Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun äitini hylkäsi isäni, kun isä sairastui. Olin vuosia vihainen, nyt se on minusta oikein tehty.

Vierailija
26.08.2019 |

Isäni sairastui ensin sepelvaltimotautiin ja sai myös aivoinfarktin. Meni puhekyky ja toisen puolen halvaus. Olin aivoinfarktin aikaan 17 v. Koko perhe tuettiin isää toipumisessa, autettiin kävelemään rollan avulla ja treenattiin puhetta. Muutin pois kotoa opiskelemaan ja kaikki oli päällisin puolin hyvin. Jossain vaiheessa isä masentui, mikä on kai yleistä aivohalvauksen jälkeen. Yhtäkkiä äiti lähti. Isä jäi lapsuudenkotiini kotihoidon turvin. Minusta se oli epäreilua. Miten voi hylätä aviopuolisonsa 25 yhteisen vuoden jälkeen?

Nyt kun olen itse vaimo ja äiti, olen todennut, että ei minustakaan olisi vastaavassa tilanteessa seisomaan toisen rinnalla. Olin nuorempana naiivi. Mitä ajatuksia muilla aiheesta?

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

et sitten heittänyt itse kanssa tukipakettia esim vklp kun oli aikaa

Vierailija
2/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pienelle ydinperheelle raskas taakka. Täytyisi olla suurempi perhe, johon kuuluu myös serkut, tädit yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestetä elämässä alamäkiä. Isoisäni ja isäni ovat molemmat hoitaneet vaimonsa hautaan saakka. Itse aion pysyä myös rinnalla loppuun saakka, jos sellainen tilanne tulee eteen.

Vierailija
4/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

et sitten heittänyt itse kanssa tukipakettia esim vklp kun oli aikaa

En tiedä, mitä tukipaketilla nyt tarkoitat, mutta olin aika usein vkl töissä opiskeluaikaan. Toki kotona käydessäni autoin esim. pesemällä pyykkiä, siivoamalla ja esim. leikkaamalla isän hiukset. Heillä vaikutti isän sairastuminen myös taloudelliseen tilanteeseen, kun äiti jäi joksikin aikaa pois töistä ja myöhemmin oli pakko palata töihin rahan takia. Sitten kun äiti oli poissa kuvioista, vein isää kesämökille silloin tällöin ja kävin joskus viikonloppuisin tekemässä ruokaa. Jossain vaiheessa käynnit harvenivat, koska alko maistui hänelle turhan hyvin, siis pahimman masennuksen aikaan. Valitettavasti isäni ei elä enää, sepelvaltimotauti paheni ja tuli se viimeinen kohtaus, joka vei hengen. Aika tyypillinen tarina.

-ap

Vierailija
5/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin sitä iänmyötä tulee lisää viisautta.

Ehkä isäsi ei ollutkaan aivan niin hyvä mies, että äitisi olisi suostunut uhraamaan loppuelämänsä hänen hoitamiseensa.

Monilla on pitkissä suhteissa omat katkeruutensa toista kohtaan, eikä rakkaus ihan tyhmän pyyteetön sovi olla edes naisen puolelta nykyään.

Itse mietin myös niin, että suurinta rakkautta on päästää toinen vapauteen, jos itse makaa vain sängyllä kuola suusta valuen. Tuohon hommaan on olemassa palkalliset hoitajat, jotka käyvät hoitamassa, eikä kenenkään tarvitse pilata elämäänsä täysin mistään mitään enää ymmärtävän ihmisen huolehtimiseen.

Vierailija
6/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sairastui aivoverenvuotoon ja muitakin ongelmia tuli. Olin omaishoitaja, mutta uuvuin lopulta itse aivan totaalisesti. Paketissa lisänä omat vakavat mielenterveysongelmat, erityislapsi ja erittäin kuormittava nuorempi lapsi. En vain pystynyt pyörittämään sitä palettia yksin enää.

Vierailija
7/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin sitä iänmyötä tulee lisää viisautta.

Ehkä isäsi ei ollutkaan aivan niin hyvä mies, että äitisi olisi suostunut uhraamaan loppuelämänsä hänen hoitamiseensa.

Monilla on pitkissä suhteissa omat katkeruutensa toista kohtaan, eikä rakkaus ihan tyhmän pyyteetön sovi olla edes naisen puolelta nykyään.

Itse mietin myös niin, että suurinta rakkautta on päästää toinen vapauteen, jos itse makaa vain sängyllä kuola suusta valuen. Tuohon hommaan on olemassa palkalliset hoitajat, jotka käyvät hoitamassa, eikä kenenkään tarvitse pilata elämäänsä täysin mistään mitään enää ymmärtävän ihmisen huolehtimiseen.

Vapauteen voi lähteä jo siinä vaiheessa kun ei vielä kuolaa, jos avioliitto ei ole hyvä.

Vierailija
8/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua jäädä taakaksi kenellekään. Jos saisin aivoinfarktin tms, kyllä minä ymmärtäisin, että toinen lähtisi. Jos ei kykene seksiin, matkusteluun, kotitöihin tai muuhunkaan, turha roikottaa puolisoa ja perhettä mukana. 

M43

Vierailija
9/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin myötä kun vastamäessä.

Minä en ikinä jättäisi puolisoa vaikka halvaantuisi kaulasta alaspäin! EN IKINÄ JÄTTÄISI!

Vierailija
10/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen miehen, joka sanoi, että alkoi tahallaan vit%&/(maan vaimolleen, jotta vaimo tajuaisi erota hänestä. Ero tuli. Mies palvelutalossa ja käyttää pyörätuolia.

Vierailija
11/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista. Toiset meistä kantavat vastuunsa ja pitävät lupauksensa. Toiset ovat heikompia eivätkä niin hyviä ihmisiä. Ymmärrettävää ja inhimillistä.

Vierailija
12/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta perheiden kuuluisi hoitaa jäseniään enemmän. Hullua, että joku ventovieras tulee ja hoitaa (yleensä kiireesti ja rutiininomaisesti, jollei vallan töykeästi)

Ymmärrän, että kaikista ei ole omaishoitajiksi. hermo ei kestä. Mutt hylätä ei saisi. Kamala ajatus, että halvaantuu ja perhe lähettää palvelutaloon.

Vierailija
13/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita yhtä marttyyria, vaan täytyy olla mielellään 10 sukulaisen rinki hoitamassa, jos hoitoa tarvitaan 24/7.

Vierailija
14/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on helppo sanoa, että seisoisi rinnalla loppuun saakka eikä ikinä jättäisi, jos ei ole itse kokenut tätä.

Mieheni sairastui useampi vuosi sitten, sai aivoinfarktin. Meni puhekyky, puheen ymmärrys osittain, ei osaa kirjoittaa tai lukea kunnolla.

Hänestä on tullut minun lapseni, hoidan samalla lailla kun meidän lapsia. Ei läheisyyttä, ei seksiä, ei mitään ja olen 40v. Olen tosi loppu ja tällä hetkellä lasten vuoksi tässä sinnittelen.

Vierailija
15/133 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on helppo sanoa, että seisoisi rinnalla loppuun saakka eikä ikinä jättäisi, jos ei ole itse kokenut tätä.

Mieheni sairastui useampi vuosi sitten, sai aivoinfarktin. Meni puhekyky, puheen ymmärrys osittain, ei osaa kirjoittaa tai lukea kunnolla.

Hänestä on tullut minun lapseni, hoidan samalla lailla kun meidän lapsia. Ei läheisyyttä, ei seksiä, ei mitään ja olen 40v. Olen tosi loppu ja tällä hetkellä lasten vuoksi tässä sinnittelen.

Eikö miehesi halua enää läheisyyttä. Useimmat haluavat sairainakin.

Vierailija
16/133 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö voisi koittaa hakea jotain apua asiaan? Onko ero (joka tuosta vääjäämättä seuraa) ainoa ratkaisu?

Vierailija
17/133 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän äitiäsi hyvin. Persoona voi kohtauksen jälkeen muuttua paljonkin ja jos mukana vielä katkeruutta ja masennusta alkoholismin kera voi taakka käydä tosi raskaaksi. Itse olen lapseni omaishoitaja ja olen läpikäynyt vakavan loppuunpalamisen jo kertaalleen.

Vierailija
18/133 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kestetä elämässä alamäkiä. Isoisäni ja isäni ovat molemmat hoitaneet vaimonsa hautaan saakka. Itse aion pysyä myös rinnalla loppuun saakka, jos sellainen tilanne tulee eteen.

Anteeksi mutta kuulostaa vähän jotenkin pahaenteiseltä.

-" Minä kyllä hoidan sinut hautaan saakka."

Vierailija
19/133 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylkääminen on aina vahva ilmaus. Ihmiset myös ihan vain eroavat toisistaan, oli elmäntilanne mikä hyvänsä. Kissanpentuja ja lapsia hylätään, ei aikuisia ihmisiä. 

20/133 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sen terveen puolison pitää käydä töissä ja lapsia on, ja yöllä pitäisi nukkuakin, niin millä ajalla hän pystyy hoitamaan 24/7 vaikeasti vammautunutta puolisoa?

Tottakai laitos on oikea paikka, jos vamman luonne on sellainen, että ei pärjää kotona.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän