Postipaketti on hävinnyt matkalla ulkomaan terminaalista lähipostiin. Posti pyytää minua ottamaan lähettäjään (kansainvälinen firma) yhteyttä. MIKSI!?!
Miksei Postilla ole vastuuta selvittää itse, mihin paketti on joutunut? Miksi minun, asiakkaan, pitää ottaa yhteyttä firmaan, josta paketin tilasin ja hoitaa asia kokonaan itse? Tilasin Italiasta liikkeestä, jossa ei varmasti puhuta englantia sen enempää kuin minä italiaa. Todella hankalaa ottaa sinne yhteyttä ja kertoa, että heidän pitäisi tehdä joku kansainvälinen selvityspyyntö siitä, että meikäläinen Posti on hukannut pakettini.
Ottaa päähän. Posti ulkoistaa vastuun. Tuskin sitä italialaista firmaa hirveästi kiinnostaa mitkään selvittelyt, koska rahani se on jo saanut, paketti ei vaan tullut minulle asti.
Postilta en tietenkään saa mitään korvausta, koska korvausta pitäisi saada sieltä Italiasta sen jälkeen, kun se italialaisfirma on perinyt korvauksen Postilta.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että lähettäjän on tehtävä selvityspyyntö, koska jos pakettia ei löydy, lähettäjälle tulee takkiin. (Näin ainakin pitäisi olla.)
Yleensä pakettia on kyllä tuossa vaiheessa etsitty.
Jos ylipäätään teet ensin selvityspyynnön postille, niin kyllä lähetystä ensin Suomen päässä etsitään. Tämä kuvastaa taas Postin viestintää asiasta, jos sinäkään et ole saanut tietoosi, että tosiaan hukassa olevia paketteja ensin etsitään eri paikoista ennen kuin sanotaan asiakkaalle, että lähettäjän pitää tehdä selvityspyyntö.
Olen postin noutopisteessä töissä.
Minulle sanottiin suoraan, ettei selvityspyyntöä voi tehdä kukaan muu kuin lähettäjä sieltä Italiasta. Asia kuuluu vain sille italialaiselle yritykselle, itse en voi tehdä Postin suuntaan mitään.
ap
Sori, jos ilmaistu epäselvästi. Jos olet tiedustellut lähetystä, sitä on etsitty. Mutta se viimeinen selvityspyyntö jää lähettäjän tehtäväksi.
7
Ei valitettavasti näin ainakaan minulla käynyt. Kun soitin ja kysyin pakettini kohtaloa (paketti oli jo matkalla noutopisteeseen) niin minulle vaan sanottiin asiakaspalvelusta että ”ei me nähdä muuta kuin mitä tässä lukee, lähettäjän pitää tehdä katoamisilmoitus niin me voidaan ruveta etsimään pakettia”.
Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei posti ole kuriirifirmojen hommista vastuussa. Lähettäjän on pyydettävä selvitystä.
No siis lähetys on tullut Suomeen, jonka jälkeen se on luovutettu Postin kuljetettavaksi. Minulla on Postin seurantatunnus, jossa näkyy "Lähetys on lähtenyt lähtömaasta", "Lähetys on saapunut kohdemaahan", "Lähetys on lajiteltu" ja "Lähetys on matkalla". Siihen se sitten jääkin, eli ei mitään tietoa tuosta eteenpäin. Miksei Postilla ole mitään velvollisuutta itse selvittää, mihin lähetys on jäänyt?
ap
Kuulehan ap, nyt jankkaat. Kerroin aiemmissa viesteissäni, että jos olet lähetystä tiedustellut, sitä on kyllä etsitty Suomessa. Toki voin sanoa oman toimipaikkani puolesta, koska meillä nuo tapaukset kaikki etsitään läpi.
7
Meillä taas tilanne, jossa tuote tilattu toukokuun alussa. Tuotetta ei näkynyt toimitusajan puitteissa, kunnes kyselin lähettäjältä sijaintitietoja. Lähetyksestä löytyi tieto, että posti on yrittänyt toimittaa sen meille kotiin, ja jättänyt lapun, kun ei oltu kotona. Nyt se olikin jo lähtenyt takaisin lähettäjälle.
No ei ollut lappua jätetty ei, ja sama ohje pyytää lähettäjä yritystä tekemään selvityspyyntö. Posti ei löytänyt pakettia millään tiedoilla tai tunnuksilla, mitä lähettäjältä sain. Lähettäjä sai paikannettua tuotteen Suomeen johonkin terminaaliin. Kuulemma palauttavat rahat, kun tuote on heillä takaisin.
Tähän päivään mennessä ei ole vielä mitään palautunut. Viimeisimmän tiedon mukaan tuote edelleen Suomessa. En enää tiedä, kumpi oli suurempi pettymys, mutta lähettäjä yritys ei vastaa enää viesteihin ja posti ei kanna mitään vastuuta omasta toiminnastaan. Hei hei rahat - onneksi nyt se summa ei ollut 50e suurempi.
Kannattaa käyttää muita kuriireja kuin postia. Äänestää jaloillaan. Ehkä postia alkaa joskus kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että lähettäjän on tehtävä selvityspyyntö, koska jos pakettia ei löydy, lähettäjälle tulee takkiin. (Näin ainakin pitäisi olla.)
Jos ylipäätään teet ensin selvityspyynnön postille, niin kyllä lähetystä ensin Suomen päässä etsitään. Tämä kuvastaa taas Postin viestintää asiasta, jos sinäkään et ole saanut tietoosi, että tosiaan hukassa olevia paketteja ensin etsitään eri paikoista ennen kuin sanotaan asiakkaalle, että lähettäjän pitää tehdä selvityspyyntö.
Minulle sanottiin suoraan, ettei selvityspyyntöä voi tehdä kukaan muu kuin lähettäjä sieltä Italiasta. Asia kuuluu vain sille italialaiselle yritykselle, itse en voi tehdä Postin suuntaan mitään.
ap
Sori, jos ilmaistu epäselvästi. Jos olet tiedustellut lähetystä, sitä on etsitty. Mutta se viimeinen selvityspyyntö jää lähettäjän tehtäväksi.
7
Ei valitettavasti näin ainakaan minulla käynyt. Kun soitin ja kysyin pakettini kohtaloa (paketti oli jo matkalla noutopisteeseen) niin minulle vaan sanottiin asiakaspalvelusta että ”ei me nähdä muuta kuin mitä tässä lukee, lähettäjän pitää tehdä katoamisilmoitus niin me voidaan ruveta etsimään pakettia”.
Huokaus.
Ok.
Meille siis postin asiakaspalvelu kyllä soittelee noista ja olen itse tulkinnut, että on myös vastaanottajan tiedustelun perusteella. Olisin omituista, jos Kiinasta tilattu lähetys olisi hukassa ja asiakas saisi jonkun sieltä Kiinan päästä tiedustelemaan :D
Myös asiakkaat kysyy niitä meiltä suoraan toimipisteestä ja se johtaa meillä toimenpiteisiin.
7
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas tilanne, jossa tuote tilattu toukokuun alussa. Tuotetta ei näkynyt toimitusajan puitteissa, kunnes kyselin lähettäjältä sijaintitietoja. Lähetyksestä löytyi tieto, että posti on yrittänyt toimittaa sen meille kotiin, ja jättänyt lapun, kun ei oltu kotona. Nyt se olikin jo lähtenyt takaisin lähettäjälle.
No ei ollut lappua jätetty ei, ja sama ohje pyytää lähettäjä yritystä tekemään selvityspyyntö. Posti ei löytänyt pakettia millään tiedoilla tai tunnuksilla, mitä lähettäjältä sain. Lähettäjä sai paikannettua tuotteen Suomeen johonkin terminaaliin. Kuulemma palauttavat rahat, kun tuote on heillä takaisin.
Tähän päivään mennessä ei ole vielä mitään palautunut. Viimeisimmän tiedon mukaan tuote edelleen Suomessa. En enää tiedä, kumpi oli suurempi pettymys, mutta lähettäjä yritys ei vastaa enää viesteihin ja posti ei kanna mitään vastuuta omasta toiminnastaan. Hei hei rahat - onneksi nyt se summa ei ollut 50e suurempi.
Mistä maasta tilattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei posti ole kuriirifirmojen hommista vastuussa. Lähettäjän on pyydettävä selvitystä.
No siis lähetys on tullut Suomeen, jonka jälkeen se on luovutettu Postin kuljetettavaksi. Minulla on Postin seurantatunnus, jossa näkyy "Lähetys on lähtenyt lähtömaasta", "Lähetys on saapunut kohdemaahan", "Lähetys on lajiteltu" ja "Lähetys on matkalla". Siihen se sitten jääkin, eli ei mitään tietoa tuosta eteenpäin. Miksei Postilla ole mitään velvollisuutta itse selvittää, mihin lähetys on jäänyt?
ap
Kuulehan ap, nyt jankkaat. Kerroin aiemmissa viesteissäni, että jos olet lähetystä tiedustellut, sitä on kyllä etsitty Suomessa. Toki voin sanoa oman toimipaikkani puolesta, koska meillä nuo tapaukset kaikki etsitään läpi.
7
Seliseli. Jo useampi on täällä kertonut nuivasta asiakaspalvelusta jota on saanut. Yhdessäkään ei vaikuta että palettia olisi etsitty laisinkaan.
Ongelmahan on se ettei se paketti edes ole päätynyt lopulliseen toimipaikkaa asti vaan jäänyt matkan varrelle. Eikä yksittäisiin postikonttoreihin enää muutenkaan löydä puhelinnumeroa eli asiakas voi soittaa vain yleiseen palvelunumeroon joka ei selkeästi ole laisinkaan kiinnostunut auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
7
Olin Postiin yhteydessä online-chatissa. Kerroin, ettei lähetystä ole tullut. Pyysi lähetystunnusta, jonka kerroin. Chattityyppi kysyi, että haluanko, että soitan sinne Postin toimipaikkaan, jonne lähetyksen pitäisi tulla (tämänhän olisin voinut hyvin tehdä myös itsekin..). No, hän soitti, lähetys ei ollut siellä. Chatpalvelija sanoi, että kannattaa vain sitten odottaa (jo neljä päivää "matkalla" tuossa vaiheessa). Onko tämän jälkeen siis pakettia jotenkin etsitty Postin toimesta vai oliko tuo etsiminen tuo toimipaikkaan soittaminen? Tänään otin uudestaan yhteyttä ja Postista sanottiin, ettei Posti voi tehdä muuta kuin odottaa, että se italialaisfirma tekee kansainvälisen selvityspyynnön.
ap
Kaiken huippu oli, kun mulle tuli jo saapumisilmoitus postista.
Lähdin hakemaan ja koko pakettia ei ollut ja tiskin takana ollut virkailija ei oikein mitään osannut sanoa kuin että soita asiasta postin palvelunumeroon.
Paketti laitettiin hakuun, mutta ei löytynyt parin viikon sisään.
Palvelusta sanottiin, että soita lähettäjäfirmaan.
SIIS... mun pitäisi soitella johonkin firmaan Aasiassa, kun ovat jo lähettäneet mulle saapumisilmoituksen?
Sain sitten monen mutkan kautta (tiliotteesta kopio jne. saapumisilmoituksen lähettäminen moniin paikkoihin) rahani kyllä Postilta.
Summa oli kolmisen sataa euroa, mutta työtunteja meni varmaan samasta rahasta. Toivon kuitenkin, että kukaan ei luovuta pikkurahojenkaan kanssa. Ihan periaatteesta... törkeää toimintaa postilta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vastaava tilanne. Tilasin Members.comista. Kirjoitin pitkän viestin suomeksi ja vastaus tuli englanniksi. Siinä kehotettiin lähettämään viestiä englanniksi. Laitoin sitten englanninkielisen viestin. Tuli vastaus, että hyvittävät summan tilille ja että tuotteita on rajallinen määrä, niin eivät voi lähettää samaa tuotetta tilalle.
En ole enää tilannut ulkomailta yhtään mitään.
Niin ja kaiken selvityksen perusteella paketin kadotti kuljetusfirma, joka kuljettaa paketteja terminaalista Postille. Otin vielä yhteyttä kuljetusfirmaan (sain Postilta tiedot) ja annoin palautetta ja tein reklamaation. Sain aika tylyn vastauksen.
No mitä ne vastasivat? Mun järkeen ei mene, että jos paketti häviää Suomessa kuljetuksen aikana kuinka se voisi olla lähettäjän vika.
Koko Posti pitäisi lopettaa, turha entisaikojen muumio. Vaihtoehtoja kyllä löytyy.
Posti noudattaa postilakia jonka on posti tse kirjoittanu ja jossa posti ei ole vastuussa mistään. Elämä on. Ime ilmaa. Ja yleensä ne yhteydenotot tilaajiin ei koskaan onnistu, niillä on joku chatti joka teknisistä syistä ei toimi. Sposti yhteydenottoja vartaan ei sekään toimi. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
7
Huokaus.
Ok.
Meille siis postin asiakaspalvelu kyllä soittelee noista ja olen itse tulkinnut, että on myös vastaanottajan tiedustelun perusteella. Olisin omituista, jos Kiinasta tilattu lähetys olisi hukassa ja asiakas saisi jonkun sieltä Kiinan päästä tiedustelemaan :D
Myös asiakkaat kysyy niitä meiltä suoraan toimipisteestä ja se johtaa meillä toimenpiteisiin.
7
No nimenomaan posti vaatii näin tekemään. Että Kiinasta on kysyttävä paketin perään 🤦♀️ Sinulle kun asiasta soitetaan sitten teidän postikonttoriin niin siellä on jo takana se kansainvälisesti lähettäjän tekemä katoamisilmoitus. Ei sinulle ne kiinalaiset soita, ne tekevät sähköisesti ilmoituksen katoamisesta (jos vaivautuvat tekemään) ja sen jälkeen postin omat ihmiset lähtevät etsimään pakettia juuri soittelemalla teille.
No jos se paketti ei ole koskaan saapunut postille, niin miten postin sitä pitäisi mielestäsi selvittää? Tottakai silloin selvitys pitää aloittaa sieltä mistä se on tilattu ja mihin asti päätynyt. Välillä voi olla useampia kuljetus firmoja eikä pelkästään se posti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä maasta tilattu?
Ebayn kautta tilattu, tuote tuli Aasiasta - moottoripyörän osa. En ole tämän kanssa vielä täysin luvuttanut (haluan rahat takaisin), vaan selvittely edelleen käynnissä. Posti tosiaan kadotti omista järjestelmistään paketin heti, kun pakettien seurantaan kirjaantui tieto, että lähetetään takaisin lähettäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
7
Olin Postiin yhteydessä online-chatissa. Kerroin, ettei lähetystä ole tullut. Pyysi lähetystunnusta, jonka kerroin. Chattityyppi kysyi, että haluanko, että soitan sinne Postin toimipaikkaan, jonne lähetyksen pitäisi tulla (tämänhän olisin voinut hyvin tehdä myös itsekin..). No, hän soitti, lähetys ei ollut siellä. Chatpalvelija sanoi, että kannattaa vain sitten odottaa (jo neljä päivää "matkalla" tuossa vaiheessa). Onko tämän jälkeen siis pakettia jotenkin etsitty Postin toimesta vai oliko tuo etsiminen tuo toimipaikkaan soittaminen? Tänään otin uudestaan yhteyttä ja Postista sanottiin, ettei Posti voi tehdä muuta kuin odottaa, että se italialaisfirma tekee kansainvälisen selvityspyynnön.
ap
Voin jumankauta, ei voi olla totta. Pitäiskö hän koko postin kaatamiseksi tehdä kansalaisaloite. Siellä on joka tasolla ammattitaidotonta väkeä ja
omien kokemuksien mukaan nyrpeä ja töykeä käytös kuuluu heidän mielestään asiaan.
MITÄ HEMMETTIÄ! Aina kannattaa purkaa ongelmia Vauva-palstalle :D Sain saapumisilmoituksen!!!
Siis viikkoon ei tapahdu yhtään mitään ja hetikohta, kun oksensin ongelmani tänne, niin alkoi tapahtua.
Ihanaa, juoksen työpäivän jälkeen Postiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kun sinulla on nuo tiedot, niin ota siitä äkkiä screen shot ennen kuin ne hävitetään ja lähetä se sähköpostilla lyhyen englanninkielisen selityksen kera lähettäjälle Italiaan.
Minä tein juuri näin Saksasta lähteneen lähetyksen kanssa, jonka tosin kuljetti Post Nord (joka on jopa Suomen Postia surkeampi). Lähetys oli liki viikon tilassa 'Odottaa toimitusta noutopisteeseen' ja sitten tila vaihtui 'Palautetaan lähettäjälle'. Eli hieman eri tilanne toki, mutta lähettäjä lupasi välittömästi perua Karna-laskun ja ilmoitti sitten myöhemmin vielä saaneensa palautuksen.
Vierailija kirjoitti:
No jos se paketti ei ole koskaan saapunut postille, niin miten postin sitä pitäisi mielestäsi selvittää? Tottakai silloin selvitys pitää aloittaa sieltä mistä se on tilattu ja mihin asti päätynyt. Välillä voi olla useampia kuljetus firmoja eikä pelkästään se posti.
No onhan se tullut Postille, jos yhtään luit näitä viestejä. Oli Postin lähetysseurantatunnus ja koordinaatit siihen asti, että on kuljetuksessa, mutta sitten hävinnyt.
Vierailija kirjoitti:
MITÄ HEMMETTIÄ! Aina kannattaa purkaa ongelmia Vauva-palstalle :D Sain saapumisilmoituksen!!!
Siis viikkoon ei tapahdu yhtään mitään ja hetikohta, kun oksensin ongelmani tänne, niin alkoi tapahtua.
Ihanaa, juoksen työpäivän jälkeen Postiin.
ap
No niin, hienoa!
Ulkomaanterminaalissa voi muuten hyvinkin mennä viikko kokemukseni mukaan.
Aa, no minun tapauksessani se selvitys oli yksi puhelinsoitto meidän lähipostiin Postin online-chat-asiakaspalvelijan toimesta. Kerroin lähetystunnuksen, hän soitti Postiin ja sanoi, ettei se ole siellä. Tämän enempää selvitystyötä ei ole tehty Postin toimesta.