Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19545)

Vierailija
8821/19545 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zoologistit saapuivat! Niitä on hartaasti odotettu.

En osannut erityisen nerokkaasti näitä analysoida, mutta täältä nyt kumminkin pesee. Testailin ensin sokkona, sen jälkeen katsoin aineslistat (ja hämmästyin). Fragrantican arvosteluja en ole lukenut vielä.

Civet.

Kirpeä, makea, kukkaisa, hedelmäinen, hieman mausteinen. Hieman sekava, liikaa aineksia. Lopussa havumetsä, sitrus, hyasintti ja raikas tuntu.

Sloth.

Joku erikoinen tunnistamaton vivahde. Tässähän on harvinaisia aineksia, varmaan se on joku niistä. Aromaattinen, apteekkimainen, erikoinen, jotain tuttua mutten keksi mitä.

Jälkituoksu ei oikein miellytä.

Panda.

Tunnin verran nautin pelkästään mehevästä sitruunasta, jota ei ole. Sitten sekaan hiipii jotain vihreää, tunnistamatonta, hieman eksoottista, myskiä ja lämmintä ambraa. Koko kaari on miellyttävä.

Snowy Owl.

Raikas, kuin Aqua Celestia, mutta kesympi. Jälkituoksussa minttu, kookos, myski ja ambra ovat erinomaisesti tasapainossa. Tuoksu on hento, mutta kestää, melko lineaarinen.

Dragonfly.

Kirpeä, raikas, vedellinen, omaperäinen, kiehtova. Lopussa vaniljaakin. Mielikuva: matala lampi kesäisenä iltapäivänä, sudenkorennot surraavat veden tuntumassa, kalat polskivat.

Tähän ihastuin eniten, kestää hyvin.

Sokkotestaus on hauskaa. :) Täällä on sattumoisin tänään tuoksuna Sloth. Näiden kesto on ihan omaa luokkaansa; aamun kaksi suihkausta tuoksuvat edelleen. Muita sävyjä on tullut ja mennyt, minulla pysyvimmät ovat hunaja ja kamomilla.

Vierailija
8822/19545 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zoologis8tit saapuivat! Niitä on hartaasti odotettu.

En osannut erityisen nerokkaasti näitä analysoida, mutta täältä nyt kumminkin pesee. Testailin ensin sokkona, sen jälkeen katsoin aineslistat (ja hämmästyin). Fragrantican arvosteluja en ole lukenut vielä.

Civet.

Kirpeä, makea, kukkaisa, hedelmäinen, hieman mausteinen. Hieman sekava, liikaa aineksia. Lopussa havumetsä, sitrus, hyasintti ja raikas tuntu.

Sloth.

Joku erikoinen tunnistamaton vivahde. Tässähän on harvinaisia aineksia, varmaan se on joku niistä. Aromaattinen, apteekkimainen, erikoinen, jotain tuttua mutten keksi mitä.

Panda.

Tunnin verran nautin pelkästään mehevästä sitruunasta, jota ei ole. Sitten sekaan hiipii jotain vihreää, tunnistamatonta, hieman eksoottista, myskiä ja lämmintä ambraa. Koko kaari on miellyttävä.

Snowy Owl.

Raikas, kuin Aqua Celestia, mutta kesympi. Jälkituoksussa minttu, kookos, myski ja ambra ovat erinomaisesti tasapainossa. Tuoksu on hento, mutta kestää, melko lineaarinen.

Dragonfly.

Kirpeä, raikas, vedellinen, omaperäinen, kiehtova. Lopussa vaniljaakin. Mielikuva: matala lampi kesäisenä iltapäivänä, sudenkorennot surraavat veden tuntumassa, kalat polskivat.

Sokkotestaus on hauskaa. :) Täällä on sattumoisin tänään tuoksuna Sloth. Näiden kesto on ihan omaa luokkaansa; aamun kaksi suihkausta tuoksuvat edelleen. Muita sävyjä on tullut ja mennyt, minulla pysyvimmät ovat hunaja ja kamomilla.

Tunnetko sä noita Slothin eksoottisia sävyjä, acai-marjaa ja mitä niitä oli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8823/19545 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Civet.

Sloth.

Panda.

Snowy Owl.

Dragonfly.

Mitähän niitä oli? Sienet ja heinä erottuvat kyllä, ja välillä joku makeus, joka varmaankin on se acai....? Marja on minulle vieras, enkä voi väittää tunnistavani sitä tämän tuoksun perusteella. Kaunis tämä kyllä on, ja unelias, vaatii aikaa lämmetäkseen.

Vierailija
8824/19545 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Civet.

Sloth.

Panda.

