Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä luen mieluummin tuoksujen suomalaisia kommentteja täältä kuin youtuubin eri maiden aikuispissisten laatimia.
meillä suomalaisilla kun on erilainen ihotyyppi, puuterisempi, pienihuokoisempi ja kuivempi kuin esimerkiksi jenkeillä, lattareilla, eteläeurooppalaisilla, aasialaisilla tai afrikkalaisilla, siksi samat tuoksut eivät välttämättä toimi :))
Täh?! Erilainen ihotyyppi kuin maailman muilla naisilla? Mulla on rasvainen iho, suuret ihohuokoset, enkä ole ikinä kuullut puuterisesta ihotyypistä :D Suomalaisilla naisilla on kyllä keskenään erilaiset ihotyypit, ei iho noudata valtion rajaa. Ja kun suomalainenkin tutkii DNA:nsa (minä tutkin), sieltä saattaa löytyä useita eri etnisiä ryhmiä. Multa löytyi 5. Itä- ja Länsi-suomalaisten geneettiset erot ovat yhtä suuret kuin saksalaisten ja englantilaisten. Emme ole geneettisesti yhtenäinen kansa.
Anteeksi sivujuonne mutta oli niin tyhmä tuo kommentti. Sitä sopii käyttää ihan just sitä tuoksua, mistä itse tykkää.
Suomalaiset nimenomaan ovat geneettisesti varsin yhtenäinen kansa, siksi täällä tehdään paljon genetiikkatutkimuksia, sanoi amerikkalainen proffaystäväni, johon tutustuin kun hän noissa merkeissä Suomessa matkusteli.
Eristäytynyt, ei yhtenäinen.
Eristäytymisen takia meiltä löytyy harvinaisia, periytyviä sairauksia joiden tutkimus on kiinnostavaa.
Samalla länsisuomalaisen geenit ovat lähempänä keskieurooppalaista kuin itäsuomalaista. Se on erikoista ja poikkeavaa. Kieli meillä on yhtenäinen, mutta geenit eivät. Ja tokihan meillä on myös saamelaista geeniperimää!
Lähempänä keskieurooppalaista? Vai ruotsalaista? Keskieurooppalainenhan on suhteellinen käsite. Pohjois-Saksassa on vanhastaan vaaleita ja isoja ihmisiä, etelä-Saksassa italialaisen pieniä ja tummia.
Escadan uusin tuoksu, onko kokemuksia? Itse tykästyin viimeksi Bruno Bananin Magic woman tuoksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lanvin: A girl in Capri. Tuoksuu Body Shopin valkoiselta myskiltä. Sitrus jää taka-alalle, myski dominoi. Hento ja herkkä myski sinänsä, mutta dominoipa kumminkin.
Luulen, että Body Shopin white musk on edullisempi, joten Caprintyttöön on turha rahojaan laittaa.
Mä rakastan A Girl in Capria! Se myskin tuoksu on mun nenään niin miellyttävä. Omistan myös body shopin White musk floran, erehdyin joskus suihkimaan sitä vaatteisiin ja niissä se ei päässyt edukseen. Ranteeseen suihkittuna tuoksu oli miellyttävä, mutta pitäisi tuoksutella sitä uudelleen. On jäänyt harmillisen vähälle käytölle.
Myskistä puheenollen... Pohdin täällä jo aiemmin, kun pidän myskipohjaisista tuoksuista ( esim.em. Lanvinin tuoksu, sitten molemmat Britneyn tuoksut jotka Omistan (fantasy & midnight fantasy) sisältävät myskiä myös Cleanin Fresh Laundry jota käytin 30 ml pullon sisältää myskiä...) Mutta Clean Skin, joka Fragrantican mukaan on tosi myskinen, haisi minun nenään pahalta? Kaikki nuo em.muut tuoksut ovat minun nenään ihania, ja se tuoksu minkä oletan myskiksi on mielestäni todella hyvä tuoksu. Mutta tuo Clean Skin... Siitä en jostain syystä tunnista sitä samaa ihanaa myskiä. Mistähän tämä johtuu?
Hei! Nyt rakastan minäkin tuota tuoksua! Eilen vielä vähättelin, sain näytteen eilen. Tänään siivotessani ihmettelin ihanaa tuoksua, joka välillä lehahtaa jostakin, ja tajusin, että eilinen a Girl in Caprihan se on. Tuoksun puolesta puhuu kestävyys, se Body Shopin talkki ei noin kauan häivähtele! Menee ostoslistalle, juuri oikeanlainen tuoksu tekemään arjesta aavistuksen hohdokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lanvin: A girl in Capri. Tuoksuu Body Shopin valkoiselta myskiltä. Sitrus jää taka-alalle, myski dominoi. Hento ja herkkä myski sinänsä, mutta dominoipa kumminkin.
Luulen, että Body Shopin white musk on edullisempi, joten Caprintyttöön on turha rahojaan laittaa.
Mä rakastan A Girl in Capria! Se myskin tuoksu on mun nenään niin miellyttävä. Omistan myös body shopin White musk floran, erehdyin joskus suihkimaan sitä vaatteisiin ja niissä se ei päässyt edukseen. Ranteeseen suihkittuna tuoksu oli miellyttävä, mutta pitäisi tuoksutella sitä uudelleen. On jäänyt harmillisen vähälle käytölle.
Myskistä puheenollen... Pohdin täällä jo aiemmin, kun pidän myskipohjaisista tuoksuista ( esim.em. Lanvinin tuoksu, sitten molemmat Britneyn tuoksut jotka Omistan (fantasy & midnight fantasy) sisältävät myskiä myös Cleanin Fresh Laundry jota käytin 30 ml pullon sisältää myskiä...) Mutta Clean Skin, joka Fragrantican mukaan on tosi myskinen, haisi minun nenään pahalta? Kaikki nuo em.muut tuoksut ovat minun nenään ihania, ja se tuoksu minkä oletan myskiksi on mielestäni todella hyvä tuoksu. Mutta tuo Clean Skin... Siitä en jostain syystä tunnista sitä samaa ihanaa myskiä. Mistähän tämä johtuu?
Hei! Nyt rakastan minäkin tuota tuoksua! Eilen vielä vähättelin, sain näytteen eilen. Tänään siivotessani ihmettelin ihanaa tuoksua, joka välillä lehahtaa jostakin, ja tajusin, että eilinen a Girl in Caprihan se on. Tuoksun puolesta puhuu kestävyys, se Body Shopin talkki ei noin kauan häivähtele! Menee ostoslistalle, juuri oikeanlainen tuoksu tekemään arjesta aavistuksen hohdokasta.
Hei jes ihanaa! Minäkin ihastuin siihen aikanaan testerin kautta ja pakko oli tilata iso pullo. Yksi minun lempparituoksuista ehdottomasti.
Oon miettiny myös tota myskiasiaa, mutta vastakkaisesta näkökulmasta! Itse pidän CLEAN skinistä, pehmeä, parhaalla tavalla "neutraali". Sen sijaan Narsico Rodriguezin pure musc ei miellyttänyt, omalla ihollani tuoksui vanhemman naisen tuoksulta. Olisi kiva että joku tietävämpi valaisisi asiaa. Johtuuko erot siitä, että eri molekyylejä kuvataan myskimäisenä?
(Ilmeisesti toisen kommenttia ei saa kopioitua ilman käyttäjätiliä?)
Mulla on muuten se uusin classic versio, ilmeisesti poikkeaa aiemmasta versiosta.
Onko kenelläkään kokemusta Zoologistin parfyymeista? Tuo Bee sekä Hummingbird saivat kiinnostukseni heräämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pifätte Tiffany tuoksusta tai Estee Lauderin uutuudesta belle? Onko liian tavanomaisia.
Tiffany on mielestäni todella mitäänsanomaton ja hintaansa nähden ei sen arvoinen. Jos haluaa jonkun todella kevyen "perus kukkaistuoksun" niin halvemma saa parempiakin.
La Belle on hyvä, tykkään. Pysyy iholla pitkään ja vaatteissa vielä pidempään. En itse jaksaisi tuoksua ihan joka päiväisessä käytössä, mutta voisin ostaa ja käyttäisin silloin tällöin lähinnä iltatuoksuna.
La Belle (Jean Paul Gaultier) https://www.fragrantica.com/perfume/Jean-Paul-Gaultier/La-Belle-55786.h… on eri tuoksu kuin Estée Lauderin Beautiful Belle https://www.fragrantica.com/perfume/Estee-Lauder/Beautiful-Belle-50793… jonka perään alkuperäinen kirjoittaja kyseli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko kenellekään muulle A Girl In Caprin omistavalle tuoksusta mieleen sima? Kun se tuli kauppoihin 2019, otin pullon käteeni, avasin korkin, haistoin, ja sanoin ihan puoliääneen 'sima'. Ostin oman 30-milliseni Sokoksen tarjouksesta vielä samana vuonna, ja edelleenkin pullosta haistaessani ja alkutuoksuna ihollani saan siman sitruunan ja fariinisokerin nenääni. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko kenellekään muulle A Girl In Caprin omistavalle tuoksusta mieleen sima? Kun se tuli kauppoihin 2019, otin pullon käteeni, avasin korkin, haistoin, ja sanoin ihan puoliääneen 'sima'. Ostin oman 30-milliseni Sokoksen tarjouksesta vielä samana vuonna, ja edelleenkin pullosta haistaessani ja alkutuoksuna ihollani saan siman sitruunan ja fariinisokerin nenääni. :)
Oletko kirjoittanut tästä Fragranticassa? Siellä kun luin kommentteja tästä tuoksusta, joku kuvaili sitä siman tuoksuiseksi. Tuli mieleen kommentistasi :D
Lacoste Pour femme on yksi vakiotuoksuistani, joita ostan aina uuden pullon edellisen perään. Se ei mielestäni ole yhtään puuterinen, vaan siinä tuoksuu vahvasti nahka ja jokin sama kuin Burberryn Brit edt:ssä (ihan erilainen muuten) ja Bvlgarin Omnia Crystallinessa. Puuterisuus on mielestäni meikkituoksuun viittaava, pistävähkö ja ummehtuneen makea. Esimerkiksi Chloen edp. Ennen etsin puuterisia tuoksuja kunnes tajusin, että ymmärsin puuterisuuden jotenkin väärin, kun kaikki ehdotetut tuoksut olivat mielestäni tuollaisia pistäviä, vähän mummomaisia. Tajusin, että mielsin puuterisuuden tosi pehmeäksi ja miedon raikkaaksi eikä se taida vastata geneeristä puuterituoksun määritelmää ollenkaan.
Haksahdin nyt etsimään ihan tosissani jotain kookostuoksua. Testasin sitä Estee Lauderin Bronze Goddessia ehkä joskus vuosi pari sitten mutta siinä oli jotain pistävää. Nyt katsoin, että noitahan on erilaisia, eri vuosien parfyymejä ja eau fraicheja. Onko jollain kokemusta noista, mikähän ero?
Kookoksen himoissani päivän tuoksu on Armanin Mania, ihana pehmoinen herkku, jonka jokin osa muistuttaa kookosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä luen mieluummin tuoksujen suomalaisia kommentteja täältä kuin youtuubin eri maiden aikuispissisten laatimia.
meillä suomalaisilla kun on erilainen ihotyyppi, puuterisempi, pienihuokoisempi ja kuivempi kuin esimerkiksi jenkeillä, lattareilla, eteläeurooppalaisilla, aasialaisilla tai afrikkalaisilla, siksi samat tuoksut eivät välttämättä toimi :))
Täh?! Erilainen ihotyyppi kuin maailman muilla naisilla? Mulla on rasvainen iho, suuret ihohuokoset, enkä ole ikinä kuullut puuterisesta ihotyypistä :D Suomalaisilla naisilla on kyllä keskenään erilaiset ihotyypit, ei iho noudata valtion rajaa. Ja kun suomalainenkin tutkii DNA:nsa (minä tutkin), sieltä saattaa löytyä useita eri etnisiä ryhmiä. Multa löytyi 5. Itä- ja Länsi-suomalaisten geneettiset erot ovat yhtä suuret kuin saksalaisten ja englantilaisten. Emme ole geneettisesti yhtenäinen kansa.
Anteeksi sivujuonne mutta oli niin tyhmä tuo kommentti. Sitä sopii käyttää ihan just sitä tuoksua, mistä itse tykkää.
Samoin minulla on rasvainen iho, on ollut jo pikkutyttönä, kauan ennen murrosikää. Ja sama jatkuu myös näin menopaussiässänikin, ei tarvetta ryppyvoiteille vaan pikemminkin päinvastoin rasvaisen ihon tuotteille. :D Pesun jälkeen tosin iho on pintakuiva, mutta se menee äkkiä ohi. Äidinäidilläni oli samanlainen iho, äidillä sitä vastoin kuiva. Ja lounaissuomalaisia ollaan oltu, äidillä ja minulla vielä ahvenanmaalaisjuuriakin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kirjoittanut tästä Fragranticassa? Siellä kun luin kommentteja tästä tuoksusta, joku kuvaili sitä siman tuoksuiseksi. Tuli mieleen kommentistasi :D
Juu, minähän se olin. :) Ja sitä kautta löytyy minun profiilinikin, jos joku sen haluaa esiin kaivaa. ;)
On vain kolme tuoksua, joista tykkään, suurinta osaa uudemmista tuoksuista en voi sietää. Usein alkutuoksu on hyvä, mutta vähän ajan päästä ne kaikki alkavat haista lähinnä tiskirätille tai jättipalsamille. ;) Tai ovat jotenkin läpitunkevia ja voimakkaita.
Estée Lauderin White Linen, Hermès'n Calèche ovat klassikoita, puhtaita tuoksuja, sanoisin. Uudemmista käy vain Pradan Candy, joka nimensä mukaisesti on makea.
Päivän tuoksu: La Belle by Jean Paul Gaultier. Käytiin eilen naapurikaupungin puolella ja sieltä Viking Linen pop up -myymälästä tuli ostettua 50 ml:n pullo La Belleä hintaan 49.90 €. Ihan kivasti siellä oli kaikenlaisia tuoksuja ihan kivaan hintaan, mutta tuo nyt sattui olemaan wish listilläni. Nyt saa riittää talvituoksujen ostaminen vähäksi aikaa. :D
La Belle on vahvasti hypetetty, mutta jotain maagista tässä kyllä on. Haistan vaniljan ja mehustetun päärynän ja jotain mausteista, onko se sitten se vetiver? Täytyy tässä muitakin tuoksunuotteja olla kuin nuo kolme esillä ollutta, niin "paksu" tuoksu tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muut parfyymifanit lukeneet Patrik Suskindin kirjan Parfyymi? Siitä on tehty aika hyvä elokuvakin. Vaikka tarina on karmiva, siinä perehdytään mahtavasti tuoksujen valmistamiseen ja tuoksuihin ylipäätään. Kirjan luettua taistelun hetken aikaa maailmaa ihan uusin nenin 😁
Luettu on, oli todella hyvä. Leffakin monella tapaa hyvä. Nautin niin kun oli kirja, keinutuoli, teekuppi ja aina jotain parfyymiä testeristä kokeilussa kyynärtaipeessa.
Tässäpä selitys:
Generally speaking, power perfumes come in two categories: talcum powder or face powder.
– Talcum Powder
Those falling into the ‘talcum powder’ category can also be called ‘baby powder’ perfumes and are often sweet. They rely on notes such as vanilla and lavender and tend to be cleaner and fresher in scent than ‘face powder’ perfumes. Many people find these fragrances to be a little nostalgic and say that they feel calmed or even soothed by them.
– Face Powder
By contrast, ‘face powder’ perfumes tend to be a bit more subtle and delicate relying on muskier notes and rare ingredients like ambergris. As a result, they tend to feel more grown-up and seductive than talcum powder perfumes.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemusta Zoologistin parfyymeista? Tuo Bee sekä Hummingbird saivat kiinnostukseni heräämään.
Mulla on näytteet Hummingbird (kokeilematta), Bee, Squid, Civet, Camel (joista kaikista olen kirjoittanut tähän ketjuun) ja tulossa Barcelonasta vielä Sloth ja T-Rex, jos se ikinä pääsee tullista. :D Squid on ainoa parfyymi ikinä, jota olen edes harkinnut signatureksi (olen marginaalissa). Kaikki ovat oikeita taideteoksia, hyvin pitkäkestoisia, osa varsin voimakkaita, synteettisiä. Ei sokko-ostokseksi, tai ainakin omalla vastuulla. Saatavuus Euroopasta saisi yleensäkin olla parempi, näytteitä ja dekantteja löytää kaivamalla.
MikÄ on sellainen makea ja ällö joka haisee työpaikalla ja tarttuu takkiin jos laittaa takinnsamaan pukkariin muiden kanssa? Siinä on tarttuva äitelä lemu mutta myös ripaus kissanpissaa ja jotain lääkeaineen tuntuista?
Tiffanya en ole haistanut, mutta mitäänsanomaton tuoksu, vaikkakin tosi hyvä sellainen, on mielestäni Fifth Avenue. Pidän siitä, mutta se on onnettoman pliisu kuten mainoskasvonsa Paltrowkin on. Hienostunut, kevyt, tyttömäinen ja täysin seksitön ja särmätön. Mutta joskus tuollaistakin tuoksua tarvitsee, tekisi mieleni hankkia se uudelleen. Minulla on se joskus ollutkin. Ei taatusti ärsytä ketään.
t. Muu