka pitävät siitä, joille se on ollut varsinkin nuorempana luottotuoksu.

Ei näistä tarvitse loukkaantua.

Siitä tosin en itse pidä, että ikä ja tuoksu liitetään yhteen. Ainakaan omalla kohdalla nuo stereotypiat eivät pidä paikkaansa. Nuorena käytin vahvoja ladylike-tuoksuja, nykyään välillä rentoja julkkistuoksuja. Maku muuttuu, joskus se muuttuu lyhyenkin ajan sisällä.

Olen haaveillut juuri tuon Gapin Heavenin hankkimisesta ja sokkona olisin tilannut jos olisin jostain löytänyt.

Hyvä kun joku antaa vähän toisenlaista näkökulmaa ja jarruttelee tällaista herkästi innostuvaa tilailijaa.

Tuo kielo voi olla sellainen, että jotkut kokevat sen kissanpissamaiseksi tai hikimäiseksi. Omasta mielestäni esim Envy ( Gucci) ja Still (JLo) ovat oikein onnistuneita kielonuotissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän