Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Vierailija kirjoitti:
Mikähän diagnoosi on ihmisellä joka ostelee järjettömästi hajuvesipulloja?
Niitä on kymmenittäin pakkauksissaan kaappiin tungettuina. Omistaja ei edes muista mitä kaikkea hänellä on.Sitten kun rahat on loppu, hän myy hajuvesiään, kun saisi edes puolet ostohinnasta. Ja tietysti heti kun rahaa taas on, ostetaan lisää hajuvesipulloja.
Hän ei itse näe käytöksessään mitään outoa. Ei, vaan hermostuu, jos sanoo että alkaa huolestua.Kyseessä on sisareni, jos se kiinnostaa.
Ei hän muuhun tuhlaa, kaikki rahat menevät nyt näköjään hajuvesiin. Muuhun ei ole varaa. Valittelee rahapulaansa koko ajan.
Onhan niitä nyt aina ollut jotka ostaa ja tilailee yli varojen. Joillakin on kaapit täynnä vaatteita, kenkiä, laukkuja tai kosmetiikkaa. Paketteja ei ole välttämättä edes avattu kun se ostotapahtuma tuo sen mielihyvän, ei välttämättä tuotteen käyttäminen.
Hajuvesiä voi myös keräillä ja pitää sitä harrastuksena. Minusta kymmenien tai satojen pullojen omistaminen on ihan ok jos ei hankkiudu taloudellisiin vaikeuksiin niiden takia.
Kiitos, Bangerhead nopea, sain Ellen muutamassa päivässä.
Minä löysin Notinosta yhden ihanan, mutta toistaiseksi olen pidätellyt ostohimoani :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni valitusvirsi:
Olen nuuhkutellut Lancomen Miraclea aina joskus kaupassa. Luottotuoksuni on vuosia ollut Diorin Forever and ever. Joku sanoi, että Miracle muistuttaa sitä. Minun ihollani tuo Miracle rupesi kuitenkin tuoksumaan hieman joltain ... vanhalta, sellaiselta epämääräiseltä sekamelskalta mikä voisi tulla jossain entisajan Stockkan hississä vastaan. Pullon suusta ja ilmaan suihkautettuna se tuoksuu ihan hyvältä, mutta ihollani se muuttui ... noh ... eltaantuneeksi.
Oletteko käyttäneet Armanin Si-tuoksua? Kokeilin sitä ja vaikutti ihan suht tavalliselta, hyvältä. Mutta se kesto! Tunnin ehkä? Mikä harmi! Minulla oli joskus se punainen Si ja senkin kesto oli vähän niin ja näin, mutta tämä tavallinen Si ei kestä sitäkään vähää. Kannatteko te näitä kestämättömiä tuoksuja käyttävät aina mukananne hajuvesipulloa ja lisäilette päivän mittaan? Tiedän toki, että oma nenä tottuu, mutta olen niin pitkän linjan hajuvesikäyttäjä, että osaan ihan kysyä mielipidettä toisiltakin henkilöiltä ja tiedän, että tuoksu todella on haihtunut, eikä vain oma nenäni tottunut.
Joo, en käytä aikaani enkä rahaani tuoksuihin, jotka eivät kestä. Oma nenäsi kyllä huomaa jos tuoksu ”katoaa” eli haihtuu. Kokeile Si intense versiota, jos pidät alkuperäisestä, mutta keston kanssa on ongelmaa. Si intense on arvioitu ainakin fragranticassa hyvin pitkäkestoiseksi tuoksuksi.
Intense pysyy pidempään ainakin testitikulla, olen kokeillut. Olen siis eri. Sinänsä surullista, että nykyään tuoksut eivät pysy kuten ennen, ja on erikseen intenset, jotka vastaa entisajan normihajuvesiä kestoltaan.
Minulla on jonkinasteinen riippuvuus tuoksuihin, mutta onneksi olen kovin nirso, joten en ostele suin päin mitä hyvänsä. Testailen pitkään ja harvoin nykytuoksuja ostan. Vintaget houkuttaa, 80-luvun powerhouset. Niitä onkin jo hyvänlainen kokoelma.
Tuoksuilla on suora väylä muistoihin, siksi ne on niin koukuttavia. Varsinkin jos nykyinen elämä ei ole erityisen onnellista, haluaa palata tuoksujen avulla siihen aikaan, kun oli onnellinen. Sellaiselle on vaikea laittaa hintalappua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tulossa näytteet Notinosta ja Hobby Hallista, lomakuu taitaa mennä tuoksutellessa :)
Tulossa siis:
Chloé Normande edp
Chloé Chloé edp
Tresor edp Lancome
Tresor in love edp Lancome
La vie Est Belle edp Lancome
Hypnôse Edp Lancome
Miracle edp Lancome
Lou Lou edp Cacharel
Anais Anais edp Cacharel
Paloma Picasdo edp Paloma Picasso
Chinatown edp Bond No9
Blanche edp Byredo
Palermo edp Byredo
Aventus Creed edp for men
Aventus Creed edp for women
Love in White Creed edp
Lady Vengeance edp Juliette Has A Gun
Not a perfume edp Juliette Has a Gun
Voyage d'Hermes edt Hermès
Roses Musk edp Montale
China White (hajuveden uute) Nasomatto
Narcotic Venus (hajuveden uute) Nasomatto
Reb'l Fleur Love Always edp Rihanna
Roses Musk edp Montale
Red door edt Elizabeth Arden
Green tea edp Elizabeth Arden
Green tea Nectarine blossom edt Elizabeth Arden
Cool water edt Davidoff
Lauren edp Ralph LaurenVarmaan joku on unohtunut. Osa on näytteitä, osa minikokoisia pulloja, kaikissa 2-10 ml. Kerron jos löydän sen omani näistä..
Minua kiinnostaa erityisesti, mitä pidät Chloésta ja Paloma Picassosta. Nyky-Chloésta olen yrittänyt pitää ja sitä silloin tällöin testannut myymälässä, mutta joka kerta se on yhtä mahdoton. 80-luvulla yksi ensimmäisiä itse ostamiani hajuvesia oli Lagerfeldin Chloe, ja se oli silloin pehmeä, suloinen tuoksu. Ehkä en ole antanut nyky-Chloélle tarpeeksi aikaa, tai sitten ei vain toimi ihollani.
Paloma Picassosta olin itse tilata EdT:n, parfyymia on kehuttu, mutta voi olla nykypäivänä liian heviä tavaraa.
Itselläni myös ollut 90-luvun alussa Lagerfeltin Chloe, olen harmissani, ettei sitä saa enää, pidin todella tuoksusta!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jonkinasteinen riippuvuus tuoksuihin, mutta onneksi olen kovin nirso, joten en ostele suin päin mitä hyvänsä. Testailen pitkään ja harvoin nykytuoksuja ostan. Vintaget houkuttaa, 80-luvun powerhouset. Niitä onkin jo hyvänlainen kokoelma.
Mulla on sama kuvio. Erilaisia tuoksuja on jo riittämiin, näytteitäkin melkein sata, mutta nehän kuluu pian.
Nirsous lisääntyy, kun kaikenlaista jo on.
On mulla ostoslista, mitä pidän silmällä.
Ostan vain jos löydän jotain täydellistä.
Näytteitäkin hankin vain harkiten. Eli harkinta pelaa.
Ja hajuvedethän kuluvat todella hitaasti.
Olen esim. rypenyt estoitta 50ml:n Green Tea Figissä, kun on ollut helteitä. Pullosta on huvennut ehkä 5-7 milliä.
Lueskelen nyt erilaisista tuoksuperheistä.
Kokeilen kerrostamista, erilaisia suihkutustapoja ja harjoitan nenääni tunnistamaan vivahteita tuoksuista.
Seuraan miten säätilan muuttuminen vaikuttaa, teen havaintoja siitä mistä tuoksuista todella pidän ja mistä vain luulen pitäväni. Hion muistiinpanojani.
Eli onhan tästä tullut harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama kuvio. Erilaisia tuoksuja on jo riittämiin, näytteitäkin melkein sata, mutta nehän kuluu pian.
Nirsous lisääntyy, kun kaikenlaista jo on.
On mulla ostoslista, mitä pidän silmällä.
Ostan vain jos löydän jotain täydellistä.
Näytteitäkin hankin vain harkiten. Eli harkinta pelaa.Ja hajuvedethän kuluvat todella hitaasti.
Olen esim. rypenyt estoitta 50ml:n Green Tea Figissä, kun on ollut helteitä. Pullosta on huvennut ehkä 5-7 milliä.Lueskelen nyt erilaisista tuoksuperheistä.
Kokeilen kerrostamista, erilaisia suihkutustapoja ja harjoitan nenääni tunnistamaan vivahteita tuoksuista.
Seuraan miten säätilan muuttuminen vaikuttaa, teen havaintoja siitä mistä tuoksuista todella pidän ja mistä vain luulen pitäväni. Hion muistiinpanojani.
Eli onhan tästä tullut harrastus.
Minulla on as / adhd piirteitä ja tietynlainen juuttuminen asioihin on hyvin tuttua. Olen uppoutunut täysin esim kirjasarjaan (fantasia) ja kehitellyt teorioita ja kuunnellut podcasteja jne, löytänyt sitä kautta muita ihmisiä, jotka ovat omistautuneet samalle mielenkiinnon kohteelle jne.
Olen myös toisinaan jumahtanut tiettyihin asioihin/rutiineihin arjessa, ja olen saanut niistä paljon iloa ja sisältöä. Olen täysin toimintakykyinen, työssäkäyvä äiti, joka kyllä selviytyy arjesta, vaikka siinä on ylimääräisiä stressipalikoita välillä pinossa. Miksi kerron tämän? Ehkä siksi, että olen löytänyt tämän parfyymimaailman hiljattain ja alan juuttua ja hurahtaa siihen. Huomaan itsekin että elämässäni on uusi mielenkiinnonkohde ja merkitys, tuoksut.
En missään tapauksessa väitä, että muilla ihmisillä tämä harrastus olisi yhtä ”pakonomaista” kuin tästä on nyt muodostunut minulle. Toisaalta elämäni ei kärsi, eivätkä läheiseni, tästäkään harrastuksesta. En ole velkaantunut tämän parfyymihurahduksen vuoksi, eikä työkykyni ole siksi alentunut.
Mutta nautin täysin siemauksin tästä uudesta merkityksestä/sisällöstä elämässäni. Rakastan tätä aihepiiriä ja kirjaan myös havaintoja parfyymeista lähes päivittäin.
Joku voisi todeta että olen rasittava, mutta ei haittaa, sitten olen! Pieni hinta siitä ihanasta tunteesta, johon hyvä hajuvesi mielen vie.
Voisi olla kai hullumminkin.
Tuolla aiemmin joku kyseli, mikä sellaisella ihmisellä on vikana, että hän velkaantuu ostamalla sadatta pulloa hajuvettä jota ei tarvitse. Itse sanoisin, että huono/puutteellinen elämänhallinta voi johtua monestakin asiasta. Näen kyllä tuon omalla kohdallani vaarana myös. Minulla se johtuisi todennäköisesti neuropsykiatrisista asioista, impulssikontrollin puutteesta sekä mielen addiktiotaipumuksesta. Erona on se, että minä osaan tarkastella omaa käyttäytymistä ikäänkuin ulkoapäin ja näen, milloin alkaa mennä ”yli” ja teen korvaavan liikkeen. En pääse mihinkään kuitenkaan siitä, että mieleni hakee asioita, joihin ”hurahdan” ja helposti menetän suhteellisuudentajuni. Minun on täytynyt oppia elämään tämän ominaisuuden kanssa. En kuitenkaan vaihtaisi sitä ominaisuutta pois, sillä se tuottaa suurta iloa henkilökohtaista merkityksellisyyden kokemusta elämääni. Silti, on hyvä tunnistaa että hurahtaminen voi jollekin olla kaksiteräinen miekka.
Päivän tuoksu: Nasomatto China White. Ahhh, niin addiktoiva tuoksu! Jatkan sen nuuhkimista.
Adhd/as
Voi itkunpaikka!
Ostin keväsellä Aromatista näytteen Marc Jacobsin 'Cucumber Splashia'.
Se osoittautui just mun tuoksukseni.
En tajunnut heti ostaa sitä lisää, ja nyt sitä ei enää näy olevan.
Olen tarkistanut muutkin vakkarikauppani - ei ole.
Sattuuko joku nähneen 'Cucumber Splashia' myynnissä? Mistä kirppareilta mun kannattaisi katsoa? (pk-seutu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on kymmenittäin pakkauksissaan kaappiin tungettuina. Omistaja ei edes muista mitä kaikkea hänellä on.Sitten kun rahat on loppu, hän myy hajuvesiään, kun saisi edes puolet ostohinnasta. Ja tietysti heti kun rahaa taas on, ostetaan lisää hajuvesipulloja.
Hän ei itse näe käytöksessään mitään outoa. Ei, vaan hermostuu, jos sanoo että alkaa huolestua.Kyseessä on sisareni, jos se kiinnostaa.
Ei hän muuhun tuhlaa, kaikki rahat menevät nyt näköjään hajuvesiin. Muuhun ei ole varaa. Valittelee rahapulaansa koko ajan.Onhan niitä nyt aina ollut jotka ostaa ja tilailee yli varojen. Joillakin on kaapit täynnä vaatteita, kenkiä, laukkuja tai kosmetiikkaa. Paketteja ei ole välttämättä edes avattu kun se ostotapahtuma tuo sen mielihyvän, ei välttämättä tuotteen käyttäminen.
Hajuvesiä voi myös keräillä ja pitää sitä harrastuksena. Minusta kymmenien tai satojen pullojen omistaminen on ihan ok jos ei hankkiudu taloudellisiin vaikeuksiin niiden takia.
Minäkin tunnen yhden tapauksen, jonka keräilyvimmaa en voi ymmärtää. Hänellä on muumimukeja ja muuta muumiaiheista tavaraa röykkiöittäin kaksionsa täynnä. 60 vuotta hänellä tulee täyteen parin vuoden kuluttua.
Minä sentään kerään järkevästi vain pieniä tuoksupulloja yhteen kaappiin. :D
Minulla on useita eri tuoksuisia eau de toilette-hajuvesiä, mutta tuoksuallergian takia en juuri niitä käyttää. Joskus olen kuitenkin laittanut Barcelonasta ostamaani Pimkien Lili Vanilla-tuksua koska se on aika mieto, nimensä mukaisesti vaniljantuoksuinen.
Tallink Siljan ale kiihtynyt, nyt kaikki -50%. Meinasi tilailu karata käsistä kun tuoksut niin edullisia. Onnistuin saamaan Tom Fordin Tobacco Vanillen 50 ml 89 eurolla! Tilasin myös Narciso Rodriguezin Narciso Poudreen ja Azzarron uuden Wanted Girl Nightin. YSL:n Librekin jäi houkuttamaan, hinta 50 ml vain jotain 36 eur, ihan uskomatonta, oikea parfyymiharrastajan taivas. Ja Jo Malonejakin olisi tehnyt mieli tilailla. Nyt pitää hillitä itsensä 😅
Tallink Siljan sivusto muuten jumittaa, niin paljon varmaan liikennettä nyt. Itse tein nuo tilaukset viime yönä 00.30 aikaan jolloin toimi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Samalla kokeilin myös Burberryn Her Intense tuoksua, mutta tästä en taas pitänyt ollenkaan. Monet tuoksut ovat olleet aluksi hurmaavia, mutta käytön myötä alkaneet ällöttää joten epäröin vielä hieman tuota Herin ostamista. Mietin, että onko se sittenkin sellainen tuoksu, joka pidemmän päälle voisi alkaa tympiä. Ehkä täytyy vain testata.
Huh, tulipas sekava parfyymiavautuminen :D Piti päästä purkamaan viime päivien ajatuksia.
Ostin parilla kympillä Burberry Her Intensen ja mielestäni se tuoksuu hyvälle. Makeahko, vähän toffeemainen nenääni ja tosiaankin karhunvatukka tulee päällimmäisenä mieleen tummista marjoista. Sopii varmasti syksyyn ja viileämpien päivien lämmittäjäksi. 💜
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diorin Sauvage. Siinä kuulkaas lähistön limput rupiaa litisemmään.
Nääh, tosi yleinen tusinatuoksu. Kokeile vaikka Aventuksen Greediä. On ihana miehen tuoksu.
Sauvage maksaa ehkä satasen, Aventus näyttäisi olevan jotain yli 300.
Vierailija kirjoitti:
Ei hän muuhun tuhlaa, kaikki rahat menevät nyt näköjään hajuvesiin. Muuhun ei ole varaa. Valittelee rahapulaansa koko ajan.
Älä juorua sisaresi asioista julkisella palstalla. Diagnooseja tässä ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla kokeilin myös Burberryn Her Intense tuoksua, mutta tästä en taas pitänyt ollenkaan. Monet tuoksut ovat olleet aluksi hurmaavia, mutta käytön myötä alkaneet ällöttää joten epäröin vielä hieman tuota Herin ostamista. Mietin, että onko se sittenkin sellainen tuoksu, joka pidemmän päälle voisi alkaa tympiä. Ehkä täytyy vain testata.
Huh, tulipas sekava parfyymiavautuminen :D Piti päästä purkamaan viime päivien ajatuksia.
Ostin parilla kympillä Burberry Her Intensen ja mielestäni se tuoksuu hyvälle. Makeahko, vähän toffeemainen nenääni ja tosiaankin karhunvatukka tulee päällimmäisenä mieleen tummista marjoista. Sopii varmasti syksyyn ja viileämpien päivien lämmittäjäksi. 💜
On minulla syksyn ja talven tuoksuna. Aivan ihana, todellakin lämmittävä. :)
Vierailija kirjoitti:
Tallink Siljan ale kiihtynyt, nyt kaikki -50%. Meinasi tilailu karata käsistä kun tuoksut niin edullisia. Onnistuin saamaan Tom Fordin Tobacco Vanillen 50 ml 89 eurolla! Tilasin myös Narciso Rodriguezin Narciso Poudreen ja Azzarron uuden Wanted Girl Nightin. YSL:n Librekin jäi houkuttamaan, hinta 50 ml vain jotain 36 eur, ihan uskomatonta, oikea parfyymiharrastajan taivas. Ja Jo Malonejakin olisi tehnyt mieli tilailla. Nyt pitää hillitä itsensä 😅
Eli siis onko nää myynnissä laivalla vai jossain nettikaupassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän muuhun tuhlaa, kaikki rahat menevät nyt näköjään hajuvesiin. Muuhun ei ole varaa. Valittelee rahapulaansa koko ajan.Älä juorua sisaresi asioista julkisella palstalla. Diagnooseja tässä ei tehdä.
Minusta tuo Miracle on aivan liian saippuamainen ja jotenkin konservatiivinen tuoksu, en pidä. Monesta Lancomen tuoksusta kyllä pidän, mutten Miraclesta enkä La Vie Est Belle -tuoksusta. Tresor In Love on suosikkini Lancomelta, samoin Tresor. Armani Si-tuoksuista pidän vain siitä mustassa pullossa olevasta Si Intense -tuoksusta. Yksi tapa saada tuoksu kestämään on tietysti suihkauttaa hiuksiin ja vaatteisiin, toisestakin vinkistä olen lukenut: tuoksua voi suihkauttaa pumpulipuikkoihin, laittaa ne pieneen muovipussiin (sellaiseen, joka kulkee kätevästi käsilaukussa) märkinä ja lisäillä niistä sitten tuoksua päivän mittaan.