Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19267)
Vierailija kirjoitti:
Mun lempituoksuni on Guccin Envy, mutta sitä ei ole saanut enää vuosiin. Muutenkin ihmetyttää nämä kosmetiikkayhtiöt; loistavia tuotteita poistetaan ja tarjotaan tilalle paskaa.
Mä olen tullut siihen tulokseen, että tuoksutalot vaan tekee noita hajuvesiään ihan summassa, sekoittelevat vaan ripaus tuota, hyppysellinen tätä, ja ohhoh, lorahti vähän tuota.. ja sitten kun erä loppuu, he eivät osaa enää tehdä uutta samanlaista! 😂 Tää on ainoa järkeenkäypä selitys tuolle, että kaikki parhaat tuoksut lopetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Aah. Pakkanen ja parfyymi. Muuttaa tuoksukokemusta suuresti, tänään ulkoilutan Hermessence Vanille Galantea. Liljaa, kukkaisvaniljaa ja vähän tervaa. Jean-Claude Ellenan käsitys vaniljasta. Hän on se minimalististen tuoksujen mestari, mutta kovassa helteessä jopa Vanille Galante tuoksuu suopursulta. Kohta ulos testaamaan miten tämä lilja käyttäytyy pakkasessa.
Tuoksut tuo kyllä oman lisänsä kävelylenkkeihin pitkässä talvessa, silloin kun pelkkä pakkasen haju ei riitä.
Jean-Claude Ellenan tuoksuihin olen minäkin ihastunut.
Lainsäädäntö tuoksujen valmistamisessa on varmasti se suurin syy, että tuoksut ovat muuttuneet. Eläintuoksujen, harvinaisten kasvien ym. käyttäminen on kielletty. Siksi itse metsästän vintage-tuoksuja.
Päivän tuoksu Calvin Kleinin Reveal. Sopivasti talvea, mutta jo aavistus keväästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lempituoksuni on Guccin Envy, mutta sitä ei ole saanut enää vuosiin. Muutenkin ihmetyttää nämä kosmetiikkayhtiöt; loistavia tuotteita poistetaan ja tarjotaan tilalle paskaa.
Inhoan vaniljan hajua, ja sitä tungetaan melkein kaikkiin tuoksuihin nykyään. Sama kuin laittaisi kärpäsmyrkkyä iholle. Käytän nykyään Calvin Kleinin One-tuoksua, sopivan neutraali eikä haise vaniljalta tai kukkapuskalta. Onko kellään vinkkiä, mitä muuta voisi kokeilla?
On! Ymmärrän sua isosti. Tällä hetkellä on naisten ja miesten tuoksuissa överi vaihe jossa vaniljan ja tonkapavun yhdistelmällä tehdään siirappisia tuoksuja, ei ole kaikkien makuun. Kleinin One on tuttu ja muutenkin käytän paljon cologne-tyyppisiä tuoksuja. Vaihtoehtoja todella löytyy!
Lady Gaga Eau de Gaga (kriitikoiden kehuma, suosikki julkkistuoksuni, hyvin unisex. Limetti, nahka, orvokki. Saattaa joskus löytyä halvalla, on helmi löytö.)
Eau de Rochas (sitruscologne jossa tuoksuu märkä kallio ja kivet. Harvinainen cologne koska tässä on kunnon "drydown" eli toisin kuin sitrukset yleensä, tämä ei haihdu heti koska patsulia pohjalla)
Eau de Cartier + Eau de Cartier Concentree (unisex klassikko. seetri tuo tähän metallisuutta joka takaa ettei ole tyttömäinen. ei kovin pitkäkestoinen, mutta on kyllä ihana)
Eau des Merveilles (Hermes -klassikko. Appelsiini, puumaisuus, suolaisuus, ambra)
Chloe Nomad (moderni chypre joka ui täysin vastavirtaan makealle trendille)
Gucci Memoirs d'une Odeur (tuoksuu sitrukselle ja kirjoille, paperille)
Kiitos! :)
Vierailija kirjoitti:
Inhoan vaniljan hajua, ja sitä tungetaan melkein kaikkiin tuoksuihin nykyään. Sama kuin laittaisi kärpäsmyrkkyä iholle. Käytän nykyään Calvin Kleinin One-tuoksua, sopivan neutraali eikä haise vaniljalta tai kukkapuskalta. Onko kellään vinkkiä, mitä muuta voisi kokeilla?
Minä siirryin Envyn jälkeen Chanelin no 19 Poudre-tuoksuun, niissä samaa vihreää puuterimaista tyyliä :)
Minäkin boikotoin Youtube-draamapissiksiä jotka arvostelee tuoksuja, typeriä rahankerääjiä, ahneita.
Luen mieluummin aikuisten, aikuismaisten naisten tuoksuarvosteluja blogeista.
Kyllä tuolla YouTubessa on ihan asiallisia ja kivoja parfyymi-ihmisiä. Mila Le Blancista joku kirjoitti, että puhuu ranskaa sujuvammin kuin englantia. Ranska on siis hänen äidinkielensä, joten se on ihan luonnollista. Ihan rohkeasti hän kuitenkin englantia puhuu ja kyllä siitä selvää saa. Mulla on täysin erilainen parfyymimaku kuin hänellä, mutta pidän siitä, että hän uskaltaa olla omanlaisensa persoona anteeksipyytelemättä.
Miespuolisista Ouch on kiva ja asiallinen, kirjoittaa myös Fragranticassa.
Mulla oli kiinnostuksen kohteena yhteen aikaan saippuaiset tuoksut, ja laitoin sen hakusanaksi, niin löytyi monta kiinnostavaa videota ja sitä kautta kiinnostavia tuoksuja. Jennifer Lopezin Glow, joka on yksi ensimmäisiä julkkistuoksuja, on yksi löytö.
minä luen mieluummin tuoksujen suomalaisia kommentteja täältä kuin youtuubin eri maiden aikuispissisten laatimia.
meillä suomalaisilla kun on erilainen ihotyyppi, puuterisempi, pienihuokoisempi ja kuivempi kuin esimerkiksi jenkeillä, lattareilla, eteläeurooppalaisilla, aasialaisilla tai afrikkalaisilla, siksi samat tuoksut eivät välttämättä toimi :))
Jotenkin olin toivonut että hajuvesiä arvostavat ihmiset eivät kutsuisi toisia naisia pissiksiksi tai haukkuisi heidän ulkonäköään tai tyylejään. Petyin. Koitetaan nyt tsempata tämä ketju takaisin positiiviseksi.
Päivän tuoksuna Valentinon Donna originaali. Ihana puuterisen nahkainen ruusu/iiristuoksu. Kestävä. Laitoin eilen suihkun jälkeen pari suihkausta ja aamulla vielä tuoksu oli ihana, joskin makeampi kuin illalla.
Vierailija kirjoitti:
Yves Rocher Nature Millenaire on aivan ihana tuoksu!598
Tuotetta ei tahdo saada mistään enää ja moni suostuu maksamaan siitä tuoksusta 100 euroa jos joltakin löytyisi vielä?
Päivän tuoksu La Petite Robe Noire. Vapaapäivän kunniaksi lenkkisaunan (oma sauna) jälkeen kaurapuurolla ja mustikoilla ryyditettynä.
Onko joku kokeillut Celine Dionin tuoksuja? Niitähän mainostetaan todella kalliimman oloisiksi kuin ovatkaan.
Haluan keskustella ambrasta. Sitä sanaa ei kai ole olemassa suomeksi ja huomaan usein sotkevani sen englanninkielessä "amberiin" eli meripihkaan.. Onko joku palstalainen päässyt haistelemaan aitoa ambraa? Jossain Pariisissa on muistaakseni tuoksumuseo tms vastaava paikka, jossa voi nuuhkia erilaisia tuoksuja. Mietin, että olisiko siellä tätä arvokasta ainetta. Hajuvesissä kai on vain synteettistä?
Pidän mielettömästi kaikista tuoksuista, joissa on ambraa ja olen varma, että purskahtaisin onnesta itkuun mikäli pääsisin haistelemaan aitoa kamaa :)
Sitä ei kai vieläkään oikein tiedetä, onko se aine kaskelotin räkää, kakkaa, oksennuspallo vai mitä. Wiki näyttää kertovan, että sen on "kaskelotin suolesta peräisin olevaa eritettä". Eli... kakkaa?
Pitääkö tässä alkaa säästämään rahaa, että pääsee johonkin haistelemaan sitä. Parfyymifanin bucket list on kai vähän omituinen (bucket list = ns. ämpärilista eli asioita joita haluaa tehdä ennen kuin potkaisee ämpäriä eli kuolee).
Ps. palstalla olevat ei-kielitaitoiset, kysykää jos joku käyttää ilmaisua mitä ette ymmärrä. Minusta on ainakin kiva yrittää selittää asioita.
Vierailija kirjoitti:
Haluan keskustella ambrasta. Sitä sanaa ei kai ole olemassa suomeksi ja huomaan usein sotkevani sen englanninkielessä "amberiin" eli meripihkaan.. Onko joku palstalainen päässyt haistelemaan aitoa ambraa? Jossain Pariisissa on muistaakseni tuoksumuseo tms vastaava paikka, jossa voi nuuhkia erilaisia tuoksuja. Mietin, että olisiko siellä tätä arvokasta ainetta. Hajuvesissä kai on vain synteettistä?
Pidän mielettömästi kaikista tuoksuista, joissa on ambraa ja olen varma, että purskahtaisin onnesta itkuun mikäli pääsisin haistelemaan aitoa kamaa :)
Sitä ei kai vieläkään oikein tiedetä, onko se aine kaskelotin räkää, kakkaa, oksennuspallo vai mitä. Wiki näyttää kertovan, että sen on "kaskelotin suolesta peräisin olevaa eritettä". Eli... kakkaa?
Pitääkö tässä alkaa säästämään rahaa, että pääsee johonkin haistelemaan sitä. Parfyymifanin bucket list on kai vähän omituinen (bucket list = ns. ämpärilista eli asioita joita haluaa tehdä ennen kuin potkaisee ämpäriä eli kuolee).
Ps. palstalla olevat ei-kielitaitoiset, kysykää jos joku käyttää ilmaisua mitä ette ymmärrä. Minusta on ainakin kiva yrittää selittää asioita.
Luulen, että termit amber ja ambergris sekoitetaan keskenään. Ehkä itsekin käytin ambra-sanaa epähuomiossa väärin. Sitähän on kai (ainakin ollut) joissain hajuvesissä.
"Amber" taas ei ole oikeastaan mikään ainesosa, vaan tietynlainen akordi tai tuoksun ominaisuus (vrt. kukkainen, hedelmäinen, kuiva...). Yhden bloggarin mukaan "oriental" ja "amber" ovat sama asia... ihan varma en tuosta ole. Miten siis käännetään "amber" suomeksi?
3070 p.s. Meripihka tuntuu hassulta, koska eihän meripihka tuoksu miltään.... mutta ehkä se on sitten se. Neuvokaa!
Jes, Imaginary Authorsin testaussetti on täällä! Ensin pirskautin Saint Julepia kyynärtaipeeseeni. Alku tuoksu on pirskahteleva, hedelmäisen sitruunainen. Tulee joku lapsuusmuisto jostain karkista tai paikasta, jossa tälle tuoksui, mieleen?
Vierailija kirjoitti:
Jes, Imaginary Authorsin testaussetti on täällä! Ensin pirskautin Saint Julepia kyynärtaipeeseeni. Alku tuoksu on pirskahteleva, hedelmäisen sitruunainen. Tulee joku lapsuusmuisto jostain karkista tai paikasta, jossa tälle tuoksui, mieleen?
Mitä tuoksuja valitsit?
On! Ymmärrän sua isosti. Tällä hetkellä on naisten ja miesten tuoksuissa överi vaihe jossa vaniljan ja tonkapavun yhdistelmällä tehdään siirappisia tuoksuja, ei ole kaikkien makuun. Kleinin One on tuttu ja muutenkin käytän paljon cologne-tyyppisiä tuoksuja. Vaihtoehtoja todella löytyy!
Lady Gaga Eau de Gaga (kriitikoiden kehuma, suosikki julkkistuoksuni, hyvin unisex. Limetti, nahka, orvokki. Saattaa joskus löytyä halvalla, on helmi löytö.)
Eau de Rochas (sitruscologne jossa tuoksuu märkä kallio ja kivet. Harvinainen cologne koska tässä on kunnon "drydown" eli toisin kuin sitrukset yleensä, tämä ei haihdu heti koska patsulia pohjalla)
Eau de Cartier + Eau de Cartier Concentree (unisex klassikko. seetri tuo tähän metallisuutta joka takaa ettei ole tyttömäinen. ei kovin pitkäkestoinen, mutta on kyllä ihana)
Eau des Merveilles (Hermes -klassikko. Appelsiini, puumaisuus, suolaisuus, ambra)
Chloe Nomad (moderni chypre joka ui täysin vastavirtaan makealle trendille)
Gucci Memoirs d'une Odeur (tuoksuu sitrukselle ja kirjoille, paperille)