Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kuolinpesä kieltäytyä maksamasta hautapaikkaa?

Vierailija
23.08.2019 |

Isäni vaimo aikoo hankkia paikan isälleni, ja ängetä samaan hautakiveen aikanaan. Tätä en hyväksy. Niinpä en halua olla maksamassa senttiäkään asiasta, koska olen ymmärtänyt, ettei minulla olisi omaisena sananvaltaa mihinkään haudan asioihin, jos hänet merkitään haudasta vastaavaksi henkilöksi.

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ap ole mikään "pääsurija". Olet yksi lähiomaisista toki.

Hautajaisien ajankohtaa määritettäessä katsotaan että sekä paikalle tuleva saattoväki pääsee että tilat ja työntekijät ovat vapaat.

Et sinä nouse siitä joukosta kenenkään muun mielessä kuin omassasi joksikin päähenkilöksi :)

Mikäli halutaan, että vainajan naapuri tulee hautajaisiin, se varmistetaan samalla tavalla (viimeistään varauksia tehtäessä) että hänenkin aikatauluihinsa se päivä sopii.

Elämäsi taitaa olla ilman suruakin raskasta ja yksinäistä.

Vierailija
122/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan ettet kehtaa mennä hautajaisiin. Isän suku voi hämmästellä siellä miten et anna kuolipesän maksaa edes hautausta.

Itse en kyllä päästäisi aloittakaa hautajaisiin ainakaan ilman vartijaa.

Tietenkin menen sinne, olen yksi pääsurijoista. Jos kirkosta ensiksi löytynyt vapaa päivä ei olisi sopinut minulle, hautajaiset olisi sovittu päivälle, joka minulle sopii.

Ap

Isäsi hautajaisajankohta ei sovi sinulle. Ok. Isä meni kuolemaan ihan väärään aikaan.

Tietenkin se on hyvä tietää etukäteen että olet tulossa niin voi hoitaa sen vartijan paikalle. Jos sinä olisit edes mahdollisesti tulossa paikalle hautajaisiin joita olisin järjestämässä hommasin sen vartijan paikalle ihan varmuuden vuoksi, kulut hautajaiskuluihin pesänvaroista.

Kyllä se sopi, mutta sen ajankohdasta EI KYSYTTY MINULTA. Siksi sanoin, että jos se ei olisi sopinut minulle, se olisi mennyt vaihtoon.

Leski oli jo tiedotellut ajankohdasta ennen kuin olin saanut edes tietää, mitä hän on sopinut. Soitin asioiden järjestelijälle hautaustoimistoon, niin HÄN SANOI, että pvm ei ollut vielä juuri minun takiani lyöty lukkoon, joten olisin voinut sen vaihtaa. Aika törkeää leskeltä olla piittamatta tästäkään. Esitti hautaustoimistossa minun mielipiteitäni huomioivaa – ja menee sen jälkeen heti kertomaan sovitusta ajasta eteenpäin. Vaikka sitä ei ollut lyöty lukkoon. Tai sitten se sukulainen, jolle kertoi, ja joka kertoi mulle, ei tajunnut, että oli alustava ajankohta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä ap ole mikään "pääsurija". Olet yksi lähiomaisista toki.

Hautajaisien ajankohtaa määritettäessä katsotaan että sekä paikalle tuleva saattoväki pääsee että tilat ja työntekijät ovat vapaat.

Et sinä nouse siitä joukosta kenenkään muun mielessä kuin omassasi joksikin päähenkilöksi :)

Mikäli halutaan, että vainajan naapuri tulee hautajaisiin, se varmistetaan samalla tavalla (viimeistään varauksia tehtäessä) että hänenkin aikatauluihinsa se päivä sopii.

Elämäsi taitaa olla ilman suruakin raskasta ja yksinäistä.

No lähiomaiset ovat pääsurijoita, ja meitä on tasan kaksi. Ja vaimo ei tosiaan varmistanut, että päivä sopii minulle ennen kuin mainitsi ajasta ainakin tädilleni. Mutta täti on voinut käsittää väärin, ei olisi eka kerta.

Ap

Vierailija
124/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö ole ikinä haudanneet ketään vanhempienne uusioperheistä, vai miksei kukaan tiedä mistään mitään?

Ap

Lähinnä tulee mieleen että miten tällaisestakin aiheesta joku urpo saa kehitettyä itselleen ongelman. Ehkä sinun kannattaisi pikkuhiljaa hyväksyä että isäsi oli naimisissa tämän naisen kanssa. Tai todennäköisemmin kehittää parempi trolli koska tää on aika älytön. 

Vierailija
125/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, isäsi vaimo on se jota hautausasiassa viimekädessä kuullaan. Hän nimittäin on isäsi lähin omainen tässä mielessä.

Tunnekuohussasi sekoitat tähän nyt perintöasioita. Olet kyllä rintaperillinen mutta isäsi hautaamisesta päättää viimekädessä hänen leskensä.

Normaalia on toki hoitaa nämä asiat yhdessä. Toivottavasti jaksat hakea itsellesi apua tunteittesi käsittelyyn. Älä rasita itseäsi ja leskeäsi turhaan asialla, jolle et mitään voi.

Vaikka olisit täysin oikeassa luonnehdinnoissasi leskestä, hänellä on oikeus saattaa puolisonsa hautaan haluamallaan tavalla. Sitä ei kukaan häneltä vie. Nyt vain häpäiset itsesi suvun ja viranomaisten silmissä.

Hautaustoimisto neuvoi oikein. Hehän muuten tekevät tätä ihan työkseen.

Voimia!

Hän saa saattaa isäni hautaan haluamallaan tavalla, mutta ei itseään, jos siihen liittyvät minunkin oikeuteni isäni lapsena, kuten liittyvät. Käsittääkseni lesken kuoltua minä olen isäni haudan vastuuhenkilö, eikä minulle sovi silloin, että vaimo siihen laitetaan.

Ap

Vierailija
126/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan ettet kehtaa mennä hautajaisiin. Isän suku voi hämmästellä siellä miten et anna kuolipesän maksaa edes hautausta.

Itse en kyllä päästäisi aloittakaa hautajaisiin ainakaan ilman vartijaa.

Tietenkin menen sinne, olen yksi pääsurijoista. Jos kirkosta ensiksi löytynyt vapaa päivä ei olisi sopinut minulle, hautajaiset olisi sovittu päivälle, joka minulle sopii.

Ap

Isäsi hautajaisajankohta ei sovi sinulle. Ok. Isä meni kuolemaan ihan väärään aikaan.

Tietenkin se on hyvä tietää etukäteen että olet tulossa niin voi hoitaa sen vartijan paikalle. Jos sinä olisit edes mahdollisesti tulossa paikalle hautajaisiin joita olisin järjestämässä hommasin sen vartijan paikalle ihan varmuuden vuoksi, kulut hautajaiskuluihin pesänvaroista.

Kyllä se sopi, mutta sen ajankohdasta EI KYSYTTY MINULTA. Siksi sanoin, että jos se ei olisi sopinut minulle, se olisi mennyt vaihtoon.

Leski oli jo tiedotellut ajankohdasta ennen kuin olin saanut edes tietää, mitä hän on sopinut. Soitin asioiden järjestelijälle hautaustoimistoon, niin HÄN SANOI, että pvm ei ollut vielä juuri minun takiani lyöty lukkoon, joten olisin voinut sen vaihtaa. Aika törkeää leskeltä olla piittamatta tästäkään. Esitti hautaustoimistossa minun mielipiteitäni huomioivaa – ja menee sen jälkeen heti kertomaan sovitusta ajasta eteenpäin. Vaikka sitä ei ollut lyöty lukkoon. Tai sitten se sukulainen, jolle kertoi, ja joka kertoi mulle, ei tajunnut, että oli alustava ajankohta.

Ap

Onneksi sinulla ei ole mitään elämää.

Vierailija
127/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö ole ikinä haudanneet ketään vanhempienne uusioperheistä, vai miksei kukaan tiedä mistään mitään?

Ap

Lähinnä tulee mieleen että miten tällaisestakin aiheesta joku urpo saa kehitettyä itselleen ongelman. Ehkä sinun kannattaisi pikkuhiljaa hyväksyä että isäsi oli naimisissa tämän naisen kanssa. Tai todennäköisemmin kehittää parempi trolli koska tää on aika älytön. 

Hyväksyn naimisissaolon, mutta en sitä, että tämä akka kohteli isääni väärin. Siitä oli sukulainenkin todistamassa edunvalvontaoikeudenkäynnissä, ettei vaimo ole sopiva hoitaman isäni varoja (olemaan hänen äänitorvensa), koska on tehnyt sellaisia asioita isän muita läheisiä kohtaan.

Ap

Vierailija
128/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, isäsi vaimo on se jota hautausasiassa viimekädessä kuullaan. Hän nimittäin on isäsi lähin omainen tässä mielessä.

Tunnekuohussasi sekoitat tähän nyt perintöasioita. Olet kyllä rintaperillinen mutta isäsi hautaamisesta päättää viimekädessä hänen leskensä.

Normaalia on toki hoitaa nämä asiat yhdessä. Toivottavasti jaksat hakea itsellesi apua tunteittesi käsittelyyn. Älä rasita itseäsi ja leskeäsi turhaan asialla, jolle et mitään voi.

Vaikka olisit täysin oikeassa luonnehdinnoissasi leskestä, hänellä on oikeus saattaa puolisonsa hautaan haluamallaan tavalla. Sitä ei kukaan häneltä vie. Nyt vain häpäiset itsesi suvun ja viranomaisten silmissä.

Voimia!

Hän saa saattaa isäni hautaan haluamallaan tavalla, mutta ei itseään, jos siihen liittyvät minunkin oikeuteni isäni lapsena, kuten liittyvät. Käsittääkseni lesken kuoltua minä olen isäni haudan vastuuhenkilö, eikä minulle sovi silloin, että vaimo siihen laitetaan.

Ap

Odota siihen saakka ihan hiljaa. Ole aikuinen kerrankin.

Vierailija
129/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimia!

Ap

Odota siihen saakka ihan hiljaa. Ole aikuinen kerrankin.

Saatan odottaakin, jos ensin varmistuu, että asia todella on näin, ja ettei isäni haudan vastuu voi mennä lesken lapsille lesken kuollessa. Se hautaustoimiston nainen väitti, että se oikeus menee vanhimmalle yhteiselle lapselle, mutta sellaista ei ole. No, minä olen isäni ainoa lapsi, mutta se ihminen ei sitä edes tienny, että tuleeko valta sitten mulle, kun leski kuolee. Hän väitti, että leski voi elossa ollessaan määrätä, että tulee haudatuksi siihen samaan hautaan. Se ei minulle sovi, joten pakkohan se on asiasta ääneen sanoa, jos sellaista yrittää.

Ap

Vierailija
130/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se hautaustoimiston ihminen vielä väitti, että jos leski OSTAA haudan, se antaa hänelle oikeuden määrätä siitä, että menee sinne itsekin. Minusta se oli niin kuin jo vähän paksua. Että enpä sitten anna hänen ostaa sitä. Mutta en ymmärrä, miten se niin voi olla, stana, että yksi ostaa hautapaikan ja vain alkaa määräillä kaikesta.

Ap

Vierailija
131/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on todella outoa, ettei kukaan täälläkään olijoista tiedä asiasta sen enempää. Kaikilla haudataan vain biovanhempien kesken vanhempia tai jos vanhempanne oli uudessa liitossa ette voisi vähempää välittää?

Ap

Vierailija
132/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta on todella outoa, ettei kukaan täälläkään olijoista tiedä asiasta sen enempää. Kaikilla haudataan vain biovanhempien kesken vanhempia tai jos vanhempanne oli uudessa liitossa ette voisi vähempää välittää?

Ap

Että jos se joku V*ttu-Kaarina peräkosken takahikiälle painuttuaan haluaa samaan hautaan rakkaan vanhempanne kanssa 17 vuoden jälkeen, niin kaikki ovat vain ihan että ookoo.

?

Ap

Vierailija
133/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Normaali-ihmiset osaavat käyttäytyä eikä tavoute ole hastaa riitaa.

Vierailija
134/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Normaali-ihmiset osaavat käyttäytyä eikä tavoute ole hastaa riitaa.

Vaimo ei ole osannut käyttäytyä vaan on määräillyt isääni ja aiheuttanut tälle surua.

Ap

Vierailija
135/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin niin, että jos kuolinpesän rahoilla mennään, niin tuhkaus ja muistolehtoon/luontoon ripottelu. Ei tarvita hautaa. Emäntä voi sitten hommata haudan itselleen omilla rahoillaan.

Vierailija
136/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustoimiston tyyppi tuskin on lakimies. Kysy neuvoa lakimieheltä.

Vierailija
137/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin niin, että jos kuolinpesän rahoilla mennään, niin tuhkaus ja muistolehtoon/luontoon ripottelu. Ei tarvita hautaa. Emäntä voi sitten hommata haudan itselleen omilla rahoillaan.

Leski sanoi, että isäni olisi sanonut, että ei halua polttohautausta. Sanoi myös, että mistään muusta ei tiedä. Joten en oikein sitä vasten voi vaatia tuhkaamista. Uskoisin, että leski ei asiassa edes puhu palturia. Isä ei suostunut koskaan puhumaan aiheesta, koska aikoi elää 100-vuotiiaksi, eli käytännössä ei aikonut kuolla. Eikä hän koskaan kuolekaan. Nämä ruumisjutut ovat melko mitättömiä sen rinnalla, mitä kuolemassa oikeasti tapahtuu. Siis oli se aivan mitä tahansa. Vaikka se olisi se, että henkikin lakkaa olemasta (tai sitä ei ole olemassa käsitteenä).

Ap

Vierailija
138/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis joku sielu tms.

Ap

Vierailija
139/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se vaimo ole se joka hautapaikan ja kiven päättää. Jo aviossa olivat. Voithan sä toki homman oikeuteen vetää, mutta se maksaa takuuvarmasti enemmän kuin kivi ja paikka.

Ei sellaista oikeutta ole missään jaettu vaimoille, kuulepas. Ja nyt oli kyse siitä, että voinko evätä maksun kuolinpesästä? Eli että en hyväksy haudan ostoa pesästä.

Kenet vainaja on nimennyt lähimmäksi omaiseksi, se päättää. Luultavasti vaimo. Joten pulinat pois

Vierailija
140/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on niin narsisti, että ei tue minua tässäkään asiassa. Jokaisen ÄIDIN pitäisi tunnistaa oman lapsensa huono kohtelu isänsä, tai tämän uuden vaimon taholta, mutta erittäin moni äiti ei kykene pitämään omiensa puolta laisinkaan. Eikä virittäytymään OMAN lapsensa aaltopituudelle siinä, mitä se OMA lapsi juurikin tarvitsee. Jos äitini olisi kyennyt siihen, hän olisi tukenut ja kannustanut minua sanomaan vastaan kaikessa, missä isäni ja hänen uusi vaimonsa loukkasivat minun oikeuksiani tulla kohdelluksi satuttamatta minua.

Mutta ei. Narsisti ei kykene näkemään, että lasta satutetaan, koska ei välitä oman lapsensa tunteista pätkääkään. Nytkin äitini kuuluisi tukea minua siinä, ettei leski tule samaan hautaan isäni kanssa, koska se satuttaa MINUA. Ja koska mulla on loukkaantumiselleni perusteltu syy (kuten aina) ja se on se, että leski hallitsi isääni tämän eläessäja satutti isää.

Ap