Postipaketti on hävinnyt matkalla ulkomaan terminaalista lähipostiin. Posti pyytää minua ottamaan lähettäjään (kansainvälinen firma) yhteyttä. MIKSI!?!
Miksei Postilla ole vastuuta selvittää itse, mihin paketti on joutunut? Miksi minun, asiakkaan, pitää ottaa yhteyttä firmaan, josta paketin tilasin ja hoitaa asia kokonaan itse? Tilasin Italiasta liikkeestä, jossa ei varmasti puhuta englantia sen enempää kuin minä italiaa. Todella hankalaa ottaa sinne yhteyttä ja kertoa, että heidän pitäisi tehdä joku kansainvälinen selvityspyyntö siitä, että meikäläinen Posti on hukannut pakettini.
Ottaa päähän. Posti ulkoistaa vastuun. Tuskin sitä italialaista firmaa hirveästi kiinnostaa mitkään selvittelyt, koska rahani se on jo saanut, paketti ei vaan tullut minulle asti.
Postilta en tietenkään saa mitään korvausta, koska korvausta pitäisi saada sieltä Italiasta sen jälkeen, kun se italialaisfirma on perinyt korvauksen Postilta.
Kommentit (87)
Multa hukkui kirjattu kirje, lähetettiin Saksasta. Saksalainen yritys ei tehnyt koskaan (lukuisista pyynnöistä huolimatta) juuri tuota kansainvälistä selvityspyyntöä, joten sinne meni rahat. Ostin mekon siskon häihin, 150 euroa meni taivaan tuuliin. Posti vain levitteli käsiään, ettei voi tehdä mitään, kun ei kukaan pyydä tekemään mitään (eli se saksalainen yritys ei tehnyt selvityspyyntöä).
Mistä ihmeestä me maksamme Postille?
Joo-o. Ihan sama juttu kävi minulla ap mutta ups:n kanssa. He hävittivät pakettini kun se oli jo Suomessa kuljettajan kyydissä matkalla minulle mutta ei, tokihan heille ei kuulunut asian selvittely noin suoraan vaan piti ottaa yhteyttä lähettäjään Yhdysvaltoihin jonka piti lähteä selvittämään ups Suomen kanssa missä pakettini on 🤦♀️
Syyksi kehtasivat ups:lla sanoa: well we cannot start searching your package because you are not one of our valued customers, our valued customer is xyz (yhdysvaltalainen lähettäjä).
Huokaus.
Ootko ap maksanut tuotteet? Jos olet, reklamoit sinne Italiaan että et ole saanut tuotteita. Tarvittaessa ilmoitat Luottokunnan että tilaamasi ja maksamasi tuotteet eivät koskaan saapuneet.
Jos tilasit laskulla, ilmoita Italiaan että et maksa laskua koska et ole saanut tuotteita.
Tietenkin siihen liikkeeseen josta ostettu ainakin ensin yhteys.
Sain uuden kun paketti viivästyi, sitten lopulta ilmaantui ryppyinen pakkaus joten otin taas yhteyttä, maksaisin molemmat. Sain hyvitystä.
Mulla oli vastaava tilanne. Tilasin Members.comista. Kirjoitin pitkän viestin suomeksi ja vastaus tuli englanniksi. Siinä kehotettiin lähettämään viestiä englanniksi. Laitoin sitten englanninkielisen viestin. Tuli vastaus, että hyvittävät summan tilille ja että tuotteita on rajallinen määrä, niin eivät voi lähettää samaa tuotetta tilalle.
En ole enää tilannut ulkomailta yhtään mitään.
Niin ja kaiken selvityksen perusteella paketin kadotti kuljetusfirma, joka kuljettaa paketteja terminaalista Postille. Otin vielä yhteyttä kuljetusfirmaan (sain Postilta tiedot) ja annoin palautetta ja tein reklamaation. Sain aika tylyn vastauksen.
Se johtuu siitä, että lähettäjän on tehtävä selvityspyyntö, koska jos pakettia ei löydy, lähettäjälle tulee takkiin. (Näin ainakin pitäisi olla.)
Yleensä pakettia on kyllä tuossa vaiheessa etsitty.
Jos ylipäätään teet ensin selvityspyynnön postille, niin kyllä lähetystä ensin Suomen päässä etsitään. Tämä kuvastaa taas Postin viestintää asiasta, jos sinäkään et ole saanut tietoosi, että tosiaan hukassa olevia paketteja ensin etsitään eri paikoista ennen kuin sanotaan asiakkaalle, että lähettäjän pitää tehdä selvityspyyntö.
Olen postin noutopisteessä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä helpointa ottaa yhteyttä luottokorttifirmaan ja kertoa, että olet maksanut tuotteesta, jotai ei ole sinulle toimitettu ja haluat rahat takaisin.
Aivan! Kiitos, tämäpä ei tässä suutuspäissä tullut edes mieleeni. Luoja kiitos ostin Mastercardilla. Sieltähän ne rahani nyt ihan viimeistään saan, jos asia ei muuten etene. Huh, helpotti jo :)
ap
posti ei ole vastuussa kuin 20e asti sillai lähtökohtaisesti tuhoutuneista ja varastetuista paketeista joten sitä kalliimpia ei vaan kannata lähettää ilman erillistä vakuutusta.. Kai otit postitusvakuutuksen juuri sille lähetykselle?
Kokeile nyt kuitenkin laittaa sähköpostia sinne englanniksi. Voihan se olla että ymmärtävät. Jos yhtään lohduttaa niin suurin osa eksyneistäkin paketeista löytää jossain vaiheessa perille. Se makaa jossain varaston nurkassa kunnes joku huomaa että tuokin pitäisi ehkä nostaa kyytiin. Tosi harvoin paketti jää lopullisesti kadoksiin. Joskus työssäni noita reklamaatioita lähettelin postille.
Vierailija kirjoitti:
Syyksi kehtasivat ups:lla sanoa: well we cannot start searching your package because you are not one of our valued customers, our valued customer is xyz (yhdysvaltalainen lähettäjä).
Lähettäjä on maksanut sen paketin.
Postin ydinliiketoimintaa tuntuu olevan peruspalvelu joka toimii vuosi vuodelta enemmän päin vitt*a. Tuosta sitten maksetaan puljun johtajille kohtalainen kasa oravannahkoja kuussa.
Ei posti ole kuriirifirmojen hommista vastuussa. Lähettäjän on pyydettävä selvitystä.
Vihervassari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähettäjä on maksanut sen paketin.
Ostaja on aina maksanut lähettäjälle paketin lähetyksestä eli on se lopullinen asiakas.
Antaa äärimmäisen idiootin kuvan asiakaspalvelusta jos dissataan toista sanomalla ettet ole meidän arvostettu asiakas joten voi voi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että lähettäjän on tehtävä selvityspyyntö, koska jos pakettia ei löydy, lähettäjälle tulee takkiin. (Näin ainakin pitäisi olla.)
Jos ylipäätään teet ensin selvityspyynnön postille, niin kyllä lähetystä ensin Suomen päässä etsitään. Tämä kuvastaa taas Postin viestintää asiasta, jos sinäkään et ole saanut tietoosi, että tosiaan hukassa olevia paketteja ensin etsitään eri paikoista ennen kuin sanotaan asiakkaalle, että lähettäjän pitää tehdä selvityspyyntö.
Minulle sanottiin suoraan, ettei selvityspyyntöä voi tehdä kukaan muu kuin lähettäjä sieltä Italiasta. Asia kuuluu vain sille italialaiselle yritykselle, itse en voi tehdä Postin suuntaan mitään.
ap
Ihan samallalailla, oli kaiken lisäksi postin oma moka, koska ilmoittivat saapuneeksi, mutta ei ollut lähetystunnusta jolla olisi saanut haettua, eikä selvinnyt mitenkään vaikka reklamoin, tehty niin hankalaksikin ne aloittaa aina alusta saman kelaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin suoraan, ettei selvityspyyntöä voi tehdä kukaan muu kuin lähettäjä sieltä Italiasta. Asia kuuluu vain sille italialaiselle yritykselle, itse en voi tehdä Postin suuntaan mitään.
ap
Sori, jos ilmaistu epäselvästi. Jos olet tiedustellut lähetystä, sitä on etsitty. Mutta se viimeinen selvityspyyntö jää lähettäjän tehtäväksi.
7
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vastaava tilanne. Tilasin Members.comista. Kirjoitin pitkän viestin suomeksi ja vastaus tuli englanniksi. Siinä kehotettiin lähettämään viestiä englanniksi. Laitoin sitten englanninkielisen viestin. Tuli vastaus, että hyvittävät summan tilille ja että tuotteita on rajallinen määrä, niin eivät voi lähettää samaa tuotetta tilalle.
Niin ja kaiken selvityksen perusteella paketin kadotti kuljetusfirma, joka kuljettaa paketteja terminaalista Postille. Otin vielä yhteyttä kuljetusfirmaan (sain Postilta tiedot) ja annoin palautetta ja tein reklamaation. Sain aika tylyn vastauksen.
Voisin muuten lisätä tähän (olen siis tämän kirjoittaja) että tämän tapahtuman seurauksena sain elämäni parasta asiakaspalvelua jenkkiyrotykseltä jolta olin siis ostanut tuotteen.
Sain vastauksen 15 minuutissa ja se oli kohtelias, henkilökohtainen ja pahoitteleva. Ottivat vastuun asiasta heti itselleen vaikka syy ei ollutkaan heidän. Sain itse päättää haluanko uuden tuotteen samantien ilman kuljetuskuluja, rahat takaisin vai etsivätkö he pakettia. Sain pahoittelut uudemman kerran.
Jos jotain niin sain hyvää palvelua. Toisin kuin yritykseltä jonka vika paketin häviäminen oli ja joka ulkoisti ongelman ihan muualle.
Vierailija kirjoitti:
Ei posti ole kuriirifirmojen hommista vastuussa. Lähettäjän on pyydettävä selvitystä.
No siis lähetys on tullut Suomeen, jonka jälkeen se on luovutettu Postin kuljetettavaksi. Minulla on Postin seurantatunnus, jossa näkyy "Lähetys on lähtenyt lähtömaasta", "Lähetys on saapunut kohdemaahan", "Lähetys on lajiteltu" ja "Lähetys on matkalla". Siihen se sitten jääkin, eli ei mitään tietoa tuosta eteenpäin. Miksei Postilla ole mitään velvollisuutta itse selvittää, mihin lähetys on jäänyt?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin muuten lisätä tähän (olen siis tämän kirjoittaja) että tämän tapahtuman seurauksena sain elämäni parasta asiakaspalvelua jenkkiyrotykseltä jolta olin siis ostanut tuotteen.
Sain vastauksen 15 minuutissa ja se oli kohtelias, henkilökohtainen ja pahoitteleva. Ottivat vastuun asiasta heti itselleen vaikka syy ei ollutkaan heidän. Sain itse päättää haluanko uuden tuotteen samantien ilman kuljetuskuluja, rahat takaisin vai etsivätkö he pakettia. Sain pahoittelut uudemman kerran.
Jos jotain niin sain hyvää palvelua. Toisin kuin yritykseltä jonka vika paketin häviäminen oli ja joka ulkoisti ongelman ihan muualle.
Ööööh...sorry, en ollutkaan tämä vaan se ups tyyppi 😂😂😂
Ehkä helpointa ottaa yhteyttä luottokorttifirmaan ja kertoa, että olet maksanut tuotteesta, jotai ei ole sinulle toimitettu ja haluat rahat takaisin.