Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kuolinpesä kieltäytyä maksamasta hautapaikkaa?

Vierailija
23.08.2019 |

Isäni vaimo aikoo hankkia paikan isälleni, ja ängetä samaan hautakiveen aikanaan. Tätä en hyväksy. Niinpä en halua olla maksamassa senttiäkään asiasta, koska olen ymmärtänyt, ettei minulla olisi omaisena sananvaltaa mihinkään haudan asioihin, jos hänet merkitään haudasta vastaavaksi henkilöksi.

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpesän varoista ei saa eikä voi kuka tahansa osakas maksaa mitään laskuja.

Kuolinpesä valitsee jonkun, yleensä osakkaan, hoitamaan asioita ja kaikkien osakkaiden on allekirjoitettava valtakirja. Voi tietysti olla myös ulkopuolinen edunvalvoja tms. Mutta valtakirja tarvitaan.

Jos kuolinpesästä joutuu ennen purunkirjoitusta jotain kuluja maksamaan pitää kaikki maksetut laskut ja kuitit esittää ja kirjata perunkirjaan.

Yksittäinen kuolinpesän osakas ei saa siis omin nokkineen ilman valtuutusta maksaa kuolinpesän varoilla mitään.

Kuolinpesästä ei myöskään kukaan saa ottaa mitään tavaraa tai rahaa tai jos ottaa, niin se pitää ilmoittaa ja kirjata perunkirjaan ja sille tapahtumalle on pitänyt olla myös muiden lupa ja tieto asiasta. Sitäkään ei saa tehdä omin nokkineen toisten tietämättä.

Vierailija
102/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan ettet kehtaa mennä hautajaisiin. Isän suku voi hämmästellä siellä miten et anna kuolipesän maksaa edes hautausta.

Eihän he sitä tiedä, toisekseen, jokainen tajuaa, että mulla on hyv ä syy. Isän sisko todisti edunvalvontaoikeudenkäynnissä, että vaimo on estänyt isältäni myös suhteet äitiinsä. Ei heitä vaimon etu kiinnosta :D

Ap

Toki se heille kerrotaan.

Tietävät kyllä narsismisi jo nyt.

Eipä heissäkään ole enää ketään jonka kanssa et ole riidoissa

No ei kerrota ennen hautajaisia, koska ei lskuakaan ole syntynyt niitä ennen! Ja saan minä olla sitä mieltä, että isääni satuttanut ihminen ei kuulu hänen kanssaan samaan hautaan. Kyllä minun sukulaiseni sen ymmärtävät. Miksi ihmeessä ventovieraan ihmisen pääsy minun isäni hautaan asiana kiinnostaisi heitä?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan ettet kehtaa mennä hautajaisiin. Isän suku voi hämmästellä siellä miten et anna kuolipesän maksaa edes hautausta.

Itse en kyllä päästäisi aloittakaa hautajaisiin ainakaan ilman vartijaa.

Tietenkin menen sinne, olen yksi pääsurijoista. Jos kirkosta ensiksi löytynyt vapaa päivä ei olisi sopinut minulle, hautajaiset olisi sovittu päivälle, joka minulle sopii.

Ap

Vpisin vannoa ettet mene.

Tietenkin menen, mitä sä oikein luulet!?

Ap

Vierailija
104/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kah kivikissahan se on päässy livahtamaan sisään

Vierailija
105/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän he sitä tiedä, toisekseen, jokainen tajuaa, että mulla on hyv ä syy. Isän sisko todisti edunvalvontaoikeudenkäynnissä, että vaimo on estänyt isältäni myös suhteet äitiinsä. Ei heitä vaimon etu kiinnosta :D

Ap

No ei kerrota ennen hautajaisia, koska ei lskuakaan ole syntynyt niitä ennen! Ja saan minä olla sitä mieltä, että isääni satuttanut ihminen ei kuulu hänen kanssaan samaan hautaan. Kyllä minun sukulaiseni sen ymmärtävät. Miksi ihmeessä ventovieraan ihmisen pääsy minun isäni hautaan asiana kiinnostaisi heitä?

Ap

Sinun narsismi kiinnostaa heitä ja itsekäs ahneus

Vierailija
106/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautaukseen liittyvät laskut pystyy kuka tahansa kuolinpesän osakkaista maksamaan kuolinpesän tililtä ilman muiden suostumusta tai valtakirjaa.

Eihän pysty! Tilien käyttöön vaaditaan pesän kaikkien osakkaiden suostumus.

Ap

Suosittelen tarkistamaan asian minkä tahansa pankin ohjeista. Esim. https://www.saastopankki.fi/fi-fi/lakipalvelut/kuolinpesa

Kuka tahansa osakas voi yksin maksaa kuolinpesän tililtä hautaukseen liittyviä laskuja ja muita ennen kuolemaa syntyneitä laskuja.

T. Juristi

Ei pysty, se on nyt sataan kertaa kerrottu jo tässä ketjussa.

Ap

Vierailija
107/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, isäsi vaimo on se jota hautausasiassa viimekädessä kuullaan. Hän nimittäin on isäsi lähin omainen tässä mielessä.

Tunnekuohussasi sekoitat tähän nyt perintöasioita. Olet kyllä rintaperillinen mutta isäsi hautaamisesta päättää viimekädessä hänen leskensä.

Normaalia on toki hoitaa nämä asiat yhdessä. Toivottavasti jaksat hakea itsellesi apua tunteittesi käsittelyyn. Älä rasita itseäsi ja leskeäsi turhaan asialla, jolle et mitään voi.

Vaikka olisit täysin oikeassa luonnehdinnoissasi leskestä, hänellä on oikeus saattaa puolisonsa hautaan haluamallaan tavalla. Sitä ei kukaan häneltä vie. Nyt vain häpäiset itsesi suvun ja viranomaisten silmissä.

Hautaustoimisto neuvoi oikein. Hehän muuten tekevät tätä ihan työkseen.

Voimia!

Vierailija
108/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Olet heistä jokaisen janssa riidoissa jo nyt.

Vierailija
109/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surun olet ilmeisesti piilottanut kaiken muun riehumisen alle.

Toivottavasti jossain vaiheessa ymmärrät mitä olet lopullisesti menettänyt ja pääset meneryksen käsittelyyn ja suruunkin.

Vierailija
110/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Sinun narsismi kiinnostaa heitä ja itsekäs ahneus

Ovat itse samanlaisia, niin että siinä se kohu ja kiinnostus :D Ei heille tällainen ventovieras ihminen ole mitenkään tärkeä persoona, koska ei ole (luojan kiitos) yhteisiä lapsia. Meidän suvussa KELLÄÄN ei ole yhteisiä lapsia useampien kanssa.

Ap

Vierailija
111/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakait vainaja pitää haudata ja viulut maksaa kuolinpesä. Se mitä myöhemmin tapahtuu on eriasia...

Ns. Hautaoikeuden haltija ei ole mikään oikeuden omistaja, vaan hän on vaan "yhteyshenkilö", johon seurakunta voi olla tarvittaessa yhteydessä esim. Haudan hoitoon liittyvissä asioissa.

Ketä myöhemmin saadaan hautaan haudata määrää laki. Eli kuolinjärjestyksessä hautaan voidaan haudata aviopuoliso, sekä ylenevässä ja alenevassa polvessa olevat sukulaiset.

Eli huolehdi että itse kuolet ennen leskeä niin pääset kiilaamaan eteen 😂😂😂

Mikään laki ei estä hautaamasta ketä tahansa hautaan btv.

Vierailija
112/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surun olet ilmeisesti piilottanut kaiken muun riehumisen alle.

Toivottavasti jossain vaiheessa ymmärrät mitä olet lopullisesti menettänyt ja pääset meneryksen käsittelyyn ja suruunkin.

Miten se tähän liittyy, mitä mä olen lopullisesti menettänyt, kun leski on loukanut isääni tämän eläessä ja estänyt isääni pitämästä minuun haluamiaan välejä?

Ap

Vierailija
113/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä päästäisi aloittakaa hautajaisiin ainakaan ilman vartijaa.

Tietenkin menen sinne, olen yksi pääsurijoista. Jos kirkosta ensiksi löytynyt vapaa päivä ei olisi sopinut minulle, hautajaiset olisi sovittu päivälle, joka minulle sopii.

Ap

Isäsi hautajaisajankohta ei sovi sinulle. Ok. Isä meni kuolemaan ihan väärään aikaan.

Tietenkin se on hyvä tietää etukäteen että olet tulossa niin voi hoitaa sen vartijan paikalle. Jos sinä olisit edes mahdollisesti tulossa paikalle hautajaisiin joita olisin järjestämässä hommasin sen vartijan paikalle ihan varmuuden vuoksi, kulut hautajaiskuluihin pesänvaroista.

Vierailija
114/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautaukseen liittyvät laskut pystyy kuka tahansa kuolinpesän osakkaista maksamaan kuolinpesän tililtä ilman muiden suostumusta tai valtakirjaa.

Ap

Suosittelen tarkistamaan asian minkä tahansa pankin ohjeista. Esim. https://www.saastopankki.fi/fi-fi/lakipalvelut/kuolinpesa

Kuka tahansa osakas voi yksin maksaa kuolinpesän tililtä hautaukseen liittyviä laskuja ja muita ennen kuolemaa syntyneitä laskuja.

T. Juristi

Eihän koko kuolinpesää ja kuolinpesän tiliä ole olemassakaan ennen kuolemaa? 😮

En ymmärrä, miten on mahdollista maksaa kuolinpesän tililtä mitään jos kyseisen kuolinpesän aiheuttaja ei ole vielä kuollut.

Vierailija
115/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakait vainaja pitää haudata ja viulut maksaa kuolinpesä. Se mitä myöhemmin tapahtuu on eriasia...

Ns. Hautaoikeuden haltija ei ole mikään oikeuden omistaja, vaan hän on vaan "yhteyshenkilö", johon seurakunta voi olla tarvittaessa yhteydessä esim. Haudan hoitoon liittyvissä asioissa.

Ketä myöhemmin saadaan hautaan haudata määrää laki. Eli kuolinjärjestyksessä hautaan voidaan haudata aviopuoliso, sekä ylenevässä ja alenevassa polvessa olevat sukulaiset.

Eli huolehdi että itse kuolet ennen leskeä niin pääset kiilaamaan eteen 😂😂😂

Mikään laki ei estä hautaamasta ketä tahansa hautaan btv.

Ai että sinun äitisi hautaan voitaisiin haudata joku naapurikaupunginosan tuntematon Möttönen sillä aikaa kun isäsi odottelee kuolemaansa, eikä mikään laki estä?

Ehhh... tutustupas nyt lakiin asiasta uudelleen.

Ap

Vierailija
116/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesän varoista ei saa eikä voi kuka tahansa osakas maksaa mitään laskuja.

Kuolinpesä valitsee jonkun, yleensä osakkaan, hoitamaan asioita ja kaikkien osakkaiden on allekirjoitettava valtakirja. Voi tietysti olla myös ulkopuolinen edunvalvoja tms. Mutta valtakirja tarvitaan.

Jos kuolinpesästä joutuu ennen purunkirjoitusta jotain kuluja maksamaan pitää kaikki maksetut laskut ja kuitit esittää ja kirjata perunkirjaan.

Yksittäinen kuolinpesän osakas ei saa siis omin nokkineen ilman valtuutusta maksaa kuolinpesän varoilla mitään.

Kuolinpesästä ei myöskään kukaan saa ottaa mitään tavaraa tai rahaa tai jos ottaa, niin se pitää ilmoittaa ja kirjata perunkirjaan ja sille tapahtumalle on pitänyt olla myös muiden lupa ja tieto asiasta. Sitäkään ei saa tehdä omin nokkineen toisten tietämättä.

Yllä oleva pitää muutoin paikkaansa, paitsi hautaukseen liittyvien ja ennen kuolemaa syntyneiden laskujen osalta. Kannattaa tosiaan tarkistaa omat tiedot ennen kuin jakaa niitä eteenpäin.

T. Juristi

Vierailija
117/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

T. Juristi

Ei pysty, se on nyt sataan kertaa kerrottu jo tässä ketjussa.

Ap

Väärän tiedon toistaminen vaikka tuhanteen kertaan ei tee siitä oikeaa.

Vierailija
118/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet lopullisesti menettänyt mahdollisuuden luoda edes jonkinlainen suhde nyt jo kuolleeseen. Joudut itse tekemään työtä huonoon tilaan päättyneestä isäsuhteestasi. Siinä riittää selviteltävää, kannattaisi jättää vähemmän tärkeät surkuhupaisat kostoretket väliin ja panostaa omaan tulevaisuuteesi. Se on ainoa asia johon voit vaikuttaa.

Vierailija
119/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ventovieraan? Sinun isäsi oli lesken kanssa naimisissa 30 vuotta. Olet kertonut aiemmin, että äitipuolesi hoiti alkolisoitunutta isääsi vuosikausia kotona ennen hoitokotiin joutumista.

Eilen haukuit äitisi, tänään äitipuolesi, huomenna on ex- miehesi vuoro.

120/184 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö ole ikinä haudanneet ketään vanhempienne uusioperheistä, vai miksei kukaan tiedä mistään mitään?

Ap

Normaalit ihmiset ei eroa jos on jälkikasvua. Leskeksi jäätyään eivät myöskään hanki uutta kumppania