Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ette näe vaivaa lastenne pukeutumisen suhteen. Miksi?

Vierailija
29.08.2019 |

Itselläni ei edes ole lapsia vielä, mutta olen raskaana. Työskentelen lasten parissa. Olen todella lapsirakas ja olen aidosti sitä mieltä, että jokainen lapsi on aivan ihana ja suloinen. Mä en ole koskaan törmännyt lapseen, joka ei olisi jollain tavalla söpö. Nyt raskaana ollessa lastenvaatteet ovat tulleet ajankohtaisiksi. Mun mielestä on kiva ostaa lapselle kauniita vaatteita, asuun sopivat sukat, erikseen ns kyläilyvaatteita yms. Kun lapsi kasvaa ja alkaa käydä kerhoissa, päiväkodissa tms, niin haluan pukea hänet nätisti. Erilaiset supersankarit, prinsessakuviot, ötökät, satuhahmot jne ovat lapsille tietyssä iässä hyvin tärkeitä ja niistä saa vähän kuin voimaa. Joten on todellakin ok, että lapseni saa pukea valitsemansa supersankariasun tai prinsessapaidan. SIitä huolimatta sen paidan tms, voi yhdistää nätisti ja etsiä asuun sopivat sukat, housut yms. Voi valita vaikka yhdessä lapsen kanssa kivat pipot hanskat yms.

"minulla on tärkeämpääkin tekemistä, kun miettiä lastenvaatteita" Tuskin niitä sen enempää tarvitsee miettiä, vaikka valitsisikin yhteensopivan asukokonaisuuden. Sama aika siihen menee etsiikö kivat vaatteet ja asusteet, vai kaivaako laatikosta vain jotain.

"ei ole aikaa moiseen" Lapselle pitää joka tapauksessa ostaa se toppapuku, pipo, sukkia, bodyt jne jne. Miten se vie enemmän aikaa valita jotain nättiä?

Jokainen pukee lapselleen mitä haluaa. Kysyn ihan vain mielenkiinnosta, miksi about 85% vanhemmista ei välitä lapsen vaatetuksesta?

Kommentit (241)

Vierailija
161/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti, ettei kukaan osta omasta mielestään rumia vaatteita itselleen. Väärin, kyllä minä vaan ostan, mulle kun käytännöllisyys menee kauneuden edelle, liikun paljon luonnossa, enkä tee mitään nätiltä näyttävällä vaatteella, jos se ei myös toimi esim. pidä jalkoja kuivana tai pidä sadetta tai anna ihon hengittää, ole kevyt kantaa rinkassa jne.

Omistan paljonkin omasta mielestäni rumia vaatteita, mutta koska mulle kauneus ei ole oikein millään saralla tärkeää elämässä, niin tuo ei minua tippaakaan häiritse. Kauneudella on mulle niin vähän merkitystä, että aika harvoin tulee edes ajateltua, että onpa jokin asia kaunis. Sen sijaan hienoja ja miellyttäviä asioita on, mutta en välttämättä sanoisi niitä kauniiksi. Ja mun mielestä kaunis voi olla jonkun toisen mielestä superällöttävä esim. monet hyönteiset on minusta kauniita, muutkin kuin perhoset ja sudenkorennot.

No mun mielestäni käyttötarkoitukseen sopiva vaate tai kenkä on kaunis. Pidän tosi paljon esim. Varrellisista goretex vaellussaappaistani.

Vierailija
162/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän suomalaisten pukeutuminen on yleensäkin karseaa noin keskimäärin. Ulkomaillakin tunnistaa suomalaiset lapset, on crocseja, riemunkirjavia retrokuoseja, nuhjuisia rumia muoviprinttipaitoja, sotkuiset tukat ja se lippis. Koskee niin tyttöjä kuin poikiakin. Mielestäni lapsetkin voi yrittää pukea siististi. Ei se jos kampaa tukan ja katsoo et on siistit vaatteet tarkoita rahanmenoa tai sitä et pitää olla hiljainen alistuva nainen. Mielestäni perussiisteyttä kuten se että pesee hampaat ja kädet.

Tämä crocsit alkaa olla jo vähän kulunut vitsi. Tai en tiedä missä maalla asutte, siellä ehkä niitä näkee. Mutta ei kyllä täällä kaupungissa näe juurikaan. Eikä ne kuitenkaan ole mikään suomalainen juttu, crocseja tai vastaavia muovikenkiä näkee ihan joka maassa. Kuten myös nuhjuisia muoviprinttipaitoja, sotkuisia tukkia ja lippiksiä. 

Niinpä. Meillä ei edes muilla ole koskaan ollut crockseja muuta kuin itselläni ja niitä olen käyttänyt ihan puutarhakenkinä. Ei niitä täällä ainakaan kellään ollut esim. Koulussa koska koulu ohjeisti hankkimaan mieluummin lenkkarit kun joku kaatui pahasti niillä muovihiihtimillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän OT, mutta jaksan kovasti ihmetellä näitä päästä jalkoihin muoviin puettuja lapsia, joiden vanhemmat on ympäristötietoisia ja niin kovin eettisiä ja ekologisia. Siis jos ostaa kirppikseltä tai saa lahjaksi muoviprinttipaitoja ja crocseja, tuleeko niistä vaatteista jotenkin eettisempiä siinä vaihdossa vai missä? Samalla logiikalla siis käytetystä muovipussista tulee ekologinen vaihtoehto vaikka päätyykiin loppuviimeeksi kaatopaikalle (niinkui se muovivaatekin)..

Itseäni inhottaa laittaa muovisia vaatteita lapsille, enkä todellakaan ole mikään ituhippi. Ajatuksena jotenkin vierastan sitä, että lapsi on muovipussissa päivät pitkät.

Valitettavan usein vain näen juuri näiden Fjällräven -äitien lapsilla niitä nuhjuisia muoviprinttipaitoja ja likaisia Crocseja.

Suomessa ei ole kaatopaikkoja.

Vierailija
164/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän OT, mutta jaksan kovasti ihmetellä näitä päästä jalkoihin muoviin puettuja lapsia, joiden vanhemmat on ympäristötietoisia ja niin kovin eettisiä ja ekologisia. Siis jos ostaa kirppikseltä tai saa lahjaksi muoviprinttipaitoja ja crocseja, tuleeko niistä vaatteista jotenkin eettisempiä siinä vaihdossa vai missä? Samalla logiikalla siis käytetystä muovipussista tulee ekologinen vaihtoehto vaikka päätyykiin loppuviimeeksi kaatopaikalle (niinkui se muovivaatekin)..

Itseäni inhottaa laittaa muovisia vaatteita lapsille, enkä todellakaan ole mikään ituhippi. Ajatuksena jotenkin vierastan sitä, että lapsi on muovipussissa päivät pitkät.

Valitettavan usein vain näen juuri näiden Fjällräven -äitien lapsilla niitä nuhjuisia muoviprinttipaitoja ja likaisia Crocseja.

Se, että jokin asia on muovia ei ole ydinongelma vaan meidän kulutusmalli, jossa sitä muovipaskaa pitää tuottaa ja ostaa halvalla hirveitä volyymejä ja kaikki tavarat pitää säännöllisin väliajoin uusia. Eli kyllä, moneen kertaan kirpparilla kierrätetty muovivaate voi olla ekologisempi kuin uusien puuvillavaatteiden säännöllinen ostaminen.

Vierailija
165/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo todellista, onko ne vaatteet niin tärkeitä. Ajattelisit tulevien lastesi tulevaisuutta lopettamalla typerän turhan ostamisen.

Vierailija
166/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. ranskalaiset lapsukaiset, jotka puetaan villakangassortseihin ja villakangastakkiin ja nahkakenkiin, ei voi oikeasti leikkiä ulkona. Keinussa ehkä voi valvottuna olla.

Täällä hevonkuusessa tulessa ja tuiskussa pitää olla vedenpitävät ja lämpimät vaatteet ja niitä ei valmisteta ulkonäkö tärkeimpänä kriteerinä. Vaatteiden pitää olla löysiäkin. Lisäksi villaiset kypärämyssyt, topparukkasset, toppakengät, Gore-tex lenkkarit yms. Noista ei saa kovin söpöä kirveelläkään. Tärkeintä on, että vaatteet eivät ESTÄ lapsen leikkiä ja peuhaamista. No sisävaatteissa varmaan voisi olla jotakin söpömpää, se on totta. Englantilaiset villavekkimekot, kashmir-neuletakit, sukkahousut jne. Onhan noita Lontoossa myynnissä.

Vierailija
167/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että jokin asia on muovia ei ole ydinongelma vaan meidän kulutusmalli, jossa sitä muovipaskaa pitää tuottaa ja ostaa halvalla hirveitä volyymejä ja kaikki tavarat pitää säännöllisin väliajoin uusia. Eli kyllä, moneen kertaan kirpparilla kierrätetty muovivaate voi olla ekologisempi kuin uusien puuvillavaatteiden säännöllinen ostaminen.

Eli siis se, että ostaa sitä kestämätöntä muovipaskaa kirpparilta hirveellä volyymillä on jotenkin parempi kun sen kestävämmän puuvillavaatteet ostaminen kaupasta?

Kyllähän se aivan varmasti kestää kulutusta pitempään se ekologinen puuvillavaate (jota muuten on myös sen muovipaskan alla) kun se massatuotannolla halvalla tuotettu muovihärpäke.. Eli siis kiertää useamman ituhipin lapset.

Vierailija
168/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 6-vuotiaalle tyttärelleni työmatkallani Selfridge-tavaratalosta hienon roosan värisen villakangastakin (jossa oli tummansiniset koristeet) ja siihen sopivan tummansinisen huovutetun hatun. Koska kaikilla muilla oli Reiman toppapuku, tytär ei halunnut erottua joukosta, edes kaupunkireissulla. Muutaman kerran lahjoin hänet pitämään asua. Häntä ärsytti kyyneliin asti, kun kaikki tädit olivat kimpussa ja kehuivat vaatteita. Hän oli jo sen verran iso, että ei todellakaan nauttinut tuosta huomiosta.

Voi sanoa, että maassa maan tavalla :DDDD

Vierailija
169/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen ihmetellyt miksi ne pienet lapset pitää pukea niin hienosti ja kalliisti, monen sadan toppavaatteita ja trikoovaatteita. Kun ne suomalaislapset on kuitenkin niitä harvahapsisia tihrusilmäisiä potunnäköisiä oli niillä päällä mitä tahansa.

Ihan tavalliset vaatteet on käyneet meidän lapsille, ja nuoremmat on perineet vanhempien vaatteet mitä ehjäksi jää. Onhan se jo hirveää kerskakulutustakin ostaa jokaiselle uutta koko ajan. Ei ne nyt rumia vaatteita ole mutta väkiselläkin joku ei sovi jonkun kanssa.

Ja kyllä normaali 4-vuotias jo sanelee omat kamppeensa aika tarkkaan, ja se mummin ostama mauton Frozen-paita on ainoa jonka arkiaamuna suostuu päälleen pukemaan. Toki jos haluaa joka aamu tapella vaatteista, minä en halua.

Vierailija
170/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti, ettei kukaan osta omasta mielestään rumia vaatteita itselleen. Väärin, kyllä minä vaan ostan, mulle kun käytännöllisyys menee kauneuden edelle, liikun paljon luonnossa, enkä tee mitään nätiltä näyttävällä vaatteella, jos se ei myös toimi esim. pidä jalkoja kuivana tai pidä sadetta tai anna ihon hengittää, ole kevyt kantaa rinkassa jne.

Omistan paljonkin omasta mielestäni rumia vaatteita, mutta koska mulle kauneus ei ole oikein millään saralla tärkeää elämässä, niin tuo ei minua tippaakaan häiritse. Kauneudella on mulle niin vähän merkitystä, että aika harvoin tulee edes ajateltua, että onpa jokin asia kaunis. Sen sijaan hienoja ja miellyttäviä asioita on, mutta en välttämättä sanoisi niitä kauniiksi. Ja mun mielestä kaunis voi olla jonkun toisen mielestä superällöttävä esim. monet hyönteiset on minusta kauniita, muutkin kuin perhoset ja sudenkorennot.

No mun mielestäni käyttötarkoitukseen sopiva vaate tai kenkä on kaunis. Pidän tosi paljon esim. Varrellisista goretex vaellussaappaistani.

Et sinä niitä silti kauniina pidä, vai yhdistätkö sinä goretex saappaasi jonkun nätin asusteen kanssa ja menet niissä juhliin? Jos, niin ok.

Vierailija
171/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammoilla kunnon tappelu menossa :D

Vierailija
172/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytön keskustelu. Jos ap nyt haluaakin lapsensa pukea omasta mielestään jotenkin "nätisti" ja "soveliaasti", niin ihan vapaasti voi niin tehdä, olisi typerää keneltäkään katsoa sitä kieroon.

Mutta yhtä typerää on ap:lta alkaa arvostelemaan muiden pukemisia ja kyseenalaistaa muiden kauneuskäsityksiä, joillakin nyt vain on eri arvot tärkeämpiä kuin asioiden esteettisyys, moni ei näe järkeä tuhlata lastenvaatteisiin rahaa tai laittaa vaatetta heti roskiin jos siihen tuli yksi pinttynyt tahra tai pieni reikä jonnekkin. Antaa jokaisen elää siten kuin haluaa.

Ihan hävettää tuollaisen tappelun katseleminen sivusta ja jopa lasten haukkuminen rumiksi. Aikuiset ihmiset..

Vierailija
173/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha vaatteilla koreilla.

Vierailija
174/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jälleen yksi keskustelun aloitus, jotka kaikki voisi tiivistää kysymykseen: "Miksi kaikki ihmiset eivät ole kiinnostuneet samoista asioista kuin minä?"

Vierailija
175/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se oo ihan hiton sama mikä kelläkin on päällä? Ihmisillä on erilaisia arvoja ja kaikki eivät jaksa/ halua panostaa samoihin asioihin. Minä esimerkiksi viis veisaan mikä lapsillani on päällä. vaatteet ovat mielestäni pinnallisia asioita elämässä ja niistä on tehty liian suuri merkitys ihmiselle. Ihmiset saattavat jopa valita vaatteiden perusteella ystävänsä. Minusta sisin on tärkein ja se että kunnioitetaan toista, eikä todellakaan se mitä ei ollakin on päällä. Välillä on kieltämättä minullakin tullut hetkiä että puen lapseni kauniisti niin muut voivat katsoa että olenpa hyvä äiti. Mutta onneksi pääsen näistäkin ajatuksista yleensä eroon.

Sisin on tärkein. Vaatteet ovat vain materiaalia, yhtä turhan kanssa. Tai siis pakollinen pakko

Vierailija
176/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin jo ketjuun kerran mutta tuli vielä yksi asia mieleen.

Tosiaan täällä meillä vaaditaan vaatteilta paljon koska säät on mitä on. Iso raha uppoaa kun ostaa noin keskihintaiset ulkovaatteet, lasten hyvä talvipipo maksaa jo sen 40,-, nahkarukkaset 50,-, kengät 100,-, talvipuku 150,- siihen vielä kerrasto, kauluri tms niin on mennyt jo iso summa että yhdellä lapsella on yksi lämmin ulkovarustus. Nämä rehut yms ei silti ole välttämättä ilo silmälle, kuosit on mitä on.

Meillä menee lasten vaatteisiin iso summa vuoteen, varavaatteita on paljon koska päiväkoti ja maatila, huonoja ne ei silti voi olla.

En silti sano että meidän lapset olisi kivasti puettu, kunnolla korkeintaan.

Vierailija
177/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani on ikävä kyllä oma tahto. Saavat siis päättää miten pukeutuvat.

Vierailija
178/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se, se vasta hassua onkin että lapset on vimosen päälle puettu 50 euron lettilegginsehin ja tyylikkäisiin kalliisiin vaatteisiin, mutta itse näyttää kröhöm harmaa neuletakki ja muuta tylsää ja ei niin tyylikästä. Tai sitten samoihin lettileggareihin kuin lapsensa.

Pysyypä miehet ainakin loitolla

Vierailija
179/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Ette näe vaivaa lapsen vaatetuksen eteen?”

Mitähän tämä nyt tarkoittaa? Kyllä, olen todellakin nähnyt vaivaa. Lapsella on ollut esim helteellä suojaava päähine, kevyet, toimivat ulkovaatteet erikseen, sisälle toiset, ettei päiväkoti/eskari täyty hiekasta. Ehjät, säähän sopivat, kulloiseenkin aktiviteettiin oikeat, juuri sopivan kokoiset ja jalalle terveelliset jalkineet. Eri säihin ympäri vuoden hyvää ulkovaatetta, laadukasta, ehjää ja oikean kokoista sekä mallista. Välikerroksia kylmempään, vedenpitävää, kuravaatetta jotka pesty päivittäin kotona. Toppaa, laadukasta villaa talveen, vaihtolapasta ja kuorihanskaa. Aina hyvä olla ja leikkiä.

Mätsäävät sukat? Yhteensopivat värit? Absoluuttisen toisarvoista. Viikonlopun kaverisynttäreille ja mummolaan voi vähän pyntätä.

Arkeen riittää toimiva, jossa lapsella on hyvä olla. Hyvälastuinen, oikean kokoinen vaatetus - joka on lapsen mukana, ei kotiin unohtuneena.

Mitäköhän työtä ap oikein tekee?

Vierailija
180/241 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä siedän aika paljon värejä ja kuoseja varsinkin lastenvaatteissa, eikä omakaan vaatekaappi ole ihan pelkkää mustaharmaabeigeä. Joten omaan silmään kauniita on myös ne kirjavat ja kuviollisetkin. Ja kun siihen yhdistää mummoilta saadut ryhmähaut ja muut printtihirvitykset, sekä omatoimisesti pukeutuvan lapsen, voi lopputulos olla mitä tahansa.

Eilen lapsi oli valinnut kaikki vaatteet sukkia myöten violetiksi, ihan nätti yhdistelmä. Tänään taas päällä oli oranssi t-paita, jonka päällä toista oranssia oleva pilkullinen liivihame, ryhmähauhousut ja harmaat tähtisukat, kunnon sukkalukko tottakai, kun hoidossa on opetettu. Ja t-paidatkin on usein sheldoncooper-tyyliin pitkähihaisen päällä, että kuva näkyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan