Rakkaat lestadiolaiset - minulla on tärkeää asiaa teille
Olen itse uskossa. Tunnen joitakin lestadiolaisia ja arvostan heitä todella paljon. Teidän elämäntapa on kaunis: perhekeskeinen, tervehenkinen, yhteisöllinen. Kodeissa ei telkkarit saastuta ilmapiiriä, ihmiset kyläilee ja kohtaa toisiaan (iltakylät). Harrastetaan kaunista musiikkia, elämässä on ylipäätään arvokkuutta ja hartautta. Tytöt on kauniita, kun on luonnollisia. Syntiin suhtaudutaan vakavasti ja se tuo paljon siunausta elämään.
Kuitenkin, kuten tunnettua, teidän liikkeessä on isoja ongelmia. Olen tässä taas kuunnellut monia videoita Youtubesta pois lähteneiltä. Varmasti "teikäläisetkin" suurimmaksi osaksi ymmärätte, että jotkut asiat eivät ole hyvin. Kuten esim. ehkäisykielto. Toki, jos joku perhe kokee kutsumuksekseen olla ehkäisemättä ja haluavat ison perheen, sehän on hyvä asia. Mutta kaikille se ei todellakaan sovi. (Nykyään tosin lestadiolaisperheet ovat "kummasti" pienentyneet varsinkin Etelä-Suomessa, joten ajattelu on muuttunut.) Jos käyttää ehkäisyä, siitä EI tarvitse kokea huonoa omaatuntoa. Raamattu ei kiellä sitä - ei tietenkään, kun sitä ei oltu sen kirjoittamisaikaan edes keksitty. Raamattu ei ota asiaan siis kantaa - ei voi ottaa, koska ehkäisyä ei silloin ollut. Me voidaan käyttää omaa ymmärrystä tässä asiassa: Jumala tietää, mihin aikakauteen juuri sinä ja puolisosi olette syntyneet, ja tietää, että teillä ehkäisyä on käytettävissä. Hän päättää, ketkä lapset syntyvät, huolimatta meidän ihmisten toiminnasta. Me emme ole jumalia, emme voi ehkäisemättömyydellä vaikuttaa kaikkivaltiaan Jumalan suunnitelmiin. Ne ihmiset, jotka hän on luonut, kyllä syntyvät ilman meidän päätöksiäkin.
Tuo ehkäisyasia on sen takia tärkeä, että se monesti pilaa koko kauniin elämäntavan. Jos lapsia tulee perheeseen liikaa, niin että vanhemmat eivät enää halua niitä eivätkä jaksa, koko "pakka hajoaa". Lapsista ei pystytä enää huolehtimaan. Tiedätte mitä tarkoitan.
Sitten on se jäsenten kontrollointi, joka menee vähän yli. On sääntöjä, joita ei löydy Raamatusta. Esim. ehdoton meikkauskielto - kun ei niitä meikkejäkään mainita Raamatussa, niin turha siinä olisi niin ehdoton olla. Tottakai, monet maailman ihmiset menee toiseen äärilaitaan ja meikkaa itsensä rumaksi. Mutta kyllä kohtuudella meikkaaminen on tervehenkistä ja oman naisellisuutensa arvostamista.
Tai TV. Kyllä sekin voi kotona olla, kuten meillä, ilman että se on "aina päällä". Meillä katsotaan lähinnä uutiset ja ajankohtaisohjelmia ja urheilua. Joskus jotain viihdettäkin, vaikka aika vähän hyvälaatuista on. TV7:aa katsotaan välillä myös. Parempi opettaa lapsille sellainen esimerkki, että säätelee itse sitä mitä katsoo, kuin kieltää kokonaan. Siitä tulee sitten vain niin houkutteleva juttu.
(jatkuu toisessa viestissä)
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua säälittääkin se, että kun lestadiolainen lähtee liikkeestä pois, hän ei välttämättä kotiudu minnekään muuhunkaan seurakuntaan. Käy niin, että lapsi heitetään pesuveden mukana pois. Eli vaikka luopuisit lestadiolaisuudesta, sinun EI tarvitse luopua kristillisestä, Raamattua kunnioittavasta uskosta. Siihen KUULUU myös se, että on seurakuntayhteisössä. Älä mene kansankirkon pappien opettamana harhaan, että kansankirkko muka olisi uskovien yhteisö, senhän nyt näkee erkkikin, että kyse on yhteisöstä, jossa pelataan ihan muilla säännöillä kuin Raamatun ohjeilla.
Ymmärrän hyvin, että voi olla todella vaikea löytää sellaista yhteisöä, joka tuntuisi omalta. Myöskin on vaikea ylipäätään muodostaa mielipidettä hengellisistä asioita, kun on tottunut ottamaan kaiken valmiiksi pureskeltuna, eikä ole tottunut ITSE lukemaan Raamattua ja katsomaan, mitä siellä sanotaan. Tämä olisi tosi tärkeää oppia. Se on se uskonpuhdistuksen keskeinen sisältö: meillä on kansankielinen Raamattu, jota jokainen voi lukea ja näin olla SUORAAN yhteydessä elävän Jumalan kanssa. Jumala puhuu SINULLE Sanansa kautta. Seurapuhujat jne. voivat Sanaa opettaa ja selittää, mutta sinun vastuusi on olla sellaisessa sanankuulossa, jossa Sanaa opetetaan oikein. Täytyy siis tuntea Raamattua mahdollisimman hyvin. Avaa itse Raamattu.
Itse olen mukana Satamaseurakunnassa. Niitä on Turussa, Helsingissä ja Jyväskylässä. Nämä seurakunnat ovat saaneet alkunsa niin, että luterilainen pastori, joka ei enää voinut ollut mukana kirkossa liberaaliteologian vuoksi, erosi pappisvirasta ja lähti perustamaan uutta seurakuntaa ystäväperheidensa kanssa "puhtaalta pöydältä", ilman perinteiden painolastia, vain Raamattuun luottaen. Jos satut asumaan näillä paikkakunnilla, voit harkita, josko näistä seurakunnista löytyisi sinulle uusi seurakuntayhteisö. Toki muitakin hyviä vaihtoehtoja on.
Kiitos että luit! Nosta kytkintä, mutta älä maailmaan, vaan terveempään seurakuntayhteisöön!
Kirjoitit ihan hyviä mietteitä tähän viestiin asti. Miksi ihmeessä pitäisi siirtyä toiseen uskontokuntaan? Lähdin pois VL-yhteisöstä siksi koska se uskonnollinen tuputus alkoi ahdistaa niin pahasti. En ole yhtään uskonnollinen ja mielestäni uskonto on todella yksinkertaisten ihmisten keino käsittää ympäroivää maailmaa (ajalta jolloin esim. luonnonilmiöt laitettiin jumalten piikkiin kun niitä ei ymmärretty).
Ei toki pidäkään, mutta monet poislähtijät eivät kuitenkaan luovu kristillisestä maailmankatsomuksesta, ja heillä asia on niin, että kun on kokenut sen "hengellisen yhteisöllisyyden", niin mikään muu ei sitä voi oikeastaan korvata. Elämä tuntuu tyhjältä ilman sitä. Ei se ole oopiumia, vaan sellainen hyvä juttu, jonka Jumala on tarkoittanut uskovan elämään. /ap
Voi säilyttää oman henkisyyden ja kristilliset arvot ilman että kuuluu johonkin päästä keksittyyn lahkoon tai kirkkoon. Jeesus olisi tehnyt näille kirkoille ihan saman kuin koronkiskureille ja rahanvaihtajille ja kääntänyt pöydät nurin.
Ei uskoon tarvita mitään organisaatiota, kirkkorakennuksia tai saarnojen kuunteluja. Siihen riittää oma sisäinen maailma.
TÄMÄ! 💚
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan vastustajalla eli sielunvihollisella on kova kiire koska se tietää, että sen aika on lyhyt!
Sielunvihollinen käy ympäriinsä kuin kiljuva jalopeura etsien kenet hän voisi niellä.Sillon kun ihmisellä on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa niin hän onnellinen sekä taivas kelpoinen.
Pyhähenki uskovaisen sydänmessa ohjaa oikeaan eli karttamaan kaikkea pahaa.
Omantunnon äänelle kannattaa olla aina kuuliainen.Sielunvihollinen on kuitenkin oikea konstimestari. Se yrittää kaikella mahdollisella tavalla saada uskovaisenkin lankeamaan syntiin pienin erin jopa niin, että sitä ei tahdo huomatakkaan.
Armahdettu syntinen eli uskovainen joutuu aina uudestaan ja uudestaan syntiin ajatuksin, sanoin ja teoin. Synnitöntä ihmistä ei ole olemassakaan. Tämä Pyhä Henki joka on uskovaisen sydänmessa neuvoo panemaan synnin pois aina uudestaan ja uudestaan. Tämän voi vain uskolla käsittää.
Usko ei ole järjen asia ollenkaan.
Usko on Jumalan antama suuri Lahja. Sen voi myös menettää. Mutta sen voi saada takaisinkin parannuksen armon kautta.Sielunvihollinen tekee kovasti työtä silloinkin jos joutunut pois Jumalan valtakunnasta. Parannuksen tekeminen tuntuu vaikealle ja jopa mahdottomallekkin omalta puolelta.
Jumalalle on kuitenkin kaikki mahdollista!!
Jumala haluaa, että jokainen ihminen kääntyisi ja tekisi parannuksen. Siksi hän on antanut ihmiselle etsikkoajan. Etsikkoaikoja.
Jolloin hän aivan erityisesti vetää puoleensa.
Hän voi puhutella ihmista onnettomuuden sairauden yms.kautta.Sillon jos on kuoleman pelko ja hätä omista synneistä niin kannattaa rukoilla Jumalalta, että hän ohjaisi jonkun uskovaisen luokse joka voisi saarnata synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Jumala upottaa ne synnit meren pohjaan ja niitä ei tarvitse enää sen jälkeen muistella. Saa lähteä tekemään matkaa iloisena ja vapaana armo lapsena kohti taivaan kotia.
Ei ole niin suurta syntistä jolle ei Jumalan armo kuuluisi.
Parannuksen armo tuo ihmisen sydämeen rauhan, ilon ja vapauden. On turvallista elää kun tietää, että jos kuolee niin pääsee taivaan kotiin. Jumala on luvannut hyvästi kuuliaiset lapsensa siunata.Mikä uskossani on väärää, hyvä vl? Minulle usko on elämäni tärkein asia ja numero yksi. Uskon Jumalaan ja näen elämäni hänen siunaamakseen. Miksi en pääse taivaaseen, jos meikkaan, jos kuitenkin elämässäni tärkeimpänä on Jumala? Tähän et osaa vastata ja se on siitä syystä, että lestadiolaisuus on täynnä kieltoja ja syntilistoja, joilla ei ole mitään tekemistä aidon uskon kanssa.
Oletko koskaan keskustellut livenä kenenkään vl: n kanssa?
En tosiaankaan koe että meillä olisi syntilistoja.
Kuten sanoin, Pyhä Henki neuvoo uskovaista.
Ja minusta on hyvä että saarnoissa varoitetaan synnistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut työelämässä lestapomon kynsiin. Häikäilemätön omanedun rtavoittelija ja vieläkin kauhulla muistelen.
Oletko sanonut tämän suoraan hänelle? Hyvä ihminen, kerro hänelle. Selvittäkää asia.
Mitä menetät koska käsitin että tuo on tapahtunut menneisyydessä. Sehän on vaan hyvä jos hän on oikeasti menetellyt noin ja kerrot tuon sekä perustelet hänelle.
töissä useempi lesta, nuoria naisia, hemmetin hyvät kropat jokaisella.
Yks käyttää aina stringejä hoitsupuvun alla.
joten jatkakaa vaan samaan malliin .
Mikä uskossani on väärää, hyvä vl? Minulle usko on elämäni tärkein asia ja numero yksi. Uskon Jumalaan ja näen elämäni hänen siunaamakseen. Miksi en pääse taivaaseen, jos meikkaan, jos kuitenkin elämässäni tärkeimpänä on Jumala? Tähän et osaa vastata ja se on siitä syystä, että lestadiolaisuus on täynnä kieltoja ja syntilistoja, joilla ei ole mitään tekemistä aidon uskon kanssa.[/quote]
Rakas kysyjä.
Ymmärrän tämän meikkaus asian niin, että olemme kauniita ilman meikkiä Jumalan luomina. Että ei minun tarvitse meikata koska Jumala on luonut minut omaksi kuvakseen. Miksi alkaisin muuttamaan Jumalan luomistyötä??
Minun ei tarvitse kelvata kuin Jumalalle.
Minun omatunto neuvoo meikkaamiseen synniksi. Haluan olla omantunnon äänelle kuuliainen. En halua pahentaa Jumalan ja uskovaisten mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan vastustajalla eli sielunvihollisella on kova kiire koska se tietää, että sen aika on lyhyt!
Sielunvihollinen käy ympäriinsä kuin kiljuva jalopeura etsien kenet hän voisi niellä.Sillon kun ihmisellä on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa niin hän onnellinen sekä taivas kelpoinen.
Omantunnon äänelle kannattaa olla aina kuuliainen.Sielunvihollinen on kuitenkin oikea konstimestari. Se yrittää kaikella mahdollisella tavalla saada uskovaisenkin lankeamaan syntiin pienin erin jopa niin, että sitä ei tahdo huomatakkaan.
Armahdettu syntinen eli uskovainen joutuu aina uudestaan ja uudestaan syntiin ajatuksin, sanoin ja teoin. Synnitöntä ihmistä ei ole olemassakaan. Tämä Pyhä Henki joka on uskovaisen sydänmessa neuvoo panemaan synnin pois aina uudestaan ja uudestaan. Tämän voi vain uskolla käsittää.
Usko on Jumalan antama suuri Lahja. Sen voi myös menettää. Mutta sen voi saada takaisinkin parannuksen armon kautta.Sielunvihollinen tekee kovasti työtä silloinkin jos joutunut pois Jumalan valtakunnasta. Parannuksen tekeminen tuntuu vaikealle ja jopa mahdottomallekkin omalta puolelta.
Jumala haluaa, että jokainen ihminen kääntyisi ja tekisi parannuksen. Siksi hän on antanut ihmiselle etsikkoajan. Etsikkoaikoja.
Hän voi puhutella ihmista onnettomuuden sairauden yms.kautta.Sillon jos on kuoleman pelko ja hätä omista synneistä niin kannattaa rukoilla Jumalalta, että hän ohjaisi jonkun uskovaisen luokse joka voisi saarnata synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Jumala upottaa ne synnit meren pohjaan ja niitä ei tarvitse enää sen jälkeen muistella. Saa lähteä tekemään matkaa iloisena ja vapaana armo lapsena kohti taivaan kotia.
Parannuksen armo tuo ihmisen sydämeen rauhan, ilon ja vapauden. On turvallista elää kun tietää, että jos kuolee niin pääsee taivaan kotiin. Jumala on luvannut hyvästi kuuliaiset lapsensa siunata.Mikä uskossani on väärää, hyvä vl? Minulle usko on elämäni tärkein asia ja numero yksi. Uskon Jumalaan ja näen elämäni hänen siunaamakseen. Miksi en pääse taivaaseen, jos meikkaan, jos kuitenkin elämässäni tärkeimpänä on Jumala? Tähän et osaa vastata ja se on siitä syystä, että lestadiolaisuus on täynnä kieltoja ja syntilistoja, joilla ei ole mitään tekemistä aidon uskon kanssa.
Olen entinen lesta. Vielä lestadiolaisena väitin, että ei meillä mitään syntilistoja ole. Samaan aikaan tiesin, että en saa mm. meikata, tanssia tai edes hakata jalkaa lattiaan musiikin tahtiin, koska silloin musiikki on päässyt menemään jalan alle. Pelkäsin kuollakseni ekaa kertaa kun hiivin kauppaan meikkihyllylle ja joka kerta kun ohi meni joku, pelästyin että se on lestatuttu. Sama juttu oli musiikin suhteen, tai kuten sanotaan, "maallisen musiikin". Vasta uskon kiellettyä uskalsin myöntää, miten ahdistava syntilista on.
Voin lämpimästi suositella lukemaan kirjan:
LÖYSIN JUMALAN VALTAKUNNAN
Toim. Mia Kautto ja Hanna Ratilainen
Uskovaiset 11 maasta kertovat, kuinka he löysivät Jumalan valtakunnan ja mitä siitä seurasi. Kirjassa nousevat esiin kysymykset Raamatun mukaisesta uskosta ja parannuksesta: miten Jumala vanhurskauttaa ihmisen, miten usko säilyy ja miten se vaikuttaa uskovaisen elämään. Erilaisia tarinoita yhdistää kokemus Jumalan johdatuksesta, Pyhän Hengen käsittämättömästä työstä ja Jumalan lasten välisestä rakkaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä uskossani on väärää, hyvä vl? Minulle usko on elämäni tärkein asia ja numero yksi. Uskon Jumalaan ja näen elämäni hänen siunaamakseen. Miksi en pääse taivaaseen, jos meikkaan, jos kuitenkin elämässäni tärkeimpänä on Jumala? Tähän et osaa vastata ja se on siitä syystä, että lestadiolaisuus on täynnä kieltoja ja syntilistoja, joilla ei ole mitään tekemistä aidon uskon kanssa.
Rakas kysyjä.
Ymmärrän tämän meikkaus asian niin, että olemme kauniita ilman meikkiä Jumalan luomina. Että ei minun tarvitse meikata koska Jumala on luonut minut omaksi kuvakseen. Miksi alkaisin muuttamaan Jumalan luomistyötä??
Minun omatunto neuvoo meikkaamiseen synniksi. Haluan olla omantunnon äänelle kuuliainen. En halua pahentaa Jumalan ja uskovaisten mieltä.
Muokkaat kuitenkin luomistyötä esimerkiksi laittamalla hiuksia, miten tämä eroaa meikkaamisesta? Tässä juuri tiivistyy se, miten kukaan ei osaa selittää, miksi esimerkiksi meikkaus on syntiä. Mitä väliä Jumalalle on meidän ulkomuodolla. Kyllä ihmettelen millainen Jumala on sellainen, joka taivaan portilla muistuttaa käyttämästäni ripsiväristä, vaikka sydämessäni tärkeimpänä olisin aina pitänyt Jumalan ja uskoni.
T. Edellinen ex-lesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei neuvo, vaan lestadiolaiset on lapsista asti aiv*pesty niihin syntilistoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisessa lapsuudenperheessäni opin inhoamaan kaikkia uskontoja. Ne ovat taikauskoisten ja takapajuisten ihmisten hommia. Maailma olisi parempi paikka ilman uskontoja.
Oliko n-liitossa hyvä elää kommunismin aikana tai vastaavasti kiinassa Maon aikana?
Kommunismi ja maolaisuus ovat yhdenlaisia uskontoja nekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa psykiatrialle tulevista nuorista tytöistä on lessuperheen vanhimpia tyttäriä... Tämä varmaan kertoo jo kaiken.
Uskon tämän, ja on surullista. Lestadiolaiselämäntapa on niin suuressa ristiriidassa sen kanssa, mitä tytöt muuten yhteiskunnasta oppivat, että elävät todellisessa arvoristiriidassa. Siinä sitä on selviämistä. Perheen äitiys urana on jotain, mitä ei nykyään "ole olemassa" - se on siis kutsu tyhjyyteen. Tämä kutsu kuuluu sieltä lestadiolaisyhteisöstä, kun taas muu ympäröivä yhteiskunta ei tunnusta sellaista asiaa olevankaan. Esim. lomakkeissa et voi rastittaa kohtaa "kotiäiti" - pitää valita onko töissä, työtön vai eläkeläinen. Että osasyyllinen tuohon arvoristiriitaan on kyllä yhteiskuntakin. /ap
Itse asiassa mitä tunnen "lessu" perheiden äitinä, he ovat monesti hyvin kouluttautuneita ja työelämässä! Lestadiolaispiireissä arvostetaan kouluttautumista ja työtä. Joskus luin tilastoja joissa oli että lestadiolaispiireissä äitien työttömyysaste oli merkittävästi pienempi kuin muussa väestössä.
Selittyisiköhän tuo lessuäitien työttömyysaste sillä, että eivät ole työttömiä työnhakijoita vaan esim. hoitovapaalla?
Minun tuntemista vl-äideistä on harvinaista olla kotiäiti. Vaikka isokin katras, käyvät töissä välillä. Ahkeraa ja yhteiskunnallista porukkaa. Osa säännöistä vain niin ihmeellisiä että on suorastaan kumma miten ne hatarine selityksineen menee koulutetuillekkin naisille läpi.
Minä taas ihmettelen sitä kaksinaismoralismia että vl-naisten illoissa tavallisimmat puheenaiheet on lasten merkkivaatteet, laihduttaminen, sisustaminen jne. Sitten kuitenkin tuomitaan pieni ehostus, kun eivät halua olla turhamaisia ja ovat luojan luomia. Miten voi itselle selittää tämän ristiriidan uskottavasti? Miten voi sotkea niin pahasti uskon ja elämän tavat keksenään vaikka Raamatussa se kielletään.
Tunnen hyvin koska aikani roikuin mukana tätä hiljaa ihmettelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä uskossani on väärää, hyvä vl? Minulle usko on elämäni tärkein asia ja numero yksi. Uskon Jumalaan ja näen elämäni hänen siunaamakseen. Miksi en pääse taivaaseen, jos meikkaan, jos kuitenkin elämässäni tärkeimpänä on Jumala? Tähän et osaa vastata ja se on siitä syystä, että lestadiolaisuus on täynnä kieltoja ja syntilistoja, joilla ei ole mitään tekemistä aidon uskon kanssa.
Rakas kysyjä.
Muokkaat kuitenkin luomistyötä esimerkiksi laittamalla hiuksia, miten tämä eroaa meikkaamisesta? Tässä juuri tiivistyy se, miten kukaan ei osaa selittää, miksi esimerkiksi meikkaus on syntiä. Mitä väliä Jumalalle on meidän ulkomuodolla. Kyllä ihmettelen millainen Jumala on sellainen, joka taivaan portilla muistuttaa käyttämästäni ripsiväristä, vaikka sydämessäni tärkeimpänä olisin aina pitänyt Jumalan ja uskoni.
T. Edellinen ex-lestaMuokkaat kuitenkin luomistyötä esimerkiksi laittamalla hiuksia, miten tämä eroaa meikkaamisesta? Tässä juuri tiivistyy se, miten kukaan ei osaa selittää, miksi esimerkiksi meikkaus on syntiä. Mitä väliä Jumalalle on meidän ulkomuodolla. Kyllä ihmettelen millainen Jumala on sellainen, joka taivaan portilla muistuttaa käyttämästäni ripsiväristä, vaikka sydämessäni tärkeimpänä olisin aina pitänyt Jumalan ja uskoni.
T. Edellinen ex-lesta
Rakkaudella, kunnioituksella ja ystävyydellä.
Pitäähän ne hiukset nyt jotenkin laittaa kunhan ei värjää. Hiusten siistinä pitäminen on taas ihan eri asia kuin niiden värjääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakas kysyjä.
Minun omatunto neuvoo meikkaamiseen synniksi. Haluan olla omantunnon äänelle kuuliainen. En halua pahentaa Jumalan ja uskovaisten mieltä.Muokkaat kuitenkin luomistyötä esimerkiksi laittamalla hiuksia, miten tämä eroaa meikkaamisesta? Tässä juuri tiivistyy se, miten kukaan ei osaa selittää, miksi esimerkiksi meikkaus on syntiä. Mitä väliä Jumalalle on meidän ulkomuodolla. Kyllä ihmettelen millainen Jumala on sellainen, joka taivaan portilla muistuttaa käyttämästäni ripsiväristä, vaikka sydämessäni tärkeimpänä olisin aina pitänyt Jumalan ja uskoni.
T. Edellinen ex-lesta
T. Edellinen ex-lesta
Rakkaudella, kunnioituksella ja ystävyydellä.
Pitäähän ne hiukset nyt jotenkin laittaa kunhan ei värjää. Hiusten siistinä pitäminen on taas ihan eri asia kuin niiden värjääminen.
Kiharrus, permanentti... Miten ne eroavat värjäyksestä? Permanentti on ihan yhtä pysyvä muutos ulkonäköön kuin sävytys. Ja miten korvakorut eroavat sormuksista tai kaulakoruista? Tai lakatut kynnet kynsien viilauksesta? Mikä on näissä se asia, mikä tekee toisesta syntiä ja toisesta ei, kun kaikki tuo on ulkonäön muuttamista, mutta vain osa syntistä ja "epäuskoista" niin naurettavalta kuin kuulostaakin? Rakkaudella, kunnioituksella ja ystävyydellä sinullekin.
Kun ootte niin hyvää ja kunnollista porukkaa niin kertokaas miksi nämä ylilaskuttavat, mummonhuijaus remonttifirmat on juuri l-omisteisia?
Minä en tiedä ketään vl nuorempaa polvea kuka pitäisi meikkaamista syntinä. Ehkäisykin hyväksytään yleisesti jos äidillä on sairautta tai väsymystä. Ja elokuvia katsotaan ihan yleisesti. Samoin lauletaan kuorossa ja osallistutaan urheilukilpailuihin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä ketään vl nuorempaa polvea kuka pitäisi meikkaamista syntinä. Ehkäisykin hyväksytään yleisesti jos äidillä on sairautta tai väsymystä. Ja elokuvia katsotaan ihan yleisesti. Samoin lauletaan kuorossa ja osallistutaan urheilukilpailuihin.
Ajat muuttuu, tavat muuttuu ja on muuttunut aina. Vai moniko kulkee antiikin aikaisissa vaatteissa apostolin kydillä nykyaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei neuvo, vaan lestadiolaiset on lapsista asti aiv*pesty niihin syntilistoihin.
Olen eri mieltä. Minua neuvoo Pyhä Henki kuten kaikkia uskovaisia.
Ja olen hän, joka löysi Jumalan valtakunnan pimeästä jumalattomuudesta.
Joskus tuntuu että ex -veeällät vihaavat meitä eniten, tosin monet muutkin vihaavat.
Olen joutunut työelämässä lestapomon kynsiin. Häikäilemätön omanedun rtavoittelija ja vieläkin kauhulla muistelen.