Snowy Owl.

Dragonfly.

Mitähän niitä oli? Sienet ja heinä erottuvat kyllä, ja välillä joku makeus, joka varmaankin on se acai....? Marja on minulle vieras, enkä voi väittää tunnistavani sitä tämän tuoksun perusteella. Kaunis tämä kyllä on, ja unelias, vaatii aikaa lämmetäkseen.

Korjaan itseäni luntattuani. Acai on näköjään ensituoksussa, joten tämä 13 tunnin jälkeen tuoksuva makeus on jo jotain muuta. Eipä tuo "nard Himalayan" (Jatamansi)kaan ole tuttu muualta, ainakaan äkkiä tule mieleen.

Vierailija
8825/19545 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illan ja ensi yön tuoksuna kauniita unia tuomassa Lushin Twilight. Jos tuoksu voi olla violetti niin tämä on sitä: täynnä pehmeää laventelia, jota on pyöristetty juuri oikein vaniljalla, tonkapavuilla ja muilla ripauksilla puhdsta taikaa. Tämä saa hyvälle tuulelle ja hyrisemään, kuin kissan kehräys.

Puhtaiden lakanoiden väliin sujahtamisen jälkeen toiseksi parhaana elämyksenä tulee juuri ennen nukkumaanmenoa lakanoille suihkautettu Twilight. Ehkä sitä ennen on kylvetty lilassa vedessä ja ripoteltu iholle illanhämärän talkkia. Kaunista.

Vierailija
8826/19545 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin tänään havuhimoissani XZ Havu shampoota ja hoitoainetta. En ole aina havutuulella, mutta silloin kun olen, niin nautin tuoksusta. 

Muistuttaa hieman Pangea Organics Canadian Pine & White Sage Body Wash:a, se on vieläkin havuisempi. 

Minulla on minipullo Pino Silvestreä. Ihan kiva, mutta jotenkin minttuisen viileä vaikutelma. 

Olen todella harvakseltaan Pino-tuulella. 

https://www.fragrantica.com/perfume/Pino-Silvestre/Pino-Silvestre-Origi…

Toinen kiva on ollut Blenheim Bouquet, mutta se haihtuu iholtani todella nopeasti. 

https://www.fragrantica.com/perfume/Penhaligon-s/Blenheim-Bouquet-3940…

Kolmas mistä pidän kovasti, on Juniper Sling. Ihana, terävä, kuiva katajanmarjatuoksu,

mutta tämäkin on minulla lyhytkestoinen. Paras terä (katajanmarja) katoaa melko nopeasti. 

https://www.fragrantica.com/perfume/Penhaligon-s/Juniper-Sling-13266.ht…

🌲

Onko täällä muita jotka pitävät kuusen, männyn, katajan tai jonkun muun havupuun tuoksusta?

Mitkä ovat suosikkejanne? 

Vierailija
8827/19545 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä hyvin eritasoisten tuoksuharrastajien kommentteja. Toisaalta hyvä, mutta vaatii paljon lukijalta.

Vierailija
8828/19545 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin tänään havuhimoissani XZ Havu shampoota ja hoitoainetta. En ole aina havutuulella, mutta silloin kun olen, niin nautin tuoksusta. 

Muistuttaa hieman Pangea Organics Canadian Pine & White Sage Body Wash:a, se on vieläkin havuisempi. 

Minulla on minipullo Pino Silvestreä. Ihan kiva, mutta jotenkin minttuisen viileä vaikutelma. 

Toinen kiva on ollut Blenheim Bouquet, mutta se haihtuu iholtani todella nopeasti. 

Kolmas mistä pidän kovasti, on Juniper Sling. Ihana, terävä, kuiva katajanmarjatuoksu,

mutta tämäkin on minulla lyhytkestoinen. Paras terä (katajanmarja) katoaa melko nopeasti. 

🌲

Onko täällä muita jotka pitävät kuusen, männyn, katajan tai jonkun muun havupuun tuoksusta?

Pidän seetristä. Muista havupuista tulee vahvat partavesifiilikset.

Vierailija
8829/19545 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🌲

Pidän seetristä. Muista havupuista tulee vahvat partavesifiilikset.

Jos saat tilaisuuden, kokeile Caronin Yatagan! Siinä hurja ottomaani aloittaa matkansa havumetsästä.

Luca Turinin listalta ’10 parasta miestentuoksua naisille’. Hurja sijoituspaikka tälle tuoksujen Conan Barbaarille.

https://www.fragrantica.com/perfume/Caron/Yatagan-4024.html

Vierailija
8830/19545 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🌲

Kyllä, täällä pidetään kaikista puu-, havu- ja metsätuoksuista. Hankin näitä yleensä eteerisinä öljyinä, mutta pitääpä ottaa XZ:n Havut testiin. Hajuvesissä en ole vielä löytänyt tarpeeksi "puista" versiota, koska pidän lineaarisesta ja puhtaasta puutuoksusta enemmän kuin sekoituksesta.

