Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19266)
Vierailija kirjoitti:
Mun lempituoksuni on Guccin Envy, mutta sitä ei ole saanut enää vuosiin. Muutenkin ihmetyttää nämä kosmetiikkayhtiöt; loistavia tuotteita poistetaan ja tarjotaan tilalle paskaa.
Inhoan vaniljan hajua, ja sitä tungetaan melkein kaikkiin tuoksuihin nykyään. Sama kuin laittaisi kärpäsmyrkkyä iholle. Käytän nykyään Calvin Kleinin One-tuoksua, sopivan neutraali eikä haise vaniljalta tai kukkapuskalta. Onko kellään vinkkiä, mitä muuta voisi kokeilla?
Envy oli vihreä tuoksu, joten ehkä Elizabeth Ardenin Green Tea voisi olla sinulle sopiva? Sen tuoksu ei ole kovin kestävä, joten sitä saa supsutella vähän väliä. Mutta on vihreä ja raikas, kevyt ja puhdas.
Vierailija kirjoitti:
Haluan keskustella ambrasta. Sitä sanaa ei kai ole olemassa suomeksi ja huomaan usein sotkevani sen englanninkielessä "amberiin" eli meripihkaan.. Onko joku palstalainen päässyt haistelemaan aitoa ambraa? Jossain Pariisissa on muistaakseni tuoksumuseo tms vastaava paikka, jossa voi nuuhkia erilaisia tuoksuja. Mietin, että olisiko siellä tätä arvokasta ainetta. Hajuvesissä kai on vain synteettistä?
Pidän mielettömästi kaikista tuoksuista, joissa on ambraa ja olen varma, että purskahtaisin onnesta itkuun mikäli pääsisin haistelemaan aitoa kamaa :)
Sitä ei kai vieläkään oikein tiedetä, onko se aine kaskelotin räkää, kakkaa, oksennuspallo vai mitä. Wiki näyttää kertovan, että sen on "kaskelotin suolesta peräisin olevaa eritettä". Eli... kakkaa?
Pitääkö tässä alkaa säästämään rahaa, että pääsee johonkin haistelemaan sitä. Parfyymifanin bucket list on kai vähän omituinen (bucket list = ns. ämpärilista eli asioita joita haluaa tehdä ennen kuin potkaisee ämpäriä eli kuolee).
Ps. palstalla olevat ei-kielitaitoiset, kysykää jos joku käyttää ilmaisua mitä ette ymmärrä. Minusta on ainakin kiva yrittää selittää asioita.
Minäkin joskus yritin selvittää itselleni ambra/amber/meripihkamenoa ja löysin blogipostauksen, jossa käsitellään muidenkin tuoksunuottien suomentamista.
"Amber, ambra, ambrox, ambergris, orcanox = meripihka. Tai ei ehkä sittenkään, sillä meripihka ei tuoksu millekään. Tyttö ilman helmikorvakorua -blogista voitte käydä lukemassa kattavan postauksen siitä, miksi amber yhä on olemassa tuoksunuottina vaikka se ei tarkoita meripihkaa, vaan valaan oksennuksesta saatua arvokasta, tuoksuvaa vahaa tai sen synteettistä vastinetta. Meripihkasta on tullut tavallaan yleisnimike kaikille lämpimille, pihkaisille vivahteille hajuvesissä ja koska valmistajat tarkoittavat meripihkalla juuri sitä vivahdetta (virheellisesti tosin), etenen tuoksukuvauksissa heidän ehdoillaan ja suomennan sen meripihkaksi."
https://liiallisuuksia.fi/lisaksi-tiedan-seuraavaa-tuoksunuotit/
Olen saanut sen kuvan, että ei ole pelkästään suomalaisten moka kääntää ambra meripihkaksi, vaan että myös esimerkiksi englanninkielisessä maailmassa menevät puhujilla amber ja ambra iloisesti sekaisin.
En nyt siis tiedä, onko hirveä virhe puhua (hajuttomasta) meripihkasta tai amberista tuoksunuottina, jos kaikki kuitenkin ymmärtävät, mitä sillä tarkoitetaan?
Termejä puuterisuus ja valkoiset kukat on vaikea ottaa vakavasti. En luota enää yhtään siihen, kun tuoksua sanotaan puuteriseksi, sillä ihmiset tuntuu käsittävän ja aistivan puuterisuuden hyvin eri tavoin. Toisaalta vaikka tuoksussa olisikin puuterisuutta, se voi jäädä jonkun dominoivamman ainesosan varjoon ja se dominoivampi tuoksu "pilaa" minulta koko tuoksun. Haluaisin tuoksun, joka on pääasiallisesti vain puuterinen. Koen, että puuterisuus on myös jonkinlaista kirpeyttä. Siis jauhemaisuutta ja kirpeyttä, juuri sellaista kuin Chanelin Poudressa ensin aistii. Sinä on toki myös vihreyttä. Mutta alun jälkeen haju muuttuu raskaammaksi ja maskuliinisemmaksi, joten vaikka rakastan Poudren ensituoksua, en sitä osta, koska en pidä jälkituoksusta.
Valkoiset kukat on myös usein harhaanjohtava kuvaus. Se, mitä kuvataan valkoisiksi kukiksi, haisee usein nenääni vain kemikaaliselta, vedenpuhdistamolta. Esimerkiksi Armanin My way on tällainen keinotekoisen hajuinen nenääni. Guerlainin Insolencen ensihajussa on samaa koleaa kemikaalisuutta. Itse koen valkoisten kukkien tuoksun hienostuneemmaksi, monivivahteisemmaksi, ei puhdistusaineen hajuksi. Valkoisten kukkien tuoksussa on parhaimmillaan myös jauhemaista puuterimaisuutta yhdistettynä kirpeyteen. Mielelläni löytäisin tuoksun, jossa nämä kaksi on naitettu onnistuneesti yhteen. Tähän päivään mennessä en ole löytänyt.
Sori toisto, olen joskus aiemmin kirjoittanut samasta asiasta, mutta piti taas kirjoittaa :-)
Lanvin: A girl in Capri. Tuoksuu Body Shopin valkoiselta myskiltä. Sitrus jää taka-alalle, myski dominoi. Hento ja herkkä myski sinänsä, mutta dominoipa kumminkin.
Luulen, että Body Shopin white musk on edullisempi, joten Caprintyttöön on turha rahojaan laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jes, Imaginary Authorsin testaussetti on täällä! Ensin pirskautin Saint Julepia kyynärtaipeeseeni. Alku tuoksu on pirskahteleva, hedelmäisen sitruunainen. Tulee joku lapsuusmuisto jostain karkista tai paikasta, jossa tälle tuoksui, mieleen?
Mitä tuoksuja valitsit?
Meinasin ensin tilata toiselta sivulta, jossa tuoksuihin pystyi vaikuttamaan. Lopulta ostin sellaisen setin, jossa oli valmiina jo seuraavat tuoksut: A City on Fire, Sundrunk, Every Storm a Serenade, Cape Heartache, Saint Julep, Slow Explosions, Memoirs of a Trespasser, sekä Yesterday Haze
Aus Liebeltä? Saitko ilmaisnäytteitä, jos niin mitä? :) - se toinen novellit omistava
Sieltä oli tarkoitus, mutta Bloomperfume-sivuille tuli ensin uudenvuoden alet joten ostin setin sitä kautta. Heiltä ei tullut mitään muita sampleja. :( Sanoinkin puolisolle, että seuraavalla kerralla tilaan sieltä Aus Liebeltä :D Huh, Yesterday Haze on kyllä miellyttävä tuoksu. Avaus on aivan ihana, kermainen ja pähkinäinen sekä haistan kookoksen jostain syystä myös. Asetuttuaan iholle tuoksuu aivan kuin joltain tietyltä vahamaisen makealta tuoksukynttilältä. Jännä ja hyvä tuoksu!
Vierailija kirjoitti:
Lanvin: A girl in Capri. Tuoksuu Body Shopin valkoiselta myskiltä. Sitrus jää taka-alalle, myski dominoi. Hento ja herkkä myski sinänsä, mutta dominoipa kumminkin.
Luulen, että Body Shopin white musk on edullisempi, joten Caprintyttöön on turha rahojaan laittaa.
Mä rakastan A Girl in Capria! Se myskin tuoksu on mun nenään niin miellyttävä. Omistan myös body shopin White musk floran, erehdyin joskus suihkimaan sitä vaatteisiin ja niissä se ei päässyt edukseen. Ranteeseen suihkittuna tuoksu oli miellyttävä, mutta pitäisi tuoksutella sitä uudelleen. On jäänyt harmillisen vähälle käytölle.
Myskistä puheenollen... Pohdin täällä jo aiemmin, kun pidän myskipohjaisista tuoksuista ( esim.em. Lanvinin tuoksu, sitten molemmat Britneyn tuoksut jotka Omistan (fantasy & midnight fantasy) sisältävät myskiä myös Cleanin Fresh Laundry jota käytin 30 ml pullon sisältää myskiä...) Mutta Clean Skin, joka Fragrantican mukaan on tosi myskinen, haisi minun nenään pahalta? Kaikki nuo em.muut tuoksut ovat minun nenään ihania, ja se tuoksu minkä oletan myskiksi on mielestäni todella hyvä tuoksu. Mutta tuo Clean Skin... Siitä en jostain syystä tunnista sitä samaa ihanaa myskiä. Mistähän tämä johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Termejä puuterisuus ja valkoiset kukat on vaikea ottaa vakavasti. En luota enää yhtään siihen, kun tuoksua sanotaan puuteriseksi, sillä ihmiset tuntuu käsittävän ja aistivan puuterisuuden hyvin eri tavoin. Toisaalta vaikka tuoksussa olisikin puuterisuutta, se voi jäädä jonkun dominoivamman ainesosan varjoon ja se dominoivampi tuoksu "pilaa" minulta koko tuoksun. Haluaisin tuoksun, joka on pääasiallisesti vain puuterinen. Koen, että puuterisuus on myös jonkinlaista kirpeyttä. Siis jauhemaisuutta ja kirpeyttä, juuri sellaista kuin Chanelin Poudressa ensin aistii. Sinä on toki myös vihreyttä. Mutta alun jälkeen haju muuttuu raskaammaksi ja maskuliinisemmaksi, joten vaikka rakastan Poudren ensituoksua, en sitä osta, koska en pidä jälkituoksusta.
Tuo on ihan totta, että ihmiset käsittävät puuterisuuden eri tavoin. Minä esimerkiksi miellän sen makeahkoksi ja kenties myös hiven "ummehtuneeksi" tuoksuksi, jossa on mieto kukkaisvivahde (syreeni tai orvokki tai joku vastaava). Puuterinen ei minulle tarkoita missään nimessä mitään kirpeää tai raikasta, mutta siitä tulee kuitenkin puhdas fiilis, jotenkin kosteusvoidemainen paitsi kuivempi. On kyllä todella hankalaa löytää sopivia sanoja :D
Minusta tässäkin ketjussa joku aika sitten mainittu Trussardin My Name on paras tietämäni esimerkki puuterisesta tuoksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan A Girl in Capria! Se myskin tuoksu on mun nenään niin miellyttävä. Omistan myös body shopin White musk floran, erehdyin joskus suihkimaan sitä vaatteisiin ja niissä se ei päässyt edukseen. Ranteeseen suihkittuna tuoksu oli miellyttävä, mutta pitäisi tuoksutella sitä uudelleen. On jäänyt harmillisen vähälle käytölle.
Myskistä puheenollen... Pohdin täällä jo aiemmin, kun pidän myskipohjaisista tuoksuista ( esim.em. Lanvinin tuoksu, sitten molemmat Britneyn tuoksut jotka Omistan (fantasy & midnight fantasy) sisältävät myskiä myös Cleanin Fresh Laundry jota käytin 30 ml pullon sisältää myskiä...) Mutta Clean Skin, joka Fragrantican mukaan on tosi myskinen, haisi minun nenään pahalta? Kaikki nuo em.muut tuoksut ovat minun nenään ihania, ja se tuoksu minkä oletan myskiksi on mielestäni todella hyvä tuoksu. Mutta tuo Clean Skin... Siitä en jostain syystä tunnista sitä samaa ihanaa myskiä. Mistähän tämä johtuu?
En ole tuota Body Shopin White Musk Floraa koskaan kokeillut. Olen käyttänyt vain White musk -talkkia, ja se tuoksuu juuri Caprilta.
Hermes -päivät jatkuu täällä. Nippu näytteitä kaivettu esille. Vanille Galant oli kaunis pakkasilmassa, tänään vuorossa Osmanthe Yunnan. Kirpeä sitrus, osmanthuspilvi ja tee. Joku mainitsi kirjan Perfumes The Guide, jossa kirjoittajat mm. listasi omasta mielestään eri kategorioiden parhaita tuoksuja. Osmanthe Yunnan oli siellä "best quiet scent" ja onhan tämä kaunis. Sisällä lämpimässä hieno, mutta kylmyys kyllä hiukan kutistaa tätä. Loppu näyte jää odottamaan kesäkautta.
Ariana Grande Cloud, Burberry Her ja Kurkjdian Baccarat Rouge 540. Nuo kolme ovat lukemani perusteella samantapaisia tuoksuja. Minkä nuista kolmesta tilaisitte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta, että ihmiset käsittävät puuterisuuden eri tavoin. Minä esimerkiksi miellän sen makeahkoksi ja kenties myös hiven "ummehtuneeksi" tuoksuksi, jossa on mieto kukkaisvivahde (syreeni tai orvokki tai joku vastaava). Puuterinen ei minulle tarkoita missään nimessä mitään kirpeää tai raikasta, mutta siitä tulee kuitenkin puhdas fiilis, jotenkin kosteusvoidemainen paitsi kuivempi. On kyllä todella hankalaa löytää sopivia sanoja :D
Minusta tässäkin ketjussa joku aika sitten mainittu Trussardin My Name on paras tietämäni esimerkki puuterisesta tuoksusta.
Nuorena käytin Lacosten Pour Femmeä, joka oli mielestäni puuterinen tuoksu. Mietin tuota kirpeyttä jonka joku mainitsi. Ehkä itse kuvailisin sitä ennemminkin tunkkaiseksi terävyydeksi, siis hyvällä tavalla (jos sellaisesta tykkää) 😀 Itse tykkäsin vuosia, sitten kyllästyin.
Oletteko muut parfyymifanit lukeneet Patrik Suskindin kirjan Parfyymi? Siitä on tehty aika hyvä elokuvakin. Vaikka tarina on karmiva, siinä perehdytään mahtavasti tuoksujen valmistamiseen ja tuoksuihin ylipäätään. Kirjan luettua taistelun hetken aikaa maailmaa ihan uusin nenin 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä luen mieluummin tuoksujen suomalaisia kommentteja täältä kuin youtuubin eri maiden aikuispissisten laatimia.
meillä suomalaisilla kun on erilainen ihotyyppi, puuterisempi, pienihuokoisempi ja kuivempi kuin esimerkiksi jenkeillä, lattareilla, eteläeurooppalaisilla, aasialaisilla tai afrikkalaisilla, siksi samat tuoksut eivät välttämättä toimi :))
Täh?! Erilainen ihotyyppi kuin maailman muilla naisilla? Mulla on rasvainen iho, suuret ihohuokoset, enkä ole ikinä kuullut puuterisesta ihotyypistä :D Suomalaisilla naisilla on kyllä keskenään erilaiset ihotyypit, ei iho noudata valtion rajaa. Ja kun suomalainenkin tutkii DNA:nsa (minä tutkin), sieltä saattaa löytyä useita eri etnisiä ryhmiä. Multa löytyi 5. Itä- ja Länsi-suomalaisten geneettiset erot ovat yhtä suuret kuin saksalaisten ja englantilaisten. Emme ole geneettisesti yhtenäinen kansa.
Anteeksi sivujuonne mutta oli niin tyhmä tuo kommentti. Sitä sopii käyttää ihan just sitä tuoksua, mistä itse tykkää.
Suomalaiset nimenomaan ovat geneettisesti varsin yhtenäinen kansa, siksi täällä tehdään paljon genetiikkatutkimuksia, sanoi amerikkalainen proffaystäväni, johon tutustuin kun hän noissa merkeissä Suomessa matkusteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä luen mieluummin tuoksujen suomalaisia kommentteja täältä kuin youtuubin eri maiden aikuispissisten laatimia.
meillä suomalaisilla kun on erilainen ihotyyppi, puuterisempi, pienihuokoisempi ja kuivempi kuin esimerkiksi jenkeillä, lattareilla, eteläeurooppalaisilla, aasialaisilla tai afrikkalaisilla, siksi samat tuoksut eivät välttämättä toimi :))
Täh?! Erilainen ihotyyppi kuin maailman muilla naisilla? Mulla on rasvainen iho, suuret ihohuokoset, enkä ole ikinä kuullut puuterisesta ihotyypistä :D Suomalaisilla naisilla on kyllä keskenään erilaiset ihotyypit, ei iho noudata valtion rajaa. Ja kun suomalainenkin tutkii DNA:nsa (minä tutkin), sieltä saattaa löytyä useita eri etnisiä ryhmiä. Multa löytyi 5. Itä- ja Länsi-suomalaisten geneettiset erot ovat yhtä suuret kuin saksalaisten ja englantilaisten. Emme ole geneettisesti yhtenäinen kansa.
Anteeksi sivujuonne mutta oli niin tyhmä tuo kommentti. Sitä sopii käyttää ihan just sitä tuoksua, mistä itse tykkää.
Suomalaiset nimenomaan ovat geneettisesti varsin yhtenäinen kansa, siksi täällä tehdään paljon genetiikkatutkimuksia, sanoi amerikkalainen proffaystäväni, johon tutustuin kun hän noissa merkeissä Suomessa matkusteli.
Minä taas olen ymmärtänyt niin, että suomalaiset ovat olleet pitkään eristäytynyt oma ryppäänsä ainakin Euroopan mittakaavassa (minkä johdosta meillä on joitain periytyviä sairauksia tms. mitä ei muualla niin ole, ja toisaalta esimerkiksi siedämme maitoa poikkeuksellisen hyvin), mikä antaa mielenkiintoista tutkimusmateriaalia tutkijoille. Mutta että geneettisesti esim. itä- ja länsisuomalaiset ovat hyvin poikkeavia toisistaan - tänne on tullut porukkaa sekä idästä ja lännestä - ja sekin on harvinaista, että saman maan sisällä on niin jyrkkä jakolinja.
Vierailija kirjoitti:
Hermes -päivät jatkuu täällä. Nippu näytteitä kaivettu esille. Vanille Galant oli kaunis pakkasilmassa, tänään vuorossa Osmanthe Yunnan. Kirpeä sitrus, osmanthuspilvi ja tee. Joku mainitsi kirjan Perfumes The Guide, jossa kirjoittajat mm. listasi omasta mielestään eri kategorioiden parhaita tuoksuja. Osmanthe Yunnan oli siellä "best quiet scent" ja onhan tämä kaunis. Sisällä lämpimässä hieno, mutta kylmyys kyllä hiukan kutistaa tätä. Loppu näyte jää odottamaan kesäkautta.
Mistä olet saanut noita Hermes-näytteitä?
Olen yrittänyt etsiä koska minua kiinnostaisi nimenomaan Hermessence-tuoksut.En kuitenkaan ole nähnyt näytteitä missään. Hermesin omilla verkkosivuilla myydään kyllä Hermessence-pikkupullojen pakkauksia, mutta hinta on aika suolainen sokko-ostokselle.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muut parfyymifanit lukeneet Patrik Suskindin kirjan Parfyymi? Siitä on tehty aika hyvä elokuvakin. Vaikka tarina on karmiva, siinä perehdytään mahtavasti tuoksujen valmistamiseen ja tuoksuihin ylipäätään. Kirjan luettua taistelun hetken aikaa maailmaa ihan uusin nenin 😁
Kyllä. Kirja on hyvä, elokuva oli minulle pettymys. Varmaan monen tuoksufanittajan mielikuvitus luo paremman visuaalisen maailman kuin mihin elokuva pystyy ;)
Tuoksut vaikuttavat meihin ihmisiin, vaikka emme itse tietoisesti tai rationaalisesti sitä ymmärrä tai havaitse. Saatamme valita kumppanin tai asunnon tuoksun perusteella ja sitten selitellä asiaa "järkevillä syillä". Kun oikeasti kumppani tuoksuu siltä, että geenit yhdistämällä syntyisi hyviä jälkeläisiä (vaikka lisääntyminen ei kiinnostaisikaan) tai myytävässä asunnossa tuoksuvat ruusut ikkunan takana ja mieleen tulee mummola ja lapsuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eristäytynyt, ei yhtenäinen.
Eristäytymisen takia meiltä löytyy harvinaisia, periytyviä sairauksia joiden tutkimus on kiinnostavaa.
Samalla länsisuomalaisen geenit ovat lähempänä keskieurooppalaista kuin itäsuomalaista. Se on erikoista ja poikkeavaa. Kieli meillä on yhtenäinen, mutta geenit eivät. Ja tokihan meillä on myös saamelaista geeniperimää!
Vierailija kirjoitti:
Mitä pifätte Tiffany tuoksusta tai Estee Lauderin uutuudesta belle? Onko liian tavanomaisia.
Tiffany on mielestäni todella mitäänsanomaton ja hintaansa nähden ei sen arvoinen. Jos haluaa jonkun todella kevyen "perus kukkaistuoksun" niin halvemma saa parempiakin.
La Belle on hyvä, tykkään. Pysyy iholla pitkään ja vaatteissa vielä pidempään. En itse jaksaisi tuoksua ihan joka päiväisessä käytössä, mutta voisin ostaa ja käyttäisin silloin tällöin lähinnä iltatuoksuna.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut aikoinaan kasiluokkalaisena 80-luvulla sen, ja tykästyin. Kirja on kammottava ja kiehtova. Elokuvaa en halua nähdä, sillä en usko että se yltää kirjan tasolle.
Se kuvaus, kun päähenkilö mätkähtää äitinsä sisuksista keskelle löyhkäävää kalatoria!
minun lempituoksuja POISON, OPIUM, GREEN TEE, LA FEMME ehkä nykyään eniten käytössä.