Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt perkule oikeesti! 😨
Nyt puhutaan siis mun signaturesta. Aikanaan hamstrasin sitä monta pulloa, kun neuroottisena pelkäsin reformulointia ja kun tuoksua ei ihan joka paikasta saa. Nyt on viimeinen pullo puolivälissä. Jopa on masentavaa, jos on menty muuttelemaan.
No sinä erotat ainakin uudesta pullosta, että onko se ennallaan.
Voihan se olla, että testeripullo oli väljähtynyt siellä Kicksin kirkkaiden valojen loisteessa tai joku on saanut kuljetuksessa/varastoinnissa kärsineen pullon kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Perjantai, puhdasta ensirakkautta: Byredon M/Mink ja olen niin rakastunut. Sydän sydän hymiö hymiö, pitäisi kirjoittaa jotain syväluotaavaa ja ylistävää, mutta voin vain hymyillä. On se kumma, että jopa hajuvesi voi tehdä sellaisen "vedän jalat altasi ja hurmaan sinut, tässä kuu ja tähdet, mennään tanssimaan merenselälle" -tunteen.
Siis pidin tästä heti, rakastan tätä yhä, lisään tämä ostettaviin.
Tosin sitten menin lukemaan Fragranticaa. Hymyillen katselin nuotteja ja sitten näin isoimman 'dislike' määrän arvostelijoilta, samoin tuoksun sukupuoli oli täysin male (ja minä en ole) sekä arvioissa oli kaikkea mahdollista tunkioista kuolleisiin viemäreihin :(
Mutta minulle tämä on ihana tuoksu. Tämä on kuin samurain syleily ja siksi minä tuoksun tänään miehekkäältä, oi tuoksukamut. Ehkä laitan huomenna toiseen ranteeseen Rose of No Man's Landia ja toiseen M/Minkiä ja sitten voimat ovat tasapainossa.
Kiitos muistutuksesta! Hyvä tavaton, ilmeisesti tälle näytteelle on sanottava kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettymys Lidlin saippuoissa: Nyt kun oranssi saippua on noin "puolivälissä", se ei haise enää yhtään miltään. Onkohan niissä muissakin hajua vaan siinä pintaosassa?
Käytössä oli lidlin vaalenpunainen / ruususaippua. Kyllä siinä oli voimakas tuoksu alusta loppuun asti.
Ok, hyvä kuulla.Itse ekana "korkkasin" sen oranssin. Seuraavaksi avaan vaaleanpunaisen. Ehkä se oli vaan sitten tämä oranssi joka käyttäytyy näin. Onneksi on joka väriä 🙃
Selittäkää mikä tämä Lidlin saippuajuttu on. Onko nämä jotain palasaippuoita, joita monet täällä himoitsevat.
Siellä oli (en tiedä oliko jokin sesonkijuttu) myynnissä aivan ihania tuoksusaippuoita, ainakin ruusua, patsulia ja niissä vielä söpöt värit kuten musta, roosa, vihreä. Joku vinkkasi täällä niistä ja ainakin osa meistä (*viittaa*) ryntäsi ostamaan.
Ovat muuten hyviä ja laadukkaita muutenkin. Kestävät todella pitkään. Olen käyttänyt Lushin käsintehtyjä saippuioita, joiden nykyinen koostumus katoaa aivan järkyttävän nopeasti. Nämä kestävät!
Palasaippuoista kiinnostuneiden kannattaa googlata ainakin käsintehty saippua, luonnonsaippua, luomusaippua. Yllättävän moni pikkuputiikki myy verkossa saippuaa, ja samalla tulee tuettua kotimaista pienyrittäjää. Viimeksi käytettyjä Minttumaa, Soap ja Soap&Balsam ja Kreikan-tuonteja Minervalta.
Toki monet kosmetiikan verkkokaupatkin myyvät palasaippuaa. Ecco Verde, Feelunique, Lookfantastic, Eleven, Nordicfeel, mitä niitä nyt oli. Ja tietenkin Ruohonjuuri et kumpp. Kestävän ja hyväntuoksuisen palan ei tarvitse olla kallis, esimerkiksi takavuosien Dr. Bronner -palat tuoksuvat huumaavasti.
Kaipaisin Suomeen sekä MORia, Bronnleyta että Crabtree&Evelyniä, joiden löytäminen on salapoliisityötä.
Lush on tosiaan ollut pettymys viime vuosina, pala katoaa kahdessa viikossa, hinnat nousevat, aleja ei ole.
Myös tuoksuvien saippuoiden etsimiseen jää koukkuun. :)
Vierailija kirjoitti:
Palasaippuoista kiinnostuneiden kannattaa googlata ainakin käsintehty saippua, luonnonsaippua, luomusaippua. Yllättävän moni pikkuputiikki myy verkossa saippuaa, ja samalla tulee tuettua kotimaista pienyrittäjää. Viimeksi käytettyjä Minttumaa, Soap ja Soap&Balsam ja Kreikan-tuonteja Minervalta.
Toki monet kosmetiikan verkkokaupatkin myyvät palasaippuaa. Ecco Verde, Feelunique, Lookfantastic, Eleven, Nordicfeel, mitä niitä nyt oli. Ja tietenkin Ruohonjuuri et kumpp. Kestävän ja hyväntuoksuisen palan ei tarvitse olla kallis, esimerkiksi takavuosien Dr. Bronner -palat tuoksuvat huumaavasti.
Kaipaisin Suomeen sekä MORia, Bronnleyta että Crabtree&Evelyniä, joiden löytäminen on salapoliisityötä.
Lush on tosiaan ollut pettymys viime vuosina, pala katoaa kahdessa viikossa, hinnat nousevat, aleja ei ole.
Myös tuoksuvien saippuoiden etsimiseen jää koukkuun. :)
Kyllä! Osmia on myös kotimainen ja heidän luffasaippuat on kivoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kirjoittanut tähän ketjuun aikaisemmin, mutta lueskellut aina välillä iltalukemiseksi. Osaisittekohan antaa minulle näkemystä tähän?
Olen kaipaillut tuoksua, joka toisi mieleen pohjoisen meren. Nimenomaan rannikon. Saisi olla louhikkoa, merilevää, runsasta kosteaa suolaista ilmaa ja ehkä myös ajuruohoa ja muuta herkkää tundrakasvillisuutta. Ehkä ajopuutakin. Kuitenkin sellaista, että kesäpäivän lämpötila pysyy alle kymmenessä, vaikka aurinko paistaa. Fragranticasta olen lueskellut, että ainakin Sel Marinia, Oud Mineralea, Squidia ja Every Storm A Serenadea kuvaillaan tähän suuntaan.
Monen noista kuvauksissa vain mainitaan savu. Se on minulle vähän vaikea tuoksu. Kotini lämpiää puulla, ja olen ohjelmoinut itseni siihen että jos savu haisee, se on ISO ongelma – pelti on unohtunut kiinni tai jokin palaa. Katku pinttyy seiniin ja joudun otsonoimaan huoneen. Ei siis tuo minulle mieleen rentoa mökkitunnelmaa niinkään.
Toisaalta tuolla kansainvälisten sivujen mittapuulla joku Ranska ja Englantikin ovat pohjoisia maita, niin en sitten tiedä, että miten tuo tuoksumaailma vastaisi omia kuvitelmiani. Onko teillä vinkkejä? On tullut mieleen tilata näytteetkin, mutta noita ei taida oikein mitään saada yhdestä paikasta (?).
Jo Malonen Wood Sage & Sea Salt.
Kicks.fi kuvaus tuoksusta:
"Suosituin tuoksumme. Wood Sage & Sea Salt vie sinut Englannin tuuliselle rannikolle, jossa vaahtopäät lyövät rantaan ja raikas merituuli sekoittuu jykevien kallioiden mineraaliseen tuoksuun sekä salvian puumaisiin sävyihin. Eloisa, energinen ja täynnä puhdasta iloa
Tuoksunuotit:
Alkutuoksu: Myskimalvan siemen
Sydäntuoksu: Merisuola
Pohjatuoksu: Salvia"Tuossa se jännä että se tuoksuu hieman erilaiselta eri ihmisillä, eli ei ole sellainen "tusinatuoksu" josta tunnistaa että "ahaa tolla on selkesti sitä" : )
Eli ei mikään kaikkien suosima "ostarituoksu", termi jonka olen täältä oppinut :D
Olen tuo aikaisempi pohjoisen merenrannan tuoksun kyselijä. Kiitos tästä suosituksesta! Testasin tätä päivän, eli Jo Malone, Wood sage & Sea salt..
Tiesin tämän tuoksun olemassaolosta, mutta en ole ollut kovin kiinnostunut salvian takia. Vaikka kasvatan sitä yrttimaalla joka vuosi, en ole kovin kiintynyt sen tuoksuun. Kuulun niihin, jotka aistivat sen vähän tympeänä. Keittiössäkin rajaan käytön lihapatoihin.
Tuoksun alku oli raikas ja yrttinen. Se oli minulla varsin lyhyt, ja tunnin-parin päästä jäljellä oli vahva, juureva salvia. Paljon tukevas salviaa paahteisella rinteellä - heinäkuu ja paarmat yrttitarhassa - ehkä siellä Englannissa. Meri ei päässyt minulla esille lainkaan. Todella pitkä kesto, salvia tuoksui ranteessani vielä suihkun jälkeen seuraavana päivänä.
Positiivinen tuoksu sillä tavalla, että tämä pitkä salvia on aidon ja luonnollisen oloinen. Itselleni ei kuitenkaan tule toista kokeilua, ei ole niin oma juttu. Miellyttävä kokeilu kuitenkin.
Aqua di Gioiaa en saanut käsiini vielä. Jos siinä on mitään samankaltaisuutta Aqua di Gion kanssa, kuulostaa juuri sellaiselta tuoksumaailmalta josta pidän paljon. Täytyy ottaa testiin. Toisaalta, jos se on Gion kaltainen, niin meri on vieläkin liian kaukana. Testaan ilman muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kirjoittanut tähän ketjuun aikaisemmin, mutta lueskellut aina välillä iltalukemiseksi. Osaisittekohan antaa minulle näkemystä tähän?
Olen kaipaillut tuoksua, joka toisi mieleen pohjoisen meren. Nimenomaan rannikon. Saisi olla louhikkoa, merilevää, runsasta kosteaa suolaista ilmaa ja ehkä myös ajuruohoa ja muuta herkkää tundrakasvillisuutta. Ehkä ajopuutakin. Kuitenkin sellaista, että kesäpäivän lämpötila pysyy alle kymmenessä, vaikka aurinko paistaa. Fragranticasta olen lueskellut, että ainakin Sel Marinia, Oud Mineralea, Squidia ja Every Storm A Serenadea kuvaillaan tähän suuntaan.
Monen noista kuvauksissa vain mainitaan savu. Se on minulle vähän vaikea tuoksu. Kotini lämpiää puulla, ja olen ohjelmoinut itseni siihen että jos savu haisee, se on ISO ongelma – pelti on unohtunut kiinni tai jokin palaa. Katku pinttyy seiniin ja joudun otsonoimaan huoneen. Ei siis tuo minulle mieleen rentoa mökkitunnelmaa niinkään.
Toisaalta tuolla kansainvälisten sivujen mittapuulla joku Ranska ja Englantikin ovat pohjoisia maita, niin en sitten tiedä, että miten tuo tuoksumaailma vastaisi omia kuvitelmiani. Onko teillä vinkkejä? On tullut mieleen tilata näytteetkin, mutta noita ei taida oikein mitään saada yhdestä paikasta (?).
My cuppa tea, pohjoisen meri :) Kesät Jäämerellä ovat syy, miksi jaksaa ne muut ajat ihmisten ilmoilla. (Pahuksen korona, katoa maan päältä.)
Täältä löytyvät Squid ja Every Storm a Serenade. Pahoittelen toistoa niille, jotka ovat aiemmin törmänneet intoiluuni, mutta kertaan: Squid on synkkä, Lovecraftilainen meritulkinta lonkeroineen. Se on syvyyttä, pimeyttä ja tuntemattoman uhkaa (suola, muste), ja toisaalta lohdullinen ja lämmin (ambergris). Ei-perinteinen merellinen tuoksu. Tuo mieleen meren, mutta sellaisen meren, joka vetää syvyyksiinsä natisevia puulaivoja. Vanhanaikainen, sopii kajuutassa kynttilänvalossa sulkakynällä kirjoittavalle kapteenille. Jos minulla olisi signature, se olisi tämä, niin paljon siitä pidän.
ESaS on myös pohjoisen meri, mutta ilman syvyysvaikutelmaa. Se on saanut inspiraationsa Tanskaan sijoittuvasta novellista, ja tuo minulle mieleen Norjan vuonot. Tätä merta tarkastellaan pinnalta; se on suolapärskeitä, yltyvää tuulta, tihkusadetta, metsän ja rantakallioiden tuoksua ja lokkien kirkunaa. Ei uhka-aspektia, mutta sama vapauden ja äärettömyyden tunne kuin olisi rantalouhikossa katselemassa sinne jonnekin, pohjoisen tuulen tuivertaessa tukkaa.
Sel Marin taisi olla Heeley? Olen ostolakossa syksyyn saakka, mutta sitten täytyy tehdä tuttavuutta noihinkin. :)
Voi kiitos näistä! Kuvauksesi perusteella kuulostaisi, että sekä Squid että Serenade on testattava. Olen kuvauksien perusteella ehkä vähän ajatellut, että noissa voisi olla jotain ”liikaa”, mutta se ei taidakaan olla iso riski. Siis, pidänhän rannikon tuoksusta vaikka siellä olisi pinopäin mätänevää kelttiä ja äyriäisiä. Eikä puulaivaharrastajalle pieni tervaisuus taida olla ongelma. Kunhan ei sitä savua.
Noista muista mainitsemistani: Sel Marin on Heeley, ja sitä on verrattu nimenomaan Serenadeen. Pelkään, että on ehkä liian kevyt.
Tom Fordin Oud Minerale on lukemani perusteella Squidin tyylinen. Kuulemma kuin Pohjois-Atlantin kalastussatama, jossa työalus käy dieselillä. Se olisi sielunmaisema. Tämän valmistus on kuulemma lopetettu ihan nyt, ja valmiiksi korkeat hinnat ovat pilvissä. Tuskailen, uskaltaisiko tilata sokkona, näytteitä ei taida enää mistään saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
My cuppa tea, pohjoisen meri :) Kesät Jäämerellä ovat syy, miksi jaksaa ne muut ajat ihmisten ilmoilla. (Pahuksen korona, katoa maan päältä.)
Täältä löytyvät Squid ja Every Storm a Serenade. Pahoittelen toistoa niille, jotka ovat aiemmin törmänneet intoiluuni, mutta kertaan: Squid on synkkä, Lovecraftilainen meritulkinta lonkeroineen. Se on syvyyttä, pimeyttä ja tuntemattoman uhkaa (suola, muste), ja toisaalta lohdullinen ja lämmin (ambergris). Ei-perinteinen merellinen tuoksu. Tuo mieleen meren, mutta sellaisen meren, joka vetää syvyyksiinsä natisevia puulaivoja. Vanhanaikainen, sopii kajuutassa kynttilänvalossa sulkakynällä kirjoittavalle kapteenille. Jos minulla olisi signature, se olisi tämä, niin paljon siitä pidän.
ESaS on myös pohjoisen meri, mutta ilman syvyysvaikutelmaa. Se on saanut inspiraationsa Tanskaan sijoittuvasta novellista, ja tuo minulle mieleen Norjan vuonot. Tätä merta tarkastellaan pinnalta; se on suolapärskeitä, yltyvää tuulta, tihkusadetta, metsän ja rantakallioiden tuoksua ja lokkien kirkunaa. Ei uhka-aspektia, mutta sama vapauden ja äärettömyyden tunne kuin olisi rantalouhikossa katselemassa sinne jonnekin, pohjoisen tuulen tuivertaessa tukkaa.
Sel Marin taisi olla Heeley? Olen ostolakossa syksyyn saakka, mutta sitten täytyy tehdä tuttavuutta noihinkin. :)
Voi kiitos näistä! Kuvauksesi perusteella kuulostaisi, että sekä Squid että Serenade on testattava. Olen kuvauksien perusteella ehkä vähän ajatellut, että noissa voisi olla jotain ”liikaa”, mutta se ei taidakaan olla iso riski. Siis, pidänhän rannikon tuoksusta vaikka siellä olisi pinopäin mätänevää kelttiä ja äyriäisiä. Eikä puulaivaharrastajalle pieni tervaisuus taida olla ongelma. Kunhan ei sitä savua.
Noista muista mainitsemistani: Sel Marin on Heeley, ja sitä on verrattu nimenomaan Serenadeen. Pelkään, että on ehkä liian kevyt.
Tom Fordin Oud Minerale on lukemani perusteella Squidin tyylinen. Kuulemma kuin Pohjois-Atlantin kalastussatama, jossa työalus käy dieselillä. Se olisi sielunmaisema. Tämän valmistus on kuulemma lopetettu ihan nyt, ja valmiiksi korkeat hinnat ovat pilvissä. Tuskailen, uskaltaisiko tilata sokkona, näytteitä ei taida enää mistään saada.
Oud Minerale kuulostaa upealta. Pikainen googlaus näytteestä toi kaksi tulosta, toinen Englannista ja toinen USA:sta. Pidän itse manner-Eurooppaa maarajoituksena, joten en osaa kommentoida postikuluja, toivottavasti joku toinen tuntee asian. Rrrrrakastan tätä ketjua...ja pohjoisen merta. :)
https://www.scentsamples.uk.com/tom-ford-oud-minerale/perfume/1144
https://www.scentsplit.com/products/tom-ford-oud-minerale-sample-decants
Täällä joku kysyi Diorin tuoksusta jonka oli tilannut netistä. En tiedä siitä, mutta kaikki omat Diorin tuoksuni ovat pilaantuneet todella nopeasti. Ne pitää siis käyttää parissa vuodessa loppuun, ja joihinkin on tullut jopa jo muutamassa kuukaudessa avaamisen jälkeen hieman eltaantunut tuoksu. Kukaan muu huomannut samaa? Kun katson omia Dioreitani, ne ovat kaikki muuttuneet tummiksi väriltään kolmessa vuodessa. Eli en siis ihmettelisi, jos tuoksu olisi mennyt pilalle vaikka sitä olisi säilytetty huonosti edes vähänkään aikaa.
Olen myös huomannut joissakin netistä tilaamissani tuoksuissa eroja siihen mitä olen kaupassa haistellut. En usko olevan feikkejä, mutta voisivatko ne olla jotain 2-laatua? Esim. Notinolta tilaamassani tarjous Oscar de la Rentan Bella Blancassa oli hieman alkoholinen haju. Mutta en tiedä, huomasinko sen vain nyt paremmin, kun haistelin sitä kotona tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oud Minerale kuulostaa upealta. Pikainen googlaus näytteestä toi kaksi tulosta, toinen Englannista ja toinen USA:sta. Pidän itse manner-Eurooppaa maarajoituksena, joten en osaa kommentoida postikuluja, toivottavasti joku toinen tuntee asian. Rrrrrakastan tätä ketjua...ja pohjoisen merta. :)
https://www.scentsamples.uk.com/tom-ford-oud-minerale/perfume/1144
https://www.scentsplit.com/products/tom-ford-oud-minerale-sample-decants
Tsekkasin ja scentsamples ei edes toimita EU:n alueelle (enää). Scentsplit toimittaa, mutten ole tullut tutkineeksi kuluja. Olen ennen tilannut näytteitä Surrender to chancesta ja The perfumed courtista, mutta vain jos en löydä niitä EU:sta. Niiden saapuminen kestää ikuisuuden.
Olen testaillut Ormond Jaynen sarjaaa. Ensin kaksi ruusutuoksua: Damask ja Indus.
Damask on minusta ihastuttava. Tässä ei onneksi ole yhtään oudia. Listatut nuotit ovat mustaherukka, päärynä ja sitruuna; ruusu, rosépippuri ja jasmiini; myski, "mineraaliset nuotit", vetiver ja amber.
Tämä oli minusta ennen kaikkea ruusutuoksu, jossa aistin hedelmäisyyttä muttei liikaa (en oikeastaan haista erikseen mustaherukkaa tai päärynää). Tässä ei myöskään ole mitään pistäviä elementtejä. (En osaa oikein suomentaa, mutta "high-pitched" on joidenkin ns. raikkaiden kukkaistuoksujen ominaisuus, josta en pidä. Musiikkitermein kysymys on lähinnä siitä, että korkeat nuotit dominoivat ja kokonaisuus ärsyttää. Vaikka liikaa piccolohuilua? Kuuntelen mieluummin tasapainoista harmoniaa, johon bassot, sellot ja alttoviolut tuovat syvyyttä.) Damaskissa varmaan nuo pohjanuotit permentävät kokonaisuuden. Tuoksu kestää iholla pitkään. Tämä on minusta sellainen tuoksu, jonka kanssa sopisi silkkimekko. Illanviettoon tai vähän muodollisempaan päivämenoon. Ei ihan t-paitatuoksu siis.
Indus on näistä kahdesta raikkaampi ja epämuodollisempi. Tämäkin on hyvä. Listatut nuotit ovat litsi, mustaherukankukka, muskotti; ruusu; myski, luumu, kiinalainen patsuli ja suitsuke. Indus on hedelmäinen kuten Damask, aistin luumunuotin, mutta Indus on vähemmän makea ja hivenen vihreä. Enemmän tuoksupilveä ja kestää myös hyvin. Sopisi kesään päivätuoksuksi. Ormond Jaynen tuoksut ovat erittäin huolella "muotoiltuja", samaan tapaan kuin Chanelit, ja ehkä siksi ne antavat mielestäni usein muodollisen vaikutelman. Indus olisi kotonaan kukkamekossa, mutta myös (tyylikkäissä) farkuissa ja t-paidassa.
Itse asiassa nämä kaksi tuoksua eivät ole keskenään kovin samanlaiset, vaikka ruusua onkin molemmissa. Käytän varmasti kesällä näytteeni loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo Malonen Wood Sage & Sea Salt.
Kicks.fi kuvaus tuoksusta:
"Suosituin tuoksumme. Wood Sage & Sea Salt vie sinut Englannin tuuliselle rannikolle, jossa vaahtopäät lyövät rantaan ja raikas merituuli sekoittuu jykevien kallioiden mineraaliseen tuoksuun sekä salvian puumaisiin sävyihin. Eloisa, energinen ja täynnä puhdasta iloa
Tuoksunuotit:
Alkutuoksu: Myskimalvan siemen
Sydäntuoksu: Merisuola
Pohjatuoksu: Salvia"Tuossa se jännä että se tuoksuu hieman erilaiselta eri ihmisillä, eli ei ole sellainen "tusinatuoksu" josta tunnistaa että "ahaa tolla on selkesti sitä" : )
Eli ei mikään kaikkien suosima "ostarituoksu", termi jonka olen täältä oppinut :D
Olen tuo aikaisempi pohjoisen merenrannan tuoksun kyselijä. Kiitos tästä suosituksesta! Testasin tätä päivän, eli Jo Malone, Wood sage & Sea salt..
Tiesin tämän tuoksun olemassaolosta, mutta en ole ollut kovin kiinnostunut salvian takia. Vaikka kasvatan sitä yrttimaalla joka vuosi, en ole kovin kiintynyt sen tuoksuun. Kuulun niihin, jotka aistivat sen vähän tympeänä. Keittiössäkin rajaan käytön lihapatoihin.
Tuoksun alku oli raikas ja yrttinen. Se oli minulla varsin lyhyt, ja tunnin-parin päästä jäljellä oli vahva, juureva salvia. Paljon tukevas salviaa paahteisella rinteellä - heinäkuu ja paarmat yrttitarhassa - ehkä siellä Englannissa. Meri ei päässyt minulla esille lainkaan. Todella pitkä kesto, salvia tuoksui ranteessani vielä suihkun jälkeen seuraavana päivänä.
Positiivinen tuoksu sillä tavalla, että tämä pitkä salvia on aidon ja luonnollisen oloinen. Itselleni ei kuitenkaan tule toista kokeilua, ei ole niin oma juttu. Miellyttävä kokeilu kuitenkin.
Aqua di Gioiaa en saanut käsiini vielä. Jos siinä on mitään samankaltaisuutta Aqua di Gion kanssa, kuulostaa juuri sellaiselta tuoksumaailmalta josta pidän paljon. Täytyy ottaa testiin. Toisaalta, jos se on Gion kaltainen, niin meri on vieläkin liian kaukana. Testaan ilman muuta.
Kiitokset arviosta, olen pohtinut näitä Jo Malonen tuoksuja. Olen itsekin vähän anti-salvia, yrtin lisäksi inhoan sitä (suitsukkeena) poltettavaa valkosalviaa. Tiedän välttää tätä tuoksua nyt.
Notinoon on ilmestynyt tuoksuja tarjoushintaan, joissa lukee "Pakkaamattomat tuotteet, joita saatettu käyttää vähän tai joista puuttuu alkuperäispakkaus". Olisiko nämä testereitä / joista on otettu testeriannoksia.. onko kellään kokemusta? Bongasin ainakin Jenny Glow -tuotteista.
Itse kyllä maksan mieluimmin euron enemmän täydestä pullosta.
Vierailija kirjoitti:
Notinoon on ilmestynyt tuoksuja tarjoushintaan, joissa lukee "Pakkaamattomat tuotteet, joita saatettu käyttää vähän tai joista puuttuu alkuperäispakkaus". Olisiko nämä testereitä / joista on otettu testeriannoksia.. onko kellään kokemusta? Bongasin ainakin Jenny Glow -tuotteista.
Oon tilannut useita. Joissain lukee että 98% tuotteesta jäljellä, mutta yleensä ne on vaan tuotteita joissa on pakkauksessa jotain vikaa. Kolhuja, ei muoveja, jne. Notino on hyvä ja luotettava kauppa eivätkä ne mitään puoliksi vajaita pulloja esimerkiksi ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon tilannut useita. Joissain lukee että 98% tuotteesta jäljellä, mutta yleensä ne on vaan tuotteita joissa on pakkauksessa jotain vikaa. Kolhuja, ei muoveja, jne. Notino on hyvä ja luotettava kauppa eivätkä ne mitään puoliksi vajaita pulloja esimerkiksi ole.
Samoin, mäkin olen muutaman kerran käyttänyt tuota mahdollisuutta. Yleensä tuotteista on puuttunut vain pahvilaatikko tai se (laatikko) on ollut hieman rutussa. Joskus olen ostanut juuri tuollaisen 98% pullon. Hyviä kauppoja siinä mielessä, että alennus on ollut kymppejä, ja pulloja on kotona sen verran, että tulen kyllä toimeen tuon pienen vajeen kanssa.
Voivat olla asiakaspalautuksiakin.
Yleensä kuluttajat voivat palauttaa vain avaamattomia, täysin myyntikuntoisia tuotteita, mutta ulkomailla on joitakin liikkeitä, jotka ottavat asiakaspalautuksia vastaan, vaikka tuote olisi avattu ja asiakas sitten todennut, että "Hyi, en tykkääkään"*).
Nämä liikkeet eivät yleensä itse myy niitä avattuja tuotteita kuluttajille vaan tuotteet menevät joko testereiksi, hävikkiin tai sitten myydään jopa tappiolla ns. "sika säkissä" meiningillä kolmannelle osapuolelle, joka tekee niille sitten mitä haluaa, esim. myy ne vähän käytettynä asiakkailleen.
*) Epäeettistä palauttaa avattu tuote, jossa ei ole selkeää vikaa. Tällainen toiminta nostaa hintoja, koska liikkeet ottavat kyllä katteensa tavalla tai toisella.
Maalla, ja tuoksun raikkaalta Yardleyn Kielolta, jota ostin paikallisesta pikku kemikaliosta. Samasta paikasta ostin huumaavan syreenin tuoksuisen palasaippuan. Pitää taas käydä kesällä siellä ostoksilla.
Pure Gold Euphoria Women / Calvin Klein
Jos olet vielä kuulolla, toinen oud-tuoksujen ystävä joka suosittelit tätä taannoin, niin kiitos suosituksesta! Sain pulloni jo jonkin aikaa sitten, mutta tämä vähän kolea päivä antoi sopivan tilaisuuden kokeilla sitä ajatuksella.
Tuoksu on vahva ja makea, muttei sokerinen, ja sopivan arabi. Totaalinen yllätys Calvin Kleinilta. Taateli, 'solar notes', manteli, nahka, vanilja, patsuli ja myski, ja sellainen lähi-idän tuoksuille tyypillinen aromikas kukkaiskeitto, josta on mahdotonta erottaa yksittäisiä kukkanuotteja, mutta joka on ihana ja pehmeä. Minulla on kaapissa muutama aito lähi-itäinen oud, ja niihin verrattuna tämä on keveämpi, 'länsi-itä -tuoksu'. Tämä on pelkästään hyvä asia: Pure Goldin kanssa lähtisin mihin vain, jotkut arabituoksut pidän sen sijaan suosiolla yksityisenä nautintonani, sen verran tymäköitä ne ovat (=tuoksun kantavuus on sitä luokkaa, että se saattaisi herkkänenäisemmältä viedä hapen huoneesta).
Kaksi suihkausta, ja tuoksupilvi ympärillä on suloinen.
Vastalahjaksi ehdotuksena Mirsaal with love / Afnan. Hyvin samantyyppinen, mutta megafonilla. Ja hieno pullo (paksua lasia ja puuta), kuten myös Pure Goldissa.
Zoologistit saapuivat! Niitä on hartaasti odotettu.
En osannut erityisen nerokkaasti näitä analysoida, mutta täältä nyt kumminkin pesee. Testailin ensin sokkona, sen jälkeen katsoin aineslistat (ja hämmästyin). Fragrantican arvosteluja en ole lukenut vielä.
Civet.
Kirpeä, makea, kukkaisa, hedelmäinen, hieman mausteinen. Hieman sekava, liikaa aineksia. Lopussa havumetsä, sitrus, hyasintti ja raikas tuntu.
Sloth.
Joku erikoinen tunnistamaton vivahde. Tässähän on harvinaisia aineksia, varmaan se on joku niistä. Aromaattinen, apteekkimainen, erikoinen, jotain tuttua mutten keksi mitä.
Jälkituoksu ei oikein miellytä.
Panda.
Tunnin verran nautin pelkästään mehevästä sitruunasta, jota ei ole. Sitten sekaan hiipii jotain vihreää, tunnistamatonta, hieman eksoottista, myskiä ja lämmintä ambraa. Koko kaari on miellyttävä.
Snowy Owl.
Raikas, kuin Aqua Celestia, mutta kesympi. Jälkituoksussa minttu, kookos, myski ja ambra ovat erinomaisesti tasapainossa. Tuoksu on hento, mutta kestää, melko lineaarinen.
Dragonfly.
Kirpeä, raikas, vedellinen, omaperäinen, kiehtova. Lopussa vaniljaakin. Mielikuva: matala lampi kesäisenä iltapäivänä, sudenkorennot surraavat veden tuntumassa, kalat polskivat.
Tähän ihastuin eniten, kestää hyvin.
Goutalit, ja vielä yksi Chanel
Viikon tuoksut taas syynissä.
Eau d'Hadrien edp / Annick Goutal: tämä tuoksu on kuulemma varakkaiden ja tyylistään tarkkojen kesäisten ranskalaisten (miesten ja naisten) suosiossa, edesmennyttä presidentti Mitterrandia myöten. En yhtään ihmettele. Rakastan sitruksia ja omistan niitä varmaan hehtolitran verran, mutta tämä teki minuun vaikutuksen. Kolmea eri sitruunaa (lemon, sicilian lemon, citron), sypressiä, greippiä ja mandariinia - tämä sitruuna pysyy sitruunaisena ja terävänä, se on kirpeä ja ihana eikä makeudu vanhetessaan. Elegantti ja silti rento. Farkkujen ja korikassin kanssa aurinkoisena päivänä. Tai tumman puvun, jos olet Ranskan presidentti.
Eau du sud edt / Annick Goutal: toinen kirpeä sitrus, nyt limeä, verbenaa, bergamottia ja basilikaa, pohjalla vetiver-patsuli. Yrttisyys ja vihreys tuntuvat sopivan kitkerinä. Tämä sopii sellaiselle, joka tosiaan pitää kitkerän-katkerista sitruksista eikä kaipaa lainkaan sokeria. Täysin unisex. Rakastin tätä, ja pistän sen muistiini. Ehkä pullon väärti joskus, kun tuota sitrus-hehtolitraa on ehditty vähän kuluttaa :). Nyt käytän samaan tarkoitukseen AdP:n Mirto di Panareaa, jota rakastan niin paljon, että hankin sekä kotiin että työhuoneelle oman pullon.. Tuoksu ei ole sama, mutta vastaa minulla samanlaiseen yrttisen sitruksen kaipuuseen.
Grand amour edp / Annick Goutal: sitrus kohtaa kaihoisat kukat - liljan, jasmiinin, ruusun, kuusaman, mimosan. Tämä suuri rakkaus ei minun nenääni ole akuuttia intohimoa, vaan ehkä menneen rakkauden kaipuuta ja muistamista - se on kaunis ja 'kieloinen', vaikkei kieloa nuoteissa mainitakaan. Kielo-assosiaation vuoksi lahjoittaisin sen pikemminkin romanttiselle tämän kevään ylioppilaalle kuin itselleni.
Chanel no 5 l'eau / Chanel: tämä on Chanelin uudelle sukupolvelle versioima kevyt muunnos vitosesta. Hyvin toimii. Se luo ympärilleni kevyen ja hennon muiston, kuin kaiun Chanel viidestä - tunnistan tuoksun, mutta siitä on poistettu kaikki mahtipontisuus ja ooppera. Se on kaunis. Rakastan originaali-numero viittä (käytössä edp), mutta uskoisin kuluttavani tämän 5 ml dekantin loppuun varsin pian, koska se on totta tosiaan helppokäyttöisempi enkä keksi arkitilannetta, jossa epäröisin sitä kayttää. Testasin tuota hypoteesia uuden sukupolven vitosesta suihkuttamalla tuoksua esiteinipojan (!) ranteeseen, ja hän piti siitä! Samaten kuin noista Goutalin terävistä sitruksista (Hadrien ja Sud) - 'todella hyviä'. Herää hento toivo, etten koskaan joudu taistelemaan kylppärin kaappitilasta Axen kanssa.
Varoituksen sana noiden (melko tyyriiden) Goutal-sitruksien suhteen: kesto on (ainakin minulla) niin lyhyt, että tuoksu on syytä sujauttaa taskuun tai käsilaukkuun mukaan. Mistä en kyllä lainkaan syytä heitä - pidän itse noista kauniista sitruunoista sopivan kevyinä ja haihtuvaisina.