Vierailija
8831/19545 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä hyvin eritasoisten tuoksuharrastajien kommentteja. Toisaalta hyvä, mutta vaatii paljon lukijalta.

En ole ihan varma, ymmärränkö mitä tarkoitat, mutta itse ajattelen "the more the merrier" eli mitä enemmän ja mitä erilaisempaa porukkaa, sitä parempi! Kaikki mukaan vaan. Mielestäni keskustelun seuraaminen ei vaadi mitään suuria ponnisteluja. Ja jos jostain ei tykkää, voi skipata. Tai jos ei ymmärrä niin sitten kysyy pois vaan.

Vierailija
8832/19545 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pettymys Lidlin saippuoissa: Nyt kun oranssi saippua on noin "puolivälissä", se ei haise enää yhtään miltään. Onkohan niissä muissakin hajua vaan siinä pintaosassa?

Sulla on käynyt sama asia mitä käy hajuvesien ja ylipäänsä kaiken tuoksun kanssa. Eli kun käytät sitä jatkuvasti niin nenäsi/aivosi ei enään tunnista tuoksua eli oot mennyt nenä sokeaksi.

Vierailija
8833/19545 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa on muutamia miehiä mukana ja aina välillä heiltä tulee kysymyksiä tuoksuista. Ajattelin linkittää tähän Redditin tuoksufoorumilta 25v miehen pitkän tuoksutestauskoosteen :)

https://www.reddit.com/r/fragrance/comments/nddps1/full_reviews_of_58_n…

Vierailija
8834/19545 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ihan varma, ymmärränkö mitä tarkoitat, mutta itse ajattelen "the more the merrier" eli mitä enemmän ja mitä erilaisempaa porukkaa, sitä parempi! Kaikki mukaan vaan. Mielestäni keskustelun seuraaminen ei vaadi mitään suuria ponnisteluja. Ja jos jostain ei tykkää, voi skipata. Tai jos ei ymmärrä niin sitten kysyy pois vaan.

Minustakin tämä on antoisa ketju juuri siksi, että neniä on niin erilaisia, samoin tapoja toteuttaa tätä harrastusta. Jokaiselle tosiaan on jotakin. Olen ollut mukana alusta saakka, ja paitsi hyviä vinkkejä, myös alati pitenevän testilistan. 

Vierailija
8835/19545 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäänsä puhua "hyvin eritasoisten tuoksuharrastajien" kommenteista??

Tuo sisältää jo melkoisen arvovarauksen.

Minusta taso ei ole oikea sana, ihmiset etsivät tuoksuilta eri asioita. Itse en etsi mitään erikoista, eksentristä, niche-tyylistä. Pidän kevyistä, luonnollisista ja raikkaista tuoksuista, suosikkimerkkini on Jo Malone, myös monista Lancomen ja Diorin tuoksuista pidän. 

Samoin designer ja celebrity tuoksujen luokittelu markettituoksuiksi on hölmöä, sillä myydäänhän monia niche-tuoksujakin marketeissa, jos Stockmann ja Sokos sellaisia ovat. 

Kun tutkii tarkemmin parfymöörit, jotka tuoksuja luovat, on saman ammattilaisen tilillä sekä julkkistuoksuja että niche-tuoksuja ja kaikkea siltä väliltä.

Huom. Otsikko kertoo, mistä tässä on kyse. Mm "mitä uutuuksia olet kokeillut". 

Mitä iloa siitä saa, että vähättelee toisen naisen tai miehen mieltymyksiä? Tuoksut ovat kiva asia, antaa kaikkien kukkien kukkia, myös niiden, joista ei itse pidä.

Vierailija
8836/19545 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku kysyi Diorin tuoksusta jonka oli tilannut netistä. En tiedä siitä, mutta kaikki omat Diorin tuoksuni ovat pilaantuneet todella nopeasti. Ne pitää siis käyttää parissa vuodessa loppuun, ja joihinkin on tullut jopa jo muutamassa kuukaudessa avaamisen jälkeen hieman eltaantunut tuoksu. Kukaan muu huomannut samaa? Kun katson omia Dioreitani, ne ovat kaikki muuttuneet tummiksi väriltään kolmessa vuodessa. Eli en siis ihmettelisi, jos tuoksu olisi mennyt pilalle vaikka sitä olisi säilytetty huonosti edes vähänkään aikaa.

Olen myös huomannut joissakin netistä tilaamissani tuoksuissa eroja siihen mitä olen kaupassa haistellut. En usko olevan feikkejä, mutta voisivatko ne olla jotain 2-laatua? Esim. Notinolta tilaamassani tarjous Oscar de la Rentan Bella Blancassa oli hieman alkoholinen haju. Mutta en tiedä, huomasinko sen vain nyt paremmin, kun haistelin sitä kotona tarkemmin.

Ostin lentokentältä Diorin Addict Eau Fraiche- tuoksun  5 vuotta sitten. Sitä on vielä hieman jäljellä (jätin tarkoituksella) ja tuoksu on ihan kuin uudessa. On sellainen ihanan pirteä, raikas tuoksu. 

Bella Blancan tilasin Cocopandasta ja se tuoksuu kyllä raikkaasti valkoisille kukille,ei mitään alkoholivivahdetta. Ihan täyteläinen tuoksu, mutta ei valkoisista kukista huolimatta mitenkään tunkkainen vaan kivan raikas kukkaistuoksu.

Vierailija
8837/19545 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku kysyi Diorin tuoksusta jonka oli tilannut netistä. En tiedä siitä, mutta kaikki omat Diorin tuoksuni ovat pilaantuneet todella nopeasti. Ne pitää siis käyttää parissa vuodessa loppuun, ja joihinkin on tullut jopa jo muutamassa kuukaudessa avaamisen jälkeen hieman eltaantunut tuoksu. Kukaan muu huomannut samaa? Kun katson omia Dioreitani, ne ovat kaikki muuttuneet tummiksi väriltään kolmessa vuodessa. Eli en siis ihmettelisi, jos tuoksu olisi mennyt pilalle vaikka sitä olisi säilytetty huonosti edes vähänkään aikaa.

Olen myös huomannut joissakin netistä tilaamissani tuoksuissa eroja siihen mitä olen kaupassa haistellut. En usko olevan feikkejä, mutta voisivatko ne olla jotain 2-laatua? Esim. Notinolta tilaamassani tarjous Oscar de la Rentan Bella Blancassa oli hieman alkoholinen haju. Mutta en tiedä, huomasinko sen vain nyt paremmin, kun haistelin sitä kotona tarkemmin.

Ostin lentokentältä Diorin Addict Eau Fraiche- tuoksun  5 vuotta sitten. Sitä on vielä hieman jäljellä (jätin tarkoituksella) ja tuoksu on ihan kuin uudessa. On sellainen ihanan pirteä, raikas tuoksu. 

Bella Blancan tilasin Cocopandasta ja se tuoksuu kyllä raikkaasti valkoisille kukille,ei mitään alkoholivivahdetta. Ihan täyteläinen tuoksu, mutta ei valkoisista kukista huolimatta mitenkään tunkkainen vaan kivan raikas kukkaistuoksu.

Minä ostin juuri 10 vuotta sitten valmistetun mutta myyjän mukaan n.vuosi sitten avatun Dior Homme Intensen ja eilen sitä kokeilin kello neljältä iltapäivällä ja hyvin tuoksui käsivarsissa vielä tänään kun heräilin puoli kymmenen aikaan.

SOTD: Hermes terre d'hermes edt

Vierailija
8838/19545 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa että kun pitää tuoksut viileässä, pimeässä ja omissa laatikossaan niin pidentää tuoskun käyttöikää huomattavasti verrattuna jos pitää niitä esim. Kylpyhuoneessa jossa suihkun tai saunan takia paljon lämpötilan vaihtelua tai paikassa missä tuoksupullot saa suoraa auringonvaloa.

Itse säilytän kokoelmaani tummassa kaapissa omissa laatikoissaan.

Vierailija
8839/19545 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🌲

Minäkin rakastan havuja ja kiitos mainitsemistasi vinkeistä, en ole niitä tullut kokeilleeksi.

Simppeli ja toimiva havutuoksu on mielestäni Library of Fragrancen Fraser Fir. Kesto on lyhyt, mutta hinta-laatusuhde kuitenkin oikein hyvä.

Vierailija
8840/19545 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🌲

Minäkin rakastan havuja ja kiitos mainitsemistasi vinkeistä, en ole niitä tullut kokeilleeksi.

Simppeli ja toimiva havutuoksu on mielestäni Library of Fragrancen Fraser Fir. Kesto on lyhyt, mutta hinta-laatusuhde kuitenkin oikein hyvä.

Tästä Demeterin / Library of Fragrancen tuoksusta olen yrittänyt saada näytettä, mutta aina on loppunut :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä