Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen lapsi tai nuori saa päättää itse juhlapukeutumisestaan?

Vierailija
25.03.2024 |

Siis minkä ikäisen voi vielä ns. pakottaa laittamaan ne tietyt vanhempien valitsemat vaatteet.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä 35 v kohdalla voisi antaa hiukan sananvaltaa lapselle.

Vierailija
2/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi asuu samassa taloudessa ja aikoo lähteä juhliin jossain ihan väärissä vaatteissa (häihin tai vastaaviin collegehousuissa tms.), niin puutun asiaan, ihan sama minkä ikänen hän on. En mä nimittäin antaisi mun puolisonkaan lähteä missä sattuu tamineissa juhliin.

Tosin toivon, että saan tapakasvatettua lapset niin, että he eivät edes yritä collareissa minnekään muodollista pukeutumista edellyttäviin kinkereihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-7v. Mitä järkeä pakottaa?

Vierailija
4/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi asuu samassa taloudessa ja aikoo lähteä juhliin jossain ihan väärissä vaatteissa (häihin tai vastaaviin collegehousuissa tms.), niin puutun asiaan, ihan sama minkä ikänen hän on. En mä nimittäin antaisi mun puolisonkaan lähteä missä sattuu tamineissa juhliin.

Tosin toivon, että saan tapakasvatettua lapset niin, että he eivät edes yritä collareissa minnekään muodollista pukeutumista edellyttäviin kinkereihin.

Lähinnä tarkoitin asiallista juhlapukeutumista, missä erona on erilaiset mieltymykset esimerkiksi vaatteen mallin tai värin suhteen, siis esimerkiksi tilanne että vanhempi haluaisi lapsen pukevan beigen paidan, lapsi haluaa vaaleansinisen. Tai lapsi haluaa vaalean kukallisen mekon vaikka vanhempi haluaisi lapsen pukevan vaaleanpunaisen mekon.

Vierailija
5/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Itse musutan lapsena sotkeneet epämieluisan vaatteen jo ennen kotoalähtöä, niin eipä tarvinut pukea sitä kammottavaa vaatetta.

Vierailija
6/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä tarkoitin asiallista juhlapukeutumista, missä erona on erilaiset mieltymykset esimerkiksi vaatteen mallin tai värin suhteen, siis esimerkiksi tilanne että vanhempi haluaisi lapsen pukevan beigen paidan, lapsi haluaa vaaleansinisen. Tai lapsi haluaa vaalean kukallisen mekon vaikka vanhempi haluaisi lapsen pukevan vaaleanpunaisen mekon.

No tuollaisessa tapauksessa lapsi saa tietenkin aina päättää itse, iästä riippumatta. 

Vierailija
7/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhempi puuttuisi vaatteen väriin, jos se muuten on sopiva?

Vierailija
8/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäinen, joka osaa pukeutua juhliin asianmukaisiin juhlavaatteisiin. Ja toki olettaen, että perheellä on varaa valita, eikä hankita vaan sellaista minkä halvimmalla saa/sattuu olemaan. Ja viimeistään tietysti sitten kun muuttaa omilleen ja maksaa omat vaatteensa, sitten ei ole enää vanhemmilla sanomista. 

Sitä en ymmärrä miksi yhtään minkään ikäistä pakotettaisiin epämieluisiin vaatteisiin, jos on mieluisa ja asianmukainen vaatetus vaihtoehtona. 

Vierailija
9/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai no en mä ikinä ole puuttunut lasten vaatteisiin tuolla tavalla. Ovat saaneet aina valita vaatteensa, siis heti kun ovat siihen kyenneet. Eli ei tulisi mieleenkään vastustaa jos lapsi haluaa vaaleansinisen paidan tai kukallisen mekon. Sama kyllä muissakin vaatteissa, että mä vaan maksan ja lapset valkkaa kuosit mistä tykkäävät. Heidän vaatteitahan ne on. Hautajaisvaatteet on ainoa joissa olen sanonut, että nyt ostetaan musta mekko, ei voi laittaa violettia tai kirjavaa.

Vierailija
10/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se lapsi ei saisi laittaa sitä mieluisamman väristä paitaa taikka mekkoa? Johonkin valokuvaukseen ymmärrän että vanhempi voi haluta pukea lapsensa tiettyyn tyyliin, mutta sekin on aika hassua jos lapsesta halutaan muistoksi kuva joka ei kuvaa häntä omana itsenään vaan ainoastaan vanhemman toiveiden mukaisena mannekiinina. 

Vierailija
11/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä pakottaa opettelemaan hyviä tapoja? Toivottavasti et kysy tätä tosissasi.

Vierailija
12/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen valitsema vaate on etikettiin sopiva, ilman muuta olisin vain iloinen hänen omasta valinnastaan vaikkapa värin suhteen. Haluaisitko, ap, vähän enemmän avata millaisia ongelmia näet tässä asiassa?

Vierailija
13/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3-vuotiaana olen ottanut mukaan ostoksille. Alussa saaneet valita parista vaihtoehdosta, pikkuhiljaa isompi valikoima. Minä määräsin kehyksen, lapsi valitsi asun.

Vierailija
14/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta. Omani osasivat automaattisesti laittaa puvun/mekon, ei tarvinnut pakottaa.

Vierailija
15/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ollut koskaan mitään valikoimaa juhlavaatteita. Jos oli niin hienot juhlat, että se edellytti pojilta täyttä juhla-asua, se oli tasan se yksi asu, mikä kaapissa oli. Useimmiten yksi vaatekoko ja kengäkoko ehti vain muutamiin juhliin ja sitten piti jo ostaa isompaa. Ei olisi tullut mieleenkään haaskata rahaa useampiin juhlapaitoihin jne.

Vierailija
16/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäinen joka ostaa vaatteensa itse. Sitä ennen voi neuvotella lompakon kanssa.

Vierailija
17/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tulisi mieleenikään pakottaa minkään ikäistä lasta pukeutumaan mielikseni oli juhlat tai ei.

Ainoa sääntö on ollut että sään ja tilanteen mukaisesti ja tämä on riittänyt. 

Itse ovat saaneet vaatteensa valita, joten ei ole tarvinnut kiukutella siitä ettei vaatteet ole lapsen mieleen.

Ja jos vaatteet tuntuvat epämukavilta päällä, niin järjetöntä on pakottaa lasta pukemaan sellaisia vaatteita päällensä. 

Vierailija
18/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten esimerkiksi tilanne missä ollaan menossa sukulaisten häihin, mutta ala-asteikäinen ei halua pukea mekkoa vaan haluaa suorat housut ja kauluspaidan?

Ap

Vierailija
19/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten esimerkiksi tilanne missä ollaan menossa sukulaisten häihin, mutta ala-asteikäinen ei halua pukea mekkoa vaan haluaa suorat housut ja kauluspaidan?

Ap

Kenenkään ei ole pakko pitää mekkoa. Housut ja paita ovat myös aikuiselle naiselle juhlavaate, jos ne on oikeanlaiset.

Vierailija
20/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletan vanhanaikaisesti, että kyseessä on tyttö. Jos hänelle on ostettu kauniit housut ja paitapusero, sama kai se on kumpi valitaan, mekko vai housut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä