Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän tuoksu: Narciso Rodriguez Narciso Poudrée. Vihdoinkin täällä sataa lunta, joten puuterilumen kunniaksi puuterinen tuoksu. :)
Voisitko vähän kuvailla millainen se on? Mitä muuta siinä tuoksuu kuin puuteri? Onko se enemmän meikkimäinen puuteri vai enemmän talkkinen puuteri?
En ole alkuperäinen kirjoittaja mutta koska tämä tuoksu löytyy minulta niin voisin sanoa että on mielestäni vauvatalkkisia vivahteita. Erittäin pehmeä, lämmin ja makeahko tuoksu. Tykkäsin aluksi kovasti, mutta nyt tuntuu hieman liuan simppeliltä ja tylsältä. Tämän tuoksu ei juuri muutu matkan aikana, mikä on sekä hyvä että huono juttu. Kun ostin tämän "siskon" eli Ambren niin tykästyin siihen enemmän; pehmeyden ja puuterisuuden lisäksi siinä on aurinkovoiteen tms tuoksua, hieman vivahteikkaampi kuin Poudree. Ruskettunut, talkittu iho tulee mulle Ambresta mieleen 😊
Salvador Dalin laguna,ihanan kevyt,salaperäinen,mystinen.Monet miehet kehuneet että tuoksun hyvälle.
Päivän tuoksu: Burberry Her Intense.
Vierailija kirjoitti:
minä luen mieluummin tuoksujen suomalaisia kommentteja täältä kuin youtuubin eri maiden aikuispissisten laatimia.
meillä suomalaisilla kun on erilainen ihotyyppi, puuterisempi, pienihuokoisempi ja kuivempi kuin esimerkiksi jenkeillä, lattareilla, eteläeurooppalaisilla, aasialaisilla tai afrikkalaisilla, siksi samat tuoksut eivät välttämättä toimi :))
Hmm, suuri osa valkoihoisista jenkeistä on kuitenkin eurooppalaista syntyperää. Tuskin se ihotyyppi niin perin erilainen on ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän tuoksu: Narciso Rodriguez Narciso Poudrée. Vihdoinkin täällä sataa lunta, joten puuterilumen kunniaksi puuterinen tuoksu. :)
Voisitko vähän kuvailla millainen se on? Mitä muuta siinä tuoksuu kuin puuteri? Onko se enemmän meikkimäinen puuteri vai enemmän talkkinen puuteri?
En ole alkuperäinen kirjoittaja mutta koska tämä tuoksu löytyy minulta niin voisin sanoa että on mielestäni vauvatalkkisia vivahteita. Erittäin pehmeä, lämmin ja makeahko tuoksu. Tykkäsin aluksi kovasti, mutta nyt tuntuu hieman liuan simppeliltä ja tylsältä. Tämän tuoksu ei juuri muutu matkan aikana, mikä on sekä hyvä että huono juttu. Kun ostin tämän "siskon" eli Ambren niin tykästyin siihen enemmän; pehmeyden ja puuterisuuden lisäksi siinä on aurinkovoiteen tms tuoksua, hieman vivahteikkaampi kuin Poudree. Ruskettunut, talkittu iho tulee mulle Ambresta mieleen 😊
Hyvä, että kommentoit, koska en itse ehtinyt. :) Vauvatalkista en mitään tiedä, koska sellaista en ole haistanut, mutta minusta Narciso Poudréen puuterisuus on sitä kuuluisaa Narciso-myskiä, joka on kyllä huippujen huippu, mitä myskeihin tulee. Tuoksussa on kukkaisuuttakin, ainesosina niin ruusua, appelsiininkukkaa kuin jasmiinia, mutta en näitä siitä kovinkaan hyvin erota, niin hyvin sekoitettu ja myskinen Poudrée on iholla. Ambrée on minullakin ostoslistalla, aion hankkia sen kesätuoksuksi. Olen kaupassa sitä kokeillut ja tuoksu tosiaan viittaa jonnekin Bronze Goddessin ja Terracottan suuntaan. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole yhtä kestävä iholla kuin Poudrée? Poudrée kestää minulla sellaiset kahdeksan-yhdeksän tuntia nyt ainakin, neljällä suihkauksella.
Se alkuperäinen Poudréen käyttäjä.
Kiasmassa oli joskus ehkä viisi vuotta sitten sellanen tuoksunäyttely, missä oli tuoksuja ruukuissa ja niitä sai haistella. Siellä oli ambraa ja muistaakseni myös civettiä. Ruukkuja oli ehkä joku kymmenen. Mulla on huono muisti, joten en kovin hyvin muista siitä, mutta ambra oli sellanen, mitä nimenoaan menin sinne haistelemaan. Ja muistan, että se tuoksui ihanalta ja olisi ihana omistaa joskus tuoksu, jossa olisi aitoa ambraa.
Muistateko sellaisen "kateuden vihreän" Guccin Envyn? Ei vaaleanpunaista Envy Me, vaan tuon? Itselleni se oli miellyttävän sitruunainen ja kevyt, mutta silti hieman niin kutsuttuja vesituoksuja särmikkäämpi eau de toilette. Ikävä sitä. Vuosia sitten näin Euroopan ulkopuolella lentokentällä, käsittääkseni muuten myynti lopetettu. Infotkaa toisin jos parempaa tietoa!
Fragrantican sivulla selitett amber näin.
Group: MUSK, AMBER, ANIMALIC SMELLS
Odor profile: A sweet, resinous, cozy and warm, often rather powdery note recreated from a mix of balsams, usually labdanum, benzoin, vanilla, styrax and fir or a combination of some of these. A default oriental note.
Ambra on kaskelotin suolistosta peräisin oleva erite. Sitä on historiallisesti käytetty hajuvesien lisäaineena. Nykyisin ambra on enimmäkseen korvattu synteettisillä aineilla. Herman Melville kuvaa romaanissaan Moby Dick pitkällisesti kallisarvoisen ambran hankkimista mätänevien valaiden ruumiista.
Sanakirjan mukaan amber=meripihka
Ambergris=amber
Vierailija kirjoitti:
Sanakirjan mukaan amber=meripihka
Ambergris=amber
Eikäkö ambergris= ambra ...🤪
Juu ja sitten kun terminologiaan heitetään uudemmat synteettiset aineet ambroxan, ambrocenide, ambretone etc. onkin terminologiasoppa todella valmis!
Rakastan ambraa. Inhoan ambroxania joka valtasi hajuvesiteollisuuden kuin hyökyaalto. Fragrantican "search by notes" haulla kun etsin tuoksut joissa on ambroxania niin listalta löytyy erityisesti ne miesten tuoksut joita en kestä yhtään. Ja naistenkin.
En ala haukkua mitään tiettyä tuoksua tässä. Pointti siinä että tietylle aineelle kun on vastenmielisyys ja tietää sen niin osaa välttää hutit kun tutkii vähän nuotteja ennen sokkona ostamista.
Olisi kätevää, jos olisi vaikka suomenkieliset sivut, jossa olisi sanakirjamaisesti koottu/luetteloitu näitä eri termejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jes, Imaginary Authorsin testaussetti on täällä! Ensin pirskautin Saint Julepia kyynärtaipeeseeni. Alku tuoksu on pirskahteleva, hedelmäisen sitruunainen. Tulee joku lapsuusmuisto jostain karkista tai paikasta, jossa tälle tuoksui, mieleen?
Mitä tuoksuja valitsit?
Meinasin ensin tilata toiselta sivulta, jossa tuoksuihin pystyi vaikuttamaan. Lopulta ostin sellaisen setin, jossa oli valmiina jo seuraavat tuoksut: A City on Fire, Sundrunk, Every Storm a Serenade, Cape Heartache, Saint Julep, Slow Explosions, Memoirs of a Trespasser, sekä Yesterday Haze
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jes, Imaginary Authorsin testaussetti on täällä! Ensin pirskautin Saint Julepia kyynärtaipeeseeni. Alku tuoksu on pirskahteleva, hedelmäisen sitruunainen. Tulee joku lapsuusmuisto jostain karkista tai paikasta, jossa tälle tuoksui, mieleen?
Mitä tuoksuja valitsit?
Meinasin ensin tilata toiselta sivulta, jossa tuoksuihin pystyi vaikuttamaan. Lopulta ostin sellaisen setin, jossa oli valmiina jo seuraavat tuoksut: A City on Fire, Sundrunk, Every Storm a Serenade, Cape Heartache, Saint Julep, Slow Explosions, Memoirs of a Trespasser, sekä Yesterday Haze
Aus Liebeltä? Saitko ilmaisnäytteitä, jos niin mitä? :) - se toinen novellit omistava
Ohis, mutta Tiffany-kaupat siirtyvät lyhentymättöminä hintoihin. Huomasin peräti 20 % hinnan korotuksen, kun selailin tänään LV:n sivuja. :(
Vierailija kirjoitti:
Onko joku kokeillut Celine Dionin tuoksuja? Niitähän mainostetaan todella kalliimman oloisiksi kuin ovatkaan.
Missä niitä mainostetaan tuolla tavalla? En ole huomannut. Ostin kerran Spring in Provence-tuoksun, joka haisi halvalle.. suoraan sanoen, enkä mielelläni sano tätä. Samoin Signature-tuoksu oli ihan hirveän geneerinen.
Julkkistuoksujen joukossa Dionit ovat mielestäni huonoimpia,vaikka niiden nimeä kantava laulaja onkin lahjakkaampi ja elegantimpi kuin britneyt ja arianat. Mutta tuoksut eivät ole Celinen tasoa.
Vierailija kirjoitti:
minä luen mieluummin tuoksujen suomalaisia kommentteja täältä kuin youtuubin eri maiden aikuispissisten laatimia.
meillä suomalaisilla kun on erilainen ihotyyppi, puuterisempi, pienihuokoisempi ja kuivempi kuin esimerkiksi jenkeillä, lattareilla, eteläeurooppalaisilla, aasialaisilla tai afrikkalaisilla, siksi samat tuoksut eivät välttämättä toimi :))
Täh?! Erilainen ihotyyppi kuin maailman muilla naisilla? Mulla on rasvainen iho, suuret ihohuokoset, enkä ole ikinä kuullut puuterisesta ihotyypistä :D Suomalaisilla naisilla on kyllä keskenään erilaiset ihotyypit, ei iho noudata valtion rajaa. Ja kun suomalainenkin tutkii DNA:nsa (minä tutkin), sieltä saattaa löytyä useita eri etnisiä ryhmiä. Multa löytyi 5. Itä- ja Länsi-suomalaisten geneettiset erot ovat yhtä suuret kuin saksalaisten ja englantilaisten. Emme ole geneettisesti yhtenäinen kansa.
Anteeksi sivujuonne mutta oli niin tyhmä tuo kommentti. Sitä sopii käyttää ihan just sitä tuoksua, mistä itse tykkää.
Hei. Tietääkö joku, onko Nina Riccin Air tu Tempsin tuoksu muuttunut siitä, mitä se oli esim. 20v sitten.