Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rakkaat lestadiolaiset - minulla on tärkeää asiaa teille

Vierailija
25.08.2019 |

Olen itse uskossa. Tunnen joitakin lestadiolaisia ja arvostan heitä todella paljon. Teidän elämäntapa on kaunis: perhekeskeinen, tervehenkinen, yhteisöllinen. Kodeissa ei telkkarit saastuta ilmapiiriä, ihmiset kyläilee ja kohtaa toisiaan (iltakylät). Harrastetaan kaunista musiikkia, elämässä on ylipäätään arvokkuutta ja hartautta. Tytöt on kauniita, kun on luonnollisia. Syntiin suhtaudutaan vakavasti ja se tuo paljon siunausta elämään.

Kuitenkin, kuten tunnettua, teidän liikkeessä on isoja ongelmia. Olen tässä taas kuunnellut monia videoita Youtubesta pois lähteneiltä. Varmasti "teikäläisetkin" suurimmaksi osaksi ymmärätte, että jotkut asiat eivät ole hyvin. Kuten esim. ehkäisykielto. Toki, jos joku perhe kokee kutsumuksekseen olla ehkäisemättä ja haluavat ison perheen, sehän on hyvä asia. Mutta kaikille se ei todellakaan sovi. (Nykyään tosin lestadiolaisperheet ovat "kummasti" pienentyneet varsinkin Etelä-Suomessa, joten ajattelu on muuttunut.) Jos käyttää ehkäisyä, siitä EI tarvitse kokea huonoa omaatuntoa. Raamattu ei kiellä sitä - ei tietenkään, kun sitä ei oltu sen kirjoittamisaikaan edes keksitty. Raamattu ei ota asiaan siis kantaa - ei voi ottaa, koska ehkäisyä ei silloin ollut. Me voidaan käyttää omaa ymmärrystä tässä asiassa: Jumala tietää, mihin aikakauteen juuri sinä ja puolisosi olette syntyneet, ja tietää, että teillä ehkäisyä on käytettävissä. Hän päättää, ketkä lapset syntyvät, huolimatta meidän ihmisten toiminnasta. Me emme ole jumalia, emme voi ehkäisemättömyydellä vaikuttaa kaikkivaltiaan Jumalan suunnitelmiin. Ne ihmiset, jotka hän on luonut, kyllä syntyvät ilman meidän päätöksiäkin.

Tuo ehkäisyasia on sen takia tärkeä, että se monesti pilaa koko kauniin elämäntavan. Jos lapsia tulee perheeseen liikaa, niin että vanhemmat eivät enää halua niitä eivätkä jaksa, koko "pakka hajoaa". Lapsista ei pystytä enää huolehtimaan. Tiedätte mitä tarkoitan.

Sitten on se jäsenten kontrollointi, joka menee vähän yli. On sääntöjä, joita ei löydy Raamatusta. Esim. ehdoton meikkauskielto - kun ei niitä meikkejäkään mainita Raamatussa, niin turha siinä olisi niin ehdoton olla. Tottakai, monet maailman ihmiset menee toiseen äärilaitaan ja meikkaa itsensä rumaksi. Mutta kyllä kohtuudella meikkaaminen on tervehenkistä ja oman naisellisuutensa arvostamista.

Tai TV. Kyllä sekin voi kotona olla, kuten meillä, ilman että se on "aina päällä". Meillä katsotaan lähinnä uutiset ja ajankohtaisohjelmia ja urheilua. Joskus jotain viihdettäkin, vaikka aika vähän hyvälaatuista on. TV7:aa katsotaan välillä myös. Parempi opettaa lapsille sellainen esimerkki, että säätelee itse sitä mitä katsoo, kuin kieltää kokonaan. Siitä tulee sitten vain niin houkutteleva juttu.

(jatkuu toisessa viestissä)

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma ei vihaa meitä sinänsä ihmisyyden puolesta. He vihaavat Kristusta meissä.

Vierailija
102/108 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että suurin osa näistä rajoituksista kohdistuu naisiin. 

Meikkaaminen on syntiä, ehkäisy on syntiä jne.

Vierailija
104/108 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta aloittajan kauniisiin sanoihin kätketyt katkerat myrkkypiikit. Uskokaa mihin ikinä haluatte, ei ole minun asiani. 

Vierailija
105/108 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että jos Jumalaa ei ole, se pitäisi keksiä. Se on totta, ihmisen pää on rakennettu sellaiseksi, että se sisältää uskomisen tarpeen. On tarve uskoa vaikka siihen, että Jumalaa ei ole. Onko Jumalaa?, onko uskonto vallanpidon väline?, onko uskonto vain psykoterapiaa? Mitä vanhemmaksi tulen, sitä kriitttisemmin suhtaudun uskontoon. Uskonnossa on yksi iso ongelma, se on liian uusi ilmiö. Maapallo on mijoonia vuosia vanha, mihin silloin uskottiin? Saan mielen rauhan siitä, että toimin parhaan ymmärrykseni mukaan. Autan muita, olen kohtelias, tervehdin naapureita, haluan hyvää umparillä oleville ihmisille, olivat he millaisia tahansa.

Vierailija
106/108 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on koska kaikessa elävässä, ihmisessä ja luonnossa, voi tuntea ja kokea jumaluuden. Nuo säännöt on aika kuraa, ihmisten keksimiä koska armo on vaikea ottaa vastaan armona. Pitä luoda rakennelma jolla osoitetaan oma usko muillekkin. Osittain niillä myös kontrolloidaan muita. Joku voi kokea että tavat suojaa uskoa, se on ihan hyvä silloin. Ei kuitienkaan pidä olettaa muiden elävän samoin ja noudattavan samoja tapoja jotka eivät ole raamatusta vaan ihmisestä. Uskovaisen kilvoitus on rakkautta, rauhaa ja pitkämielisyyttä toisia kohtaan, ei kieltäytymistä meikkaamisesta, teatterista ja musiikista.

"Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen." Gal. 5:1.

Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.

Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.

Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,

epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,

kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

Sellaista vastaan ei ole laki.

Vierailija
107/108 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
108/108 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Iso osa psykiatrialle tulevista nuorista tytöistä on lessuperheen vanhimpia tyttäriä... Tämä varmaan kertoo jo kaiken."

Tämä on hirveä valhe! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän