Oletko viettänyt yhtäkään kivaa joulua ilman stressiä?
Et ole stressannut lahjoista, ruuasta, kenen kanssa vietät joulua...
Kommentit (53)
Monta monituista. Viime joulukin oli mahtava, oltiin miehen kanssa kaksin, ostettiin kaikki ruoat ja herkut valmiina, käytiin moikkaamassa vanhuksia ja muuten vaan oltiin. Aikuinen lapsi oli töissä. Tänä jouluna tehdään samoin.
Meillä on ollut myös täysin epäjouluja ja vaihtoehtojouluja, ei olla hirttäydytty perinteisiin. Ei ole pakko ellei tahdo. Stressin saavat ne, jotka tekevät, vaikkeivät tahdo.
Aina, kun en vietä mielikuvitus henkilöiden syntymäpäiviä. Juon jos janottaa.
Monta vuotta jo, stressi loppui kun joulut alettiin viettämään etelässä.
En, saa istua valmiiseen pöytään.
Peräkammarinpoika
Ei ole noista ollut ikinä mitään stressiä. En ymmärä joulun suorittajia.
Monta, Pattayalla, siellä ei huolet paina, eikä tressaa
Kyllä kaikki jouluni ovat stressittömiä olleet tähän asti ja niin varmaan myös tämäkin joulu tulee olemaan.
Oon ja ietän silloin, kun teen kaikki valmistelut etukäteen. LKuusen koristelen tänään ja sitten on laatikoitten vuoro vähitelle. Pakastimeen vaan ja ajoissa sulamaan. Kinkku tietysti ja laatikot aattona uuniin kypsymään ja tuoksu on verraton.
Ikkunat pesen ajoissa ja koristelen koko talon. Ehkä sitten on stressiä, tai mitä se onkaan, kun otan koristeet ja pakkaan ja vien kellariin.
En tiedä, minä en tarvi stressiä tekemään hyvän joulun. Koita jostain saada itsellesi joku stressinaihe että sinullakin voisi olla kiva joulu.
Katko vaikka autostasi jarruletkut tai pistä omasta ovesta kusipelti kun lähdet aamulla töihin.
Tsemppiä!
Joo!
Taas joulu töissä.
Pääosa asiakkaista pois.
Pöydät notkuu ilmaisia keittiön tekemiä herkkuja.
Yöt sohvalla lötkötellen netflixiä ja ilmaisia konvehteja, harvat asiakkaat nukkuu.
Tuplapalkka ja yölisä juoksee.
Mahtavaa!
-laitosyökkö
Olen, kaikki elämäni joulut. Olen 52v.,nainen, lapset 16 ja 18.
En stressaa jouluna enkä joulusta.
Laitan joulukoristeet kotiin joulukuun alussa, kuusi haetaan joskus muutama päivä ennen joulua. Lahjat ostan täsmäiskuna n. viikko ennen joulua. Ajan auton kauppakeskuksen parkkiin ja ostan kerralla. Vien kasseja välillä autoon.
Siivous normaali viikkosiivous. Ostan paljon joulukukkia, niistä tykkää meillä kaikki, jopa murkkupoika.
Laatikot ostan valmiina, mies paistaa kinkun ja hankkii kalat kauppahallista tai Cittarista.
Leivon torttuja ja pipareita. Ehkä kanelikakun. Jälkkäriksi aattona on juustoja ja suklaata. Viinit ja oluet hankkii mies.
Joululaulut soi meillä koko joulukuun, mut ei jatkuvasti.
Aattona keitän puuron ja rusinakeiton lounaalle. Illalla syödään n. klo 18.
Päiväsauna plus nopea kiepsaus hautausmaalla ja kirkossa tuo tunnelmaa. :)
Olen viettänyt. Lopetin stressaamisen n. 10 v sitten. Tein sopimuksen ettei aikuisten kesken lahjoja. Kummipojalle annan rahalahjan. Jos minulle tuo lahjan, sanon ettei olisi tarvinnut, kun sovittiin ettei lahjoja, mutta kiitän silti kauniisti. En kanna siitä huonoa omaatuntoa. Sisko ostaa joka vuosi lahjan ja kiitän nykyään vaan. Ruokia tehdään puolison kanssa sen verran, mitä halutaan ja ostetaan loput kaupasta.
Aina. Teen vain ne asiat, jotka ovat tarpeen. En vöyhötä mitään turhaa. Yleensä siinä vaiheessa kun on joulu ei todellakaan ole stressiä.
Joka vuosi. Muija hoitaa valmistelut.
M46
Joka joulu aikuisena, kun on tullut omaa perhettä!
Lapsuuden joulut stressattiin huutavan ja raivopäänä siivoavan mutsin kanssa. Itse en huuda ja siivoankin ihan maltilla ja hyvällä mielellä. Leppoisasti otetaan koko perhe. Ei se niin justiinsa oo! Joulu on meilä ihanaa ja rauhallista aikaa.
Emme juuri tee jouluvalmisteluja tai suorita tietyn kaavan mukaan riittejä. Joulun ajan vierailut ovat jonkin verran stressaavia.
Kyllä. Kun ei ollut varaa kalliiseen tein jauhelihakastiketta, kun asuin yksin. Perhe olisi huutanut.
Tapoja ei ole pakko mennä kun saa itte määrätä.
Mitäs minä joulusta stressaisin! Rakastan joulunaikaa. Nytkin on jo koti koristeltu valmiiksi viimeisen päälle, kaksi joulukuusta luovat tunnelmaa valoineen ja kynttilöitä on joka puolella. Olen siirtynyt LED-kynttilöihin pienten lastenlasten vuoksi.
Pikkuhiljaa alan tehdä vähän leivonnaisia pakkaseen, piparkakkutalon ja pipareita tässä ehtiessäni. Ensi viikolla käyn tervehtimässä vanhempiani Suomessa. Sitten vaan nautiskellaan joulunalusajasta ja joulusta. Emme koskaan ole lähteneet mihinkään sukulaisiin jouluksi, vaan pyhät on rauhoitettu omalle perheelle.
Lapsena.