Työkyvtön ja nivelrikkoinen Antero haki sairauspäivärahaa - Kela hylkäsi hakemuksen
Antero kärsii molempien polvien ja lonkan nivelrikosta. Ortopedi arvioi toukokuussa, että hän on työkyvytön ja kirjoitti sairauslomaa loppuvuodeksi. Antero toimitti B-lausunnon Kelaan ja haki sairauspäivärahaa. Kela hylkäsi hakemuksen. "Arvioimme, että kykenet sairaudesta huolimatta tekemään tavallista työtäsi," sanotaan Kelan päätöksessä. Kun Antero ihmetteli, miksi ensimmäinen B-lausunto oli hylätty, vastaus yllätti.Virkailija oli sanonut, että Kelaan tulee valtavasti B-lausuntoja ja kertoi, että niitä joudutaan hylkäämään paljon, koska ihmiset ostavat lausuntoja yksityisiltä lääkäreiltä.
Kelalta kuitenkin kertiin ettei heillä jaottella lääkäreitä tai tehdä luokituksia näiden luotettavuudestaan. Sairausvakuutuslaki on Kelan ohjenuora. Lain mukaa hakijan pitää olla kykenemätön tekemään työtänsä, ja tästä näyttönä vaaditaan lääkärin laatima A-todistus tai B-lausunto. Diagnoosi ei vielä oikeuta sairauspäivärahaan.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Aivan SAIRASTA on tuo KELA:n linja, ilmeisesti oikeistohallitus on antanut ohjeet että sairauspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä ei saa enää kukaan!
Älkää vaan päästäkö arabeja rahapatojen ääreen, sillloin voitte unohtaa kaiken avun. Ruotsissa tämä on jo todistettu moneen kertaan.
Se sama teksti copypastataan kaikkiin hylkäysiin ettei tarvitse oikeasti ottaa kantaa asiaan kun tärkeintä on vaan hylätä hakemus. Ihan samalla tavoin niitä hylätään julkisesta terveydenhuollosta saatuja. Tai eihän niitä sieltäkään saada, maksetaan ihan samoin kuin yksityiseltäkin kirjoitetusta todistuksesta.
Kelan virkailijalla ei ole oikeutta tai minkäänlaista pätevyyttä arvostella lääkäriä tai tämän tekemää diagnoosia. Ja en kertakaikkiaan ymmärrä tätä, että joku muka tekeytyisi sairaaksi. Tämä on ihan naurettavaa, että ihmiset haluaisivat muka olla työttömiä ja maata himassa 500 eurolla.
Suojavärityksen turvin hylkyä ei olisi tullut.
Vierailija kirjoitti:
Kelan virkailijalla ei ole oikeutta tai minkäänlaista pätevyyttä arvostella lääkäriä tai tämän tekemää diagnoosia. Ja en kertakaikkiaan ymmärrä tätä, että joku muka tekeytyisi sairaaksi. Tämä on ihan naurettavaa, että ihmiset haluaisivat muka olla työttömiä ja maata himassa 500 eurolla.
Yrittäjä, jonka yritystoiminta on hiipunut, on aina vähän epäilyttävä. Hänenkin pitää saada jostain rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on ostettuja diploomeja ympäri Eurooppaa koskien mm lääkäreitä ,on tarkoitus vain yksi. Auttaa maanmiehiä.
Minulla ei edes otettu kantaa pystynkö työhön, vaan hylkäävässä päätöksessä oli: Pystyy olemaan työtön työnhakija. En nyt sanamuotoa muista, mutta pointti on että olen työkyvytön, en pääse tk-eläkkeelle, joudun rahan vuoksi olemaan työkyvytön työnhakija. Sairaslomaakaan ei myönnetä, koska kun 300 päivää sairaspäivärahaa olisi täynnä, olisi yksi tk-eläkkeen etappi täytetty.
Olen itse menettänyt selkäni työssä ja minua ei autettu. Ikinä en sitä unohda. En ikinä.
Ja menetin sen vielä työssä, auttaessani toista ihmistä ja minut heitettiin katuojaan.
Lääkäreiden välillä on vahva kollegiaalisuus, mutta kelan lääkäreitä se ei koske, he mitätöivät lääkärikollegoiden kirjoittamat todistukset. Mitätöivät lääkärikollegan mielipiteen ja osaamisen.
Itse olin ortopedilla ja hän sanoi, että paljon paremmilla polvilla mennään rollaattorin kanssa. Minusta tällaisilla polvilla on aivan normaalia tehdä ihan samoja töitä kuin terveilläkin polvilla, joten kela on varmasti oikeassa tuossakin tapauksessa.
Vaan eipä hätää. Polvien ja lonkan nivelrikosta Antero paranee lokakuun loppuun mennessä ja Antero on taas työkykyinen. Terveisin kelan virkailija.
Vierailija kirjoitti:
Aivan SAIRASTA on tuo KELA:n linja, ilmeisesti oikeistohallitus on antanut ohjeet että sairauspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä ei saa enää kukaan!
Totta. Juuri taannoin puhuin sairaseläkkeestä syöpälääkärin kanssa kun totuus on se että tuskin enää kykenen palaamaan töihin ja sairaus ei parane. Sanoi että lausunnot heiltä saa mutta yhtään ei tiedä kuinka käy ja päättäjätaho päättää. Vertaisryhmässä kokemukset ovat hyvin erilaisia ja vaihtelevia. Vähän kun arvalla vedettäisiin kuka saa eläkkeen ja kuka ei.
Tietokonehommiin pystyy aivan varmasti. Tv. Kelanlääkäri
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreiden välillä on vahva kollegiaalisuus, mutta kelan lääkäreitä se ei koske, he mitätöivät lääkärikollegoiden kirjoittamat todistukset. Mitätöivät lääkärikollegan mielipiteen ja osaamisen.
Ei vaan sinua hoitaneet lääkärit eivät osaa kirjoittaa B lausuntoa oikein. Menin yksityiselle (samalle jossa olin jo vuosia käynyt) ja tämä täti sanoi noin kymmenen vuotta sitten että sairauseläkkeelle sinä kuulut ja hän tietää mitä siihen tarvitaan koska oli entinen Kelan lääkäri.
Päihdeongelmaan KELA myöntää eläkkeen heti. On SAATANA pellejä!
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei edes otettu kantaa pystynkö työhön, vaan hylkäävässä päätöksessä oli: Pystyy olemaan työtön työnhakija. En nyt sanamuotoa muista, mutta pointti on että olen työkyvytön, en pääse tk-eläkkeelle, joudun rahan vuoksi olemaan työkyvytön työnhakija. Sairaslomaakaan ei myönnetä, koska kun 300 päivää sairaspäivärahaa olisi täynnä, olisi yksi tk-eläkkeen etappi täytetty.
Ei vaan jos olisit ollut sen 300 päivää sp-rahalla, olisit hakenut kuntoutustukea mikä olisi hylätty, ja näin ihminen palaa taas vuodeksi työttömäksi (työkyvyttömäksi) työnhakijaksi, minkä jälkeen sairauspäivärahan hakeminen alusta. Tässä loputtomassa kierteessä työkyvyttömät ovat nykyään, paitsi jos jo heti alkumetreillä sairauspv.raha torpataan mitä tapahtuukin nyt ennennäkemättömiä määriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Juuri taannoin puhuin sairaseläkkeestä syöpälääkärin kanssa kun totuus on se että tuskin enää kykenen palaamaan töihin ja sairaus ei parane. Sanoi että lausunnot heiltä saa mutta yhtään ei tiedä kuinka käy ja päättäjätaho päättää. Vertaisryhmässä kokemukset ovat hyvin erilaisia ja vaihtelevia. Vähän kun arvalla vedettäisiin kuka saa eläkkeen ja kuka ei.
Tämä, arpa ratkaisee. Tällä palstalla jotkut ovat päässeet kertomansa mukaan eläkkeelle tai ainakin sairauspäivärahalle mt-syistä. Itse en päässyt. Vaikka kelankin johtopäätöksessä todetaan, että oireilu on lähes psykoottistasoista, niin pystyy kyllä tavanomaiseen työhön. Työkaverit ja esimies olivat kyllä asiasta eri mieltä, siksihän tutkimuksiin ja hoitoon alunperin meninkin. Lausunnon kirjoittanut lääkäri teki kyllä hyvän lausunnon, siitä ei ollut kiinni hylkääminen.