Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19271)

Vierailija
11441/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen tuoksu voisi toimia (miehellä) lämpimissä maissa? Etelän lomilla olen huomannut, että kaikki Suomessa käyttämäni tuoksut ikään kuin haihtuvat pois heti, kun astun ovesta ulos.

Pidätkö raikkaista, mausteisista, makeista vai minkälaisista tuoksuista?

Acqua di Parmalla on keveiden sitrusten lisäksi muutamia "monsterituoksuja",

jotka kestävät, esim. Colonia Ambra (mausteinen, eläimellinen). 

https://www.fragrantica.com/perfume/Acqua-di-Parma/Colonia-Ambra-30427…

Giorgio Armani Myrrhe Imperiale (pihkainen, mausteinen, itämainen). 

https://www.fragrantica.com/perfume/Giorgio-Armani/Myrrhe-Imperiale-214…

Tauer Perfumes 02 L'Air du Desert Marocain (kuiva, puinen, raikas mausteinen). 

https://www.fragrantica.com/perfume/Tauer-Perfumes/02-L-Air-du-Desert-M…

Mugler A*Men (makea, mausteinen, karamellinen)

https://www.fragrantica.com/perfume/Mugler/A-Men-705.html

Vuodesta toiseen suosittu Jean Paul Gaultierin Le Male on myös vahva (vaniljainen, mausteinen), vaikea kuvitella sen haihtuvan liian nopeasti. 

https://www.fragrantica.com/perfume/Jean-Paul-Gaultier/Le-Male-430.html

Tilaa vaikkapa useampi 1-2 ml testeri ja ota niistä mieleisimmät reissuun mukaan, niin kesto tulee testattua ihan paikan päällä.  

:)

Vierailija
11442/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään saapui tilaamani Lalique Soleil. Fragrantican ensimmäisessä kommentissa tämän sanotaan haisevan oksennukselta mutta en ole tätä havainnut missään vaiheessa.

Tässä tuoksuu mandariini mutta pehmeällä tavalla eikä tämä ole minusta selkeästi kesäinen ultraraikas sitrustuoksu, vaan sopii joka vuodenaikaan.

Olen erittäin tyytyväinen ostokseeni. Yleensä säilytän pullojani pahvirasioissaan kaapissa mutta tämä taideteos täytyy jättää esille ihasteltavaksi.

Samoin minulla. Jos nyt vähän liikaa auringonvaloa saakin, ei haittaa. Haluan ihastella pulloa lipaston päällä miten valo siitä taittuu. 50 ml:n pullostani on jäljellä reilu puolet, ja kun se on loppu, saa jäädä koriste-esineeksi samalle paikalle. Todella kaunis kapine!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11443/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lancômen La Nuit Trésor Intense. En yleensä harrasta tämäntyyppisiä tuoksuja, mutta satuin kulkemaan tämän ohi tavaratalossa ja suihkautin ranteeseeni. Hämmästyttävän miellyttävä, sellainen jota tekee mieli jatkuvasti haistella. Tämä mantelisuus, rakeisuus on kiehtovaa.

Minä taas en ole ruusun ystävä, mutta tuon tuoksun ruusun ja kirsikan yhdistelmä oli kerrassaan huumaava samoin tavaratalossa ranteeseen suihkaistuna. Lähiaikoina en sitä ole ostamassa, mutta syksyllä voisi mahdollisesti talvea varten kokeilla uudestaan vieläkö kiinnostus kestää.

Vierailija
11444/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aromat myy kivoja 10 ml:n dekantteja.

Hyvä välikoko: paljon halvempi kuin koko pullo ja nestettä käyttökelpoinen määrä.

Mutta varotan pulloista. Ne on heppoisia lyhytkierteisiä ohuita lasiputkia.

Avasin korkin joka on aina tiukassa. Vedin korkkia ja näemmä kiersin samalla vahingossa suutinta - kuten jo sanoin kierre on lyhyt. Suutin irtosi, nestettä levisi käsille ja muualle. Onneksi vaan pari milliä, mutta tiedänpä miltä tuoksun seuraavat pari päivää.

Joskus korkki on kanittanut eikä auennut lainkaan. Yhdessä dekantissa suihkutuspiste on lähes kokonaan päällä olevan holkin peitossa, joten kun spraynappia painaa ei saa suihkausta vaan lirun joka valuu lasiputken päälle.

Tämmöstä kaikkea. Reklamointiin Aromat suhtautuu nihkeästi väittäen että putkilot testataan ja ne toimivat aina.

Ajattelin vain kertoa että tämmösiä riskejä on.

Vierailija
11445/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta fragranticassa parasta on tarkat

käyttäjäkokemukset, ne joissa kuvaillaan tuoksuja suorasukaisesti ja havainnollisesti.

On selvää, että jokaisen kokemus on subjektiivinen, sellaisena se kannattaa ottaa.

Onneksi ihmiset yhä rohkeasti kirjoittavat arvioitaan välittämättä mielensäpahoittajista.

Vierailija
11446/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitäpä ostaisi keväälle ja kesälle? Nyt minulla käytössä ainoastaan Florabotanica ja Jo Malone Sage & seasalt.

Kaivan keväällä esiin sitruksia, hedelmiä, kukkia, vihreää, aromaattisuutta, ja yrttisyyttä.

Mutta aina asia ei ole näin simppeli. Esim. jotkut raskaat nahkatuoksut (hutinäytteet) on keväällä siedettäviä siksi että niidenkin kukkanuotit yms. raikastavat vaikutelmaa.

Vierailija
11447/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään olen taas itkenyt 80-luvun tuoksuja, joita ei enää tule lisää. Ne, jotka eivät silloin eläneet ja haistelleet, eivät voi tietää... Nykyäänkin on hyviä tuoksuja, upeita tuoksuja, lumoavia tuoksuja. Mutta silloin tuoksut olivat elävämpiä, monitahoisempia, villimpiä, kestävämpiä. Ja edullisempia.

Tai sitten hajuaistisi on muuttunut iän myötä. Se kun "haalistuu" ihan niinkuin muutkin ihmisen aistit kun vuosikymmeniä tulee ikää lisää.

Ei ole hajuaisti "haalistunut" eikä heikentynyt, päinvastoin.

Harjoittelemalla ja kokeilemalla ja vertailemalla oppii käyttämään aistejaan tarkemmin.

Ei kannata myöskään juoda eikä tupakoida.

Mistä olet keksinyt väitteesi?

Vierailija
11448/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tom Fordin pullot eivät läpäise valoa

Tätä ketjua lukiessani ymmärrän nyt miksi.

Tom Fordia myydään stockmannilla.

Halvalla voi sarjaan tutustua tilaamalla bodysprayn kicksiltä.

Tom Fordin sprayt jestävät koko päivän..ei tarvitse lisäillä:)

Tuoksu: noir de noir

Vierailija
11449/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä välikoko: paljon halvempi kuin koko pullo ja nestettä käyttökelpoinen määrä. 

Joo, mutta postikulut on niin korkeat, että kannattaa vain jos tilaa useampia dekantteja. Lisäksi valikoima on surkea. Mitään uutta ei ole tullut ainakaan vuoteen, ja usean merkin alla on vieläkin vain tyhjää. Ihmettelen vähän heidän toimintamalliaan. (Tilaamani näytteet, joskus viime vuonna, olivat kyllä aitoja.)

Vierailija
11450/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tom Fordin pullot eivät läpäise valoa

Tätä ketjua lukiessani ymmärrän nyt miksi.

Tom Fordia myydään stockmannilla.

Halvalla voi sarjaan tutustua tilaamalla bodysprayn kicksiltä.

Tom Fordin sprayt jestävät koko päivän..ei tarvitse lisäillä:)

Tuoksu: noir de noir

Miksi alapeukut asialliseen kirjoitukseen?

Mitä vikaa Tom Fordissa on?

Vierailija
11451/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta postikulut on niin korkeat, että kannattaa vain jos tilaa useampia dekantteja. Lisäksi valikoima on surkea. Mitään uutta ei ole tullut ainakaan vuoteen, ja usean merkin alla on vieläkin vain tyhjää. Ihmettelen vähän heidän toimintamalliaan. (Tilaamani näytteet, joskus viime vuonna, olivat kyllä aitoja.)

Postikulut on jotain kympin.

Vierailija
11452/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tyhjät merkit ovat (ainakin) olleita ja menneitä, eli pullo on myyty loppuun (oma osionsa näille pullonpohjille) ja sivua ei ole päivitetty. Sivustohan on surkea, mutta muuten homma on toiminut. Onko joku lähiaikoina tilannut, toimiiko se taas (Tallinnan-liikkeen sulkemisen jälkeen jollakin oli viivästys toimitusvahvistuksessa)?

Mun noin tuhannen näytteen ja dekantin kokemuksellani (useammalta vuodelta ja toimijalta) dekantointiputket ovat olleet aina vähän kakkoslaatuisia tehdasvalmisteisiin näytteisiin nähden, joten en ole oppinut odottamaankaan niiltä paljoa. Siihen nähden yllättävän vähän rikkinäisiä tai vuotavia on tullut vastaan ja totaaliset tappiot (eli putkilo on vuotanut tyhjiin tai spray on niin rikki, ettei mitään tule ulos) lasketaan yhden käden sormilla. Rumia putkiloita löytyy kyllä, joitain huonolla jousella (Fragrant World Shopin putkiloita saa pump-pump-pumpata), joitain muovisia ja joitain, joiden tarra on vähän sinnepäin. Kokemukseni rajoittuu max 5 millin putkiin, ei ole käyttöä suuremmille.

Aromatista olen pitänyt paitsi nopeuden vuoksi, myös siksi, että se on toinen kahdesta tietämästäni mannereurooppalaisesta designernäytteiden dekantoijasta. Nichejähän löytää kyllä. Jos joku tietää lisää, saa vinkata. :)

Vierailija
11453/19271 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuoksutarjotin makuuhuoneessa, jossa pidän aina sen hetken suosikkini (vuodenajan mukaan yleensä) esillä, muut ovat laatikossa omissa pakkauksissaan. Tuoksut eivät kyllä kovin nopeasti mene huonoksi. Useita vuosia olen käyttänyt joitain tuoksujani. Valo ei osu suoraan tuoksutarjottimelleni.

Valo ja kosteus ovat ne, mistä tuoksut eivät tykkää, mutta eivät ne silti hetkessä pahene.

Vierailija
11454/19271 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin viikonloppuna käväisemään Tampereen Zaraan, olin päättänyt että tuoksutan sitä Cherry Smoothieta ja ostan, jos pidän. No, eihän sitä siellä ollut yhden yhtä, ei mitään sen pullon mallisia muitakaan tuoksuja, eikä myyjäkään osannut auttaa. Eli jäi kirsikat vielä haaveeksi vain.

Samalla reissulla kiersin nopeasti Stockmannin tuoksut, ja ekaa kertaa pääsin MMM:n Replicoiden ääreen. By The Fireplace oli aivan huumaava, aion ehdottomasti hankkia joskus pullollisen (en Stockan hinnoilla). Ihana tuoksu, tahmeat vaahtokarkit nuotiolla tai puhdas olohuone, jossa takkatuli loimuaa. Myös Jazz Clubista ja Coffee Breakista pidin!

Vierailija
11455/19271 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttekö te oikeasti testaamassa Stokkalla ja ostatte sitten muualta?

Kohta ei ole Stokkaa jossa testailla.

Vierailija
11456/19271 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitetäänpä pieni gallup sekaan. Kuinka monesta tuoksusta teillä on ostettuna myös varapullo?

Itselläni 12:sta. Joko kyseessä on ehdoton lempparini, jonka ostan jos halvalla saan tai joku jo lopetettu/lopetusuhan alla oleva. Tällaisia ovat mm. Miss Dior 2017, Dolce & Gabbana Pour Femme, Mugler Muse edp, Mancera Roses Vanille ja YSL Black Opium Floral shock.

Vierailija
11457/19271 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitetäänpä pieni gallup sekaan. Kuinka monesta tuoksusta teillä on ostettuna myös varapullo?

Itselläni 12:sta. Joko kyseessä on ehdoton lempparini, jonka ostan jos halvalla saan tai joku jo lopetettu/lopetusuhan alla oleva. Tällaisia ovat mm. Miss Dior 2017, Dolce & Gabbana Pour Femme, Mugler Muse edp, Mancera Roses Vanille ja YSL Black Opium Floral shock.

Ei yhdestäkään, koska mulla on niin monia eri hajuvesiä, että ne ei kulu paljoakaan. Mulla on paljon näytteitä ja joihinkin olen ihastunut niin, että olen ostanut normipullon. Mutta tuntuu, että harvoin saan edes näytteen käytettyä loppuun!

Vierailija
11458/19271 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käynyt Stokkalla vaan Wiklundilla (Sokos) ja suihkautin kämmenselkään Paco Rabannen uutta Olympea Solaria. Alkuperäisestä Olympeasta olen tykännyt, mutta en yhdestäkään flankeristä - tätä ennen. Sitrusta ja valkoista ja keltaista kukkaa, lopuksi jotain yrttistä aavistuksenomaisen suolanhäivähdyksen kera. Kuin auringonpaistetta pullossa, tuli mieleeni, Solar on aika osuva nimi. Suihkaisustani on nyt viitisen tuntia ja olen pessyt kädet kahdesti sen jälkeen ja vieläkin haistan ihanan aurinkoisen, vähän tropiikin suuntaan ajatukset vievän tuoksun kädestäni. Onkohan minun nyt ostettava tätä kesätuoksuksi?

Vierailija
11459/19271 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä vain yhdestä, Kenzon World Powerista. Mulla oli varapullo Elie Saabin Le Parfum In Whitesta, mutta sen otin jo käyttöön, kun siitä se vanha loppui.

Muuten olen niin vaihtelunhaluinen, että ostan loppuneiden tilalle uusia tuoksuja periaatteella se mikä on mänt, on mänt. Maailma on täynnä ihania tuoksuja, niin uutuuksia kuin vanhempia, joita en ole vielä kokeillut, eikä käytössä olevat rahavarat anna mahdollisuutta haalia kaikkia mahdollisia kokoelmiin. Eli vaikka "sydän verta vuotaen" ikävä tulee loppuun käytettyjä tuoksuja, niin annan niiden mennä.

Vierailija
11460/19271 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttekö te oikeasti testaamassa Stokkalla ja ostatte sitten muualta?

Kohta ei ole Stokkaa jossa testailla.

Ostan sieltä missä hinnat ovat lompakolleni sopivimmat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi